Minkä ikäisenä lapsen pitäisi osata syödä itse??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä neuvolantäti oli vähän ihmeissään ja sano, et vähän yli yksivuotiaan pitäisi jo jonkun verran syödä itse.. vaan ku ei tuo meiän laps osu suuhun lusikalla :D sormiruoka menee kyllä mut muut ei..

Meillä nyt 1v8kk on alkanut harjoitteleen. 1,5-neuvolassa ei syönyt ollenkaan itse, nla.täti sano vaan että jos hän tyytyväisenä suutansa availee, niin mikäs siinä.

No eipä hosuta. Kyllä meilläkin oli jo hyvin päälle 1v ennenkun onnistui. Nyt 2½v ja syö oikein hyvin ja siististi itse. Kyllä se oppii :) Älä ressaa mitä nla sanoo.

Siis 1v:n käsittääkseni pitäisi ALOITTAA harjoittelu. Varmaan harvassa ovat lapset, jotka lusikkaa käyttävät 1v-synttäreillä.

Meillä söi itse 1v2kk alkaen, 1v:nä aloitettiin harjoittelu ja iskettiin lusikka käteen.

meillä esikoinen aloitti harjoittelunkin ahkerammin vasta 1,5 vuotiaana, kun en kestänyt jatkuvaa sotkemista. sormisyöntiä oli kyllä ennen sitäkin. kuopus aloitti syöntiharjoittelun kun oli 1w ja aloitti päiväkodin. Ovat nyt 4,5w ja 3w ja syövät molemmat hienosti itse.

Noin 1vee meillä esikoinen vielä harjoitteli kovasti aterimilla syömistä. Sotkuista se homma oli, mutta pikkuhiljaa oppi. Minusta tärkeintä tuossa asiassa on, että antaa lapsen harjoitella. Olen kuullut muutamilta äideiltä, että syöttävät yli yksvuotiasta, KOSKA inhoavat sitä sotkua :whistle:

Sotkua ei voi välttää, mutta eipä sitä taitoa voi osatakaan, jos ei harjoitella saa. Vuoraa lattian vanhalla vahakankaalla ja lapselle tarpeeksi peittävä ruokalappu. Päiväkodissa töissä en koskaan nähnyt yli 1,5-vuotiaita lapsia, joita olisi tarvinnut syöttää/juottaa. Lapsi harjaantuu niissä taidoissa, mitä lapsi opettelee.

1v1kk osaa upeasti heittää lusikan kauas lattialle kun sille sen ojentaa. Sitten sanoo njamnjam ja avaa suunsa. Äiti syöttää. En ajattele asialla olevan minkään valtakunnan kiire. =)

Meillä 1v söi jo lusikalla itse. 1v 5kk kun meni hoitoon, söi jo kokonaan itse koko lautasillisen. Nyt 1v 10kk syö haarukalla ja lusikalla kaikkea mahdollista. Tuntuu kyllä, että melko aikaisin oppi...

Alkuperäinen kirjoittaja annahalinen:
1v1kk osaa upeasti heittää lusikan kauas lattialle kun sille sen ojentaa. Sitten sanoo njamnjam ja avaa suunsa. Äiti syöttää. En ajattele asialla olevan minkään valtakunnan kiire. =)

:D Meillä meni kans tuon ikäisenä ihan pelleilyks se lusikkatouhu, joten syötettiin. Tietty olis lusikan saanut, jollei olis suutansa aukonut :)

Alkuperäinen kirjoittaja annahalinen:

aivan.miksi vuorata koko keittiötä,kun odottaa hetken niin hoituu vähemmälläkin työllä.

Yhteistyössä