Minkä ikäisenä lapsi syömään itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukka04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä poika (1v1kk) on nyt pari viikkoa halunnu itse syödä lusikalla ja nyt jo menee ihan hyvin suuhun, jos on helppoa ruokaa ja lusikka oikein päin kädessä. Ilmeisesti ruokahalu ja sen kautta motivaatio on sen verran hyvä, että ruoka kannattaa laittaa suuhun eikä lattialle tai suupieliin. :)

Kannattaa antaa lusikka heti käteen, kun itse haluaa ettei turhaudu kun ei saa lusikkaa.

Meillä poika halus lusikan omaan käteen alle 1 veenä eikä meillä itseasiassa ollut sotkuvaihetta ollenkaan. Jos jotain putos esim. ruokalapun kaukaloon, ni poika lusikoi nekin suuhun :) Ei oo missään vaiheessa leikkinyt ruoalla ja ihmettelin, kun ei monen lapsen tapaan kääntänyt lusikkaa edes väärinpäin. On vissiin ruoka niin tärkeä asia, että suhtautuu syömiseen hyvin vakavasti :D
Nyt poika siis 1v.8kk ja syö viilit ja keitot itse!

Mä en ole viitsinyt antaa sotkea ruuan kanssa aikaisemmin,odottelin että touhuun tulisi vähän varmuutta ensin.No nyt ykskaks kun poika tuli 1v4kk,ostin mukavan bb lusikan,ja sinnhän safka menee suuhun niinkuin pitääkin.ja siististi!Samointein alkoi poitsu siis pistelemään itse ruokansa,välillä löysän ruoan kanssa voin vähän avitella jottei vallan mene suttaamiseksi.Mut normaali kiinteä ruoka menee ihan itsellään.

Yhteistyössä