Minkä ikäisenä oppii pukemaan itse ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei kokemusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei kokemusta

Vieras
Minkä ikäisenä lapsi suurinpiirtein oppii pukemaan itse ? Osaako kolmevuotias laittaa jo sukkahousutkin itse ? Meillä on tyttö alle 2 vuotta vasta eikä vielä osaa laittaa mitään itse päälleen, tossut joskus menee ja myssy ! Muissa pitää avustaa aika paljon vielä.

Meillä 3v5kk osaa itse pukea kaikki vaatteet paitsi lahkeiden laitossa kenkien päälle autettava sekä lakin naruissa ja hanskoissa. 2v4kk osaa itse pukea housut pyllyyn asti, samoin vaipat, mutta paitoja ei ollenkaan. Myös puvun osaa laittaa itse.

Meillä poika 2 v 4 kk (piakkoin) ja nyt on ruvennut edes vähän kiinnostumaan pukemisesta. Housuja yrittää laittaa jalkaan mutta lähes joka kerta ne menevät väärin päin. No vähän avittamalla saa housut jalkaan. Puseroakin yrittää, siinä onnistumatta. Minä laitan pään ja poika osaa laittaa sitten kädet. Sukkia tai sukkahousuja ei osaa laittaa. Ulkopukua vähän yrittää. Kengät menee melko hyvin jalkaan.
Vaatteiden poisottaminen sujuu kyllä paremmin.

Meillä aikoinaan 2.v. tyttömme oppi pukemaan itse. Vain kengännauhoissa ja vetoketjun vetämisessä tarvitsi apua. Oli tosin ollu jo hoidossa yksivuotiaasta ja siellä katsellut mallia muista. Ja meillä on tosin itsepäinen tyttö ja periksi ei anna kaikki pitää tehdä itse auttaa ei saa. Mut lapset ovat niin yksilöitä tässäkin asiassa.

Meillä tyttö kiinnostui itse pukemisesta vasta noin 2,5 vuotiaana. Sitä ennen ehkä joku pipo tai muu helppo saattoi mennä itse päälle. Mutta sitten kun se itse-pukemis-vimma iski päälle, niin ei mennyt montaa kuukautta kun oppi laittamaan kaikki vaateet itse päälleen. Nyt 3 v 2 kk ikäisenä kaikki muut menee, paitsi vetoketjut ja kengännauhat. Tosin paljon on kiinni siitäkin kuinka paljon "vauvattaa" ja kuinka hermot kestää. Joskus tuhraa pukemiseen puolikin tuntia, mutta saa kaiken itse päälleen ja joskus taas hermo menee kahdessa sekunnissa, jos joku vaatekappale ei suostu menemään oikein päin päälle heti.

Eli sanoisin, että noin 2-3 vuotiaana, lapsesta riippuen, alkaa tuo itse pukeminen onnistua vaikeimpia vaatteita lukuunottamatta.

Meillä tyttö oppi tasan 2 vuotiaana pukemaan suurin piirtein kaikki vaatteet. Otti isommista lapsista mallia. Ei tietenkään kengän nauhoja osaa sitoa mutta paidat, housut/sukkahousut ja sukat osaa laittaa itse kun vaan laittaa valmiiksi oikeen päin sängylle. Myös ulkovaatteet pukee itse.
Poika oppi 2.5 vuotiaana. Ei ollut muita lapsia mallina ja tuli varmaan passattuakin enemmän kun on esikoinen.

Mäkin luulen että aika yksilöllistä ja riippuu tietty myös siitä kannustaako vanhemmat ja onko sisaruksia/hoidossa josta ottaa mallia.

Meidän esikoinen on pukenut jo muutaman kuukauden kaikki vaatteet päälle (jos vain haluaa), mutta ei osaa solmia nauhoja eikä laittaa nappeja kiinni/auki ja kenkien laittaminenkin on vaikeaa jos on monet sukat päällä. Ikää nyt 2v. 8kk. En muista milloin alkoi haluta itse pukea, varmaan kohta vuosi sitten.

Aloitti vähitellen paidoista ym. helpoista. Me opetettiin alusta alkaen pukemaan vaatteet oikein päin "lappu peppupuolelle"-tyyliin. :D Eli paidoissa ja housuissa on yleensä lappu peppupuolella, niin siitä tietää miten päin vaatteet laitetaan päälle. Omaksui sen "ohjeen" tosi helposti ja äkkiä eikä vaatteet juurikaan mene väärinpäin. Tosin jos vaatteet on nurin päin, ne hän pyytää kääntämään oikein päin... :whistle:

Poika on 2,5 v ja on nyt vasta alkanut kiinnostumaan itse pukemisesta ja riisumisesesta.
Vanhempien kannustuksesta: miten kannustaa lasta, joka ei tee elettäkään asian suhteen, ja ennenkaikkea ei ole lainkaan kiinnostunut! Kun sukkaa riisuttaessa tulee kantapää vastaan, loppuu mielenkiinto, homma jää siihen tuhansista kannustuksista huolimatta... :headwall:

Isompien ja toisten LASTEN esimerkin voima on uskomaton, joten meilläkin innostusta itse tekemiseen on tullut vasta nyt päiväkodin myötä.

Avustusta hän tarvitsee, siinä on vaan oltava hienovarainen, ettei laita hanskoja tiskiin ja lopeta siihen paikkaan.

Kun muistelen tämän muksun kohdalla kävelyn oppimista, kuivaksi / potalle oppimista, ja ylipäätään kaiken oppimista, hänellä on ollut piiiitkä lähes toivottomalta tuntunut "harjoitteluvaihe", ja sitten ZADAM yhtäkkiä homma on valjennut ja hän tekee ja osaa ja oppii ja opettelee ja etenee asian suhteen..

Lapset ovat niin yksilöitä.

Kannattaa kuitenkin aloittaa opettaminen RIISUMISESTA, ja helpoista, kuten myssy tms.
Ja jos edessä on jotain kivaa, esim. vannaan tai saunan meno, vaatteet lentää päältä pois vauhdilla, ja samoin pukee päälleen kun on hyvällä tullella jne.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.04.2006 klo 20:15 ANNE kirjoitti:
MEILLÄ TYTTÖ PUKENU VAJAA 2V ASTI KAIKKI VAATTEET ITSE.

Miten olet onnitunut siinä ?
Lapsi itse kiinnostunut?
Miten lapsi käytännössä onnistuu ja on onnistunut tässä pukemisessa?
Meneekö puserot oikein päin?
Pukeeko lapsi itse rukkaset, pipon /myssyn, ulkoiluvaatteet ja kengätkin itse?
Vetää vetoketjut ylös asti kiinni ja alas asti auki, solmii nauhat?

Kuopus (nyt 1v9kk) on aina ollut kiinnostunut pukemisesta ja vetäisee reippaasti vaatteita päälle. Apua tietenkin tarvitsee esim. pääaukon laitossa ja naruissa, mutta housut, kengät, hatun, haalarin, sormikkaat ja vetoketjua saa itse vedettyä. Kaikki vaatteet ei kylläkään aina oikein päin. Esikoinen 3v ei ole koskaan ollut kiinnostunut pukemisesta ja kuopus pukeekin tällä hetkellä reippaamin vaatteet päälle...

Tyttö kohta 2v4kk pukee lähes kokonaan itse. Jos on tiukat pääntiet niin pitää auttaa. Samoin haalarin vetoketju ja kinttaat pitää auttaa, mutta sisävaatteet menee omikseen ja haalarinkin saa itse päälle. Autan myös haalarin lahkeet kengän päälle.

Meitin 2v8kk ikäinen ukko osaa pukea oikeastaan kaiken muun,paitsi vetoketjun sulkemisessa autan...ja kengän nauhoissa.
1v4kk ikäinen pimu taasen osaa laittaa sukat ja vetää myös housut ja jotenkin paidankin...ja pipot,lapaset sun muut =) ... <---katsoo isommasta mallia,-se auttaa/nopeuttaa oppimista..

Meillä 3v. jälkeen vähitellen osanneet myös sukkikset laittaa jalkaansa. Apua vielä tarvitaan. Aina ei vaan huvita pukea, vaikka osaakin. Talviasun kanssa auttoi, kun jätti kengät roikkumaan lahkeisiin, niin olikin kivempi pukea. Sitten huomaamatta jätinkin kengät erikseen laitettavaksi, ja kas! sehän onnistui niinkin. :)
Esikoinen osasi, muttei halunnut. Aina kerhosta lähtiessä sai patistella ja tunntui "tyhmältä" pukea melkein 4v. lasta. Mutta kaikki ajallaan. Kesän jälkeen kerhon alkaessa ei ole tarvinnut enää patistella, vaan omatoimisesti laittaa vaatteet päälle. :)

Yhteistyössä