Imetin esikoista n. 10 kk, mutta kun lähdin töihin, niin imetys loppui kuin seinään, sillä esikoinen alkoi hyljeksiä rintaa, kun maidon tulo väheni. Päätin, että en halua tuttipullorumbaa, vaan tuolloin 10 kk:n iässä annoin hänelle sitten maidon nokkamukista. Jo sitä ennen annoin hänelle joskus vesihörpyt nokkamukista ehkäistäkseni suusammasta, johon hänellä oli taipumusta pienempänä.
Aluksi hän leikki nokkamukin kanssa. Samoin hän tuolloin halusi itse osallistua syömiseen, joten hänellä oli oma lusikka ja minulla sitten se varsinainen syöttölusikka. Aluksi sotkua oli kamalasti! Opetin häntä kuitenkin koko ajan siihen, että miten nokkamukia pitää kallistaa ja päätä kallistaa, jotta mukista tulee maitoa. Tietysti välillä maitoa ruiskahti vaatteille jne, mutta nopeasti hän oppi ihan itse juomaan maitoa mukista.
Esikoinen oli 1 v 1 kk vanha, kun hän meni päiväkotiin. Luulin, että heillä oli nokkamukit käytössä, mutta heillä olikin ihan tavalliset mukit, joissa on yksi korva. Esikoinen oppi viikossa juomaan mukista.
Oikeastaan esikoisen esimerkin kannustamana tiesin sitten nuoremman lapsenkin kanssa, että häntä voi ruveta varsin varhaisessa vaiheessa opettamaan omatoimiseen syömiseen. Imetin häntä n. 1 v 4 kk, joten sen jälkeen hän nopeasti oppikin sen nokkamukista syömisen. Samoin kiinteän ruoan opettelu sujui aika kivasti jo vuoden ikäisenä, sillä tämä nuorempi on rauhallisempi kuin esikoinen.