Minkä ikäisenä pois pullosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitsykkäki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä 1v ja 3kk ei millään suostuisi juomaan mukista/nokkamukista. Itse juomisesta ei tule mitään (alkaa vaan läiskyttämään) ja juottamallakaan ei onnistu. Olemme siis antaneet vielä kaksi kertaa päivässä pullosta maitoa, muutenhan poika ei todellakaan saisi tarpeeksi maitoa. Olis kiva kuulla jos on muitakin joilla vielä juodaan pullosta ja lisäksi myös vinkkejä kuinka siirtyä pullosta mukiin....

Hm. Meillä on poika nyt 8 kk ja on syönyt vain rintamaitoa. Mietin tässä, että opetanko pullolle ollenkaan. Olen lähdössä töihin 1 kk päästä... Että jaksaako siitä mukista juoda niin paljon maitoa kuin tuonikäinen tarvitsee. Osaa jo juoda nokkamukista. Pulloa ei huoli. Et alanko tässä taisteleen vai en...

Mielestäni ei tosiaan kannata opettaa pullolle enää tuossa vaiheessa! Kyllä sitä maitoa mukistakin menee ja tekee esim puuron korvikkeeseen (jauheesta) ja 10kk iässä voi jo antaa muitakin maitotuotteita.

Meidän neiti ei oppinut koskaan pullolle ja aloitettiin mukista juominen hyvissä ajoin. Myöskään nokkamukit eivät kelvanneet... Kyllä se maito alkoi pikkuhiljaa mukista menemään, aikansa kesti että tottui.

Imetin esikoista n. 10 kk, mutta kun lähdin töihin, niin imetys loppui kuin seinään, sillä esikoinen alkoi hyljeksiä rintaa, kun maidon tulo väheni. Päätin, että en halua tuttipullorumbaa, vaan tuolloin 10 kk:n iässä annoin hänelle sitten maidon nokkamukista. Jo sitä ennen annoin hänelle joskus vesihörpyt nokkamukista ehkäistäkseni suusammasta, johon hänellä oli taipumusta pienempänä.

Aluksi hän leikki nokkamukin kanssa. Samoin hän tuolloin halusi itse osallistua syömiseen, joten hänellä oli oma lusikka ja minulla sitten se varsinainen syöttölusikka. Aluksi sotkua oli kamalasti! Opetin häntä kuitenkin koko ajan siihen, että miten nokkamukia pitää kallistaa ja päätä kallistaa, jotta mukista tulee maitoa. Tietysti välillä maitoa ruiskahti vaatteille jne, mutta nopeasti hän oppi ihan itse juomaan maitoa mukista.

Esikoinen oli 1 v 1 kk vanha, kun hän meni päiväkotiin. Luulin, että heillä oli nokkamukit käytössä, mutta heillä olikin ihan tavalliset mukit, joissa on yksi korva. Esikoinen oppi viikossa juomaan mukista.

Oikeastaan esikoisen esimerkin kannustamana tiesin sitten nuoremman lapsenkin kanssa, että häntä voi ruveta varsin varhaisessa vaiheessa opettamaan omatoimiseen syömiseen. Imetin häntä n. 1 v 4 kk, joten sen jälkeen hän nopeasti oppikin sen nokkamukista syömisen. Samoin kiinteän ruoan opettelu sujui aika kivasti jo vuoden ikäisenä, sillä tämä nuorempi on rauhallisempi kuin esikoinen.

Meillä tyttö 1v4kk juo pullosta vielä aamulla ja illalla. Syynä se että aamulla ei puuroa mene niin paljoa että maha täyttyisi kunnolla ja mukista ei isoja määriä maitoa jaksa keskittyä juomaan. Samaten illalla juo maitoa pullosta paljon enemmän mitä ikinä joisi mukista... tai ehkä se on vaan äidin laiskuutta. Mutta siihen pyrin että _viimeistään_ 2v. on pullo ja tutti molemmat pois. Tuota pulloa taidan kyllä koittaa kesälomalla:)

Tyttö lopetti rinnan imemisen 13 kk ikäisenä. Pullosta hän ei ole juonut koskaan. Aloitti nokkamukista juomisen 6 kk ikäisenä. Tuttipullo on ihan turha kapistus, jos äidiltä tulee tarpeeksi maitoa aluksi. Jos vauva selviää puoli vuotta ilman pulloa, niin ei missään nimessä kannata enää siihen opettaa.

Meillä tyttö halusi itse siirtyä nokkamukkin vuoden iässä. Kai tuttipullon kans joutui tekemään liikaa töitä, eli oli liian hidas ja se alkoi harmittamaan. Sen jälkeen ei ole pulloja kaivattu.

Sama juttu meillä eli pulloa ei ole "opittu" juomaan koskaan. Rintaa olen antanut vuoteen asti (tällä viikolla loppuu) ja nokkista on käytetty jo puoli vuotta. Vauva ei ole innostunut tavallisesta maidosta. Mutta neuvolassa sanottiin, ettei se lainkaan haittaa, koska vauva saa maitotuotteita tarpeeksi. Juo nokkiksesta vähän piimää ja vettä, ja uskon määrien lisääntyvän kun viimeinenkin imetyskerta jätetään pois. Neuvolassa pitivät tilannetta hyvänä, moni pullovauva kun juo maitoa vain huvikseen, ei janoon tai nälkään.

Nyt olisi tarkoitus jättää pois, että ehdittäisiin ennen kahta vuotta. Jotenkin olen antanut itseni ymmärtää, että pullo- /huvitutista kannattaisi hankkiutua eroon kahden vuoden hujakoilla, viimeistään? Poju ei vaan suostu millään juomaan lasista paria hörppyä enempää eikä Varsinkaan Maitoa, joten aikamoinen henkien taisto tulee eteen. Ei oikein syö jugurtteja/juustoa, joten maito on kyllä jotenkin saatava alas. Nyt hörppyytetään ruoan kanssa ne muutamat huikat ja annetaan pari kertaa pari desiä maitoa uni- /iltamaitoina pullosta. On kokeiltu kylmää ja lämmintä maitoa, maitoa lasista, mukista, taikamukista, nokkamukista ja jopa pillillä :) vaan ei niin ei. No, täytyy vain jatkaa määrätietoista totuttamista.

Meillä tytteli 7kk juo jo tosi hyvin tavallisesta mukista. Meillä on vesi ihan pikkuisesta lähtien tarjoiltu mukista. Tuttipullosta juo kuitenkin tietenkin enimmäkseen maidon, mutta kuukauden sisällä ruvetaan istuttamaan syöttötuolissa, niin ajateltiin sitten pikkuhiljaa jättää pullo kokonaan pois. Nokkamuki on mun mielestä aika turha kapistus, ainakin meillä. Tavallinen muki ajaa saman asian ja taas nokkamukista vieroitus on oma projektinsa..
Pullolle ei koskaan ole opetettu nukahtamaan, niin iltahommatkaan tuskin koituu ongelmaksi. (ehkä..)
Hammashoitaja kehoitti vuoden ikään mennessä hävittämään sekä pullot, että tutit ja siihen meinattiin pyrkiäkin ja kyllähän se imemisen tarvekin siihen mennessä lapselta katoaa.
Näin ollaan ajateltu, mutta saapa nähdä miten käy..

Nokkamuki on erittäin kätevä kapistus energisellä vuosikkaalla, joka haluaa itse juoda! 7 kk vielä suostuu ottamaan mitä tarjotaan, mutta odotapas, kun osaa itse juoda. Siinä voidaan vanhempien kärsivällisyyttä testata, jos aina antaa maitojen rosikua pitkin keittiötä.

Yhteistyössä