Minkä ikäisinä teidän lapset on alkaneet puhumaan?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Jos meni myöhään, kerkisikö siihen puuttua terveystaho vai annettiinko ajan kulua? Toi meidän jätkä unohti kaikki sanat autuaasti kun alko kävelemään.. Ja nyt lääkärissä sanottiin että kaksi vuotiaana sitt katotaan jatkotoimenpiteitä. Eli puolen vuoden päässä. Mutt se ei siis sano vielä mitään, paitsi aito (maito ). Ei ole edes yritystä. Mahtaakohan silti olla mahiksia että alkais höpiseen vielä ennen sitä kahta vuotta...??
 
On mahiksia. Meidän neiti puhui sanoja siinä vuoden kieppeillä kanssa. Sitten oli lähes vuoden hiljaa kun opetteli tuota liikuntapuolta. 1 v 10 kk alkoi tulla reippaasti sanoja, 2-vuotiasneuvolassa niitä oli n. 30 käytössä, ymmärrys ok. Nyt täyttää kohta 3 ja kylläpä höpöttää! ;)
 
meillä on lapset alkaneet puhua aikavälillä 11kk - 2 1/2 vuotta. tosin 2 1/2 -vuotiaana aloittanut alkoi silloin vasta puhua sanatasolla. itse olen puuttunut ja teettänyt jatkotoimenpiteitäkin.

tuo sinun omasi saattaa hyvinkin ehtiä aloittaa puhumisen, puoli vuotta on tuossa iässä pitkä aika.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Jos meni myöhään, kerkisikö siihen puuttua terveystaho vai annettiinko ajan kulua? Toi meidän jätkä unohti kaikki sanat autuaasti kun alko kävelemään.. Ja nyt lääkärissä sanottiin että kaksi vuotiaana sitt katotaan jatkotoimenpiteitä. Eli puolen vuoden päässä. Mutt se ei siis sano vielä mitään, paitsi aito (maito ). Ei ole edes yritystä. Mahtaakohan silti olla mahiksia että alkais höpiseen vielä ennen sitä kahta vuotta...??

Meillä ekasanat tuli 1v4kk. 1v 9kk alkoi puhua lauseita. 2v:nä puhui ku papupata. Eli hyvin ehtii :).
 
Meillä on kaksi pojista oppineet myöhään puhumaan. Toinen oli lähinnä vain vilkas touhuaja, jota ei puhelut kiinnostaneet, eikä siitä puheesta oltu huolissaan. Toisen kohdalla taas olin jo itsekin huolissaan, kun ei edes puhetta ymmärtänyt ikätasoisesti. Eli mun mielestä sulla ei ole huolta, jos lapsi kuitenkin ymmärtää puheen normaalisti. Monesti silloin puhe vain on jostain syystä poissa ja kun alkaa tulla tulee vinhalla vauhdilla ja pian puhuu kuin papupata.
 
Ymmärtää kyllä mitä me puhutaan, mutta itse ei katso aiheelliseksi sanoa sanaakaan. On kai todennut että pelkkä öö riittää että äiti ja isä ymmärtää.... :ashamed:

No, mutt ehkä sieltä jotain alkaa tulemaan tässä, kunhan kerkiää. Neiti kyllä vuoren varmasti väitti jätkän sanoneen eilen kakka, mutta mä luulen ett tais keksiä päästänsä.. :whistle: ;)
 
Esikoinen sanoi ekan sanansa noin 1,5-vuotiaana. Pikkaisen laahasi ikäporukkaa jäljessä vielä 3-vuotiaana mutta sen jälkeen ero kuroutui umpeen. Noin puolet hitaasti puhumaan lähtevistä saavuttaa muut 3-vuotiaaksi mennessä, mutta vähän myöhäisempi ajankohta ei automaattisesti tarkoita ongelmia sekään.

Toinen lapsi alkoi puhua jo alle vuoden ikäisenä ja 1,5-vuotiaana käytti lauseita ja sanavarasto oli kolminumeroinen. Puhe tosin oli sellaista sekamelskaa ettei sitä muu kuin kotiväki ymmärtänyt, mutta kotona sai sanavartalopuheellaan kaikki asiansa hoidettua. Vuotta myöhemmin puheen ymmärsi kaikki ja kun lausuminen parantui, varmistui sekin, kuinka hyvä taivutus ja kielioppi puheessa on. Oli siitä toki viitteitä jo epäselvän puheen aikana.

Alle 2-vuotiaan ei tarvitse puhua vielä mitään, se mahtuu ihan normaalin rajoihin. Tärkeämpää on, että ymmärtää puhetta! Jos puheen ymmärtäminen on selkeästi hyvää, puheen tuottoa voidaan odotella yli kolmenkin vuoden. Jos sen sijaan ymmärtämisessä tuntuu olevan ongelmia, asiaan tulee puuttua. Pieniä lapsia on kovin hankala puheterapialla kuntouttaa, joten siihen ei kovinkaan herkästi lähdetä. Toki testejä ja tutkimuksia voi tehdä. Parhaiten tuet lasta, kun luet hänen kanssaan valtavasti kirjoja ja yrität löytää hänelle jotain ryhmätoimintaa, missä näkee ja kuulee muitakin lapsia, joiden kanssa täytyy kommunikoida.
 
Hyvin ehtii, eikä työ 2v mikään puhumaan oppimisen takaraja ole, se on 3v. 2v pitää kuitenkin sanoja tulla.

Meillä esikoinen sanoi ekan sanan 7kk iässä ja 10kk iässä oli useampi sana. 1v sanoja oli yli 20, 1½v oli parin sanana lauseita, 2v kyllä puhui jo hyvin. Ystäväni tyttö oppi puhumaan vasta yli 2v, tuossa vaiheessa meidän poika jo käytti kielioppia, mutta hyvin on tuo neitikin puhumaan oppinut. Lapset ovat erilaisia. Meillä esikoinen käveli vasta 1v5kk ja tuolloin, kun kävelemään lähti pysähtyi puheenkehityskin vähäksi aikaa sille tasolle.

Kuopus täyttää 1v ja sanoja on vatsa pari, muuten toiminnaltaan edellä isoveljeään tuon ikäisenä.
 
Meilläkin tyttö on oppinut puhumaan aika myöhään, nyt 2,5 vuotiaana alkaa sanavarasto olla jo aika hyvä mutta kokonaiset lauseet ovat vielä vähän hakusessa. Tyttö on aina ollut luonteeltaan sellainen "pohtija", miettii asioita rauhassa ennen kuin alkaa tekemään, samalla tavalla kävi kävelemään oppimisen kanssa. Neuvolassa ei olla oltu pahemmin huolissaan, todettiin että jos ei 2,5 vuotiaaksi mennessä ole tullut sanoja niin sitten voidaan laittaa puheterapeutin arvioon. On kuitenkin ymmärtänyt puhetta mainiosti ja muuten kehittynyt mainiosti.
 
Meillä poika alko ensin liikkumaan (11 kk ikäisenä käveli) ja touhotus oli sen sorttista, että siinä jäi puhuminen kakkoseksi. Pari sanaa oli vuoden iässä. 1,5 vuotiaana aloitti tarhan ja sanavarasto karttu ihan hurjalla vauhdilla. 1 v 8 kk:n iässä puhui jo 8:n sanan lauseita ja siitä lähtien ollutkin äänessä koko ajan. Niinhän sitä sanotaan, että sanat jää jalkoihin. Eli jos liikkuminen on varhaista, ei puheella niin kiirettä. Odottele rauhassa vaan. Lapsi varmaan räjäyttää pankin sitten kun alkaa puhua, eli tulee nopeasti uusia sanoja ja lauseita ym. Ne on ehkä nyt jo muhimassa siellä ja odottamassa ulospääsyään.
 
Ekat lapset puhuivat reilu 1- veenä aika hyvin, mutta tämä kolmonen rupesi juttelemaan vasta 2-v4kk iässä. Kun ymmärryksessä ei ollut mitään sanottavaa, niin odoteltiin rauhassa ja sieltähän se puhekin tuli :) Kohta täyttää kolme ja puhuu jatkuvasti :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Jos meni myöhään, kerkisikö siihen puuttua terveystaho vai annettiinko ajan kulua? Toi meidän jätkä unohti kaikki sanat autuaasti kun alko kävelemään.. Ja nyt lääkärissä sanottiin että kaksi vuotiaana sitt katotaan jatkotoimenpiteitä. Eli puolen vuoden päässä. Mutt se ei siis sano vielä mitään, paitsi aito (maito ). Ei ole edes yritystä. Mahtaakohan silti olla mahiksia että alkais höpiseen vielä ennen sitä kahta vuotta...??

Meillä esikoinen alko puhumaan selvästi vasta n 4vuotiaana, sitä ennen ainoastaan minä sain puheestä selvää. Puheterapiassa kävimme vajaa 3v alkaen, terapia loppu kokonaan vasta 2v sitten kun poika oli 8v.
Esikoinen alko puhumaan kahden sanan lauseita 1,5vuotiaana. Täytti nyt pari viikkoa sitten 2v ja nyt puhua pälpättää lakkaamatta 4-5 sanan lauseita suomeks ja yksittäisiä sanoja tulee ruotsiks. Meillä puhutaan siis ruotsia suomen lisäks, isä ruotsinkielinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiekuva Kinkku:
Meillä poika alko ensin liikkumaan (11 kk ikäisenä käveli) ja touhotus oli sen sorttista, että siinä jäi puhuminen kakkoseksi. Pari sanaa oli vuoden iässä. 1,5 vuotiaana aloitti tarhan ja sanavarasto karttu ihan hurjalla vauhdilla. 1 v 8 kk:n iässä puhui jo 8:n sanan lauseita ja siitä lähtien ollutkin äänessä koko ajan. Niinhän sitä sanotaan, että sanat jää jalkoihin. Eli jos liikkuminen on varhaista, ei puheella niin kiirettä. Odottele rauhassa vaan. Lapsi varmaan räjäyttää pankin sitten kun alkaa puhua, eli tulee nopeasti uusia sanoja ja lauseita ym. Ne on ehkä nyt jo muhimassa siellä ja odottamassa ulospääsyään.

Meillä kävi silleen, että liikkuminenkin alko vasta myöhään... Konttaamisen missas kokonaan, ja kävelyn alotti reilusti päälle vuoden vanhana. Mutt siinä hötäkässä ne jo opitut sanatkin jäi sitten: äiti, kukka, lamppu, haukku jne..
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiekuva Kinkku:
Meillä poika alko ensin liikkumaan (11 kk ikäisenä käveli) ja touhotus oli sen sorttista, että siinä jäi puhuminen kakkoseksi. Pari sanaa oli vuoden iässä. 1,5 vuotiaana aloitti tarhan ja sanavarasto karttu ihan hurjalla vauhdilla. 1 v 8 kk:n iässä puhui jo 8:n sanan lauseita ja siitä lähtien ollutkin äänessä koko ajan. Niinhän sitä sanotaan, että sanat jää jalkoihin. Eli jos liikkuminen on varhaista, ei puheella niin kiirettä. Odottele rauhassa vaan. Lapsi varmaan räjäyttää pankin sitten kun alkaa puhua, eli tulee nopeasti uusia sanoja ja lauseita ym. Ne on ehkä nyt jo muhimassa siellä ja odottamassa ulospääsyään.

Meillä kävi silleen, että liikkuminenkin alko vasta myöhään... Konttaamisen missas kokonaan, ja kävelyn alotti reilusti päälle vuoden vanhana. Mutt siinä hötäkässä ne jo opitut sanatkin jäi sitten: äiti, kukka, lamppu, haukku jne..

Mutta sanoja on kuitenkin jo tullut tuonkin verran, eli vaikka on nyt unohtuneet liikkumisen huumassa, niin varmasti puhettakin alkaa ihan piakkoin pulppuamaan, usko pois!

 
voiko 1v5kk ikänen osata jo kolmen sanan lauseita? yksi kaukana asuva kaveri jota en oo nähny ku keväällä viimeksi kerto ku soiteltiin, että sen tyttö sanoo kolmen sanan lauseita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
voiko 1v5kk ikänen osata jo kolmen sanan lauseita? yksi kaukana asuva kaveri jota en oo nähny ku keväällä viimeksi kerto ku soiteltiin, että sen tyttö sanoo kolmen sanan lauseita.

Voi osata, toiset lapset alottaa puhumisen tosi varhain. Täysin on mahdollista. *muoks* ja niin, siis tuttavapiirissäni on parikin elävää esimerkkiä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
voiko 1v5kk ikänen osata jo kolmen sanan lauseita? yksi kaukana asuva kaveri jota en oo nähny ku keväällä viimeksi kerto ku soiteltiin, että sen tyttö sanoo kolmen sanan lauseita.

Voi osata 2 sanan mutta ei 3 sanan lauseita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Höps:
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
voiko 1v5kk ikänen osata jo kolmen sanan lauseita? yksi kaukana asuva kaveri jota en oo nähny ku keväällä viimeksi kerto ku soiteltiin, että sen tyttö sanoo kolmen sanan lauseita.

Voi osata 2 sanan mutta ei 3 sanan lauseita.

Kuten edellisessä kommentissani kerroin, tuttavapiirissäni on parikin tapausta, jotka ovat jo ennen tuota ikää sanoneet kolmen sanan lauseita.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Höps:
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
voiko 1v5kk ikänen osata jo kolmen sanan lauseita? yksi kaukana asuva kaveri jota en oo nähny ku keväällä viimeksi kerto ku soiteltiin, että sen tyttö sanoo kolmen sanan lauseita.

Voi osata 2 sanan mutta ei 3 sanan lauseita.

Höpöhöpö. Seniori on elävä todiste teoriasi vääryydestä.
 
Pojalla oli kaksi vuotiaana 10 sanaa. Kolmivuotissynttäreiden alla oppi puhumaan. Siis kesä siihen meni. Nyt 3v 4 kk. Puhuu kuin ruuneperi. Kaksi kertaa käytiin puheterapiassa. Eivät olleet siellä mitenkään huolissaan. Useita äänteitä kuten r ja s puuttuu.

muoks. poika oppi muuten kävelemään vasta 1v 8kk ikäisenä. On ollut kaikessa hidas, mutta hyvin pärjää.
 

Yhteistyössä