Minkä ikäisten lasten kanssa olette käyneet ravintolassa? Meidän reissu ei mennyt ihan putkeen :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Me aloitimme käyttämään "säännöllisen epäsäännöllisesti" omaa poikaamme ravintolassa ruokailemassa siitä asti kun hän osasi syödä kiinteitä ruokia. Koskaan ei ollut ongelmia, leikimme joskus kotosallakin ravintolaleikkiä isän toimiessa tarjoilijana.

Me ollaan kans tehty ihan samoin. Kotonakin ollaan leikitty ravintolaa, tosin siten että mä ja mies ollaan asiakkaita ja lapsi ottaa tilauksen, tekee ruuan ja tarjoilee :D

No ihan pienestä pitäen me on välillä käyty... välillä menee hyvin ja välillä vähän huonommin, onneksi ei sentään mitään itkupotkuraivareita oo koskaan saatu, ja musta lapsi käyttäytyy hyvin kunhan se edes suunnilleen pysyy pöydässä. Mutta mua ei ärsytä mikään niin kuin ne ympäri ravintolaa juoksentelevat kakarat. :kieh: Ja sitähän on hankala sanoa etukäteen, että maistuuko se ruoka vai ei. :/ Me tehtiin pitkään niin, ett tytöt sai aina yhden yhteisen lastenannoksen, kun söivät kuitenkin niin vähän. Nyt saavat yleensä molemmat jo omansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Me aloitimme käyttämään "säännöllisen epäsäännöllisesti" omaa poikaamme ravintolassa ruokailemassa siitä asti kun hän osasi syödä kiinteitä ruokia. Koskaan ei ollut ongelmia, leikimme joskus kotosallakin ravintolaleikkiä isän toimiessa tarjoilijana.

Me ollaan kans tehty ihan samoin. Kotonakin ollaan leikitty ravintolaa, tosin siten että mä ja mies ollaan asiakkaita ja lapsi ottaa tilauksen, tekee ruuan ja tarjoilee :D

jos kersa tekee jo ruuan niin luulis jo ymmärtävän muutenkin miten ravintolassa käyttäydytään. ap:n lapsi taisi olla 1,5v.. jolle joku ehdotteli kunnon puhuttelua ennen ravintolaan menoa? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Lappitar harmaana:
...ja vielä; mitä haittaa siitä kenellekään on, jos lautasliinalla leikitään? Eihän se kenenkään ruokailua luulisi häiritsevän?? Lapset on lapsia...

No jos se lautasliina viskotaan koko ajan likaisella lattialle niin en mä sitä haluais aina uudestaan maasta nostaa ja sillä likan naamaa pyyhkiä. Ja ne lautasliinat loppuu pöydästä kesken jos annan lapsen niitä lattialle viskoa :ashamed:

Mie vaikkaan, että se kokeilunhalu... ensin suurimpaan nälkään nakerretaan jotain (esim. kurkkua ja leipää, kuten sanoit) ja sit iskee se kokeilunhalu. Ei olla kotona, voiko täällä tehdä jotain uutta.
Ehkä pienoinen "jännitys" purkautui... tai vaihto-ehtoisesti pukkasi päälle - mennään kotiin.

Lapset ovat kuitenkin niin ihanan arvaamattomia, heillä mieli muuttuu tuuliviirin lailla, käytös voi muuttua noin nanosekunnissa... ja mitä ihmeellisimmistä syistä, tai ihan ilman sitä syytäkään.
Sitten isommilta lapsilta voi odottaa sitä mielen hillintää ja hallintaa - noin pienelle se on vielä mahdotonta, ja silloin ei auta muu kun olla kärsivällinen, pitkäpinnainen ja varautua kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan.

Mutta ei tuo nyt minusta mitenkään pahalta kuulostanut, ei lainkaan, mie en ainakaan itse ois viereisessä pöydässäkään istuvana osannut luultavasti ihmetellä moista käytöstä lapselta, enkä osais ajatella että lapsi on huonosti kasvatettu ja huonosti käyttäytyvä - pikemminkin olisin luultavasti taipunut ajattelemaan, että mukavaa että lasten kanssa lähdetään ravintolaan... silloinhan sitä oppii parhaiten juuri niitä tapoja, kun saa konkreettisesti treenata.

:)

Ei tuo kuulosta kyllä normaalilta lapsiperheen ravintolahetkeltä. Itse en siedä lapsia ravintolassa laisinkaan juuri tuon takia että leikkivät ruualla ja vanhempia se vaan naurattaa. Itse olette kakaranne tuollaiseki opettanut. Olen jopa muutamalle perheelle joutunut sanomaa asiasta ja olen myös pariin kertaan kieltänyt lapsiperhettä istumaan meidän lähelle pöytään. Lapsi perheille pitäisi olla oma ruokatilansa raintolan tunkkaisessa kellarissa, siellä sais olla, soteka ja elämöidä eikä kenenkään kunnon asiakkaan tarvitsisi katsoa välinpitämättömyyttä ja sikailua.

Tuollaisia kertoja on sattunut aika ajoin alle 3 vuotiaan kanssa, lapset on lapsia ;) Ei ne pienimmäy etiketistä ymmärrä, pari vuotias heittelee servettejä leikillään / uhmatakseen kun näkee että sillä vaa vanhemman vähän vaivaantumaan :D Mä en uskalla omiani viedä kuin mäkkäri/hese/rosso paikkoihin =/ Ja sinnekin harvoin.

Alkuperäinen kirjoittaja ff:

jos kersa tekee jo ruuan niin luulis jo ymmärtävän muutenkin miten ravintolassa käyttäydytään. ap:n lapsi taisi olla 1,5v.. jolle joku ehdotteli kunnon puhuttelua ennen ravintolaan menoa? :o

1,5v lapsi ymmärtää kyllä puhetta todella hyvin :) Miksi pidät lasta tyhmänä. Tämä monen aikuisen suurin onglema lapsenkasvatuksessa onkin, että pitävät lasta niin pienenä että ei ymmärrä.

Toisten ihmisten lapsia EI kutsuta kersoiksi, penikoiksi, kakaroiksi tms. Selvästi käytöstavat hakusessa muutamalla täällä palstailevallakin ja silti katsovat olevansa oikeutettuja muita neuvomaan. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja juliaana:

1,5v lapsi ymmärtää kyllä puhetta todella hyvin :) Miksi pidät lasta tyhmänä. Tämä monen aikuisen suurin onglema lapsenkasvatuksessa onkin, että pitävät lasta niin pienenä että ei ymmärrä.
Sulla on ilmeisesti ihan eri käsitys tästä asiasta, mun tuntemat 1,5vuotiaat eivät ymmärtäisi. Meillä puhutaan lapselle kaikenlaista, eikä noin pienet kyllä vielä "todella hyvin" hahmota sanomaa kuten sinun mielestä pitäisi. Vasta 3 vuotias meillä ymmärtää kun jälkikäteen käydään jotain tapahtumaa läpi, hän osaa myös puhua ja vastata näihin asioihin.

Melkein joka päivä kuukauden verran syötiin ravintoloissa ja ihme ja kumma, osasivat jokainen käyttäytyä :O
Kerran sattui pienimmälle (3v ) känkkis, mutta tarjoilijat saivat sen loppumaan ja pian olikin hippaleikki menossa respan likellä :D

Lapsi ymmärtää puhetta tuossa iässä - olen samaa mieltä, mutta ajattelisin, ei osaa soveltaa kuulemiaan neuvoja, kun ei ole ennen ravintolassa ollut.
Seuraavalla kerralla, jos väli ei jää kohtuuttoman pitkäksi, lapselle voi selittää, että siellä silloinkin... ja sitten sitä jne.
Ja kannattaa vaikka tosiaan leikkiä sitä ravintolaa - nyt kun lapsi on sen ravintolan itsekin jo oikeasti nähnyt ja kokenut, niin nyt se on se konkreettinen asia, johon verrata, joka on olemassa. Se ei ole enää pelkän mielikuvituksen varassa, asia "joku" jota ei ole vielä nähnyt ja kokenut.

Mä tolla mun kirjoituksella tarkoitin sitä että me ollaan käyty ravintoloissa siitä saakka kun lapsi alkoi syömään kiinteitä. Kotona ollaan leikitty ravintolaleikkejä sitten myöhemmällä iällä, kun lapsi on niitä itse tajunnut alkaa leikkimään.

Ja mitä tohon meidän lapseen tulee niin sen voi viedä ravintolaan kuin ravintolaan, se syö ja istuu nätisti. Jos lapsi on yliväsynyt tms. niin me ei olla yritetty edes mennä ravintolaan. Yritetään vältellä ylimääräisiä näytöksiä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sulla on ilmeisesti ihan eri käsitys tästä asiasta, mun tuntemat 1,5vuotiaat eivät ymmärtäisi. Meillä puhutaan lapselle kaikenlaista, eikä noin pienet kyllä vielä "todella hyvin" hahmota sanomaa kuten sinun mielestä pitäisi. Vasta 3 vuotias meillä ymmärtää kun jälkikäteen käydään jotain tapahtumaa läpi, hän osaa myös puhua ja vastata näihin asioihin.

Nyt on pakko sanoa, että sulla on ilmeisen tyhmiä lapsia tai jälkeenjääneitä jos ei puhetta tuon ikäisenä ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:

Lapsi ymmärtää puhetta tuossa iässä - olen samaa mieltä, mutta ajattelisin, ei osaa soveltaa kuulemiaan neuvoja, kun ei ole ennen ravintolassa ollut.
Seuraavalla kerralla, jos väli ei jää kohtuuttoman pitkäksi, lapselle voi selittää, että siellä silloinkin... ja sitten sitä jne.
Ja kannattaa vaikka tosiaan leikkiä sitä ravintolaa - nyt kun lapsi on sen ravintolan itsekin jo oikeasti nähnyt ja kokenut, niin nyt se on se konkreettinen asia, johon verrata, joka on olemassa. Se ei ole enää pelkän mielikuvituksen varassa, asia "joku" jota ei ole vielä nähnyt ja kokenut.

TUli mieleen, että mahtaako mun 1,5vuotias olla sitten jotenkin ikäistään kehittymättömämpi tai epänormaali, mutta hän kyllä ei ymmärrä puhetta noin. Asiaa kyllä tutkitaan neuvolassa, lähinnä sitä ymmärryspuolta, mutta puheterapeutti sanoi, että ei syytä huoleen. Syksyllä jatkuu tutkimukset. Isoveljensä ymmärsi jo aikaisin mutta tämä nuorimmainen ei 1,5 vuotiaana ymmärtänyt sanojen päälle.

Kaikesta sitä voikin ongelmia tehdä.
Ei ihme, että ei mene putkeen jos toinen on jo 1,5v eikä ole ulkona käynyt syömässä aiemmin.
Meillä lapset on aina ollut mukana, el muutama kerta kuukaudessa ihan syntymästä lähtien, eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut.

Nyt on pakko sanoa, että sulla on ilmeisen tyhmiä lapsia tai jälkeenjääneitä jos ei puhetta tuon ikäisenä ymmärrä.

no mä luin tuolta tuon yhden viestin ensiksin ihan väärään sävyyn, sehän olikin ihan ok viesti.

mutta ei 1,5v normaalin lapsen muisti ja kyky toimia monimutkaisten ohjeiden mukaan tulevaisuudessa todellakaan ole sillä tasolla että pitäis käyttäytyä nätisti uudessa tilanteessa, kun siitä on puhuttu 2tuntia sitten.

toki se ymmärtää puheen vaikka ei vielä itse edes puhuisi. itselläs taitaa olla vaan neron alkuja siellä..

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Toisten ihmisten lapsia EI kutsuta kersoiksi, penikoiksi, kakaroiksi tms. Selvästi käytöstavat hakusessa muutamalla täällä palstailevallakin ja silti katsovat olevansa oikeutettuja muita neuvomaan. :laugh:

Jos kutsuu lapsia , kersoiksi, penikoiksi, kakaroiksi niin se ei välttämättä tarkoita, että olisi ns. haukkumanimi. Eri puolilla suomea puhutellaan lasia eri nimityksillä. Itse olen tottunut sanomaan lapsia kakaroiksi ja ei ne siitä kauhistu mtenkään eikä kukaan muukaan täällä päin asuva.

niin kai mulla sitten on. Kyllä nuorin muuten ymmärtää asioiden päälle, osaa pukea , syödä ja tehdä kaikenlaista ja on kehitykseltään ikätasolla. Mutta puhetta hän ei ymmärtänyt 1,5vuotiaana juuri lainkaan. Kuuloakin on tutkittu, mutta kyllä hän kuulee.

Alkuperäinen kirjoittaja kultainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:

Jos kutsuu lapsia , kersoiksi, penikoiksi, kakaroiksi niin se ei välttämättä tarkoita, että olisi ns. haukkumanimi. Eri puolilla suomea puhutellaan lasia eri nimityksillä. Itse olen tottunut sanomaan lapsia kakaroiksi ja ei ne siitä kauhistu mtenkään eikä kukaan muukaan täällä päin asuva.

kahvipaussille anteeksipyyntö, kutsuin hänen lastaa kersaksi kun puhuin omistani lapsina. *syvä häpeä*

no mä luin tuolta tuon yhden viestin ensiksin ihan väärään sävyyn, sehän olikin ihan ok viesti.

mutta ei 1,5v normaalin lapsen muisti ja kyky toimia monimutkaisten ohjeiden mukaan tulevaisuudessa todellakaan ole sillä tasolla että pitäis käyttäytyä nätisti uudessa tilanteessa, kun siitä on puhuttu 2tuntia sitten.

toki se ymmärtää puheen vaikka ei vielä itse edes puhuisi. itselläs taitaa olla vaan neron alkuja siellä..

En ole sanonut että mitään neroja omat lapseni olisi. Ihme kommentti. Miksi pitäisi 2h aikaisemmin asiasta puhua, eikös se ole kans ihan järejetöntä. Ottaa asian esille silloin kun sinne ravintolaan ollaan menossa.

TUli mieleen, että mahtaako mun 1,5vuotias olla sitten jotenkin ikäistään kehittymättömämpi tai epänormaali, mutta hän kyllä ei ymmärrä puhetta noin. Asiaa kyllä tutkitaan neuvolassa, lähinnä sitä ymmärryspuolta, mutta puheterapeutti sanoi, että ei syytä huoleen. Syksyllä jatkuu tutkimukset. Isoveljensä ymmärsi jo aikaisin mutta tämä nuorimmainen ei 1,5 vuotiaana ymmärtänyt sanojen päälle.

Toki lapsissa ja niiden kehitysaikatauluissa on eroja, yksilölliset erot voivat olla suuriakin.
Meillä tuo 1,5-vuotias ymmärtää jo paljon asioita, mutta muistelen kyllä että osa jo isommista ei ollut samalla tasolla yhtä nuorena puheen ymmärtämisen eikä myöskään muodostamisen kanssa.
Mutta siis noin yleisesto tarkoitin toteamustani, että 1,5-vuotias kyllä voi jo hyvinkin ymmärtää... mutta oletan, että se hahmotuspuoli on vaikeaa, jos ei ole asiaa nähnyt ja kokenut, koska ihan varmahan ei voi silti olla, että miten se lapsi sen asian sisäistää ja ymmärtää ennenkuin sitä sitten pääsee kokeilemaan.
Ja jos sitä sitten taas kamalasti etukäteen puhutaan ja paasataan ja treenataan, niin toki siinä on sekin "vaara" tai "uhka" olemassa, että asiasta tulee lapselle "mörkö" ja paineet kasvaa... ja purkautuu sitten juuri sillä ei toivotulla ja ei hyvällä tavalla.

Me käytiin viime viikolla, tenava muutamaa päivää vaille 7 kk. Istui nätisti syöttötuolissa rutistellen jotain kaupunkikatalogia ja katseli kun vanhemmat popsi sapuskoitaan.

En ole sanonut että mitään neroja omat lapseni olisi. Ihme kommentti. Miksi pitäisi 2h aikaisemmin asiasta puhua, eikös se ole kans ihan järejetöntä. Ottaa asian esille silloin kun sinne ravintolaan ollaan menossa.

liiioooittelin asiaa että ymmärtäisit. et näköjään.. joillakin kun on vaikeuksia hahmoittaa asioiden merkitys, vaikka ikää olisikin yli 18kk

Yhteistyössä