Minkä verran teillä isovanhemmat ostaa lapsille lahjoja jouluna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan tarpeeksi ostavat ja välillä vähän liikaakin. Viime vuonna isoisältä tuli tämänkin vuoden lahjat valmiiksi - siltä musta ainakin tuntu - oli kirjamessuilla vähän innostunu shoppailemaan ja molemmille pojille oli ainakin 5 eri lahjaa ja muutama yhteinenkin oli muistaakseni. Oma äitini ostaa yleensä pari kolme molemmille. Meidän pojat on pitkään olleet ainot lapsenlapset, no nyt pojilla on yksi serkku isän puolelta, joten sekin voi vaikuttaa asiaan ja läheisiä ollaan molemmille isovanhemmille.

Meillä minun vanhemmat ostavat todella paljon ja kalliitakin lahjoja. Tänä vuona tyttäreni (kohta 8vee) saa esim. Laulumaan Moona sarjaan valko -aniliininpunaisen senkin, johon voi laittaa televisionsa ja muut vermeet. Lahjat saattavat olla siis hyötylahjojakin. Poikakin (2vee), saa oman pelikoneen josta näkee omia lastenohjelmia. Molemmat lapset saavat rahallisesti yhtä paljon ikään katsomatta.

Miehen vanhemmat eivät laita mitään tai pörrösukat, jotka ovat yleensä väärän kokoiset. Sinänsä ei haittaa, kun lahjoja lapset saavat, mutta kyllä se jotenkin harmittaakun eivät halua muistaa lapsenlapsiaan (meidän), sillä mieheni siskon lapselle ostavat kyllä muutaman paketin.

Niin... Kuulostaa aikasuurilta nuo ekan kysyjän summatkin. Mun vanhemmat ei ainakaan osta mitään.

Sanoivat, että laittavat joulukeräyksiin, köyhille kauas, siis köyhemmille kuin nuorelle lapsenlapsiperheelleen - ja niin kerromme lapsille: tämä on ainakin jalo ajatus, ehkä, tukee mallioppimista. Niin - ja toivotaan että jotain laittaakin.

Meillä kyllä isovanhemmat ostaa suurimman osan lasten lahjoista. Me ei sitten osteta kun yksi tai kaksi lahjaa, kun molemmat isovanhemmat ostaa varmaankin n. 5 pakettia ellei enemmänkin per lapsi.

Mun vanhemmat ostaa kullekin lapsenlapselle 100 eurolla. Yleensä ostavat yhden isomman lahjan toiveiden mukaan ja loput tulee tilille rahana. Anoppilasta tulee kasa pienehköjä lahjoja, en ole niiden arvoa niin miettinyt, oisko jtoain max 50 euroa.

Eli paljon tulee lahjoja, ei tarvitse itse paljoa hankkia.

Ei mitään rahallisesti kovin arvokasta. Molempien vanhemmilta aika samanyyppisiälapset saavat esim. itse kudottuja villavaatteita, pyjamia, kirjoja tms.
1-2 lahjaa per lapsi.

Minun äitini osti juuri uuden auton. Antaa joululahja rahaa 5e per lapsi :D Toinen mummo ostaa pinon kirjoja. Ehkä 10e per lapsi ja ukki 50e per lapsi rahana. Ihanaa kun miehen vanhemmat välittävät. Meillä menee kaikki rahat lääkäri laskuihin ja lääkkeisiin juuri nyt.

Mun isä avas pojalle synttärilahjaksi tilin, johon laittaa sitte joulunakin rahaa yms. Tili on kokonaan hänen takanaan ja poika saa sen sitten kun täyttää 15 niin käyttöönsä, joten summista en tiedä.
Miehen isä antaa 50 ? ja sillä saa sitten ostaa mitä tahtoo pojalle tai laittaa tilille.
Mun äiti ostaa jotain pientä..
Miehen äiti sitte taas ostelee pojalle nyt muutenkin jos jonkinnäköistä, esim. kaikki haalarit hän on ostanut, tuonu vaan.. Osa jäänyt käyttämättä kun väärän kokoisia, mut kun toinen tahtoo ostaa (mua ärsyttää suunnattomasti), joten sieltä tulee varmaan sadoilla euroilla joululahjoja taas.

Mun mielestä ei se summa millä kukakin panostaa vaan se MITÄ sieltä tulee, onko käytännöllistä vai ei. Eikä mua haittais vaikkei tulis yhtään pakettia, ei se oo isovanhempien tehtävä lahjoa lastaan. Ap:n pointtia en ymmärrä, lähinnä harmittaa hänen äitinsä puolesta, kun ostaa VAAN jonkun pyjaman, jota toinen päivittelee täällä. Kiittämättömyys on perseestä!

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Mun mielestä ei se summa millä kukakin panostaa vaan se MITÄ sieltä tulee, onko käytännöllistä vai ei. Eikä mua haittais vaikkei tulis yhtään pakettia, ei se oo isovanhempien tehtävä lahjoa lastaan. Ap:n pointtia en ymmärrä, lähinnä harmittaa hänen äitinsä puolesta, kun ostaa VAAN jonkun pyjaman, jota toinen päivittelee täällä. Kiittämättömyys on perseestä!

Samaa mieltä.

En tiedä ostavatko mitään, jos ostavat niin varmaankin yksi paketti tulee molemmilta.

meillä mun isä antaa n.20e molemmille lapsilleni, kun meitä lapsia on 6 ja lapsenlapsia on 7, niin menee rahaa, vaikka jokaiselle vain jotain pientä ostaisi! Äitini ostelee sukkia, pyjamia, suklaata yms pientä, mikä on mukavaa. Mieheni vanhemmat eivät paljoa ostele, kun ovat jo iäkkäämpiä ihmisiä, joille joulu ei ole kaupallista aikaa eli yleensä antavat rahana meille vanhemmille, jotta ostaisimme jotain järkevää. Minä sitten ostelen toiveiden mukaan ja osan toiveista tottakai esitän kummeillekkin, jotka eivät ole ajan hermoille kummilastensa mieltymyksistä. Lapset tyytyväisiä ja saavat myös pikkupakettejakin.

Mun lapset eivät saa keneltäkään muulta, kuin multa lahjoja. Ei isovanhemmiltaan, ei edes isältään. Nyt ei vielä haittaa, kun luulevat joulupukin tuovan lahjat, mut sit ku tajuuvat, et eihän se niin mee, ni aika tylsää.

Oisin siis tyytyväinen edes yhteen lahjaan joltain muultakin. Ja hinnalla ei olis välii.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Yamini:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
SIis mihin viittaat? Isäni antaa 50e per pää. Äitini ne pyjamat. Ovat eri taloutta.

Ja siis tuo 50e on vähän kun tiedän taloudellisen tilanteen olevan hyvä.

Ja korostin kyllä avauksessani, että EI tarvitse mutta kun tiedän monien isovanhempien lahjovan lapsenlapsiaan paljonkin niin tuntuu jotenkin pahalta, että meillä ei isovanhemmat koe sellaista antamisen iloa.

Miehen vanhemmat antaa 50e rahaa jokaisella ja sillä saamme me vanhemmat ostaa mitä lapset tarvii. Ei siis jouluksi vaan sitten kun sattuu tarviimaan. Siirtävät rahan lasten tileille.

Isäni antaa 50e per pää ja minä ostan niillä joulupakettiin vaatetta. Tälläisen ohjeen olen siis saanut isältäni.

Äitini antaa jotain pientä, viime vuonna pyjamat.

Tuosta saan äkkiä summattuna 100e + jotain pientä per nuppi. Tämä siis yhteensä.
Minun mielestä tuo on paljon. Vaikka taloudellinen tilanne olisi mikä, 50e lahjaksi on paljon.
Jos tunnet pahaa mieltä että kun ei ole antamisen iloa, mitä sinä heiltä haluaisit?

Ai nyt 50e on lahjaksi paljon? Miksi minä olen ymmärtänyt täällä, että se on ihan naurettava summa vaan puolituntemattomalle pitää rippilahjaksikin antaa ainakin 100e jos aikoo kehdata mennä juhliin.

Enkä minä pyytänyt summamaan niitä yhteensä. Jokainen antavat omat lahjansa eikä niitä mitenkään summata yhteensä. Puhuin nyt nimenomaan siitä mitä perpää antavat.

Enkä minä tiedä mitä minä haluaisin enkä näimmä osaa selittää mitä tarkoitan.... Tuntuisi vaan niin ihanalta, jos joskus vaikka äitini sanoisi että näki niin ihania juttuja kaupassa ja oli vaan pakko ostaa meidän lapsille ne. Mutta eipä ole nähnyt mitään niin ihanaa. Päinvastoin aina on kauhea valitus siitä, että mitä hän ostaisi kun ei keksi mitään.

Ymmärrän täysin mitä tarkoitat.
Itse mietin juuri usein samanlaisia juttuja jos käyn jossain kaupassa jossa kaikkea ihanaa. itsellä asuntolainat ja lasten harrastukset ja lapset ruokittavana ja raha on aina tiukassa. siis mietin, että jos olisn asuntolainani maksanut ja rahaa jäisi ylimääräistä säästöön, eläkkeestä, miten kiva olisi ostaa piennille lapsille. varsinkin tällaisile kuten meidän lapset, jotka oikeasti ilahtuvat kaieksat ja saaavat harvoin mitään, vaan synttärinä ja jouluna.

Mietin juurikin miten ihanaa olisi ostaa kauniille tyttölapsille ihana juttu jouluna ja syntymäpäivänä. Tai kysyä mitä ne oikein toivovat, mistä pitävät. tai valita jotain ihanaa.

Mutta meilläkin on sitä yöpaitalinjaa, vaikka lapset jo isompia ja tarvitsisivat kaikkea harrastuksiin ja vaatteetkin jo kuluvat.

Tuntuu pahalta juurikin kun nniin kovin monen lapsen isovanhemmat täysin hurahtaneet ja antaiisvat vaikka kuun taivaalta. Ja omien lasten isovanhempien lahjat "pakkopullaa". ostetaan jotain halpaa ja turhaa. kuten se yöpaita joita on jo kaapissa.

Miehen vanhemmat ostavat jotain pientä kuten esim. paita-hame-setin kummallekin tytölle. Ja synttäreillä sitten milloin mitäkin, hintaan katsomatta, mitä ajattelevat tyttöjen/meidän tarvitsevan (heillä ei siis ole ongelmia oikeastaan koskaan rahojen kanssa, oma firma). Oma isäni ei juurikaan näe tyttöjä tai meidän perhettä, vaikka naapurilähiössä asuukin, jos tulee kerran parissa vuodessa käymään, niin tuo aina mukanaan jotain pientä, riippumatta siitä, onko juhlat vai ei (joskus karkkia, joskus jonkun lelun). Äitini taas kyselee aina mitä tarvitaan ja ostaa toiveiden mukaiset lahjat (ei oo hirveästi rahaa, millä törsätä, jotten en mitään pelikonsoleita häneltä odotakaan, mutta jotain pienempää, esim nukenvaunut tms ). Joskus äiti kysyy, että oisko jotain isompaa, mitä haluttais tytöille ostaa, silloin ollaan pistäneet rahat yhteen ja ostaneet yhteisen lahjan (kuten esim synttärilahjaksi polkupyörän tms ).

Mä olen koittanut sanoa isovanhemmille etteivät nyt ihan kaikkia kauppoja ostaisi tyhjäksi, tympeää jos on ihan hillitön kasa lahjoja, me vanhemmatkin kuitenkin halutaan antaa paketteja lapsille.
Toivottavasti tänä vuonna ovat hillinneet ostohalujaan kun on kaksi kelle antaa niin yhdelle ei kanneta kassi kaupalla lahjoja (ei se mitään, kiva että osallistuvat, pienellä ei vaan meinaa mielenkiinto riittää kauheen ison kasan avaamiseen).

Äiti antoi 500? ja ostaa se varmaan vielä yöpaidat. Antoi siis tuon 500? joululahjaksi tavallaan koko perheelle, ja sillä ostetaan sitte ylipäätään mitä jouluna tarvitaan, eli ruokaa ja lahjat kolmelle lapselle, kun olemme aika tiukilla silleen yleensä. No niin tiukilla, kun hoitovapaalla kolmen pienen lapsen perhe, jolla asuntolainaa on, voi olla.

Meillä on 6 lasta, 4 vävyä, yksi miniä ja 8 ihanaa lastenlasta. Haluaisin antaa jokaiselle ihania lahjoja niin jouluna, syntymäpäivänä kuin muutenkin. Asiassa on vain yksi suuri mutta. Pienen pienet eläkkeet eivät riitä! Olen itsekäs ja haluan vähistä rahoista jotain pientä itsellenikin. Lapseni pärjäävät hyvin, jokaisella ovat tulot paremmat, kuin meidän yhteenlaskettu eläkkeemme eli 2000 euroa kuussa. Yritän lahjomisessa olla tasapuolinen ja olemme päättäneet, että kukin lahjottava saa noin 15 euron arvoiset lahjat se tekee sitten n. 300 euroa. Lahjaksi katson myös sen, että tarjoan jouluaterian kaikille.
Toivoisin isoäitinä, että lopettaisitte kitinät siitä mitä kukin antaa. Kaikkemme me annamme, uskokaa pois!

Meillä on yksi 2v. tyttö, joka on kaikkien isovanhempien ensimmäinen (isän vanhemmat, minun vanhempani ja äitini uusi mies) ja tämä napero kyllä hukutetaan lahjoihin. Se onkin tosi mukavaa, koska meillä ei juuri rahaa ole. Rakastavien isovanhempien takia tytöllä ei kuitenkaan ole ikinä pulaa mistään.

Haluavat muutenkin osallistua ja nähdä lasta paljon, hoitaisivatkin varmaan 24/7 jos annettaisiin :) Olen todella kiitollinen näin hyvistä perheväleistä meillä ja sääliksi käy välillä kun täältä lukee juttuja isovanhemmista joita ei kiinnosta.

Yhteistyössä