Minkä verran teillä on ollut vauvantarvikkeita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikoisen odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikoisen odottaja

Vieras
Mitä kannattaa ostaa, mitä ei. Vaatteet ja kestovaipat on jo esikoiselle hankittu ja ne oli helppo ostaa. Mutta sitten näissä lastentarvikkeissa tulee seinä vastaan. Kaikenlaista vempainta sitä tarjotaan ja pää menee ihan pyörälle.

Mä luulin, että oli paljon ...mutta paljon on tarvittu lisää. :saint:

Mut toisaalta mun mielestä kaikkea ei kantsikaan ostaa ihan vain varulta, vaan sitten tarpeen mukaan, jotta ei tule turhia hankintoja. En voinut tietää, että tulen eniten tarvitsemaan rintapumppua ja pulloja ...ostin kyllä yhden pumpun jo etukäteen, mutta kaksi lisää seuraavan kuukauden aikana. Pulloja myös on ostettu läjä lisää synnytyksen jälkeen. =)

Ei kannata ostaa mitään ennenkuin toteaa että tarvitsee. Alkuun pärjää tosi vähällä. Vaunut/rattaat on käyttökelpoiset ja jos kulkee autolla niin turvakaukalo tietysti. Joku tykkää sitteristä, toinen taas ei. Joku käyttää hoitopöytää, toinen taas ei. Meillä on jäänyt käyttämättä tutit ja tuttipullot, pinnasänky, hoitopöytä,...

Alkuperäinen kirjoittaja esikoisen odottaja:
Mitä kannattaa ostaa, mitä ei. Vaatteet ja kestovaipat on jo esikoiselle hankittu ja ne oli helppo ostaa. Mutta sitten näissä lastentarvikkeissa tulee seinä vastaan. Kaikenlaista vempainta sitä tarjotaan ja pää menee ihan pyörälle.

Vempaimet kannattaa jättää suosiolla väliin ja ostaa vaan, jos niille tuntuu myöhemmin olevan tarvetta. Roinaa on kyllä tarjolla ihan niin paljon kun jaksaa ostaa.

Älä mm. turhaan osta sinkkivoidetta tai vauvan kosteusvoiteita tms. vaikka monet vannovat, että ne pitää olla hankittuina ennen syntymää. Meillä jäi kaikki voiteet käyttämättä, kun pojan iho ei niitä koskaan tarvinnut.

Esim. rintapumpun tarpeen näet sitten vasta myöhemmin, kun näet, miten imetys sujuu vai sujuuko ollenkaan. Sama juttu pullojen kanssa.

Ainakaan vaatteita ei kannata ostaa... Mä ostin neljällä eurolla kassillisen kirpparilta, vain, ja nyt kun synnytys lähestyy olen hukkua vaatteisiin. Eikä mulla edes ole kovin paljon kavereita joilla olis vauvoja. Ne joilla on ollut, ovat lahjoittaneet mulle jättikassit ylimääräisiä ja nyt niitä on iiiiso laatikollinen - siis kokoja 60-70.

Mä olen ajatellut että vaunuihin en sijoita vielä kovin paljon, saan vanhat kaveriltani. Katsotaan sitten riittävätkö, tarttenko paremmat vai ostanko sitten vaan vähän paremmat rattaat. Turvakaukalo saadaan naapureilta lainaksi. Vauvanamme ostetaan.

Ja siinä se sitten onkin, meikäläisen varustus. Pinnasänky ostetaan ehkä myöhemmin, alussa vaihtoehdot on perhepeti tai äippäpakkauslaatikko.

Meillä oli kantoliina, tuli tarpeen mutta silti ostin vielä toisenkin helpomman käyttää pienen kanssa. Pinnsasänky kökötti makkarin nurkassa kissojen petinä kunnes vauva oli jotain 5-6kk...
Ostettiin riippumatto koska vauva ei nukkunut muuten kuin liikeessä päivisin...
Kuvittelin ettei se tarvi leluja tyyliin vuoteen mutta jotenkin kummasti niitä nyt on kauhea läjä ja kyllä se niistä tykkää, ikää kohta 8kk. Harsoja en tarvinnut kuin vaipoiksi. Tuttipulloja ei ollut, mutta nyt on läjä kun imetys ei sujunutkaan :(
nenänniistovehje oli turha, topspuikko on parempi (ei tietenkään saa työntää nenään, mutta nenän alle ja pyörittää puikkoa nii johan tulee tavaraa)
Vaatetta oli ihan liikaa ostettuna, puoliakaan ei ehditty käyttää...

me käytetään joka päivä 7 kk vauvalla:
-pinnasänkyä
-tuttipulloja
-tutteja
-kosteuspyyhekeitä
-kertakäyttövaippoja
-bodeja
-harsoja
-sitteriä
-ruokalappuja
-soittorasiaa
-vaunuja
-hoitoalustaa (pesukoneen päällä, koska hoitopöytää ei tullut käytettyä)
-vaipparoskista hoitoalustan lähettyvillä
-turvakaukaloa autossa

Sit ekoina kuukausina tarvitsin myös
-rintakumia silloin tällöin
-liivinsuojia
-rintapumppua

nii ja bebanthenia käytetään rasvana, sinkkivoidetta ollaan tarvittu ehkä kaks kertaa, samoin kuin talkkia. Vauvaöljyä käytettiin alussa ja kylpyshampoota joka kerta kun kylvetään.

ostimme kalliit investoinnit niin että ne todellakin menevät kauan. Pinnasängystä tuli taaperon peti, yhdistelmåt kestävät koko ratasajan, syöttötuolista tulee tavallinen tuoli, jne. Jotain lainasimme kuten itkuhälyytin. Rintapumppua tarvittiin oloa helpottamaan heti kolmantena päivänä. Sitteri ja rintareppu ostetiin myähemmin. Samoin turvaportit ja leikkikehä. Kaikilla on ollut ihan mukiinmenevä jälleenmyyntiarvo....

Meille ostettiin:
-turvakaukalo
-pinnasänky
-hoitopöytä ja taso
- sitteri, tosi hyvä
-rintapumppu, ei juuri käyttöä
-mikrosteriloija, tosi hyvä
-tutteja
-tuttipulloja
-pullonlämmitin
-mobile, vain koristeena ollut
-leikkimatto
-lelukaari
-imetystyyny, ei juuri käyttöä
-kävelytuki
-sähkökeinu, vähällä käytöllä
-syöttötuoli
-ruokalappuja
-amme
-ensileluja
-huopia
-liinavaatteita
-vaunut
-matkarattaat, paljon käytössä
-lampaantalja
-itkuhälytin

Minullakin on jäänyt pinnasänky tähän asti käyttämättä kun perhepeti tuntuukin meille sopivammalta vaihtoehdolta.

Hoitotaso on siinä suhteessa hyödyllinen, että joskus kun olen vaippaa vaihtanut sängyn päällä niin se käy tosi paljon selkään, ja hoitotasolla kaikki tarvikkeet on jo valmiina käden ulottuvilla, eli jonkinlaisen hoitopöydän hankintaa suosittelen.

Älä osta rintapumppua ennen kuin näet onko sille mitään tarvetta, itse ostin turhaan. Eikä myöskään kannata ostaa paljon tutteja, vauva ei välttämättä edes pidä tutista.

Ja jos sinulle veikkaillaan isoa vauvaa niin älä osta paljoa pieniä vaatteita!! (esim. koko 56). Itse uskoin niitä jotka sanoi että isokin vauva hukkuu johonkin koon 60 vaatteeseen ja ostin pieniä. No suuri osa jäi kokonaan käyttämättä kun ei sovi vauvan päälle!

Ja kaikissa vaatemerkeissä ei välttämättä koot oikein täsmää. Tutta-merkkiset vaatteet on olleet hyviä, mutta jokin halvempi merkki mitä ostin, niin vaatteen koko kun on olevinaan 62-68-senttiselle, mutta eipä vaan enää sovi minun 62-senttiselle pojalle!

Alkuperäinen kirjoittaja hkf:
nii ja bebanthenia käytetään rasvana, sinkkivoidetta ollaan tarvittu ehkä kaks kertaa, samoin kuin talkkia. Vauvaöljyä käytettiin alussa ja kylpyshampoota joka kerta kun kylvetään.

Perunajauho käy myös talkin sijaan, varmaan halvempaakin.

Ihan alkuun tarvitset ostettuna turvakaukalon ja vaunut. Pinnasänky on kyllä myös sellainen joka on hyvä ostaa ajoissa, ihan alussa vauva toki mhatuu äp laatikkoon nukkumaan. Jos olet ottanut äitiyspakkauksen, saat siitä muutenkin lähes kaiken tarvittavan. Sitteri, syöttötuoli, mobile, leikkikehä jne ovat sellaisia jotka voi ostaa myöhemminkin jos/kun niille tulee tarvetta.

Suosittelisin että ostat ensin oikeat välttämättömyydet eli justiinsa kaukalo, vaunut, vaatteita, vaippoja, harsoja valmiiksi. Hyvä olisi varata pikkupurkki vastiketta ja pieni tuttipullokin, ne ei montaa euroa maksa. Huomaat aika pian mitä tarvitset lisää (esim just rintapumppu, rintakumi) ja ne voi käydä ostamassa myöhemmin. Noihin saa menemään ihan älyttömästi rahaa, ja on tylsää ostaa joku kallis "välttämättömyys" vain huomatakseen ettei sitä käyttänyt kuin kerran.

Tosiaan, kuten näistäkin näkee: ei kannata ostaa ennen kuin näkee tarpeen.

Meillä tarvittiin ehdottomasti lisää: rintapumppuja (jep, monikossa B) ), pulloja, harsoja (varsinkin refluksitaudin pahimmassa vaiheessa niitä meni n. 10/päivä.. Tosin käsipyyhkeetkin käy tähän tarkoitukseen), tutteja

Muita erittäin tarpeellisia ja tykättyjä meillä on ollu sitteri, lelukaari ja meillä tarpeen on ollut myös pinnis (johon jouduin tosin ostamaan toisenlaisen reunapehmusteen kuin minkä olin etukäteen hommannut). Ja meillä on tarvittu myös sinkkivoidetta (tytön iho alkaa helposti punottaa vaipan alla, vaikka ahkeraan vaihdetaankin. Oon laittanu tota heti, kun punasta näkyy eikä ole pahemmaksi päässy, vaan seuraavaan vaipanvaihtoon jo on punotus poissa). Heti sairaalasta tultua ostettiin myös Ceridal-öljyä (ei sitä kakkaa muuten ois ihosta irti saanu :xmas: ) ja äitille Lansinohia. Kumpaakaan ei ollu kotona etukäteen. =)

Näissä listoissa on kyllä uskomattomia hintaeroja :D Mutta siis tärkeintähän on että itsellä on varma ja hyvä olla, että pesä on valmiina.

Mulla on tuntuma että perussettiin voi käyttää 50e (vanhat vaunut, lainattu kaukalo, kirppari- ja kierrätysvaatteita, vanhoista vaatteista ommeltuja vaippoja, perhepeti) tai 2000 euroa.

En kyllä allekirjoita sitä että vauvan tulo merkitsee hurjaa rahanmenoa.

Alkuperäinen kirjoittaja laalaa:
Näissä listoissa on kyllä uskomattomia hintaeroja :D Mutta siis tärkeintähän on että itsellä on varma ja hyvä olla, että pesä on valmiina.

Mulla on tuntuma että perussettiin voi käyttää 50e (vanhat vaunut, lainattu kaukalo, kirppari- ja kierrätysvaatteita, vanhoista vaatteista ommeltuja vaippoja, perhepeti) tai 2000 euroa.

Kuka tykkää mistäkin Vaunuja saa toki halvallakin, mutta tavallisesti parin kympin vaunut ovat ikivanhoja, homeisia, rikki tms. Itse en laittaisi lastani sellaiseen. Vaunuja käytetään yleensä joka päivä ja jos on huono työntää tai muuten prakaa, toivoo monta kertaa että olisi panostanut edes hitusen enemmän laatuun.

Eikä välttämättä ole ketään keneltä lainata kaukaloa, tai sitten se on niin vanha ettei turvallisuus välttämättä ole kohdillaan. Mitä jos ostaa jonkun 5 euron ikivanhan kaukalon, tulee kolari ja huomataan että oho, päreiksi meni. Ja jos vielä voidaan olettaa että uusi kaukalo olisi kestänyt niin...

Miten muuten nuo vanhoista vaatteista ommellut vaipat toimii? Onko ne imukykyisiä, pitääko maitokakat sisällä? Mä olen ymmärtänyt että koestoihin on ihan omat kankaansa. En siis oikeasti tiedä ja siksi kyselen.

Alkuperäinen kirjoittaja Frouva:
Alkuperäinen kirjoittaja laalaa:

Kuka tykkää mistäkin Vaunuja saa toki halvallakin, mutta tavallisesti parin kympin vaunut ovat ikivanhoja, homeisia, rikki tms. Itse en laittaisi lastani sellaiseen. Vaunuja käytetään yleensä joka päivä ja jos on huono työntää tai muuten prakaa, toivoo monta kertaa että olisi panostanut edes hitusen enemmän laatuun.

Eikä välttämättä ole ketään keneltä lainata kaukaloa, tai sitten se on niin vanha ettei turvallisuus välttämättä ole kohdillaan. Mitä jos ostaa jonkun 5 euron ikivanhan kaukalon, tulee kolari ja huomataan että oho, päreiksi meni. Ja jos vielä voidaan olettaa että uusi kaukalo olisi kestänyt niin...

Miten muuten nuo vanhoista vaatteista ommellut vaipat toimii? Onko ne imukykyisiä, pitääko maitokakat sisällä? Mä olen ymmärtänyt että koestoihin on ihan omat kankaansa. En siis oikeasti tiedä ja siksi kyselen.
Siis joo on nää sellaisia valintakysymyksiä. Tietysti jos on varaa autoon on varaa myös kunnon kaukaloon, se on ihan selvä.

Noi vaippamateriaalit on kehittyneet huimasti ja on vaikka minkälaista kuivaliinaa ja polyuretaania, mutta kyllä moni pärjää ihan kierrätysmateriaalilla, ja toisaalta kuivaliinana voi käyttää vaikka jotain vanhaa urheilutoppia. Ja tosiaan ennenkin pärjättiin pelkillä harsoilla ja muoveilla...

Oikeasti ei kannata etukäteen hamstrata tavaraa, vaan ostaa vasta myöhemmin tarpeeseen. Ei se maailma kaadu vauvan syntymään, eli kauppoihin ja shoppailemaan pääsee kyllä myöhemminkin vauvan kera. Toki on hyvä vähän etukäteen katsella, mitä kaikkea on tarjolla. Esim. rintapumppua ei kannata ostaa ennen vauvan syntymää, koska sen tarpeellisuudesta ei ole vielä tietoa. Se kannattaa kuitenkin valita kaupasta ja näyttää miehelle, että tuollaisen voipi käydä sitten ostamassa jos tarvetta tulee.

Se kannattaa myös muistaa, että kun niitä lastentarvikeliikkeitä kiertelee, siellä ne "tarpeet" heräävät. Mainosmiehet kyllä saavat aikaan helposti vaikutelman, että ilman sitä ja tätä härpäkettä et voi selviytyä lapsen kanssa. Totta on kuitenkin se, että ihan alkuun ei juuri muuta tarvita kuin turvakaukalo, ehkä vaunut, jonkin verran vaatetta ja vaippoja. Niistä kestovaipoista vielä sanoisin sen verran, että on hyvä varata paketti tai pari niitä vastasyntyneen kertisvaippoja kuitenkin, koska alkuun kaikki voi olla niin uutta, että energiaa ei kannata tuhlata kestojen kanssa sumplaamiseen.

Ostettiin ennen pojan syntymää yhdistelmävaunut ja turvakaukalo. Näiden lisäksi muutamia vaatteita ja harsoja. Pinnasänky ja kylpyamme saatiin sukulaisilta, sekä kasa lakanoita, pussilakanoita, pyyhkeitä ja imetystyyny. Äitiyspakkauksen tarvikkeilla mentiin muuten. Muutama tutti ja tuttipullo olis ollut ihan kivoja, niitä piti sitten kiireellä hakea, kun kotiin päästiin, samoin kuin vaippoja (ei vaan jotenkaan tullut ajatelleeksi, että niitäkin tarvitaan). Rintapumppu hankittiin "ylimääräisenä", tosin sitä en montaa kertaa tarvinnut. Itkuhälytin oli ihan korvaamaton, kun poika nukkui päivunet pääasiassa ulkona, mutta sen ehtii kyllä hyvin hankkia sitten kun vauva on syntynyt ja näkee onko sille oikeasti tarvetta.

Itselle kannattaa ennen sairaalaanmenoa ostaa tosiaan noita liivinsuojia, jotain voidetta ärtyneisiin nänneihin ja pitkiä ja paksuja terveyssiteitä. Rintakumeja ja nenänniistäjää en ole tarvinnut ikinä, vaikka ne hankittiinkin.

Ja muuten yks pointti vielä. Kaikkea ei tarttee ostaa etukäteen siitäkään syystä, että vauvan syntymän jälkeenkin on mahdollista hyödyntää nettikauppoja. ;) Jos siis pelottaa, että sitten on hankala päästä kauppaan (ja vaikka oliskin), nettikaupoista saa ...ja usein halvemmalla kuin kaupasta (jos vaan etsii oikeat tarjoukset :D).

Eli odottele rauhassa ja katso, mitä tarviitte. Tommoset pikkujutut, kuten sinkkirasva jne. käy mieskin nopsasti kaupasta hakemassa sitten vauvan tultua, jos sä et silloin kauppaan pääsisikään. B)

Yhteistyössä