Minkähän mahakipu kohtauksen minä sain viimeyönä?? Olen raskaana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xxx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xxx

Vieras
rv nyt 29 olin hetki sitten nukahtanut ja heräsin outoon oloon. Tuohon rinta lasten alle poltteli. Ajattelin että jaahas, närästää. Otin samantien kaksi rennietä. Mutta niiistä ei ollut mitään apua.
Kipu vain paheni ja koko ylävatsa ja lopulta myös yläselkä olivat tosi kipeät. Enää ei siis poltellut vain oli ihan kipua. Lopulta oksensin. Tämäkään ei helpottanut.
Jouduin jopa ottamaan avaavaa astmalääkettä kun tuntui ettei henki kulkenut. Olen siis astmaatikko.
Kohtaus kesti ehkä n. puolisen tuntia ja sitten loppui yhtä äkisti kuin alkoikin.

Mitä helkattia se oli? Tosi pahaa närästystä? Ihan masuvauvasta johtuvaa, oli huonossa asennossa tms? Vai mitä ihmettä??????

Vauveli liikkunut hyvin kokoajan joten hänellä varmasti kaikki kunnossa. Loppuyö meni hyvin. Nyt tuntuu tosi pientä kipua, sen verran vain että sen just ja just huomaa.

Voiskohan olla sappi..? Mulla on tullu kans tosi pahoi kohtauksia johtuen sapesta, meinannu taju lähtee ym. Olitko syöny jotain huonodti sulavaa? Mulle tulee helposti ompusta..

No ainahan sinne neuvolaan voi soittaa. Mutta en nyt viitsi joka asiasta sinne soitella... mahakipuakun nyt tuppaa ihmisillä olemaan aina sillöin tällöin. Ja kun ohitse tuo kuitenkin meni.

sappi... tai ummetus. hmm. Ei kyllä yhtään tiedä. Mutta toivottavasti ei toistu. Mutta jos toistuu niin pitä pitää nuo vaihtoehdot mielessä.
Kiitos teille

t. ap

Pitääpä googletta tuosta sapesta. Vai kakko jos se olisin sitä. Vaatiiko siis leikkauksen?

nimin: 6 viikkoa sitten leikuttu umppari ja n. 10vko päästä edessä sektio
Lisää leikkauksiahan tässä kaivataankin

t: ap

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pitääpä googletta tuosta sapesta. Vai kakko jos se olisin sitä. Vaatiiko siis leikkauksen?

nimin: 6 viikkoa sitten leikuttu umppari ja n. 10vko päästä edessä sektio
Lisää leikkauksiahan tässä kaivataankin

t: ap

Ei välttämättä vaadi leikkausta, jos ruokavaliolla pärjää. Ne sun umpparituntemukset ovat voineet johtua myös sapesta...

kova mahakipu ylävatsalla on yksi oire raskausmyrkytyksestä. itse olisin soittanut jo polille tuossa vaiheessa. kai siinä muitakin oireita voi olla,mutta kaverillani oli vastaavaa kipua eikä muita oireita vielä sillon. ja oli myrkytys. kipu loppui kanssa yhtäkkiä. seurattiin kunnes paheni ja lapsi leikattiin ulos.
raskausaikana kannattaa pelata varmanpäälle ja soittaa vaikka kaikkien tyhmienkin kysymystentakia neuvolaan. tai yöllä polille.

Kiitos teille. Koetin soittaa neuvolaan mutta tietenkin siellä oli vain vastaaja että vasta huomenna tavattavissa.
Tohon ajanvaraukseen en millään viiisisi soittaa kun se ei oikeasti tiedä mistään mitään ja käskee käymään vaikka kysyisi vain päänsärystä.

Hyvin kyllä tuntuisi sopivan nuo mun oireet noihin sappikiviin.

Raskausmyrkytykseen nyt en oikein usko. Se ollut siis minulla ennenkin ja oireet hyvin tuttuja. Muita oireita ei ole ja ennenkaikkea nuo verenpaineet ovat ikan ok. Vähän koholla, mutta en ihmettele yhtään viimeyön jälkeen.....

t: ap joka tässä nyt miettii että minnekköhän sitä soittaisi.

Ja vaikka en ikäni puolesta riskiryhmään kuulu mutta noilla sivuilla sanottiin että suolistoleikkaukset ja raskaus lisäävät riskiä.
Ja raskaanahan tässä ollaan ja umpparileikkauksesta tosiaan nyt 6viikkoa. Eikös se suolistoleikkaus ole??

voi kakka, ei voi muuta sanoa. Oliskohan tässä nyt otettava lääkäriin heti yhteyttä vai voiko odottaa. Tai seurailla uusiiko kohtaus?

Oireet sopviat kyllä tosi hyvin.

Lääkäriinhän se on mentävä parin tunnin päästä. Mutta toisaalta hyvä vain. Tuleepahan asia tarkastettua.

Kiitos teille avuista ja vinkeistä. Oman th:n numero meni suoraan vastaajaan ja käskettiin soittaa päivystykseen. Siellä hoitaja epäili myös heti oireiden perusteella sappea.

t. ap

Toivottavasti kaikki on ihan hyvin ja saat jatkaa hyvävointisena loppuraskauden :) Mulla oli yhdessä raskaudessa vähän samankaltainen kipukohtaus, mutta oksua mulla ei tullut. Mulla vaivat helpottivat sitten kun kävin veskissä "vääntämässä sen isomman hädän". Se mieletön kipu jäi silloin vaivaamaan ja soitin synnärille (mullakin oli suht samat viikot kuin sulla tai sitten ne oli jo pikkasen päälle rv30. En muista ihan tarkkaan). Kätilö komensi mut heti sinne näytille ja sain pötkötellä käyrillä aika tovin tarkkailtavana. Kun mitään vuotoja ei tullut ja käyrät oli ok - päästivät kotiin. Mulle sanottiin silloin, että kaikki kovat ylävatsakivutkin on otettava tosissaan, niillä voi olla yhteys myös esim istukan irtoamiseen. Ummetustahan se sitten taisi vain olla, mutta en kyllä siihen heti itsekään jaksanut uskoa, koska se kipu oli jotain ihan mieletöntä...

Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ainahan sinne neuvolaan voi soittaa. Mutta en nyt viitsi joka asiasta sinne soitella... mahakipuakun nyt tuppaa ihmisillä olemaan aina sillöin tällöin. Ja kun ohitse tuo kuitenkin meni.

sappi... tai ummetus. hmm. Ei kyllä yhtään tiedä. Mutta toivottavasti ei toistu. Mutta jos toistuu niin pitä pitää nuo vaihtoehdot mielessä.
Kiitos teille

t. ap

ei tietenkään kannata soittaa!! herrajumala sentään! miksi pitäs. kysy ennemmin palstamammoilta he tietää kainen, ovat lääkäreitä, täydellisä äitejä ja jotku jopa jumalia niin miksi ihmeessä soittaa neuvolaan ja varsinkin kun on raskaana.

Yhteistyössä