T
tt
Vieras
Meillä on kyllä kynttilöitä, lasia ynnä muuta esillä, eikä ole oman 3- vuotiaan kanssa ollut ikinä mitään ongelmaa. Myöskään kavereiden tai sukulaisten lasten kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa noiden kanssa, yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Kyseessä samanikäinen lapsi kuin meilläkin, mutta kokeilee äitinsä hermoja koko ajan. Äiti kieltää tekemästä kaikkea sanoilla "hanna suuttuu sinulle jos teet noin ja sitten meidän pitää lähteä kotiin", eli vierittää vastuun ja ohjaamisen minulle. Voitte kuvitella että on melkoinen noidan kehä päällä kun tuo alkaa. Lapsi kokeilee ja koskee ihan kaikkeen, vetää verhoista, tönii kynttilöitä (en ole enää pitkään aikaan uskaltanut sytyttää minkäänlaista kynttilää jos tiedän heidän olevan tulossa), vetää pöytäliinasta, hyppii sohvalla ja nojatuoleilla, äitinsä ainoastaan sanoo, että älä tee noin, kun Hanna suuttuu. Lapsi katsoo sen jälkeen minua miten minä reagoin ja jos en sano mitään lapsi vain jatkaa ja siirtyy seuraavaan kohteeseen. Lähes poikkeuksetta minun on vierailun päätteeksi kannettava lapsi eteiseen ja useamman kerran olen pukenut lapsen, jotta pääsevät lähtemään, kun äiti vain huutelee, mutta ei tee mitään. Nyt meillä onkin eteisen seinässä naarmu, televisiotasossa naarmu, sohvassa tahra sekä yhdessä kynttilänjalassa särö tämä muksun jäljiltä. Eli meillä on koti joka kestää suurinta osaa meillä käyvistä lapsista.