Minkälainen ratkaisu vaunujen suhteen kun tulee toinen lapsi ja edellinen vielä melko pieni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äet

Vieras
Tilanne on se, että meille on tulossa toinen lapsi ja vauvan syntyessä esikoinen on vuoden ja 9 kuukautta (hieman päällekkkin) ja olen miettinyt, että onko meidän pakollista ostaa tuplavaunut? Tällä hetkellä meillä on siis tavalliset yhdistelmävaunut. Pystyisikö esikoinen olemaan tuollaisella seisomalaudalla vauvan syntyessä? Tarkoitus ei ole tehdä pitkiä matkoja niin, että esikoinen joutuisi seisomaan. Kauppaan ja puistoihin on alle kilometri. Jos tuo seisomalautajuttu onnistuisi aina kun minun täytyy yksin liikkua lasten kanssa niin ajattelin, että esikoista varten voisi ostaa pelkät rattaat sitten sitä varten kun mieskin on mukana liikkumassa. Onko tämä ihan typerä ajatus? Hirvittää vaan nuo tuplavaunujen hinnat ja luulen, että loppujen lopuksi niitä ei kumminkaan tulisi niin hirveästi käytettyä.

Sanoisin että jos sulla on päivisinkin auto käytössä, niin varmaa pärjäätte ilman tuplia. Mutta jos ootte ilman autoa ja kauppaan/tk:n / kavereille, yms haluat, niin tuplat niin paljon kätevämmät arjessa, jossa vauva itkee ja taapero saa uhmaraivareita.. Busseissakin tuplat on aika ehdottomat, jos kahden kans yksin matkustaa.

Mutta Jos et aijo kilsaa pidemmälle mennä, niin kaipa sä pärjäät.

Alle parivuotias on kyllä rasittava kauppaseuralainen jossei sitä saa kiinni rattaisiin.. Seisomalaudalta se juoksentelee päättämästi ympäri kauppaa kun kyllästyy.
Ja maksaahan ne uudet yksöisrattaatkin jotakin. Jos ostaa semmoiset mitkä toimii yhdellä tai kahdella lapsella(esim phil and teds ja vastaavat) niin aika pitkä käyttäikä tulee ja myydessäkin saa jotain(tai osta itse käytettynä). Tavaratilaahan noissa on huonosti joten reppu tai sivulaukut sinne kauppareissulle tarvitaan.

Käytettyjä en halua.

Bussilla meidän ei tarvitse matkustaa. Ei olla esikoisenkaan kanssa kertaakaan bussilla kuljettu kun ei ole ollut tarvetta. Ja harvoin tarvitsee kaupassakaan ilman miestä käydä. Niin siis autoa meillä ei ole päivisin käytössä.

Hassua, että heti ajatellaan, että tuo esikoinen juoksentelisi päättömästi jossain kaupassa. Onhan nuo lapset erilaisia.

Mä vaan nään sen seisomalaudan plajon järkevämpänä vaihtoehtona kuin ne tuplat. Oisko jollain ihan oikeasti kokemusta seisomalaudasta noin pienen lapsen kanssa?

Meillä nyt 1 v 10 kk nassikka ja seisomalauta tuon ikäisellä olis kyllä aika mahdoton ajatus :D On sen verran pieni (toheltaa menemään, ei osaa vielä varoa mitään, ei välttämättä jaksakkaan kävellä/seistä, tuskin osaisi vielä edes kunnolla seistä siinä laudalla ja PITÄÄ KIINNI myös silloin kun jotain kiinnostavaa on näkyvissä...) ja uhmakin nostaa päätään että kyllä se on hyvä saada johonkin kärryihin kiinnitettyä aika ajoin.

En itsekkään halua perinteisiä tuplia, koska ikäeroa tulee yli 2 vuotta, joten ollaan hankkimassa phil & teds navigatorit. Niihin saa molemmat lapset, mutta toisaalta voidaan käyttää myös vain yhdellä lapsella kun isompi kasvaa ratasiästä ulos jossain kohtaa. Lisäksi pidettiin vanhat yhdistelmät, esim. kotipihalle riittää vanhat vaunut. Mutta yksin kotipihaa edemmäs en mielelläni lähtis ilman tuplia kahden pienen kanssa, kun en nytkään lähde tuon esikon kanssa mihinkään pidemmälle ilman rattaita, vaikka meillä ei vielä edes vauvaa ole. En todellakaan jaksa tuollaista 13 kiloista kantaa pitkiä matkoja jos se esim. nuupahtaa tai saa jonkun uhmakohtauksen. Välillä käy voimille jo se kaupasta autoon kanto, vaikka olis ihan kiltisti. Siihen yhtälöön sitten se vauva vielä kärryineen tai kaukaloineen... no thanks :D

Alkuperäinen kirjoittaja äet;30031018:
Käytettyjä en halua.

Bussilla meidän ei tarvitse matkustaa. Ei olla esikoisenkaan kanssa kertaakaan bussilla kuljettu kun ei ole ollut tarvetta. Ja harvoin tarvitsee kaupassakaan ilman miestä käydä. Niin siis autoa meillä ei ole päivisin käytössä.

Hassua, että heti ajatellaan, että tuo esikoinen juoksentelisi päättömästi jossain kaupassa. Onhan nuo lapset erilaisia.

Mä vaan nään sen seisomalaudan plajon järkevämpänä vaihtoehtona kuin ne tuplat. Oisko jollain ihan oikeasti kokemusta seisomalaudasta noin pienen lapsen kanssa?

Useimmat taaperot juoksentelee kaupassa päättömästi, kun irti pääsevät :D

Meillä on aika tarkkaan 2 v ikäero ja hyvin pärjättiin laudalla, oltaisiin ehkä pärjätty jo tuon ikäisenä. Tosin tuo isompi käveli tuetta jo 9 kk vanhana. Väliin oli sitten pienempi repussa ja isompi pääsi kyytiin.

Meillä ikäeroa tasan kaksi vuotta, ja pärjättiin hyvin ilman tuplia. Tosin meillä kuopus totaalikieltäytyi vaunuista puolivuotiaaksi saakka. Kuopus sitten kulki kantorepussa ja esikoinen matkusti kärryissä 2,5-vuotiaaksi. Sen jälkeen kuopus suostui istumaan ja esikoinen seisoi laudalla. Eli meidän tapauksessamme tuplat olisivat olleet täysin turha investointi.

Pari jäätävää seisomalautaraivaria muistan, mutta isommat raivarit olisin saanut minä yrittäessäni saada tuplia ovesta sisään ja ulos huutavan vauvan kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja äet;30031018:
Käytettyjä en halua.

Mun esikoinen on varsin helppo ja rauhallinen tapaus mutta kyllä se silti parivuotiaana karkaili ja kiukuttelu. Se kuuluu siihen ikään. Lisää siihen vielä huutava vauva jota yrität rauhoittaa niin se lapsi lähtee just silloin kun sun huomio on siinä vauvassa. Naapuri just osti tuplat vaikka ikäeroa reilu 2v, yritti aikansa ensin pärjätä seisomalaudan kanssa mutta eipä toiminu.
Mä hankin seisomalaudan aikaanaan esikoisen ollessa 2v sisarusrattaiden rinnalla käytettäväksi ja lauta oli varalla tässä lähiympäristössä liikkuessa, pääosin käveli. Bussissa ja pidemmillä matkoilla, kokopäiväretkillä, lomareissuilla jne käytettiin silti niitä sisarusrattaita missä isompiki pystyi nukkumaan päiväunet.

Sinänsä siis varmasti 1v9kk ikäinen rauhalline lapsi siinä seisomalaudalla pysyy jos haluaa pysyä. Ja jos sulla on joku kantoväline niin ainahan voit ottaa vauvan kantoin ja laittaa isomman rattaisiin jne.

Meillä esikoinen on tosi kiltti ja rauhallinen tapaus, eikä sille vielä ton ikäsenä olllu mitään viitteitä uhmaiästä, mutta vuoden päästä olisin ollut lirissä ilman tuplia, koska välillä se yhteistyökyky hävisi ihan kokonaan, se kilometrikin on pitkä matka kantaa raivoavaa lasta. Yleensä kuitenkin menee joka paikassa ihan ilman mitään ongelmia ja pillimehukriiseistäkin selvitään pääasiassa pienellä oveluudella, mutta joskus kyllä on tosi kätevää köyttää se rattaisiin... Ja ton toisen kohdalla en laskisi mitään sen yhteistyöhalun varaan, on niin eriluontonen tapaus.

Meidän lapsilla on ikäeroa 2,5v, ja tuo meidän esikoinen on myös sellaista rauhallista ja joustavaa lajia noin perusluonteeltaan. Mutta silti olisin ollut ihan kusessa jos ei olisi ollut hänelle kuljetusvälinettä, jossa hänet saisi liikkeelle myös silloin jos hän ei sitä itse halua. Kyllä sitä tahtoa tulee testattua ja vauvan syntymä provosoi hyvin tilannetta. Oma väsymys ja vauvan itku mahdollisesti kiristää pinnaa eikä oma toiminta ole huipussaan, joten ei ole vastakaikukaan. Meillä ei ollut tuplia vaan kantoväline+kärryt. Seisomalautakin on, mutta niin vaan on tultu joskus sorsia ruokkimasta niin että olen nostanut vauvan liinaan ja spagetiksi heittäytyneen esikoisen rattaisiin.

Meillä tuli ikäeroa 1v7kk ja vierekkäin istuttavat tuplat käytössä, istuimissa eri kuomut. Me ollaan kyllä menossa joka päivä jonnekin, kauppaan, puistoon tai muualle ja vaikka nuokin paikat on aika lähellä, alle kilsan päässä, tulee niille kauppareissuillekin -ei matkaa mutta- aikaa. Ja tykkään myös kierrellä eri reittejä niin lapsetkin saa nähtävää ja minä liikuntaa. En olisi voinut kuvitellakaan meillä pelkkää seisomalautaa esikoisella, kyllä hän siinä aika pitkiä aikoja olisi saanut seistä. Talven tuiskussa ja sateella on paljon mukavampi olla rattaissa sateelta suojassa, samoin pysyy lämpimänä jalkapeitteen ansiosta. Tässä mun kokemus. Nyt kuopus tulee vuoden ja esikoinen 2,5v ja laudan hankinta mielessä. Toisaalta oon niin tottunu noihin tupliksiin (kummallakin lapsella kiva matkustaa, hyvät säilytyskorit) että menen niillä varmaan vielä ensi talvenkin. Miksi et halua käytettyä ap? Käytettynä saa ihan kaikenlaisia vaunuja, myös niitä jotka on ihan uudenveroisessa kunnossa! Omista tuplista maksoin vain 200e ja olivat todella vähän käytetyt.

Meillä 3 lasta melko tasan 2 vuoden ikäerolla ja ei ole tuplia tullut hankittua. Vauva on sitten matkustanut vaunuissa tai Manducassa ja se 2-vuotias on kävellyt tai ollut seisomalaudalla sekä vauvan ollessa Manducassa on joskus rattaissa pidemmillä kävelymatkoilla. Isompi kävelee tai ajaa sit pyörällä.

Nykyään kaikki tutut ihmettelee, kun nää meidän reilu 4 ja 2 vuotiaat kävelee niin reippaasti jo ja aika pitkänkin matkan väsymättä tai valittamatta. Haluavat myös itse kävellä, pienempi pistää nykyään hanttiin jos rattaita esittää, kun vauvan synnyttyä hänestäkin on tullut iso :) Toisaalta tuttavapiirissä on niitäkin, jotka edelleen kuskaa rattailla lähes viisivuotiaita, joten ehkä se on syy ihmettelyyn.

Monella kaverilla on lapset samalla ikäerolla ja he ovat sanoneet, että ne tuplat jää käyttöiältään tosi lyhyeksi, joten niitä kannattaa etsiä käytettynä, jos käyttö ei ole päivittäistä.

Ja lisään tähän vielä, että kun korvessa asutaan niin autolla mennään kauppaan, neuvolaan, kerhoihin ja leikkipuistoihin jne. Mutta kävelyllä, reissussa ja kaupungilla ollaan näin pärjätty tähän asti. Riippuu niin paljon perheestä ja minkä itse kokee käteväksi. Mä en halunnut tuplia siksi, että niiden kuskaus autolla olisi ollut hankalaa tilanahtauden takia.

Yhteistyössä