Minkälaisen kokoonpanon miellät perheeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Tänään on lapsettomien lauantai, joten mieleeni heräsi kysymys?
Tarviiko olla lapsia jotta sanoisit meistä/teistä ja muista että heidän perhe? Jos on
-mies ja nainen
-mies ja nainen ja eläimiä
-samaa sukupuolta olevat ja eläimiä
yms. kokoonpanoja, mutta aina ilman lapsia, puhuisitko heistä "että kutsutaanko sekin perhe?"

Kyllä mullekin tulee ekana mieleen että perheessä pitää olla lapsi/lapsia. Me asuttiin miehen kanssa vuosia kimpassa ennen lapsia ja kyllä me silloin oltiin vain "me" tai "pariskunta". Perhe meistä tuli kun esikoinen syntyi. Mutta nämä asiat on taas mielipidekysymyksiä. Jos joku pariskunta pitää itseään perheenä niin siitä vain! :) Perhe on se mikä itsestä perheeltä tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Perheessä ei tarvitse olla lapsia ollakseen perhe (mutta kaksi ihmisistä siihen vähintään tarvitaan).
Näin mäkin ajattelen. Meitä on 2 aikuista ja mä miellän meidät perheeksi, vaikkei täällä lapsia olekaan. Sitten, kun kuopus muuttaa omilleen ja jään tähän yksin, en miellä enää perheeksi, vaikka olisi liuta lemmikkejä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Perheessä ei tarvitse olla lapsia ollakseen perhe (mutta kaksi ihmisistä siihen vähintään tarvitaan).
Näin mäkin ajattelen. Meitä on 2 aikuista ja mä miellän meidät perheeksi, vaikkei täällä lapsia olekaan. Sitten, kun kuopus muuttaa omilleen ja jään tähän yksin, en miellä enää perheeksi, vaikka olisi liuta lemmikkejä.

Ja se menee minusta näin ihan viralliselta määritelmältään. Hetkonen, tarkistus.

minusta se on perhe, minkä kukakin mieltää omaksi perheekseen. joillekin se on oma mies, jollekin eläimet siinä mukana, joillekin tiivis ystäväpiiri, joillekin ydinperhe.... etc.

Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Aikuinen + lapsi. Lapsi voi olla täysi-ikäinenkin, esim. äiti ja 19-vuotias lapsi on perhe.

Mutta mies ja vaimo pelkästään niin en ajattele, että olisi perhe.
Entä vanha äiti ja 40-vuotias tytär? Jos tytär on vaikkapa omaishoitaja.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Aikuinen + lapsi. Lapsi voi olla täysi-ikäinenkin, esim. äiti ja 19-vuotias lapsi on perhe.

Mutta mies ja vaimo pelkästään niin en ajattele, että olisi perhe.
Entä vanha äiti ja 40-vuotias tytär? Jos tytär on vaikkapa omaishoitaja.

Jos asuvat samassa taloudessa niin pidän perheenä, jos osa perheestä muuttanut jo muualle (aikuiset lapset) niin miellän heidätkin siihen perheeseen. Jos vaikka 70-vuotias mummo, joka asuu yksin niin hänen kohdallaan hänen perheensä on mummo + pois muuttaneet lapset (jos siis lapsia on). Mutta yksinään mummo ei ole perhe.

Kyllä mäkin olen sitä mieltä, että lapsi tekee pariskunnasta (tai sinkusta) perheen. Eikä siitä tulisi kenenkään ottaa hernettä nenään, musta tämä on vaan äidinkieltä ja tarkoitus on saada puhuttua helposti erilaisista kokoonpanoista ilman mitään kikkailua ja tunteilua.

Ja mitä tulee esim. tuohon vanhaan äitiin ja omaishoitajalapseen. Mä koen että mulla on 2 perhettä. Lapsuudenperhe, jossa vartuin, ja oma perhe, johon olen omat lapseni synnyttänyt.
Ennen lapsia me oltiin avopari/pariskunta, joilla oli lemmikkejä.

Minusta perheessa on ainakin yksi lapsi.
Toisaalta jos taloudessa asuu aikuinen joka on riippuvainen toisen aikuisen jatkuvasta huolenpidosta niin sekin on perhe.
Minusta perheeseen kuuluu huollettavia ihmisia. Elaimetkin ovat toki huollettavia mutta eivat mielestani muuta pariskuntaa perheeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kojootti:
Kyllä mäkin olen sitä mieltä, että lapsi tekee pariskunnasta (tai sinkusta) perheen. Eikä siitä tulisi kenenkään ottaa hernettä nenään, musta tämä on vaan äidinkieltä ja tarkoitus on saada puhuttua helposti erilaisista kokoonpanoista ilman mitään kikkailua ja tunteilua.

Ja mitä tulee esim. tuohon vanhaan äitiin ja omaishoitajalapseen. Mä koen että mulla on 2 perhettä. Lapsuudenperhe, jossa vartuin, ja oma perhe, johon olen omat lapseni synnyttänyt.
Ennen lapsia me oltiin avopari/pariskunta, joilla oli lemmikkejä.
Mä mietin, että jos mun vanhempani eivät nyt enää ole perhe, koska me lapset ollaan muutettu aikoja sitten omillemme, niin tuleeko meistä taas perhe, jos mä jonain päivänä muutan vanhempieni luokse, jos he tarvitsevat mua omaishoitajana? Jos me silloin ei olla perhe, niin mikä me ollaan? Enkä mä ainakaan vedä hernettä nenään vaan just mietin, että mitä termiä em tilanteessa käytetään? Vai onko suomenkielessä termiä koko asialle? Italialaiset taitaisivat pitää perheenä, mutta entä suomalaiset?

Yhteistyössä