Minkälaisessa taloudellisessa tilanteessa 250 000€:n talo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "MyyMuikkunen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"MyyMuikkunen"

Vieras
Meillä olisi mahdollisuus saada unelmien talo unelmien paikalta hintaan 250 000€. Musta tuo vaan tuntuu aivan kamalalta hinnalta, mutta raaka totutts on se, että tältä meidän mieluisalta alueelta ei taloa paljon tuon halvemmalla tule koskaan saamaan. Eli joko kökötetään pienessä huoneistossa tai otetaan suuri laina. Asuinalueen vaihto ei tule kyseeseen, koska tykkäämme täällä asua todella paljon.
Te kenellä on tuon verran talolainaa, millaisessa taloudellisessa tilanteessa olette? Suurin piirtein paljonko teillä on tulot, onko muuta omaisuutta tms. Me ollaan ihan nollilla ja tulot n. 4000€ / kk käteen.

ja mun tietäkseni täyty olla säästöjä jonkun verran. me otettiin vuosi sitten 85 000 lainaa, nyt on jäljellä 48 000 :). 2 lasta(toinen syntyi vasta kk sitten).mies töissä, mä olin opiskelija, nyt äitiyslomalla. tulot yht. n.2500-3000/kk nettona

ja mun tietäkseni täyty olla säästöjä jonkun verran. me otettiin vuosi sitten 85 000 lainaa, nyt on jäljellä 48 000 :). 2 lasta(toinen syntyi vasta kk sitten).mies töissä, mä olin opiskelija, nyt äitiyslomalla. tulot yht. n.2500-3000/kk nettona

Ei tarvi olla. Valtion takauksen saa 80-85% arvosta, lopun voi sitten rahoittaa vaikka nimellä tai muulla tavoin. Ja jos on takaajia takataskussa, ei tarvi tuota valtion takaustakaan miettiä. Nykyään tuskin kukaan kyllä lähtee takaamaan ja kannattaa ottaa vielä vakuutus siihen lainanmaksuun myös, tosin tuossa summassa on jo sen verran paljon että voi mennä+-0

Pelkkä laina ei ole talonostajan budjetin perusta. Taloja on erilaisia ja mm asumiskulut voivat vaihdella rajusti ja talon lähiaikoina tarvittavat ylläpitotoimet. Eli laskeppas ne kaikki mukaan arvioihin. Täällä on kovin monella yllätyksenä tullut, miten paljon esim omassa talossa kuluu talvella lämmitykseen rahaa...

Eli on ihan eri asia ostaa tuolla hinnalla uusi matalaenergiatalo kuin meidän naapurista vanha rintamamiestalo...

Takaajia pitää olla useampi. Ja on tosi iso lainamäärä noilla tuloilla.
Meillä nettotulot n. 4300 e/kk ja talolainaa 190 000 e. Olisimme saaneet pankista näillä tuloilla max. 230 000 e.
Ja tosiaankin tuo varainsiirtovero pitää myös ottaa huomioon eli kymppitonni vielä lisää :/

Pelkkä laina ei ole talonostajan budjetin perusta. Taloja on erilaisia ja mm asumiskulut voivat vaihdella rajusti ja talon lähiaikoina tarvittavat ylläpitotoimet. Eli laskeppas ne kaikki mukaan arvioihin. Täällä on kovin monella yllätyksenä tullut, miten paljon esim omassa talossa kuluu talvella lämmitykseen rahaa...

Eli on ihan eri asia ostaa tuolla hinnalla uusi matalaenergiatalo kuin meidän naapurista vanha rintamamiestalo...

Talonmies puhuu asiaa! Tosiaan, okt-ssa on niin paljon muitakin kuluja sen lainanmaksun lisäksi. Ja uudessakin talossa on turha tuutitautua siihen, että ei olisi lainkaan remppatarvetta!

Meilla nettotulot n. 4000e/kk, lainaa 150te, minusta hyvä tulojen ja lainan suhde.

Kyllä tuo teidän talouden aika tiukille vetää. Lainanlyhennys 25v 5% korolla olisi noin 1500€/kk. Tähän päälle sitten muut asumiskulut. Meillä on netto 5500€/kk ja ollaan laskettu, että 2500€ voidaan lyhentää suht kivuttomasti. Sen yli menevällä lyhennyksellä pitäisi jo oikeasti alkaa tarkkailemaan menoja. Meillä kaksi pienehköä autolainaa, paljon vakuutuksia (myös isot henkivakuutukset lainan turvana), yhdet päivähoitokulut ja kerran vuoteen pyritään käymään ulkomailla. Merkkivaatteita ei ostella eikä harrastuksiin mene hirveästi rahaa. Eli sellainen aika normaali elintaso. Mutta kyllä meillä enemmän lainaakin on, kuin teillä tulisi olemaan.

Sitä ihmettelen, että jos teidän asumismenot kerran tuon myötä nousisi, niin miksi ette ole jo tähän saakka säästäneet asunnonhankintaa varten?

Meilla nettotulot n. 4000e/kk, lainaa 150te, minusta hyvä tulojen ja lainan suhde.[/QUOTE]

Meilläkin on juuri noin tällä hetkellä ja sikis tässä kyselinkin, kun musta toi 250t€ on tosi paljon, mutta niin kamalan moni asuu noin kalliissa talossa. Ei kait kaikkien tulot voi olla 10t€/kk?

Sitä ihmettelen, että jos teidän asumismenot kerran tuon myötä nousisi, niin miksi ette ole jo tähän saakka säästäneet asunnonhankintaa varten?

Niinpä. Kun tykätään elää "leveästi" niin kaikki on mennyt mitä on tullutkin. Ollaan aina pärjätty sillä rahalla, mitä kulloinkin on saatu, oli sitä sitten vähän tai vähän enemmän. Aika säälittävää.

[QUOTE="MyyMuikkunen";22976121]Niinpä. Kun tykätään elää "leveästi" niin kaikki on mennyt mitä on tullutkin. Ollaan aina pärjätty sillä rahalla, mitä kulloinkin on saatu, oli sitä sitten vähän tai vähän enemmän. Aika säälittävää.[/QUOTE]

Luuletkos että kykenisitte muka muuttamaan tapaa elää unelmatalon myötä? Suosittelisin nyt odottamaan seuraavaa tilaisuutta ja alkamaan ensin muuttaa noita elintapoja niin että saatte jotain asuntoa varten säästöön.

Minusta ette missään tapauksessa ole immeisiä joiden pitäs tuollainen laina ottaa. Ajatte itsenne kuseen ja pahaan sellaiseen.

Talon ylläpitokulut on mitä? Mahtaako olla tietoa esim. lämmitysjärjestelmästä? Kaukolämpö,suorasähkö, öljy?? Merkkaa meinaan ja paljon. Entäs neliöt? Remontin tarve?

Kestääkö talous myös mahdollisen työttömyyden/lomautukset vai mennäänkö kadestä suuhun periaatteella?

Meillä tulot 4500€/kk ja 150t€ laina joskus otettu ja tässäkin on ihan tarpeeks maksamista, eikä extraan juuri jää. Remppaa tehdään kun on saatu säästettyä tarvittavat summa...

[QUOTE="minttu";22976338]Kestääkö talous myös mahdollisen työttömyyden/lomautukset vai mennäänkö kadestä suuhun periaatteella?

Meillä tulot 4500€/kk ja 150t€ laina joskus otettu ja tässäkin on ihan tarpeeks maksamista, eikä extraan juuri jää. Remppaa tehdään kun on saatu säästettyä tarvittavat summa...[/QUOTE]

En ymmärrä, ettei noilla luvuilla muka jää mitään yli. Miettikäähän vähän, mihin kaivoon heitätte rahanne.

Meillä suurempi laina ja pienemmät tulot ja joka kuukausi jää pelkästään minulle 1000 euroa säastöön. Kaikki pakolliset menot jaamme puoliksi. Miehellä vielä vähän isompi palkka kuin minulla, joten hänellekin varmasti jää rahaa säästöön, vaikka onkin tuhlaavaisempi kuin minä.

Meillä on 300 000 euron talo. Ostimme talon tietäen, että toinen vanhemmista (vuorotellen) on kotona ja tullee olemaan vielä vuosia.

Meillä talouden ylläpidon salaisuus on ollut
1) etukäteissäästäminen. Emme ole tarvinneet takaajia tai edes valtiontakausta.
2) edellinen asunnon arvonnousu (se oli ostettaessa "vain" 230 000 euron talo, mutta hinta nousi kivasti).
3) menojen sovittaminen tuloihin. Meillä on perhe ja unelmiemme talo, emmekä kaipaa tähän elämäntilanteeseen kalliita harrastuksia.

En ymmärrä, ettei noilla luvuilla muka jää mitään yli. Miettikäähän vähän, mihin kaivoon heitätte rahanne.

Meillä suurempi laina ja pienemmät tulot ja joka kuukausi jää pelkästään minulle 1000 euroa säastöön. Kaikki pakolliset menot jaamme puoliksi. Miehellä vielä vähän isompi palkka kuin minulla, joten hänellekin varmasti jää rahaa säästöön, vaikka onkin tuhlaavaisempi kuin minä.

Asumme maalla ja meillä on muitakin juoksevia kuluja kuin laina, kuten vaikka työkoneiden polttoaineet. Turhaa ei tod. mene, moniasia vaan on nyt meno,ne tuovat tulevaisuudessa pesämunaa sitten.

Tietoinen valinta on myös se että meillä ei ole "ikuisuuslainaa" eli lainaa lyhennetään tuntuvasti. Mikä on kannattavaa varsinkin näin pienen koron aikaan. Emme tietoisestikaan halua rikastuttaa pankkeja maksamalla korkoja kymmeniä vuosia. Etu myös siinä että kun lainaa on lyhentänyt "nopeammin kuin tarves" on se että tiukan paikan tullen voimme surutta tiputtaa lyhennyksen puoleen eikä pankilla pitäisi olla mitään siihen sanottavaa. Näin asia on heidän kanssa sovittu

[QUOTE="Vierailija";22976407]Meillä on 300 000 euron talo. Ostimme talon tietäen, että toinen vanhemmista (vuorotellen) on kotona ja tullee olemaan vielä vuosia.

Meillä talouden ylläpidon salaisuus on ollut
1) etukäteissäästäminen. Emme ole tarvinneet takaajia tai edes valtiontakausta.
2) edellinen asunnon arvonnousu (se oli ostettaessa "vain" 230 000 euron talo, mutta hinta nousi kivasti).
3) menojen sovittaminen tuloihin. Meillä on perhe ja unelmiemme talo, emmekä kaipaa tähän elämäntilanteeseen kalliita harrastuksia.[/QUOTE]

Ap:ta je teitä ei voikaan verrata. Taidatte säästämisen ja sen elämäntavan

Samoilla nettotuloilla ja samanhintaisella asunnolla oli 100t omarahoitusta ja loput lainaa 150t. Minustakin 150t ja 4000 netot = laina kohdillaan.

En ikinä ottaisi 250t lainaa 4000 netoilla. Se on todella iso summa, joko kk-erä on posketon tai laina-aika sellainen, että maksatte talosta tuplasti sen arvon. Liikkumavara tuollaisessa lainassa on hyvin pieni.

Meillä on lainaa nyt n. 200000 ja nettotulot jotain 2500 luokkaa, minä kun hoidan tällä hetkellä lapsia kotona ja tuloja ei ole. Hyvin pärjätään, laina-aika on 25 vuotta eikä siitä ole tarvinnut tinkiä. Me myös syödään hyvin ja välillä reissataankin ja säästöönkin laitetaan suoraan palkasta 200e.

ja teidän laina-aikaanne on mikä? Kaikki kun eivät pitä järkevänä maksella sitä taloa 25-30vuotta. Että eipä kannata aina kovin kärkkäisesti toisten menoja arvostella?

Vaikka pankit nykyään antaakin ikuisuus lainoja, kannattaa oikeasti miettiä onko siinä mitään järkeä. Se mitä menettää korkoihin lisäämällä vaikkapa 5 vuotta lisää maksuaikaa on iso summa. Kun miettii että korkotaso ei todellakaan tule olemaan 15-20 vuoden päästä tämä, tai ehkä on, mutta välissä taatusti käydään korkeammalla.

Matalankoron aikaan kannattaisi suosia pienempiä lainoja, lyhyellä maksuajalla. Matalakorkotaso kun vaikuttaa tuntuvasti lainan lyhenemiseen. Mä en ymmärrä tätä maailmaa jossa a) ei osata säästää ja b ) heti alusta on saatava se unelmien talo. Mihin on kadonnut pitkäjänteinen talouden suunnittelu, missä mietiään oikeasti sitä 10 vuotissuunnitelmaa ja jossa on otettu huomioon vaikkapa hetkellinen työttömyys, lasten syntymät ym tälläiset seikat.

Minä taas en ymmärrä ollenkaan tuota ajattelutapaa, että pitäisi ensin ostaa joku hikinen kerrostalokämppä ja siitä pikkuhiljaa aina vaihtaa isompaan ja parempaan!

Meillä tuon 200000e lainanlyhennys on jotain reipas 800e ja sillä ei saisi vuokrattua ede kunnollista kolmiota neliöstä puhumattakaan! Toki omakotitalosta on paljon muitakin kuluja, mutta mielelläni tarjoan itselleni ja lapsilleni heti vauvasta ihanan oman talon ja ison pihan missä voi leikkia huoletta

Yhteistyössä