Minkätakia kannattaa laihduttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annamanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En varmaan osannut selittää tarkoitustani oikein. Ajattelin, että jos joku osaisi "avata" minulle noita riskejä ja saisin sillä lailla tsemppiä laihdutukseen.. Siis noitahan näkee että "Liikalihavuus lisää sydäntautien, sydänkohtausten, verenpainetaudin ja kakkostyypin diabeteksen riskiä.". Mutta mitä se on käytännössä ja onko se oikea riski jo tällä ylipainolla?

No haluatko joutua ramppamaan lähes viikoittain lääkärissä, käydä kaikenlaisissa tutkimuksissa, säätää lääkitystä, syödä kymmentä eri pilleriä päivässä...? Haluatko sydänkohtauksen, aivoveritulpan...? Miten haluat tätä asiaa vielä avattavan?

No en tietenkään, mutta kun en koe itseäni sairaaksi, en koe tuota merkittävänä uhkana. Vai onko nämä sairaudet merkittäviä uhkia jo 31 bmi:llä?

No kyllä on. Ja lisäksi voit mitata vyötärösi ympäryksen. Jos menee 80cm rikki, silloin jo metabolinen oireyhtymä uhkaa. Silloin viimeistään pitäisi niille makkaroille alkaa tekemään jotain. Ja täytyy nyt sitten vielä sanoa kun näköjään kaikille nää asiat ei oo tuttuja, että laihuushan sinänsä ei ole merkki siitä, että mitään terveysriskejä ei olisi. Liikkumattomuus ja epäterveellinen ruoka aiheuttavat myös rasvan kerääntymistä sisäelinten ympärille, mikä sekin todella huono juttu. Vaikka kuinka olisi ulkoisesti hoikka.

Minun vyötärönympärys on 87cm. Että pienentää pitäisi. Alkaa kyllä tuntua, että minulla on jokin päänsisäinen ongelma, miksi en löydä motivaatiota vaikka minulle kuinka suoraan sanotaan? Onko olemassa anoreksian vastakohtaa, että pelkää kiloistansa luopumista?

Jotkut ylipainoiset eivät alitajuntaisesti halua laihtua, koska sitten eivät erinäisistä epäonnistumisistaan voisi syyttää ylipainoaan. Ihmissuhdeongelmat, ongelmat opiseklussa ja työssä jne. Voi myös kätevästi laistaa joistain epämiellyttävistä jutuista, koska ei ylipainonsa takia pysty niihin. eli sitä liikapainoa voi käyttää hyvänä tekosyynä ja selityksenä moneen asiaan.

En varmaan osannut selittää tarkoitustani oikein. Ajattelin, että jos joku osaisi "avata" minulle noita riskejä ja saisin sillä lailla tsemppiä laihdutukseen.. Siis noitahan näkee että "Liikalihavuus lisää sydäntautien, sydänkohtausten, verenpainetaudin ja kakkostyypin diabeteksen riskiä.". Mutta mitä se on käytännössä ja onko se oikea riski jo tällä ylipainolla?

No haluatko joutua ramppamaan lähes viikoittain lääkärissä, käydä kaikenlaisissa tutkimuksissa, säätää lääkitystä, syödä kymmentä eri pilleriä päivässä...? Haluatko sydänkohtauksen, aivoveritulpan...? Miten haluat tätä asiaa vielä avattavan?

No en tietenkään, mutta kun en koe itseäni sairaaksi, en koe tuota merkittävänä uhkana. Vai onko nämä sairaudet merkittäviä uhkia jo 31 bmi:llä?

No kyllä on. Ja lisäksi voit mitata vyötärösi ympäryksen. Jos menee 80cm rikki, silloin jo metabolinen oireyhtymä uhkaa. Silloin viimeistään pitäisi niille makkaroille alkaa tekemään jotain. Ja täytyy nyt sitten vielä sanoa kun näköjään kaikille nää asiat ei oo tuttuja, että laihuushan sinänsä ei ole merkki siitä, että mitään terveysriskejä ei olisi. Liikkumattomuus ja epäterveellinen ruoka aiheuttavat myös rasvan kerääntymistä sisäelinten ympärille, mikä sekin todella huono juttu. Vaikka kuinka olisi ulkoisesti hoikka.

Minun vyötärönympärys on 87cm. Että pienentää pitäisi. Alkaa kyllä tuntua, että minulla on jokin päänsisäinen ongelma, miksi en löydä motivaatiota vaikka minulle kuinka suoraan sanotaan? Onko olemassa anoreksian vastakohtaa, että pelkää kiloistansa luopumista?

Jotkut ylipainoiset eivät alitajuntaisesti halua laihtua, koska sitten eivät erinäisistä epäonnistumisistaan voisi syyttää ylipainoaan. Ihmissuhdeongelmat, ongelmat opiseklussa ja työssä jne. Voi myös kätevästi laistaa joistain epämiellyttävistä jutuista, koska ei ylipainonsa takia pysty niihin. eli sitä liikapainoa voi käyttää hyvänä tekosyynä ja selityksenä moneen asiaan.

Mitä??? Miten ylipaino vaikuttaa ihmissuhteisiin, opiskeluun tai töihin? Sori jos oon tyhmä....

No mulla menee ihan hyvin, ehkä paremmin kuin koskaan. Että ei mulla oikein oo mitään selittelyn tarvettakaan, eikä oo koskaan oikein ollukkaan..

Ja oishan se hirveen noloo, jos sais potkut töistä ja sit selittäis, että "sain potkut ku oon niin lihava.." sithän sitä reppana olis.. En oo kyllä koskaan kuullu keltään tollasia selityksiä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Annamanna:
Joo, ulkonäön ja terveyden takia. Mutta minua ne ei oikein kannusta. Mielestäni olen ihan nätti, toki olisihan se mukavaa olla hoikempi, sellainen sopivan pyöreä. Ja terveys. Siitähän aina puhutaan, mutta onko tälläisessa kohtuullisessa ylipainossa oikeita riskejä ja mihin? Nyt olen ihan terve.

Mikä olisi hyvä paino mihin pyrkisi, olematta laiha? Viime syksynä laihdutin kymmenisen kiloa ja suhteellisen helposti meni, mutta nyt on vähän motivaatiopula iskeny ja viitisen kiloa on tullut takaisin.

Niin ja olen siis 166cm ja 85kg..

Mua ainakin kannustaa pysymään hoikkana se, että näytän paremmalta vaatteessa kuin vaatteessa, mikään ei tursuile eikä pursuile, tiedän että 10nkin vuoden kuluttua esim. kolesteroliarvot jne. pysyy hyvänä, kunhan huolehdin terveydestäni ja kunnostani. Haluan olla hyväkuntoinen, hoikkana en hikoile ja jaksan juosta keveästi ja liikkua hengästymättä... En keksi yhtään syytä miksi haluaisin olla yhtään pyöreämpi!
t. lähes 30 kg keveämpi

Joo, ulkonäön ja terveyden takia. Mutta minua ne ei oikein kannusta. Mielestäni olen ihan nätti, toki olisihan se mukavaa olla hoikempi, sellainen sopivan pyöreä. Ja terveys. Siitähän aina puhutaan, mutta onko tälläisessa kohtuullisessa ylipainossa oikeita riskejä ja mihin? Nyt olen ihan terve.

Mikä olisi hyvä paino mihin pyrkisi, olematta laiha? Viime syksynä laihdutin kymmenisen kiloa ja suhteellisen helposti meni, mutta nyt on vähän motivaatiopula iskeny ja viitisen kiloa on tullut takaisin.

Mua ainakin kannustaa pysymään hoikkana se, että näytän paremmalta vaatteessa kuin vaatteessa, mikään ei tursuile eikä pursuile, tiedän että 10nkin vuoden kuluttua esim. kolesteroliarvot jne. pysyy hyvänä, kunhan huolehdin terveydestäni ja kunnostani. Haluan olla hyväkuntoinen, hoikkana en hikoile ja jaksan juosta keveästi ja liikkua hengästymättä... En keksi yhtään syytä miksi haluaisin olla yhtään pyöreämpi!
t. lähes 30 kg keveämpi

No mulla on tuo vatsa pyöreä ja reidet myös, mutta jotenkin olen tottunut siihen. En hikoile kuin saunassa ja juostessa, enkä hengästy kovin helposti, että varmaan minulla on niin hyvä kunto, että jaksan tätä massaa liikuttaa hengästymättä, olen siis aina ollut painava ja ilmeisesti kuntokin on pysynyt tahdissa mukana..
Kolesterolia minulta ei ole koskaan mitattu, ehkäpä saisin niistä mittaustuloksista intoa laihdutukseen! jos ne olisivat siis huonot. Mutta eikös niihin vaikuta enemmän ruokailutavat? Syön ihan terveellisesti (ruoka siis), suklaa ja muu makea on ongelmani..

t. lähes 30 kg keveämpi

No mulla on tuo vatsa pyöreä ja reidet myös, mutta jotenkin olen tottunut siihen. En hikoile kuin saunassa ja juostessa, enkä hengästy kovin helposti, että varmaan minulla on niin hyvä kunto, että jaksan tätä massaa liikuttaa hengästymättä, olen siis aina ollut painava ja ilmeisesti kuntokin on pysynyt tahdissa mukana..
Kolesterolia minulta ei ole koskaan mitattu, ehkäpä saisin niistä mittaustuloksista intoa laihdutukseen! jos ne olisivat siis huonot. Mutta eikös niihin vaikuta enemmän ruokailutavat? Syön ihan terveellisesti (ruoka siis), suklaa ja muu makea on ongelmani..
Vaikuttaa liikuntakin, mutta myös ruokailutavat ja nimenomaan tuo sisäelinten ympärille kertyvä rasva (vyötärölihavuus). Suklaa vaikuttaa kyllä kolesteroliarvoihin eikä makeansyönnin pitäisi olla jokapäiväistä.

Minä laihdutin joskus 15 kiloa ja nykyään tarkkailen painoa ja jos alkaa nousta, niin pudotan heti takaisin. Minua motivoi se, että siinä kilojen karistuksessa oli niin kova homma, että en halua sitä tehdä enää uudestaan..

Aika monen reilusti ylipainoisen jalat väsyy taakan alle pikkuhiljaa. On muuten tosi pahannäköistä kun iso keskivartalo hyllyy sivuille vinksottavien säärien varassa, siis kun näkee, että jalat ei kestä sitä painoa ja ihminen nilkuttaa kummallisesti...

Aika monen reilusti ylipainoisen jalat väsyy taakan alle pikkuhiljaa. On muuten tosi pahannäköistä kun iso keskivartalo hyllyy sivuille vinksottavien säärien varassa, siis kun näkee, että jalat ei kestä sitä painoa ja ihminen nilkuttaa kummallisesti...

Peesi, tai lonkat tai selkä alkaa krempata. Aika monella näin ja laihduttaminen on sitten aika vaikeaa, kun ei pysty liikkumaan ruokavalion tueks...

Peesi, tai lonkat tai selkä alkaa krempata. Aika monella näin ja laihduttaminen on sitten aika vaikeaa, kun ei pysty liikkumaan ruokavalion tueks...

No minulla ei ainakaan vielä ole mitään ongelmia tuon kanssa. Ehkä pitäisi olla enemmän painoa tai sitten olen vain vahva.

Tämän päivän oon ottanu vähän kevyemmin, mutta intoa laihduttamiseen en oikein ole saanut..

Mistä himskatista sen motivaation löytäisi!?

Hassua kun täällä aika ajoin lynkataan ylipainoisia oikein urakalla, niin sitten kun joku oikein kysyy, että MIKSI pitäisi laihduttaa, ei kukaan osaakkaan sanoa mitään..

Sori ap, tulipahan mieleen vaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Vaik et olis vyötärö? Kevyempi olo?

Miks ei lihavalla voi olla vyötäröä?
Itse olen lanteikas ja rintava, siihen jää väliin ihan selkeä vyötärö..
Ja miksi pitäisi olla vyötärö? Ap:hän oli ihan tyytyväinen ulkonäköönsä..

Alkuperäinen kirjoittaja siksi:
Vaik et olis vyötärö? Kevyempi olo?

Miks ei lihavalla voi olla vyötäröä?
Itse olen lanteikas ja rintava, siihen jää väliin ihan selkeä vyötärö..
Ja miksi pitäisi olla vyötärö? Ap:hän oli ihan tyytyväinen ulkonäköönsä..

No, ei sitten voi antaa syitä laihduttaa, jos toinen mieluummin on juuri mitä on nyt. Voi lihavalla olla vyötärö, mutta ei se mikään 60 senttinen varmaan oo.

Mulla ei ole mitään vaivaa, en hengästy enkä koe että maha olisi tiellä, varmaan siksi kun olen aina, jo lapsesta ollut pyöreä ja olen siis siihen kasvanut. Mutta oikeasti, tiedän, että olisi terveellisempää olla normaalipainoinen, mutta kun olo ei ole huono, niin jotenkin en saa itseäni niskasta kiinni.

Eikä ole nyt tarkoitus puolustella, enkä halua että joku sanoo, että oo vaan tuon painonen. En oikein tiedä itsekään enää mitä haen. Jos minulla olisi paha olla, esim. en jaksaisi liikkua, olisi varmasti enemmän motivaatiota laihduttaa, mutta nyt kun laihtumisesta ei ole mitään suoraa hyötyä, motivaatio katoaa niin helposti..

Ajattelin, että jos joku osaisi heittää sellaisen oikeasti motivoivan ajatuksen?

Ylipaino aiheuttaa rasvamaksaa niin kuin viina alkoholisteilla. Ajattele, että kun alkoholisti juo maksansa pilalle niin samalla tavalla sinä "lihot" maksasi pilalle.

Mitä te, jotka olette onnistuneet laihduttamaan, olette pitäneet motivaattorina tai tavoitteena?

Mulla on tavoitteena juosta joskus jossain tapahtumassa. Tällä painolla ei oikein jalat kestä vaikka muuten jaksaisi.
Jollain tapahtumalla tarkoitan alkuunsa 5 km:n matkaa, myöhemmin 10 km Likkojen Lenkillä.
Välitavoite -10 kg johon on matkaa enää 3 kg, tuo mulle tallentavan digiboksin. Sen olen luvannut itselleni palkinnoksi.

Ylipaino on aina terveysriski. Se rasittaa elimistöäsi ja sen tulet huomaamaan kun ikää kertyy. Jos tiputtaisit painoasi tulisit huomaamaan sen jälkeen kuinka olosi kohenisi entisestään. Olet tottunut ylipainoosi niin et huomaa terveydellistä seikkaa, miten se rasittaa sinua. Laihduta niin huomaat eron!

No jos mistään syystä kannattaa laihduttaa, niin kyllä se on juuri tuo terveys. Ylipaino altistaa niin monille sairauksille, jotka eivät välttämättä tule yllättäen. Sydän- ja verisuonitaudit, diabetes 2,...

Ja jos yhtään pinnallisempia syitä laihdutukselle halutaan hakea, niin ainakin sopusuhtaiselle vartalolle on helpompi löytää kivoja vaatteita ja ne istuvat hyvin. Ei tarvitse peitellä mitään kohtia kehossaan.

kuule, vaikka mä laihduin 20 kiloa ja painoni oli 60kg/160 cm, niin ei löytynyt istuvia vaatteita ja tartti kyllä aika hyvin peitellä isoa pömppömahaa, nyt on painoa taas aivan hirveesti, niin mua ei yhtään motivoi terveys laihdutuksen hyötynä, koska tiedän että toi maha jää kuitekin.
seon ollu iso aina

Hei täällähän oli heränny oikein keskustelua..
Voi hyvin olla ja uskonkin niin, että olen tottunut ylipainooni niin etten itse sitä enää koe rasitteena.. Mutta ei kai se sitä sitten olekaan jos en niin koe? Tai siis jos jaksan tehdä kaikkea mitä normaalipainoiset ystäväni. Ikinä en ole joutunut tilanteeseen, mistä en olisi suoriutunut fyysisten ominaisuuksieni vuoksi, tai siis siksi, että olen isompi kuin toinen, päinvastoin olen huomannut monissa tilanteissa olevani vahvempi kuin kaveri..

Mutta nuo terveydelliset jutut kyllä.. Tuota rasvamaksaa en ole tullut ajatelleksikaan, mitä se sitten aiheuttaa?

No tosta yhdestä ketjusta tuli mieleen, et siks, et ylettyy pyyhkiin vessassakäydessä kakat.

No, jos ekasta viestistä luit, niin olen 85kg en 185kg..

Ja onpas siinä tärkeä pointti tosiaan, joo, vyötäröni ei ole 60cm.

Mitä??? Miten ylipaino vaikuttaa ihmissuhteisiin, opiskeluun tai töihin? Sori jos oon tyhmä....

Riippuu mitä opiskelee.. sikalihava sairaanhoito-opiskelija vaikuttaa aika ammattitaidottomalta. Kaikkii työpaikkoihin ei lihavia huolita, siksipä muuten moniin työhakemuksiin pitää nykyisin laittaa valokuva. Lihavat ei esim pääse mäkkäriin duuniin koska myynti laskisi. Voisin myös kuvitella ettei lihavat pääse pieniin ravintoloihin tarjoilijaksi, koska pöytien välissä ei olisi kovin lihavan helppo kulkea. Onhan noita syitä.

Hei täällähän oli heränny oikein keskustelua..
Voi hyvin olla ja uskonkin niin, että olen tottunut ylipainooni niin etten itse sitä enää koe rasitteena.. Mutta ei kai se sitä sitten olekaan jos en niin koe? Tai siis jos jaksan tehdä kaikkea mitä normaalipainoiset ystäväni. Ikinä en ole joutunut tilanteeseen, mistä en olisi suoriutunut fyysisten ominaisuuksieni vuoksi, tai siis siksi, että olen isompi kuin toinen, päinvastoin olen huomannut monissa tilanteissa olevani vahvempi kuin kaveri..

Mutta nuo terveydelliset jutut kyllä.. Tuota rasvamaksaa en ole tullut ajatelleksikaan, mitä se sitten aiheuttaa?

Niin, et vielä. Odota vielä toki muutama vuosi niin on nivelet menny paskaks koska joutuvat kannattelemaan YLIpainoa, siis sellasta painoa jota niiden ei ole tarkotus joutua kannattelemaan. Sit ei ole kunto enää hyvä, eikä sitä voi edes parantaa kun ei pysty enää lenkilläkään käymään. Se, et nyt on olo hyvä, ei kerro siitä mikä olo sulla on vaikka 10 vuoden päästä.

Yhteistyössä