Minkätakia kannattaa laihduttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annamanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Paskapuhetta ettei karkkilakko onnistuisi jos oikeasti haluaisi. Itse mässytin pahimmassa tapauksessa levyn suklaata päivään :-X Ja lopetin kuin seinään. Eikä enää tee edes mieli.

Niinpä, miten muuten se onnistuisikaan? Ihan saman minäkin tein. Kun tajuaa sen ettei noin voi jatkaa, ei voi ottaa sitä yhtä palaa nyt ilman että riistäytyy taas, niin sitten on kokonaan ilman. Ja kyllä, sen VOI tehdä. Ilman makeisia voi kyllä elää.

Monet vaivat kehittyvät hiljalleen. Nuorena on ihan terve, mutta ongelmat tulevat vähitellen. Nivelrikko ei tule yhdessä yössä ja se on mahdollista tulla hoikillekin. Suuri ylipaino vaan lisää riskiä. Sydän- ja verisuonitaudit kehittyvät ajan kanssa. Sitten kun ne oireet ilmenevät, on usein jo liian myöhäistä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Paskapuhetta ettei karkkilakko onnistuisi jos oikeasti haluaisi. Itse mässytin pahimmassa tapauksessa levyn suklaata päivään :-X Ja lopetin kuin seinään. Eikä enää tee edes mieli.

Niinpä, miten muuten se onnistuisikaan? Ihan saman minäkin tein. Kun tajuaa sen ettei noin voi jatkaa, ei voi ottaa sitä yhtä palaa nyt ilman että riistäytyy taas, niin sitten on kokonaan ilman. Ja kyllä, sen VOI tehdä. Ilman makeisia voi kyllä elää.

meillä kanssa mässytettiin usein irtokarkkeja, suklaata jne iltasin telkkarin eessä kunnes sitten tein kerran näin : pilkoin porkkanasta sellaisia kivoja pieniä kolikoita, puolitin viinirypäleitä ja tein kurkkutikkuja lautaselle ja vein sen lautasen olkkariin. voin sanoo,että tuon lautasen vierellä se karkkilautanen alkoi ällöttää ja vietiin se kaappiin. suosittelen kokeilee! voi hyvällä omallatunnolla mässyttää terveellisesti :)

Diabetes. Siinä pitäisi olla syytä kerrakseen edes vähän katsastella ravinto- ja painosuosituksia. Työpaikallani kaikki diabetestä sairastavat ovat ylipainoisia ja sairaus tuntuu heidän elämässään aika hankalalta. Yksi napsii 6-8 tablettia päivässä lääkettä (tuskin mukavaa) ja käy säännöllisesti tarkastuksissa. Toisella diabetes vaikuttaa johonkin toiseen vaivaan ja yhteisvaikutus on hankalaa. Yhtään normaalipainoista diabetespotilasta en tiedä.

Sitten myös esim.
ylipaino on tärkein syy polvien nivelrikkoon. Yhteiskunnan kannalta ylipaino on merkittävin ravitsemuksesta johtuva tuki- ja liikuntaelinsairauksien aiheuttaja.
ja rintasyöpäriski kohoaa ylipainon myötä.

Ja vaikka nyt miten sanot, että liikkuminen ei ole raskasta ja ei hengästytä jne, niin kyllä eron huomaisit hoikempana. Varmasti on kevyempää. Ainakin pidemmässä rasituksessa. En tiedä millaisten rasituksen perusteella nyt kuntoasi arvioit?

Ja jos haaveilet vielä iltatähdestäkin, niin ihmettelen todella, ettei sinulla ole motivaatiota! Sekä sen kannalta, että jaksat sitten pienen lapsenkin kanssa temuta ja toisekseen siksi, että tärppäisi ehkä paremmmin. Ja jos olet itse läski, niin lapsellasikin on suurempi riski tulla läskiksi lapseksi eikä se ole positiivista lainkaan. Ja jos itse et ymmärrä, mitä vaarallista on olla läski, voit siirtää näitä ajatuksia lapsiisikiin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö sua häiritse, että varmasti moni katsoo kieroon, kun olet ylipainoinen ja silti saatat vaikka jäätelökioskilta ostaa jäätelön? Tai kun kaupassa ihmiset mielessään ajattelee "ei voi olla totta, eikö tuolla ole mitään itsekontrollia" kun lapat kärrystä makeisia, suklaata, sipsiä kassan hihnalle? Tai saat sääliviä vilkaisuja vaatekaupassa kun etsit suurempia kokoja?

Minusta toisten ihmisten mielipiteiden takia laihduttaminen on todella huono syy. Eikä ole kunnon motivaattori, en usko että laihdutusyritys kestää kovin kauan tuollaisella motivaatiolla.

Kyllä sen halun laihtua pitää lähteä omasta itsestä!

Olipas tullut paljon kommentteja, ja ihan hyviäkin. Monilla vain tuntuu olevan sellainen käsitys, että ylipainoinen on auttamattomasti hirveän läski. Ja minä en ole, ei minua kukaan katso kaupassa kun ostan jäätelöä ja vaatteitakin löydän ihan normiosastoilta koko 44 joskus 42kin. Lapsilleni en näitä tapoja opeta, juurikin koska tiedän kuinka huonosta se on. Jos joku miettii jonkun toisen itsekontrollia tai mässyttämistä, niin se on heidän oma murheensa, ei minua satuta toisten ajatukset. Lapseni on kummatkin yli 3-vuotiaita eivätkä ole saaneet karkkia kuin alle kymmenen kertaa elämänsä aikana, eikä ikinä kotona. Ruoka meillä on ihan terveellistä, nämä herkut joita syön lapsilta salaa minua lihottavat, eivät onneksi lapsiani.
Yleistä jaksamistani mittaan sillä, että jaksan hyvin tehdä kaikkea mitä teen, lenkkeilen kavereiden kanssa ja pysyn hyvin tahdissa jne.
Nivelrikkoa en kyllä oikein osaa pelätä, en tunne ketään sellaista jolla se olisi. Mutta tuo diabetesriski on kyllä hyvä motivaattori, samoin eikös verenpainetaudin riski ole kohonnut? Tuohon kolesterolimittaukseen sain lähetteen työterveyshoitajalta, parin viikon päästä menen sinne..

Ja se iltatähtihomma, Sanoin miehelleni kun kuopus syntyi, että uutta aletaan tekemään vasta sitten kun vaaka näyttää minulle alle 75kg, että kyllä se sinne tippuu ennen uutta raskautta, mutta se nyt ei ole vielä vuosiin ajankohtaista. Raskaaksituloon ei kyllä minun kohdalla ole ylipaino vaikuttanut, aina olen tullut helposti raskaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olipas tullut paljon kommentteja, ja ihan hyviäkin. Monilla vain tuntuu olevan sellainen käsitys, että ylipainoinen on auttamattomasti hirveän läski. Ja minä en ole, ei minua kukaan katso kaupassa kun ostan jäätelöä ja vaatteitakin löydän ihan normiosastoilta koko 44 joskus 42kin. Lapsilleni en näitä tapoja opeta, juurikin koska tiedän kuinka huonosta se on. Jos joku miettii jonkun toisen itsekontrollia tai mässyttämistä, niin se on heidän oma murheensa, ei minua satuta toisten ajatukset. Lapseni on kummatkin yli 3-vuotiaita eivätkä ole saaneet karkkia kuin alle kymmenen kertaa elämänsä aikana, eikä ikinä kotona. Ruoka meillä on ihan terveellistä, nämä herkut joita syön lapsilta salaa minua lihottavat, eivät onneksi lapsiani.
Yleistä jaksamistani mittaan sillä, että jaksan hyvin tehdä kaikkea mitä teen, lenkkeilen kavereiden kanssa ja pysyn hyvin tahdissa jne.
Nivelrikkoa en kyllä oikein osaa pelätä, en tunne ketään sellaista jolla se olisi. Mutta tuo diabetesriski on kyllä hyvä motivaattori, samoin eikös verenpainetaudin riski ole kohonnut? Tuohon kolesterolimittaukseen sain lähetteen työterveyshoitajalta, parin viikon päästä menen sinne..

Ja se iltatähtihomma, Sanoin miehelleni kun kuopus syntyi, että uutta aletaan tekemään vasta sitten kun vaaka näyttää minulle alle 75kg, että kyllä se sinne tippuu ennen uutta raskautta, mutta se nyt ei ole vielä vuosiin ajankohtaista. Raskaaksituloon ei kyllä minun kohdalla ole ylipaino vaikuttanut, aina olen tullut helposti raskaaksi.

Olet vähän yksinkertainen vai? Totta kai lapsi oppii seuraamalla esimerkkiä. Luuletko ettei lapset tiedä tai saa tietää jossain vaiheessa miten puputat salaa kaikkea paskaa?
Ja jos et oikeasti halua laihtua/kuntoutua vaan keksit syitä pysyä tuollaisena, miks edes aloitat koko keskustelun?
Hei haloo.

Alkuperäinen kirjoittaja just just:

Olet vähän yksinkertainen vai? Totta kai lapsi oppii seuraamalla esimerkkiä. Luuletko ettei lapset tiedä tai saa tietää jossain vaiheessa miten puputat salaa kaikkea paskaa?
Ja jos et oikeasti halua laihtua/kuntoutua vaan keksit syitä pysyä tuollaisena, miks edes aloitat koko keskustelun?
Hei haloo.

No minä en ainakaan omaa selvännäkijän geenejä, joten tuskimpa lapsenikaan. Mistä ihmeestä he tietäisivät mitä teen esim. silloin kun he nukkuvat? Eivät he meidän seksielämästämmekään tiedä ja yhtä salaa sekin tehdään =)

Ja hei haloo, aloituksen tarkoitus oli, että jos joku olisi osannut sanoa jonkin sellaisen syyn joka on TODELLINEN josta saisin sitten sitä kaipaamaani motivaatiota.. Ja nämä oikeat sairaudet kuten diabetes yms. ovat todellisia, mutta mitkään muiden ihmisten ajattelemiset ei ole..

Ja sitäkin toivoisin, että jos ketjuun eksyisi sellainen joka olisi itse saanut jonkin "herätyksen" ja alkanut laihduttaa, olisi mukava kuulla mikä muita on motivoinut..

mulla on motivaattorina ollut se etten halua opettaa lapsilleni enää huonoja elämäntapoja. halusin itse enemmän energiaa ja kevyemmän olon, tietty pienemmät vaatteetkin kiinnostaa.
kakkostyypin diabetes pelottaa kun on kahdesti ollut raskausdiabetes ja verenpaineetkin oli korkealla.

vuoden alusta on tippunut 9kg, vaatekoko muuttunut viiskakkosesta nelikasiin. tavoitteena olisi painaa vuoden loppuun mennessä 75kg, siihen on vielä 11kg matkaa.

ja kyllä, verenpaine on laskenut ja olo on paljon kevyempi. eikä kiukutakaan enää ihan niin usein :ashamed:
nyt ei ole edes karkkia tehnyt mieli pariin viikkoon :o

Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
mulla on motivaattorina ollut se etten halua opettaa lapsilleni enää huonoja elämäntapoja. halusin itse enemmän energiaa ja kevyemmän olon, tietty pienemmät vaatteetkin kiinnostaa.
kakkostyypin diabetes pelottaa kun on kahdesti ollut raskausdiabetes ja verenpaineetkin oli korkealla.

vuoden alusta on tippunut 9kg, vaatekoko muuttunut viiskakkosesta nelikasiin. tavoitteena olisi painaa vuoden loppuun mennessä 75kg, siihen on vielä 11kg matkaa.

ja kyllä, verenpaine on laskenut ja olo on paljon kevyempi. eikä kiukutakaan enää ihan niin usein :ashamed:
nyt ei ole edes karkkia tehnyt mieli pariin viikkoon :o

Tosi hienoa! Kuulostaa tosi hurjalta tuo vaatekokojen pieneneminen!

Millä olet sen tehnyt?

Jos et ap. näistä vastauksista saa motivaatiota laihduttaa, sä et vaan pysty siihen tai sä et vaan viitsi laihduttaa. On ihan yleinen fakta ettei ylipaino ole hyväksi, kai se sitten on vaikea hyväksyä kun selitystä löytyy joka lähtöön ja kuntokin on kohdallaan ja vaattetkin on kivoja ja kaikki mahtuu päälle eikä läskit harmita yhtään. Mielummin mässytät sitä suklaata ja vietät pulskaa elämää. Se on ihan ok, mutta älä ole täälä kyselemässä miksi pitäisi laihduttaa ja keksi selityksiä. Sä et tarviis muuta kun potkun perseelle.

8kg lähti ruokavaliota karsimalla ja pitämällä vain yhden karkkipäivän viikossa. paino lähti kolmessa kuukaudessa. sitten jumahti, ystävän kuolema teki tepposet lohtusyömärille ja lopetin imetyksen, joka poltti kaloreita. nyt on taas alkanut tippua vähän kun aloitin hyväkarppaamisen ja säännöllisen uinnin + aion alkaa pyöräillä enemmän. nyt jo huomaa että kun ekoilla uintikerroilla pari viikkoa sitten 600m teki tiukkaa ja hengästyin, tänä aamuna porskin 1500m eikä tuntunut missään :)
nyt tavoittelen melkein mieluummin sitä että mahtuisin kokoon 44. tai jopa kokoon 42.

ja mulla on palkintosysteemi. ekasta 10kilosta saan vedenkestävän mp3-soittimen uimakaveriksi. kun 20kg on tippunut, saan mennä tatskaajalle :D

alunperin lupasin itelleni että viidestä kilosta tulee tyttökoru, kymmenestä poikakoru, viidestätoista väliholkki jne.. :D niitä tikku-ukkokaulakoruja siis.

Kertokaas että mikä on tehokkain tapa laihtua? Syömiset on kohillaan mut olen miettiny et onko Juoksu,Pyöräily vai lenkkeily se paras tapa laihtua? Salille en pääse ku täällä ei sellaista ole. Jumppaan kyllä kotona painojen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja JooSelväTapaus:
Jos et ap. näistä vastauksista saa motivaatiota laihduttaa, sä et vaan pysty siihen tai sä et vaan viitsi laihduttaa. On ihan yleinen fakta ettei ylipaino ole hyväksi, kai se sitten on vaikea hyväksyä kun selitystä löytyy joka lähtöön ja kuntokin on kohdallaan ja vaattetkin on kivoja ja kaikki mahtuu päälle eikä läskit harmita yhtään. Mielummin mässytät sitä suklaata ja vietät pulskaa elämää. Se on ihan ok, mutta älä ole täälä kyselemässä miksi pitäisi laihduttaa ja keksi selityksiä. Sä et tarviis muuta kun potkun perseelle.

Niin tarvisinkin! Siis järjellä ajateltuna tiedän että olisi hyvä olla normaalipainoinen, mutta miksi en saa sitä aikaiseksi?! Miksi se suklaa ja muut herkut vetää niin lujasti puoleensa?

Ja ihan hyviä ajatuksia olen tästä ketjusta saanut, että ihan iloinen olen, että täältä kysyin. Älä harmistu jos sun tarjoamat ajatukset ei toimi motivaattorina mulle, voit ihan vapaasti jättää lukematta ja vastaamatta..

Alkuperäinen kirjoittaja heiiii:
Kertokaas että mikä on tehokkain tapa laihtua? Syömiset on kohillaan mut olen miettiny et onko Juoksu,Pyöräily vai lenkkeily se paras tapa laihtua? Salille en pääse ku täällä ei sellaista ole. Jumppaan kyllä kotona painojen kanssa.

Syömiset ei taida olla sitten ihan kohdillaan, jos ei mitään painossa tapahdu. Liikuntahan vain tukee laihduttamista. Ala lenkkeilee tai vaikka hölkkäämään vaikka 3 krt/vko. Mitä vaan aerobista, ei niin väliä mitä. Vaihdellen.

Niin tarvisinkin! Siis järjellä ajateltuna tiedän että olisi hyvä olla normaalipainoinen, mutta miksi en saa sitä aikaiseksi?! Miksi se suklaa ja muut herkut vetää niin lujasti puoleensa?

Ja ihan hyviä ajatuksia olen tästä ketjusta saanut, että ihan iloinen olen, että täältä kysyin. Älä harmistu jos sun tarjoamat ajatukset ei toimi motivaattorina mulle, voit ihan vapaasti jättää lukematta ja vastaamatta..

Harmistu? Tällaisesta asiasta? Tämähän on mulle nyt ihan henki ja elämä tää sun laihduttamismotivointi. Heh. Mun puolesta sä voit vaikka vielä lihoa, ei mua haittaa, suklaa on hyvää :D.

uinti on tehokasta. mutta tietty voi käydä niin että lihas korvaa läskin eikä vaa'assa lukemat paljoa muutu vaikka ympärysmitta pienentyisikin.

pääasia että se liikunta on sellaista mistä itse tykkää.

8kg lähti ruokavaliota karsimalla ja pitämällä vain yhden karkkipäivän viikossa. paino lähti kolmessa kuukaudessa. sitten jumahti, ystävän kuolema teki tepposet lohtusyömärille ja lopetin imetyksen, joka poltti kaloreita. nyt on taas alkanut tippua vähän kun aloitin hyväkarppaamisen ja säännöllisen uinnin + aion alkaa pyöräillä enemmän. nyt jo huomaa että kun ekoilla uintikerroilla pari viikkoa sitten 600m teki tiukkaa ja hengästyin, tänä aamuna porskin 1500m eikä tuntunut missään :)
nyt tavoittelen melkein mieluummin sitä että mahtuisin kokoon 44. tai jopa kokoon 42.

Tosi hyvältä kyllä kuulostaa, ja hienosti tullu kyllä tuloksia. Mullakin on kaikki tieto ja mahdollisuus liikkua, mutta miksi se motivaatio aina karkaa kahden viikon jälkeen. Viekö sulla tuo palkintosysteemi paljon eteenpäin vai miten sä jaksat jatkaa?

Mäkin oon uinu, kilsan vedän yleensä ja noin 45 minuuttia menee.. Mulla vaan ei oo mikään hyvä uimataito, ihan sekalaista sammakkoa vedän.. Osaatko sä uida oikein vai onko sullakin joku oma tyyli?

Vitsit kun mäkin keksisin jonkin palkinnon..

Ai miksi et saa aikaiseksi? Koska olet laiska ja mukavuudenhaluinen. Et halua nähdä ylipainosi riskejä vaan koko ajan selittelet. Myöhästä se on sit itkeä ku on liian myöhästä korjata asiaa.

uinti on tehokasta. mutta tietty voi käydä niin että lihas korvaa läskin eikä vaa'assa lukemat paljoa muutu vaikka ympärysmitta pienentyisikin.

pääasia että se liikunta on sellaista mistä itse tykkää.

Naruhyppely on juoksemistakin tehokkaampaa.

Harmistu? Tällaisesta asiasta? Tämähän on mulle nyt ihan henki ja elämä tää sun laihduttamismotivointi. Heh. Mun puolesta sä voit vaikka vielä lihoa, ei mua haittaa, suklaa on hyvää :D.

Niin on =)

Sillä vain ajattelin että harmistuit kun sanoit etten saisi tällaisia ketjuja tehdä..

Alkuperäinen kirjoittaja j:

Ai miksi et saa aikaiseksi? Koska olet laiska ja mukavuudenhaluinen. Et halua nähdä ylipainosi riskejä vaan koko ajan selittelet. Myöhästä se on sit itkeä ku on liian myöhästä korjata asiaa.

No sitäkyllä oon. Siis mukavuudenhaluinen ja jonkinverran laiskakin.. Lisäksi armoton herkkusuu.. Mites laiskuudesta ja mukavuudenhalusta pääsisi eroon? Vai onko ne ihan luonteessa..

no mulle ei ole tarve laihsuttaa ku ehkä 2-4kg..oon siis 165 ja painan nyt 72,olen ihan tyytyväinen nytkin itseeni,ja terve olen. eli mulle alinpaino olis just 65 koska 60kiloisena olen jo liian luiru..

Tosi hyvältä kyllä kuulostaa, ja hienosti tullu kyllä tuloksia. Mullakin on kaikki tieto ja mahdollisuus liikkua, mutta miksi se motivaatio aina karkaa kahden viikon jälkeen. Viekö sulla tuo palkintosysteemi paljon eteenpäin vai miten sä jaksat jatkaa?

Mäkin oon uinu, kilsan vedän yleensä ja noin 45 minuuttia menee.. Mulla vaan ei oo mikään hyvä uimataito, ihan sekalaista sammakkoa vedän.. Osaatko sä uida oikein vai onko sullakin joku oma tyyli?

Vitsit kun mäkin keksisin jonkin palkinnon..

no on mullakin ennen ollut "vääriä hälytyksiä". eli en ole jaksanut tsempata kuin viikon tai kaksi. mutta nyt mä harkitsin elämäntapamuutosta jo pidempään ennenkuin sen toteutin ja sitä asiantuntijatkin suosittelee. että käy sen ensin päässä läpi ja sitten ottaa itteään niskasta kiinni.

tavallaan se tatska ei enää ole mulle se grand prize, vaan se että huomaan miten paljon parempi mun on nyt itseni kanssa olla. enää ei turvota eikä ole ähkyä, uni maistuu ja jaksan lasten kanssa enemmän. eikä se ole yhtään haitannut että muutama on painonpudotuksen huomannut ja kehunut :D

ja mä osaan kyllä uida, uin ennen lapsia monesti viikossa mutta sitten se jäi :ashamed:
nyt saatiin toinen pyörä lastenistuimella eli päästään koko porukka pyöräilemään ja lapset tykkää uimahallista ihan simona, en vaan pääse itse uimaan kun olen lasten kanssa.

Yhteistyössä