Minulla on kuulemma absoluuttinen sävelkorva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotiorja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sitä että pystyt laulamaan tuosta vaan vaikka nuotin g, ja se menee tismalleen oikein eikä sinnepäin niinkuin useimmilla.

Ei välttämättä.... mutta kuulee, jos ei mene oikein. Harjoituksella oppii laulamaankin, jos teknisesti on "kömpelö"

Toi on kiinnostava ominaisuus.
Minunkin mielestä tohon siihen liittyy nimenomaan kuulemisen tarkkuus.
Tosin se voi aiheuttaa kärsimystäkin, kun kuulee ympärillä vaikka kuinka paljon niitä epäpuhtaita säveliä :)

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Sulle on hommia pianonvirittäjänä. Tai jos on vielä lauluääntäkin, niin a capella -laulajana.

Itse asiassa pianonvirittäjällä absoluuttinen sävelkorva haitaksi koska hän silloin haluaa täydellisen oktaavin jokaiseen asteikkoon ja pianossa korkealla oktaavi on "lyhyempi" kuin absoluuttisesti pitäisi olla ja matalalla taas aavistuksen pidempi. Tätä ei siis normaali korva erota.
Oli asiasta juuri pianonvirittäjän kanssa juttua!

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Sulle on hommia pianonvirittäjänä. Tai jos on vielä lauluääntäkin, niin a capella -laulajana.

Itse asiassa pianonvirittäjällä absoluuttinen sävelkorva haitaksi koska hän silloin haluaa täydellisen oktaavin jokaiseen asteikkoon ja pianossa korkealla oktaavi on "lyhyempi" kuin absoluuttisesti pitäisi olla ja matalalla taas aavistuksen pidempi. Tätä ei siis normaali korva erota.

En siis ala pianonvirittäjäksi!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiorja:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

En siis ala pianonvirittäjäksi!!!!!!

:D Ei kannata.
Mutta ainahan voit hämmästyttää kavereita kertomalla että "tuo auto kun tööttäsi, tööttäsi oikein pontevan b:n!! :D

Ja jos omistat tav. seinäpuhelimen, sieltä kuulee a:n!

Siitä on jo vuosia, kun se yhtäkkiä kesällä totes "toi hyttynen inisi ceestä" Siihen meidän äiti, että miten niin, mistä sä sen tiedät? Veli vaan totesi, että no kun mä kuuntelin niin se oli ihan selvä cee.

Olen kuullut puhuttavan, että absoluuttista sävelkorvaa esiintyy vain kahdella suvulla Suomessa. Periytyvä ominaisuus siis. Sävelpuhtaus ei tarkoita absoluuttista sävelkorvaa. Absoluuttista sävelkorvaa ei saa myöskään sekoittaa sävelmuistiin, joka siis on opeteltavissa oleva taito.

Alkuperäinen kirjoittaja Meade:
Olen kuullut puhuttavan, että absoluuttista sävelkorvaa esiintyy vain kahdella suvulla Suomessa. Periytyvä ominaisuus siis. Sävelpuhtaus ei tarkoita absoluuttista sävelkorvaa. Absoluuttista sävelkorvaa ei saa myöskään sekoittaa sävelmuistiin, joka siis on opeteltavissa oleva taito.

Absouuttinen sävelkorva on yhdellä / 10 000 henkilöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:

Suomessa se siis tekee jotain noin 500 henkeä eli ei ole ristiriidassa sen kanssa, että Suomessa on vain kaksi sukua, jossa absoluuttista sävelkorvaa esiintyy. Mulla on musiikkialan koulutus ja konservatoriolla mainittiin nämä kaksi sukua.

Suomessa se siis tekee jotain noin 500 henkeä eli ei ole ristiriidassa sen kanssa, että Suomessa on vain kaksi sukua, jossa absoluuttista sävelkorvaa esiintyy. Mulla on musiikkialan koulutus ja konservatoriolla mainittiin nämä kaksi sukua.

Voitko sanoa, mitkä/minkänimiset suvut on kyseessä? Ihan mielenkiiinnosta vaan...

t. toinen muusikko

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Voitko sanoa, mitkä/minkänimiset suvut on kyseessä? Ihan mielenkiiinnosta vaan...

t. toinen muusikko

Muistan vain, että toinen suku olisi se mihin Sibeliuskin kuului. Nykyään suvun edustaja on muistaakseni viulisti Ilves. Toista sukua en muista.

Olen kuullut puhuttavan, että absoluuttista sävelkorvaa esiintyy vain kahdella suvulla Suomessa.

En usko, että vain kahdella suvulla Suomessa olisi "absolutisteja". Koska itse olen sellaisessa suvussa, jossa en tiedä ketään muuta, jolla olisi absoluuttinen sävelkorva, ja silti minulla on. Ja tunnen muutamia kavereitani, joilla on ab. sävelkorva, eivätkä he ole minulle mitään sukua.

Ja musiikinteoria opettajani sanoi, että absoluuttisia sävelkorvaisia ihmisiä on n. joka 1000.

Monilla nettisivustoilla kerrotaan, että ab. sävelkorvan voi opetella joskus tosi nuorena. Itse olen varmaankin saanut tämän ab. sävelkorvan sen takia, kun olen jo 3 vuotiaasta asti soitellut pianoa, ja omaksunut sävelet muistiini.

Yhteistyössä