Minulla on kuulemma absoluuttinen sävelkorva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotiorja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tänään tuli just Faktalta ohjelma, jossa oli jostakin oireyhtymästä (puuttui yksi kromosomi) kärsivä nainen. Näillä potilailla on ÄO alhainen. Tällä naisella 55. Helpotkaan laskutoimitukset eivät suju, mutta sävelkorva on absoluuttinen ja kaikki kappaleet, jotka hän on kuullut, jäävät muistiin loppuiäksi ja hän osaa laulaa ne täysin oikein. Nainen lauloi oopperaa ja oli esiintynyt mm. sinfoniaorkesterin solistina.

Alkuperäinen kirjoittaja Meade:
Olen kuullut puhuttavan, että absoluuttista sävelkorvaa esiintyy vain kahdella suvulla Suomessa. Periytyvä ominaisuus siis. Sävelpuhtaus ei tarkoita absoluuttista sävelkorvaa. Absoluuttista sävelkorvaa ei saa myöskään sekoittaa sävelmuistiin, joka siis on opeteltavissa oleva taito.

Tasan muuten esiintyy muuallakin kuin vain kahdessa suvussa. Mä olen itse muusikko ja tunnen PALJON muusikkoja, joilla on absoluuttinen sävelkorva, siis sellainen, mikä ei ole itse opeteltavissa.
Mulla ei kyl sitä ole. Pystyn suurinpiirtein laulamaan a-säveleen, eli olen sen itse opetellut muistamaan.

Itellä on kanssa. Ärstyttävää, kun tosiaan kuulee, jos joku laulaa/soittaa hiukankin pieleen. Ite en oo mikään järin musikaalinen, kuorossa oon laulanut. Mutta nyt jos pitää laulaa luikauttaa, niin omaan korvaan sattuu :)

Alkuperäinen kirjoittaja Anana:
Monilla nettisivustoilla kerrotaan, että ab. sävelkorvan voi opetella joskus tosi nuorena. Itse olen varmaankin saanut tämän ab. sävelkorvan sen takia, kun olen jo 3 vuotiaasta asti soitellut pianoa, ja omaksunut sävelet muistiini.

Faktan ohjelmassa sanottiin, että musiikkia pitää alkaa harrastamaan alle 6-vuotiaana, jolloin absoluuttinen sävelkorva voi kehittyä. Sen jälkeen aivoissa tapahtuu muutoksia ja on myöhäistä oppia enää tätä kykyä.

Mulla myös, musiikki kymppi, soitin viulua ja pianoa. Helppo opetella 'korvakuulollakin' kun kuulee oikein. Isällä oli samanmoinen, nuoteista ei hänellä tietoakaan mutta tuosta vain soitteli banjoa ja vihelteli.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Tänään tuli just Faktalta ohjelma, jossa oli jostakin oireyhtymästä (puuttui yksi kromosomi) kärsivä nainen. Näillä potilailla on ÄO alhainen. Tällä naisella 55. Helpotkaan laskutoimitukset eivät suju, mutta sävelkorva on absoluuttinen ja kaikki kappaleet, jotka hän on kuullut, jäävät muistiin loppuiäksi ja hän osaa laulaa ne täysin oikein. Nainen lauloi oopperaa ja oli esiintynyt mm. sinfoniaorkesterin solistina.

Ei pidä paikkaansa, Mensan-testin mukaan lahjakas:)

Alkuperäinen kirjoittaja perfektionisti:

Siis mikä ei pidä paikkaansa? Häh?

Nämä potilaat luokitellaan kehitysvammaisiksi. He ovat hyväntahtoisia ja naiiveja ja luottavat muihin ihmisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja perfektionisti:

Siis mikä ei pidä paikkaansa? Häh?

Nämä potilaat luokitellaan kehitysvammaisiksi. He ovat hyväntahtoisia ja naiiveja ja luottavat muihin ihmisiin.

Sä meet ulos aiheesta. Mikä sun pointtis on olevinaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sä meet ulos aiheesta. Mikä sun pointtis on olevinaan?

Eikös keskusteluilla ole tapana rönsyillä. Tulipa vain mieleeni tämä ohjelma, kun kerran absoluuttisesta sävelkorvasta puhuttiin. Ainakin minulle oli uutta tietoa ja mielenkiintoista kuultavaa.

Kaverillani on absoluuttinen sävelkorva. On ihan mielettömän hyvä soittamaan pianoa. Osaa soittaa ihan minkä vain kappaleen pianolla. Jos esim radiosta kuuluu joku kipale, nii kaveri osaa sen soittaa perässä, vaikka ei ois sitä ennen kuullu..

Ap, se tarkoittaa että olet Lenni Kalle Taipaleen kanssa samiksia ;)

Siis muakin kiinnostais tää että miten sen absoluuttisen sävelkorvan tietää? Kai se g on pitänyt joskus oppia ja sitten myöhemmin tunnistaa sen vai mitenkä? Vai pitäskö tosta vaan osata lurauttaa g ilman että tietää että se on g?? Selventäkää nyt vähäsen.

t. suht tarkka korvainen ja ainakin absoluuttinen nenä :laugh:

Melko tarkka sävelkorva ei vielä tarkoita absoluuttista sävelkorvaa... käytännössähän kaikilla muusikoilla on ainakin melko tarkka, absoluuttinen on ihan eri asia.

Hyvä testi absoluuttisen sävelkorvan mittaamiseen on kitaran virittäminen ilman apuja. Sen voi sitten tarkistaa viritysmittarilla.

Huh huh, mulle absoluuttinen sävelkorvuus tai mikään melodiamuisti on yliluonnollista! Miten sellaista voi olla? Olen varmaan armottoman tyhmä tai ainakin musiikillisesti lahjaton.

Yhteistyössä