Minusta koulu-hiihto pitäs lopettaa lailla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kansanliike!!:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
vielä nykyäänkin vissiin pakotetaan. :o
mä en murtomaasuksiin koske pitkällä tikullakaan just tuon pakottamisen vuoksi.

just ton pakottamisen takia mä en harrasta enää kertotauluja tai ylipäätään mitään. on se perkele, kaikkee ne siellä koulussa tuputtaa!!

Juuh... Mäkin luen ja kirjoitan ihan vaan siitä syystä, että satuin oppimaan ne ennen koulua. Muuten en kyllä taatusti harrastaisi kumpaakaan!

kai se riippuu lapsesta onko koulu-hiihto vastenmielistä... Meillä lapset hiihtää myös kouluajan ulkopuolella. Eikä kouluhiihtokaan tunnu vastenmieliseltä.

Kunnon varusteet ovat myös tarkeässä roolissa. Huonoilla, epäsopivilla tai huoltamattomilla hiihtovälineillä on varmasti kammottava hiihtää...

Ja ei meidän kouluilla pakoteta hiihtämään. Jos ei välineitä ole menee lapsi kävelemään. Eikä niitä suksia tai luistimia pakoteta ostamaan. Suositellaan, että edes jommat kummat olisi. Ja koska kaikilla ei välineitä ole on meidän lasten kouluilla viikossa toinen tunti talviväline liikuntaa ja toinen pulkkamäkeä.

Ja mainittakoon sekin, että meidän perhe ei ole milläänlailla liikunnallinen perhe :)

Viekää lapset ladulle pienestä pitäen ja tehkää siitä hauska liikunta/ulkoilumuoto... Kunnolliset välineet pitää tietysti olla, muuten ei tule hiihtämisestä mitään!
Miun mielestä on vanhempien tehtävä opettaa lapset hiihtämään ja luistelemaan, niin se saattaa olla sitten koulussa jopa mielekästä ja mukavaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mun lapset hiihtävät ja luistelevat mielellään =) Heillä on hyvät perustaidot molempiin sitten kun koulun aika tulee. Ovat innostuneet kaikesta liikunnasta, mutta me vanhemmatkin liikumme ja opastamme. Ei omena kauas puusta putoa... pätee tässäkin asiassa =)

Joo, kyllä munkin tytär VIELÄ tykkää hiihdosta ja luistelusta.. mutta en usko että enää sen jälkeen kovin monta vuotta tykkää, kun menee kouluun ens vuonna.

Miksi ajattelet koulun aiheuttavan sen ettei enään tykkäisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja kansanliike!!:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
vielä nykyäänkin vissiin pakotetaan. :o
mä en murtomaasuksiin koske pitkällä tikullakaan just tuon pakottamisen vuoksi.

just ton pakottamisen takia mä en harrasta enää kertotauluja tai ylipäätään mitään. on se perkele, kaikkee ne siellä koulussa tuputtaa!!

Juuh... Mäkin luen ja kirjoitan ihan vaan siitä syystä, että satuin oppimaan ne ennen koulua. Muuten en kyllä taatusti harrastaisi kumpaakaan!

Vittuiletteko te siinä.
Lukeminen on varmaan vähän tärkeempi taito kuin hiihto. Eihän etelä-suomessa ole edes lunta nykyään.. paitsi poikkeuksellisesti nyt sattuu olemaan. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
kai se riippuu lapsesta onko koulu-hiihto vastenmielistä... Meillä lapset hiihtää myös kouluajan ulkopuolella. Eikä kouluhiihtokaan tunnu vastenmieliseltä.

Kunnon varusteet ovat myös tarkeässä roolissa. Huonoilla, epäsopivilla tai huoltamattomilla hiihtovälineillä on varmasti kammottava hiihtää...

Ja ei meidän kouluilla pakoteta hiihtämään. Jos ei välineitä ole menee lapsi kävelemään. Eikä niitä suksia tai luistimia pakoteta ostamaan. Suositellaan, että edes jommat kummat olisi. Ja koska kaikilla ei välineitä ole on meidän lasten kouluilla viikossa toinen tunti talviväline liikuntaa ja toinen pulkkamäkeä.

Ja mainittakoon sekin, että meidän perhe ei ole milläänlailla liikunnallinen perhe :)

Mun mielestä se riippuu vanhemmista, ne jotka täälläkin valittaa Kouluhiihdosta on niitä jotka ei itse siitä pidä ;)

Meidän koululta ainakin tuli viestiä että ne jolla ei ole suksia tekevät sitten liikuntatunnilla jotain muuta.

Mun lapset piti hiihdosta kunnes alkoi koulussa hiihtämiset, nyt he eivät koske suksiin kotona vaikka ympärillä olisi hyvät hiihtomaastot. Luistelusta pitävät, sitä intoa koululiikunta ei ole vienyt. Pesäpallokin on kuulemma kivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:

No siksi että liikunnanopettjat ovat mielenvikasia tosikkoja.
Välillä tuntuu että urheilu tekee ihmisistä epämiellyttäviä.... kuivia kamalia..:/

Alkuperäinen kirjoittaja häh:

No siksi että liikunnanopettjat ovat mielenvikasia tosikkoja.
Välillä tuntuu että urheilu pilaa ihmisiä.... :/

APUA, mun lasten opettaja on myös niiden liikunnan opettaja ja muuten musiikinkin pilaako se nyt noiden rakkauden musiikkiin ja liikuntaan??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
APUA, mun lasten opettaja on myös niiden liikunnan opettaja ja muuten musiikinkin pilaako se nyt noiden rakkauden musiikkiin ja liikuntaan??

Voi hyvinkin pilata. Kai sä sen paremmin tiedät kuin minä.
Harvoinpa opettajat saavat lapsille luovuutta lisättyä, kyllä koulussa imetään into melkeinpä kaikkeen minkä PITÄS olla mielenkiintosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Mun lapset piti hiihdosta kunnes alkoi koulussa hiihtämiset, nyt he eivät koske suksiin kotona vaikka ympärillä olisi hyvät hiihtomaastot. Luistelusta pitävät, sitä intoa koululiikunta ei ole vienyt. Pesäpallokin on kuulemma kivaa.

Tässä se taas nähtiin. :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Voi hyvinkin pilata. Kai sä sen paremmin tiedät kuin minä.
Harvoinpa opettajat saavat lapsille luovuutta lisättyä, kyllä koulussa imetään into melkeinpä kaikkeen minkä PITÄS olla mielenkiintosta.

;) ;) No onneksi voin sanoa jo kokemuksella että ei oo onnistunu ;)
lapset 8 lk, 5 lk ja 2lk - yhtä tykkäävät liikunnasta ja musiikista + koulusta

Alkuperäinen kirjoittaja no kuule:
Ehkä et ole itse opettanut lastasi hiihtämään silloin jo ennen kouluikää! Jos lapsi osaa jo kouluun mennessään hiihtää/luistella/uida.... niin kyllä hän nauttii siitä paljon enemmän kuin jos joutuu vasta kouluiässä aloittamaan sen harjoittelun. Itse olet virheen tehnyt ja oma asenteesi hiihtoa kohtaan on selvästi kasvanut myös lapseesi. Katso peiliin!

Kyl mun lapsi tykkää hiihtää ja luistella, mutta en usko että kovin kauaa... peruskoulu kutsuu jo..

Mun entinen matematiikanopettaja aina sanoi, että matemaattisesti lahjakkaiden ihmisten ei pitäisi hankkiutua opettamaan matematiikkaa. Paras opettaja on sellainen keskitason tallaaja, jolla itsellään on ollut aikanaan hankalaa oppia joitakin asioita. Sellainen ihminen osaa parhaiten selittää yhtälöt sun muut niin, että muutkin ymmärtävät.

Liikunnanopettajilla taitaa olla laidastaan vähän sama ongelma. Kun on lapsena ollut liikunnallinen ja loistanut kaiken maailman kilpailuissa, ei tajua mitä ne kilpailut tekevät heikommin menestyville lapsille. Samoin urheiluhullun on vaikea hyväksyä, että joku ei kertakaikkiaan saa sitä endorfiinihumalaa veren maku suussa rehkimisestä.

Itse olen aina tykännyt kestävyysurheilusta. Liikunta muutaman kerran viikossa tekee hyvää sekä ruumiille että mielelle. Mutta lukiossa tökki todella kovasti opettajan asenne, että liikunta on maailman ihmeellisin asia ja kaikki muu toisarvoista.

Tuo on niin totta. Jos aikoo saada lapsen nauttimaan urheilusta, pitää ehtiä luomaan ne positiiviset mielikuvat ennen kouluikää.

Minä opettelin uimaan vasta koulussa, ja uinti taitaa olla ainoa laji, jota kohtaan minulla on asennevamma. Tai no tietysti tanssi. Lukiossa oli tanssivimmainen natsiopettaja.

Höpöhöpö lässynlässyn. Itse nautin lapsena hiihtämisestä ja luistelusta.. aina olin pihalla sukset jalassa tai luistelemassa.
koulu tappoi innon varsinkin hiihtämiseen.. koulun takia aloin inhota hiihtoa.
Eli ei ole siitä kiinni osaako jo ennen koulua vai ei.

Mun entinen matematiikanopettaja aina sanoi, että matemaattisesti lahjakkaiden ihmisten ei pitäisi hankkiutua opettamaan matematiikkaa. Paras opettaja on sellainen keskitason tallaaja, jolla itsellään on ollut aikanaan hankalaa oppia joitakin asioita. Sellainen ihminen osaa parhaiten selittää yhtälöt sun muut niin, että muutkin ymmärtävät.

Liikunnanopettajilla taitaa olla laidastaan vähän sama ongelma. Kun on lapsena ollut liikunnallinen ja loistanut kaiken maailman kilpailuissa, ei tajua mitä ne kilpailut tekevät heikommin menestyville lapsille. Samoin urheiluhullun on vaikea hyväksyä, että joku ei kertakaikkiaan saa sitä endorfiinihumalaa veren maku suussa rehkimisestä.

Itse olen aina tykännyt kestävyysurheilusta. Liikunta muutaman kerran viikossa tekee hyvää sekä ruumiille että mielelle. Mutta lukiossa tökki todella kovasti opettajan asenne, että liikunta on maailman ihmeellisin asia ja kaikki muu toisarvoista.

Tässä voisin olla samaa mieltä. :flower:

On ap:lla ilmeisesti jo valmiiksi perusnega ajatus johtuen omista koulutraumoista. Avoin mieli ja positiivisuutta kehiin, niin silläkin auttaa jo lasta säilyttämään innostuksensa edes hieman pidempään vaikka muuten oppiskin vihaamaa ko. lajia :D

Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
On ap:lla ilmeisesti jo valmiiksi perusnega ajatus johtuen omista koulutraumoista. Avoin mieli ja positiivisuutta kehiin, niin silläkin auttaa jo lasta säilyttämään innostuksensa edes hieman pidempään vaikka muuten oppiskin vihaamaa ko. lajia :D

No en minä lapselle paasaa näitä traumojani.
Kyllä se saa nauttia niin kauan kun kykenee. :D

Meidän ei niin liikunnallinen poika tykkää hurjasti koulun liikunnasta, lempituntejaan ja ihan intoa täynnä tänään roudasi suksia kouluun. Parhaita koulupäiviä kuulemma kun saa luistella tai hiihtää.

Hienoa näin, omat muistot ap:n kaltaisia, mutta onneks eivät ainakaan meidän pojan kohdalla enää tätä päivää.
Ja sillä ei niin liikunnallisella tarkoitin pojan kohdalla sitä, ettei hän ole liikunnallisesti kovin "lahjakas" tai siis tässä kadulla ei ikinä osallistu muiden poikien kanssa sähly-, jalkapallo tms. peleihin ja isänsä kanssa, kun niitä kävi harrastusten parisa kokeilemassa niin itkien tuli kotiin eikä olla tietty haluttu sitten väen väkisin jatkaakaan. Ja vapaa-ajalla muutenkin mielummin istuu nenä kirjassa kuin touhuamassa jotain liikunnallista. Siksi kyllä' kiva nähdä tuo koululiikunnan tuoma riemu!

Tuo matikkavertaus on kyllä hyvä. Jokainen osaa kuvitella sellaisen "hullun professorin", joka ei osaa asettua ollenkaan kuulijan asemaan, vaan selittää asiat aivan liian monimutkaisesti. Himourheilijan voi tosiaan olla vaikeaa ymmärtää etteivät kaikki ole lahjakkaita tai halua mitään aktiiviurheilijan uraa, vaan pelkkä sunnuntaihiihtely on ihan riittävä taso, joka tuottaa iloa ja samalla hyvää kuntoakin.

Viime talvena hommasin hiihtovermeet (pertsa) siksi että voin hiihdellä tytön kanssa. Sitä ennen sukset on ollut jalassa armeijassa vuonna -86 ja sitä ennen peruskoulussa 70-80-lukujen taitteessa.

Innostuin sen verran että tänä talvena kävin sitten aikuisten hiihtokoulussa ja kun siellä opetettiin kuinka hiihdetään vihtomisen sijaan niin jumankekka, sehän on tosi mukavaa. Minäkin olin ennen hiihtämisvastainen mutta nykyään ihan hurahtanut hommaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mun lapset hiihtävät ja luistelevat mielellään =) Heillä on hyvät perustaidot molempiin sitten kun koulun aika tulee. Ovat innostuneet kaikesta liikunnasta, mutta me vanhemmatkin liikumme ja opastamme. Ei omena kauas puusta putoa... pätee tässäkin asiassa =)

Joo, kyllä munkin tytär VIELÄ tykkää hiihdosta ja luistelusta.. mutta en usko että enää sen jälkeen kovin monta vuotta tykkää, kun menee kouluun ens vuonna.

Miten niin? Meidän 7-luokkalainenkin tykkää vielä hiihdosta ja luistelusta.

ite tykkään hiihdosta näin aikuisenakin, mut kyl ne jokavuotiset koulujen hiihtokilvat aikaansaa äklötyksen tunteen edelleen, kun niitä muistelee..

oma muksu (10 v.) oli ihan innoissaan hiihdosta, mut sitten kun koulussa pakotettiin hiihtää 2 h 20 asteen pakkasessa, ja siitä viel kotiin, niin into lopahti alkuunsa. Nyt sanoi, et voi kökkö, kun on taas PAKKO hiihtää 2 tuntia :( näin ne fiilikset pilataan..

Yhteistyössä