Minusta on vastuutonta tehdä lapsia, jos niille ei ole minkäänlaista hoitajaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lähisukulaisten ei tarvitse olla ainoa turvaverkko.

Meillä molemmat vanhemmat ovat töissä ja yleensä näihin "turvaverkkoihin" liittyy vastavuoroisuus... ei hirveästi innosta ottaa työviikon päälle vielä alle kouluikäisiä yökyläilijöitä, että vanhemmat pääsevät viihteelle.

Lisäksi asutaan sen verran pienellä paikkakunnalla, että suurimmalla osalla suvun turvaverrko on taattu.

No ap:llä näytti olevan akuutti hätä usein tai sitten tarve "rentoutua"... jos lapset olisi pitänyt jättää tekemättä ilman turvaverkkoa.

Mistä näin päättelet? Meidän la´pset eivät ole hoidossa usein, mutta pidän silti huolta siitä että heillä on läheisiä ihmisiä joille tarpeen tullessa saan heidät hoitoon. Ja joo, olisin itsekin miettinyt hyvin tarkkaan lasten hankintaa jos ketään läheistä ei olisi ollut lähimainkaan.

[QUOTE="vieras";23395823]Meillä molemmat vanhemmat ovat töissä ja yleensä näihin "turvaverkkoihin" liittyy vastavuoroisuus... ei hirveästi innosta ottaa työviikon päälle vielä alle kouluikäisiä yökyläilijöitä, että vanhemmat pääsevät viihteelle.
[/QUOTE]

Jep, siinäpä se. Ei paljoa kiinnosta auttaa muita. Onko siis ihme, ettei itsekään saa apua?

[QUOTE="juu";23395764]Anteeksi mutta tuo kuulosti kyllä harvinaisen typerältä. Miten sinä oikein meinasit rakentaa sitä sukuasi :D
Lisätä isovanhempia jo mahdollisesti kuolleiden tilalle ja käskeä ehkä jo eläkkeellä olevia vanhempiasi äkkiä vielä lisääntymään, jos olet ainoa lapsi?[/QUOTE]

Eihän tässä suvusta mitään puhuttu vaan turvaverkosta. Minun sukuni asuu 600km päässä, ja kyllä meillä silti jonkin verran on turvaverkkoa täällä pk-seudullakin, ystäväpiiri kun on laaja ja hoitoapu (samoin kuin muukin apu) toimii molempiin suuntiin. Tosin tuohon ap:n väittämään vastuuttomuuteen en nyt ota kantaa mihinkään suuntaan. =)

Joo, en mäkään ihan tuota tarkottanut, mutta toki lapset on kiva joskus jonnekin dumpata ihan huvinkin vuoks. :D
Mutta voi niitä pahoja tilanteitakin tulla ihan koska vaan, että hoitajan on löydyttävä ja heti. Siksi en ymmärrä, mihin nämä lapset laitetaan, joilla on vain vanhemmat jotka huolehtii.

Tiedätkö että kaikilla lapsilla ei edes vanhemmat huolehdi, vaikka he ovatkin olemassa.

niin, ei se tapahdu kaikkien kohdalla ihan sormia napsauttamalla...joskus on toki helppo ystävystyä, joskus ei ole otolliset olosuhteet vaikka kuinka olisit päättänyt väkisin "rakentaa turvaverkkoa"!

Joo, en mäkään ihan tuota tarkottanut, mutta toki lapset on kiva joskus jonnekin dumpata ihan huvinkin vuoks. :D
Mutta voi niitä pahoja tilanteitakin tulla ihan koska vaan, että hoitajan on löydyttävä ja heti. Siksi en ymmärrä, mihin nämä lapset laitetaan, joilla on vain vanhemmat jotka huolehtii.

On niitä hoitajia esim. niinkuin joku jo mainitsi MLL:lla. Ap, mun mielestä on lähinnä mustavalkoista ajatella noin. Että ihminen jolla ei ole esim sukulaisia ja ystäviä lähellä ei ansaitsisi kokea äidiksitulemisen iloa ja saada lasta. Huh! Pieniä on sinun murheet vielä.

En ole koskaan tajunnut, miksi tukiverkko olisi yhtä kuin vanhemmat ja sukulaiset.

Eikö teillä hyvät ihmiset ole ystäviä, eikö lapsillanne ole ystäviä, eikö teillä ole naapureita....? Ettekö ole mukavia ihmisiä jotka auttavat muita, ja saavat itsekin apua, vai ettekö osaa pyytää apua kun sitä tarvitsette?

Itse ainakin lasken turvaverkkoon todella kuuluvaksi vain sellaiset ihmiset, joille voin antaa esim. vauvan päiväksi tai pidemmäksi aikaa hoitoon. Ja vaikka olisi miten hyvä kaveri, niin en mielestäni voi olettaa, että kaverini ottaisi vapaata töistä jäädäkseen kotiin parin kuukauden ikäisen vauvani kanssa. Tai että naapurini pitäisi ottaa niin suuri vastuu, että hän ottaisi parin kuukauden ikäisen vauvan vastuulleen.

Alkuperäinen kirjoittaja hä;23395729:
aijaa. no kiva, voit tuntea itsesi varmaan hyväksi ihmiseksi sitten? no entäs jos läheisesi kuolevat? tai sairastuvat eivätkä kykenä hoitamaan lastasi? sitten tietysti annat tuntemattomille heti hoitoon?

Jos koko turvaverkko kuolee kerralla, niin sitten on kyllä jo joku katastrofitilanne Suomessa päällä, tuskin muuten on mahdollista.

[QUOTE="vieras";23395823]Meillä molemmat vanhemmat ovat töissä ja yleensä näihin "turvaverkkoihin" liittyy vastavuoroisuus... ei hirveästi innosta ottaa työviikon päälle vielä alle kouluikäisiä yökyläilijöitä, että vanhemmat pääsevät viihteelle.

Lisäksi asutaan sen verran pienellä paikkakunnalla, että suurimmalla osalla suvun turvaverrko on taattu.[/QUOTE]

Turvaverkko ei aina tarkoita tätäkään. Ihme yleistyksiä täällä viljellään. Vastavuoroisuutta yleensä joo, mutta varmasti sun kaverisi ottaisi lapsesi hoitoon (ja sinä hänen) kyselemättä jos täysin yllättävä akuutti tarve tulisi (esim. miehesi saisi sairaskohtauksen ja sinä lähtisit ambulanssin mukana sairaalaan)? Joten turvaverkko sekin, eikö..?

[QUOTE="juu";23395861]Itse ainakin lasken turvaverkkoon todella kuuluvaksi vain sellaiset ihmiset, joille voin antaa esim. vauvan päiväksi tai pidemmäksi aikaa hoitoon. Ja vaikka olisi miten hyvä kaveri, niin en mielestäni voi olettaa, että kaverini ottaisi vapaata töistä jäädäkseen kotiin parin kuukauden ikäisen vauvani kanssa. Tai että naapurini pitäisi ottaa niin suuri vastuu, että hän ottaisi parin kuukauden ikäisen vauvan vastuulleen.[/QUOTE]

Saati sitten sairastunut lapsi... kuka haluaa kotiinsa kipeänä olevan vieraan lapsen?

[QUOTE="juu";23395861]Itse ainakin lasken turvaverkkoon todella kuuluvaksi vain sellaiset ihmiset, joille voin antaa esim. vauvan päiväksi tai pidemmäksi aikaa hoitoon. Ja vaikka olisi miten hyvä kaveri, niin en mielestäni voi olettaa, että kaverini ottaisi vapaata töistä jäädäkseen kotiin parin kuukauden ikäisen vauvani kanssa. Tai että naapurini pitäisi ottaa niin suuri vastuu, että hän ottaisi parin kuukauden ikäisen vauvan vastuulleen.[/QUOTE]

Mä en voisi olettaa tuota edes vanhemmiltani.

Mutta esim. mun ystävä otti erittäin mielellään meidän lapset heille hoitoon 26 tunniksi aikoinaan, kun poika oli 8 kk ja tyttö 2 v 8 kk. Suuri vastuu juu, mutta jos pärjää omien lastensakin kanssa niin osaa hoitaa myös meidän lapsia :). Tuo oli eka kerta, sen jälkeen lapset on olleet siellä monen monta kertaa hoidossa.

Mun turvaverkkoon kuuluu isovanhemmat, päiväkoti iltahoitomahdollisuuksineen, hyvä ystäväni, pari naapuria, tyttöni kavereiden vanhempia....tarpeesta sitten riipppuu että ketä noista milloinkin käytetään.

Ja minä taas olen turvaverkkona mm. yhdelle hyvälle ystävälleni & yhdelle kaverille.

[QUOTE="vieras";23395870]Jätit kivasti loput lainaamatta, muut saavat jatkuvaa "apua" vieressä asuvilta isovanhemmiltaan, sisaruksiltaa, 30 v. tuntemiltaan lapsuuden kavereiltaan jne...[/QUOTE]

Jos saisinkin mainitsemiltasi henkilöiltä apua, niin toki se olisi vastavuoroista silloinkin ja auttaisin myös heitä missä sitten ikinä apua tarvitsisivatkaan. Mutta toiset kai tykkää vain ottaa eikä antaa mitään takaisin... en enää ihmettele mitään, kiitos tämän palstan.

No voi hyvänen aika. Kai nyt joka ikisellä ihmisellä on jonkinlaisia suhteita kodin ulkopuolisiin ihmisiin?? Myös sillä mammalla joka ei pääse häihin kun ei oo minne laittaa lasta. Voihan se olla että silläki mammalla on niitä ketkä voi hoitaa lasta jos tulee oikein tosi hätä (vanhemmat vaikka joutuu sairaalaan tms vakavaa), mutta jotka ei ota lasta hoitoon joíttenkin häiden takia tai että ap ei kehtaa näiltä ihmisiltä pyytää hoitoapua häiden takia. Tai entä jos sen mamman koko turvaverkko on sielä häissä eivätkä siksi voi hoitaa??Ehkä ap nyt on käsittäny ihan täysin väärin koko homman.

[QUOTE="aapee";23395715]Mulle oli itsestäänselvää jo raskaana ollessa, että rakennan turvaverkon lapselle, hänellä on siis suvussa ja lähipiirissä muitakin huolehtivia aikuisia kuin minä tai isä.
Mä en ois tehnyt lasta ollenkaan, jos oisin noin huteralla pohjalla ja yksin perheenä.[/QUOTE]

No koskaan ei voi tietää, mitä elämässä tapahtuu. Toiset kuolee ja joku voi sairastua vakavasti (aivoveritulppa esim.) tai alkoholisoitua.

Mä en missään nimessä jättäis vauvahaaveita taakseni vain siksi, että ei ole tukiverkostoa. Olen sen melko tarkkaan tiennyt, kun lastamme aloimme tekemään. Mua ei useinkaan rassaa jos en pääse esim. lapsettomiin häihin.

Häh, keltä ihmeeltä sitten olettaisit tuollaista? Ei minulla tulisi mieleen pyytää edes vanhempiani ottamaan vapaata töistään jäädäkseen parin kuukauden ikäisen vauvani kanssa kotiin :O

Olette kyllä ihailtavan sosiaalista porukkaa! Vaikka muuttaisitte työn perässä 700km:n päähän kaupunkiin, jossa ette entuudestaan tuntisi ketään, te saisitte jo muuttopäivänä rakennettua luotettavan, turvallisen ja todella laajan tukiverkoston =) Ihailtavaa!

[QUOTE="aapee";23395812]

On niitä hoitajia esim. niinkuin joku jo mainitsi MLL:lla. Ap, mun mielestä on lähinnä mustavalkoista ajatella noin. Että ihminen jolla ei ole esim sukulaisia ja ystäviä lähellä ei ansaitsisi kokea äidiksitulemisen iloa ja saada lasta. Huh! Pieniä on sinun murheet vielä.

Ei mun murheet ole pieniä, elämäni on ollut aika rankka ennen lasta.
Siksi olikin itsestään selvää että raskaana ollessa jo ajattelin että lapsen elämä menee hyvin ja sillä on turvaverkkoa jos vaikka itsekin romahdan, sairastun tai mitä tahansa tapahtuu.
Aina voi tapahtua mitä vaan, kyllä mun on äitinä kannettava lapsesta senverran vastuuta etten jätä perhettäni yksin kellumaan ilman airoja valtamerelle.

[QUOTE="höpsis";23395917]Musta on vastuutonta jättää vauvaikäinen hoitoon jollekin kodin ulkopuoliselle henkilölle (paitsi hätätilassa esim sairastuminen tms).[/QUOTE]

Samaa mieltä, mutta se ei sulje pois tarvetta turvaverkolle, koska hätätilannekin voi tulla koska vain.

Mä en voisi olettaa tuota edes vanhemmiltani.

Mutta esim. mun ystävä otti erittäin mielellään meidän lapset heille hoitoon 26 tunniksi aikoinaan, kun poika oli 8 kk ja tyttö 2 v 8 kk. Suuri vastuu juu, mutta jos pärjää omien lastensakin kanssa niin osaa hoitaa myös meidän lapsia :). Tuo oli eka kerta, sen jälkeen lapset on olleet siellä monen monta kertaa hoidossa.

Mun turvaverkkoon kuuluu isovanhemmat, päiväkoti iltahoitomahdollisuuksineen, hyvä ystäväni, pari naapuria, tyttöni kavereiden vanhempia....tarpeesta sitten riipppuu että ketä noista milloinkin käytetään.

Ja minä taas olen turvaverkkona mm. yhdelle hyvälle ystävälleni & yhdelle kaverille.

No miten se turvaverkko sitten auttaa, jos tarvitaan lapselle esim. koko päiväksi hoitajaa, jos ei voi olettaa, että he ovat töistä poissa sen päivän? Ihme turvaverkko.

Kyllä ainakin itse olen valmis, ja tiedän että veljeni ja/tai hänen vaimonsa on valmis ottamaan vapaapäivän, jos tulee sellainen tilanne, että mieheni ja minä olemme pakotettuja olemaan jossain muualla ja lapset tarvitsisivat välttämättä jonkun hoitopaikan.

[QUOTE="mä";23395922]Olette kyllä ihailtavan sosiaalista porukkaa! Vaikka muuttaisitte työn perässä 700km:n päähän kaupunkiin, jossa ette entuudestaan tuntisi ketään, te saisitte jo muuttopäivänä rakennettua luotettavan, turvallisen ja todella laajan tukiverkoston =) Ihailtavaa![/QUOTE]

Niin, juuri näinhän täällä on sanottu. *huoh*

[QUOTE="aapee";23395871]Jos koko turvaverkko kuolee kerralla, niin sitten on kyllä jo joku katastrofitilanne Suomessa päällä, tuskin muuten on mahdollista.[/QUOTE]

Mä voin kertoa, että 1½ vuoden sisällä multa kuoli 3 lähisukulaista (äiti, eno ja täti). Että näin.

Yhteistyössä