Minusta on vastuutonta tehdä lapsia, jos niille ei ole minkäänlaista hoitajaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mä";23395922]Olette kyllä ihailtavan sosiaalista porukkaa! Vaikka muuttaisitte työn perässä 700km:n päähän kaupunkiin, jossa ette entuudestaan tuntisi ketään, te saisitte jo muuttopäivänä rakennettua luotettavan, turvallisen ja todella laajan tukiverkoston =) Ihailtavaa![/QUOTE]

Kuka näin sanoi pystyvänsä tekemään? Lainaa se tähän, ole ystävällinen. Jos et pysty sitä tekemään niin sitten voin sanoa sinun liioittelevan/vääristelevän tahallasi asioita, mikä ei liene ollut asiallista.

[QUOTE="vieras";23395913]Häh, keltä ihmeeltä sitten olettaisit tuollaista? Ei minulla tulisi mieleen pyytää edes vanhempiani ottamaan vapaata töistään jäädäkseen parin kuukauden ikäisen vauvani kanssa kotiin :O[/QUOTE]

No mikä se teidän turvaverkko sitten on???
Sellainen ihminen, jonka luona voitte käydä kahvilla kutsuttaessa???

Turvaverkoksi nimitetään nimenomaan sitä ihmisjoukkoa, joka on valmis esim hätätapauksessa ottamaan teidän lapset hoitoon.

Se on ihan eriasia saako lasta hoitoon häiden takia vai onko kyseessä pakko tilanne. Esim. mun suku asuu 200km päässä, mutta kyllä ne hätätilanteessa tulee koska tahansa apuun, samoin kuin tutut jotka asuvat täälä joiden töiden takia (useimmat 3 vuorotöissä, vapaat viikolla) ei lapsia voi häiden ajaksi hoitoon ottaa, mutta hätä tilanteessa voivat kyllä soittaa töihin etteivät pääse ja tulevat apuun..

[QUOTE="mä";23395922]Olette kyllä ihailtavan sosiaalista porukkaa! Vaikka muuttaisitte työn perässä 700km:n päähän kaupunkiin, jossa ette entuudestaan tuntisi ketään, te saisitte jo muuttopäivänä rakennettua luotettavan, turvallisen ja todella laajan tukiverkoston =) Ihailtavaa![/QUOTE]
:D
Kuten aikaisemmin arvelin, veikkaan että aloittaja on joku melko nuori, jolla vielä on melko mustavalkoinen ja hiukan epärealistinen maailmankuva.

[QUOTE="juu";23395938]No miten se turvaverkko sitten auttaa, jos tarvitaan lapselle esim. koko päiväksi hoitajaa, jos ei voi olettaa, että he ovat töistä poissa sen päivän? Ihme turvaverkko.

Kyllä ainakin itse olen valmis, ja tiedän että veljeni ja/tai hänen vaimonsa on valmis ottamaan vapaapäivän, jos tulee sellainen tilanne, että mieheni ja minä olemme pakotettuja olemaan jossain muualla ja lapset tarvitsisivat välttämättä jonkun hoitopaikan.[/QUOTE]

Mä en edes tiedä, millä perusteella töistä saisi vapaata siihen, että hoitaa jonkun toisen lasta sen päivän. Ellei sitten asiasta tiedä jo hyvissä ajoin, ja saa sovittua ko. päivää vapaaksi.

Mun turvaverkossa on hoitovapaalla olevaa, iltavuoroja tekevää, yms. Osa-aikaeläkeläistä myös. Eli lapselle saadaan koko päiväksi hoitaja, jos on tarve, mutta kenenkään ei kyllä tarvitse sen takia ottaa töistä vapaata.

Ei mun murheet ole pieniä, elämäni on ollut aika rankka ennen lasta.
Siksi olikin itsestään selvää että raskaana ollessa jo ajattelin että lapsen elämä menee hyvin ja sillä on turvaverkkoa jos vaikka itsekin romahdan, sairastun tai mitä tahansa tapahtuu.
Aina voi tapahtua mitä vaan, kyllä mun on äitinä kannettava lapsesta senverran vastuuta etten jätä perhettäni yksin kellumaan ilman airoja valtamerelle.

Kyllä mä sun pointin ymmärrän. Et kuitenkaan voi tosissasi sanoa vastuuttomaksi sellaista ihmistä, jolla muuten lapselle kaikki valmista, mutta se tukiverkko puuttuu.

Se on ihan eriasia saako lasta hoitoon häiden takia vai onko kyseessä pakko tilanne. Esim. mun suku asuu 200km päässä, mutta kyllä ne hätätilanteessa tulee koska tahansa apuun, samoin kuin tutut jotka asuvat täälä joiden töiden takia (useimmat 3 vuorotöissä, vapaat viikolla) ei lapsia voi häiden ajaksi hoitoon ottaa, mutta hätä tilanteessa voivat kyllä soittaa töihin etteivät pääse ja tulevat apuun..

Täysin samaa mieltä. Meille ei ole vielä 12 vuoden aikana tullut sellaista PAKKOA, että olisi pitänyt saada lapset johonkin hoitoon.

Itse ollaan lasta toivottu ja itse hänet myös hoidetaan.
Sukulaisia olisi toki lähellä mutta heitä ei kiinnosta auttaa lapsen hoidossa mutta hyvin ollaan pärjätty näinkin.
Jokaisella on näköjään omat perusteensa tehdä lapsia.

Mä en edes tiedä, millä perusteella töistä saisi vapaata siihen, että hoitaa jonkun toisen lasta sen päivän. Ellei sitten asiasta tiedä jo hyvissä ajoin, ja saa sovittua ko. päivää vapaaksi.

Mun turvaverkossa on hoitovapaalla olevaa, iltavuoroja tekevää, yms. Osa-aikaeläkeläistä myös. Eli lapselle saadaan koko päiväksi hoitaja, jos on tarve, mutta kenenkään ei kyllä tarvitse sen takia ottaa töistä vapaata.

Ja kun tekee virastotyöaikaa, niin niitä vapaapäiviä ei ole mitenkään järjestettävissä arkipäiväksi. Tai tietysti palkatonta voi pyytää, mutta siihen saa kyllä olla jo melko vakava tilanne.

[QUOTE="juu";23395938]No miten se turvaverkko sitten auttaa, jos tarvitaan lapselle esim. koko päiväksi hoitajaa, jos ei voi olettaa, että he ovat töistä poissa sen päivän? Ihme turvaverkko.

Kyllä ainakin itse olen valmis, ja tiedän että veljeni ja/tai hänen vaimonsa on valmis ottamaan vapaapäivän, jos tulee sellainen tilanne, että mieheni ja minä olemme pakotettuja olemaan jossain muualla ja lapset tarvitsisivat välttämättä jonkun hoitopaikan.[/QUOTE]

NO mä taas kysyn että miten monella OIKEESTI on USEAMPI ihminen, jotka on valmiita koska tahansa varttitunnin varoajalla, kellon ympäri, rientämään hätiin jos tulee hätä?? Veikkaan että aika harvalla on useampaa sellaista. vaikka ois isovanhemmat elossa ja lähellä ja valmiita hoitaan niin heilläki saattaa olla töitä, voivat olla matkoilla, voivat olla sairaana tai mitä tahansa niin että voipi olla hetki jolloin ei ketään saakaan juuri siihen ajankohtaan aivan heti. Haloo hei, eikai joku oo niin neuroottinen että koko ajan seuraa tilannetta että varmasti joka hetki on joku jolle lykätä muksunsa.??

Kyllä meillä ainaki on sukulaisia ja ystäviä jotka voivat auttaa, mutta jos nyt soitan että tulkaa joku tunnin päästä tänne nii ei ne välttämättä just nyt pääse. Hoh hoijaa.

[QUOTE="juu";23395963]

Turvaverkoksi nimitetään nimenomaan sitä ihmisjoukkoa, joka on valmis esim hätätapauksessa ottamaan teidän lapset hoitoon.[/QUOTE]

No kuuluu siihen PALJON muutakin! Lapsen hoitaminen on vain pienen pieni osa.

[QUOTE="jjj";23395744]No voihan se olla että vauvaa alulle tehdessä on ollu turvaverkkoa tai joku kodin ulkopuolinen hoitaja, mutta kun elämässä tapahtuu kaikenlaista niin yhtäkkiä voi olla ettei ookaan. Mistä säkään ap tiedät onko se 100% varmaa että vielä 3v päästä sulla on turvaverkko kunnossa?[/QUOTE]

3 vuoden päästä mun lapsi on 11v, että melkein pärjää hätätilanteessa yksinkin kotona. Mutta oon ihan varma että turvaverkko on tallella edelleen. Mihin meidän läheiset yhtäkkiä kaikki haihtuis, ellei joku katatrofi iske.

[QUOTE="juu";23395975]:D
Kuten aikaisemmin arvelin, veikkaan että aloittaja on joku melko nuori, jolla vielä on melko mustavalkoinen ja hiukan epärealistinen maailmankuva.[/QUOTE]

Näinpä :) Itse jäin pari vuotta sitten työttömäksi eikä pohjoisessa ollut toivoakaan saada töitä. Vaihtoehtoina oli lähteä etelän isoon kaupunkiin töitä tekemään tai jäädä työttömäksi ties miten pitkäksi aikaa. Ei liene vaikea arvata, kumman valitsin. Nyt vasta alkaa olla sellaisia luottohenkilöitä ympärillä, kenelle lapseni voisin ajatella jättäväni hoitoon. Mutta vastuuttomasti elettiin tuossa tuo pari vuotta ilman minkäänlaista hoitoapua... Hyi mua, huono äiti!

[QUOTE="vieras";23395793]Eipä kyllä tullut tuollaiset asiat mieleen ennen lasten tuloa. Kuten ei tullut raha-asiat tai muutkaan huolet. Ei ihminen oikeasti voi suunnitella kaikkea eikä varsinkaan kymmeniksi vuosiksi eteenpäin. Muutenkin ihan turhaa syyllistämistä ap:lta.[/QUOTE]

no kyllä noi asiat on sellaisia mitä pitäis miettiä, turvaverkko,raha,työllisyys, asuminen jne.

[QUOTE="mä";23395997]Jos tuo on vääristeltyä niin silloinhan puhuit itsesi pussiin =) Yritä nyt päättää, kuka on vastuuton ja kuka ei? =)[/QUOTE]

Nyt en ymmärrä sinua! Miten minä puhuin itseni pussiin? Ja mitä tuo viimeinen lause tarkoittaa? Kenen olen sanonut olevan vastuuton?

Ja kun vastaat tähän niin lainaa kaikki sanomani, johon vastauksesi perustat, tähän niin tiedän mistä puhutaan ja osaan vastata niihin. Muuten en vaivaudu kanssasi keskustelemaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ostetaan MLL:n hoitajalta aikaa jos on ihan pakko. Myös yksityisistä päiväkodeista voi saada muutaman tunnin hoitopaikan, jos kyse arkipäivästä.

Myö ollaan nimenomaan työn vuoksi muutettu satojen kilometrien päähän isovanhemmista, kavereista, koko entinen elämä jäi. Vaihtoehdot oli työttömyys tai siirto (tällä työnantajalla kun on, niin ihan odotettavissakin on siirrot. Ja muualle ei voi työllistyä, tai pitäisi hommata uusi ammatti.)

Kovin on naiivi maailmankuva ap:lla. Moni tekee reissutyötä, lapset saattavat olla vain yhden vanhemman varassa. Entäs he? Onko oikeus tehdä lapsia?
Mitäs kun työhön kuuluu muutto ehkä jopa parin vuoden välein? Millaisia kaverisuhteita/turvaverkkoa siinä oikeasti ehtii muodostaa?

Ja kuinka monen "turvaverkko-lastenhoitoapu" on oikeasti sellainen, että se voi jättää omat hommansa kuin rukkaset ja tulla auttaan just heti just sinua? Työtön, lapseton, eläkkeellä, ilmeisesti? Muilta ei voi välitöntä apua odottaakaan.

Itse ollaan lasta toivottu ja itse hänet myös hoidetaan.
Sukulaisia olisi toki lähellä mutta heitä ei kiinnosta auttaa lapsen hoidossa mutta hyvin ollaan pärjätty näinkin.
Jokaisella on näköjään omat perusteensa tehdä lapsia.

Tunnen muutaman näitä "itse olen lapset tehnyt ja itse ne hoidan"-äitiä, ja ne on jokainen kauhean katkera jostain syystä. Lapsetkaan ei ole sieltä parhaasta päästä, ehkä se johtuu juuri siitä että vanhemmilta on jo voimat loppuneet.
En vaan ymmärrä, miksei lapsen paras mene oman egon edelle?

[QUOTE="vieras";23396014]No kuuluu siihen PALJON muutakin! Lapsen hoitaminen on vain pienen pieni osa.[/QUOTE]

Käsittääkseni tässä jutussa lähtökohta oli juuri siinä, että oli tilanne, jossa vanhemmilla ei ollut mitään turvaverkkoa, ja näin ollen lapsella ei ollut mitään hoitopaikkaa.
Mutta jos kyse ei ole siitä, niin kerro ihmeessä, ketä siihen turvaverkkoon sitten lasketaan kuuluvaksi?
Kaikki kaverit ja naapurit, joiden kanssa ollaan jossain väleissä vai?

[QUOTE="aapee";23396064]Tunnen muutaman näitä "itse olen lapset tehnyt ja itse ne hoidan"-äitiä, ja ne on jokainen kauhean katkera jostain syystä. Lapsetkaan ei ole sieltä parhaasta päästä, ehkä se johtuu juuri siitä että vanhemmilta on jo voimat loppuneet.
En vaan ymmärrä, miksei lapsen paras mene oman egon edelle?[/QUOTE]

Tulihan se sieltä, hetken jo pelkäsin oikeasti mutta provoahan tää olikin. :)

[QUOTE="aapee";23396064]Tunnen muutaman näitä "itse olen lapset tehnyt ja itse ne hoidan"-äitiä, ja ne on jokainen kauhean katkera jostain syystä. Lapsetkaan ei ole sieltä parhaasta päästä, ehkä se johtuu juuri siitä että vanhemmilta on jo voimat loppuneet.
En vaan ymmärrä, miksei lapsen paras mene oman egon edelle?[/QUOTE]

Mutta miksi sitten tehdä lapset jonkun muun hoidettavaksi?
Mitenkään en ole katkera siitä että olen saanut oman lapseni hoitaa,päinvastoin.
Oletko mahdollisesti kateellinen?

[QUOTE="aapee";23396016]3 vuoden päästä mun lapsi on 11v, että melkein pärjää hätätilanteessa yksinkin kotona. Mutta oon ihan varma että turvaverkko on tallella edelleen. Mihin meidän läheiset yhtäkkiä kaikki haihtuis, ellei joku katatrofi iske.[/QUOTE]

Ai sulla on passissa koko ajan joku turvaverkkolainen puhelin kädessää oottaas että jos sulle tulee hätä nii heti vaan kaikki omat hommat syrjään ja teille hoitaan muksua? Entäs jo käyki joskus nii että just hädän hetkellä joku on noron kourissa, jollakin sikaflunssa, joku on töissä, joku matkoilla ja jollekin vaan ei käy muista syistä? Mistä sä oot varma ettei ne tärkeimmät turvaverkkolaiset kuole 3v sisään? et voi olla siitä varma. Kyllä huomaa että on mustavalkoinen ajattelutapa.

Entä onko sulla ap varmasti kymmeniä tuhansia euroja rahaakin säästössä, että jos tulee suuri lama ja muutoin ei saa rahaa nii ei lapsi kärsi rahapulasta? Kai lapsellasi on vakuutus joka korvaa isotki jutut tarvittaessa? kai sulla on 100% varma työpaikka ettei kukaan voi sanoa että oot vastuuton ku hankit lapsen ja sit ootki yhtäkkiä työttömänä? Ei voi ku löydä päätä seinään ku voi olla...

Yhteistyössä