Minusta on vastuutonta tehdä lapsia, jos niille ei ole minkäänlaista hoitajaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23396424]Kamalaa. mä oon kyllä huono äiti kun ei tullut edes mieleen ettei lapsia vois tehdä jos ei ole verkkoja ympärillä.

:O
ihan vastuuttomasti ole 3 lasta saanut tehtyä , ja isänsä kanssa ollaan hoidettu lapset 14,9 ja7 vuotiaaksi ihan omin voimin. Lapsilla on kavereita ja niitten luona vierailevat jne, että kyllä sieltä
sitä "kantoapua " on löytynyt tarvittaessa, aina on saatu lapset ja työt hoidettua ilman isovanhempia ja sukulaisia.

Mut jos tästäkin saa huonon vanhemman tittelin niin selvä se sitten.[/QUOTE]

Sinä olet sillä tavoin huono ihminen, ettet sekoa (etkä taida edes katkeroitua), jos joudut olemaan lapsiesi kanssa... niin kovin tavataonta nykypäivänä :D

[QUOTE="vieras";23396444]Teidän perheessä on siis muitakin jäseniä kuin sinä, miehesi ja lapsesi? Aikuiset lapset edellisestä liitostasi?[/QUOTE]

Kyllä, muitakin on. Enkö mä jo selittänyt että mummoa, tätiä ja muita rakkaita löytyy jotka ei asu meidän huushollissa.
Muita lapsia ei ole, mistä "edellisistä liitoista" mahdat selittää. Voisko joku kertoa mullekin jos mulla on sellasia, kun itse en muista, :laugh:

[QUOTE="aapee";23396451]Miksi mä olen nyt kotona jos olen viihteellä? Aika outoa logiikkaa.
Entä miksi viihteellä ei saisi käydä? Onko se niin että joko viihteellä on käytävä joka ainoa vkloppu tei ei koskaan ikinä millonkaan? Mitään keskitietä ei ole olemassa?

Mä tosiaan käyn töissä, mutta lapsi on samaan aikaan koulussa. Järkyttävää. Ajatella että silti käyn joskus myös kaverien kanssa tuulettumassa ilman lasta. Lapsi on perheenjäsenten hyvässä huomassa tuolloin, esim tädillä, mummolassa.. tai isän kanssa kotona. Sairasta. :D[/QUOTE]

Siis sukulaiset hoitaa, sinäpä olet kovin joutunut ahkeroimaan turvaverkkosi rakentamiseksi... älä siis mollaa niitä jotka joutuvat asumaan kaukana sukulaisistaan.

Mikä teillä estää? Eikö teillä ole ystäviä, tuttavia, naapureita joiden kanssa vuorotellen toisianne autatte?

Oletko kökkinyt siellä samalla paikkakunnalla koko elämäsi?
Etkö ole ikinä muuttanut mihinkään tai jos olet, niin oletko heti seuraavana päivänä tutustunut ihmisiin siinä määrin, että olet nyt esim. voinut luottaa lapsesi heidän hoiviin.

Miten se nyt voi olla noin vaikea ymmärtää, että tilanteet voivat vaihdella. Oikein naurattaa tuo ajatus siitä, että pitäisi naapureiden kanssa tutustua siinä määrin, että heitä voisi omaan turvaverkkoonsa laskea. Edellisen asuntomme naapurit koostuivat parista bilettävästä opiskelijakundista, maria polttelevasta rastahörhöstä ja jostain "toinen jalka jo haudassa"-mummelista. Kenelle näistä sinä olisit lapsesi jättänyt hätätapauksessa hoitoon?

Mä voin varata kampaajani siihen aikaan että mies on kotona. Mitään tarvetta millekään extempore jalkahoitoihin tai shoppailuihin ei ole,nää asiat voidaan sopia miehen kanssa ja kumpikin pääsee menoihinsa ilman,että tarttee vauvaa ja neljävuotiasta tunkea jollekin lapsen tarhakaverin vanhemmille siksi aikaa.

Meillä on isovanhemmat ja sisarukset kuvioissa ja joskus on ihan jees että he haluavat lapsiamme hoitaa jos käydään vaikka syömässä tms. Mutta en oleta enkä todellakaan velvoita heitä ottamaan lapsia yökylään.

Hätätilanteessa kuka tahansa heistä tulisi apuun ja näistä asioista on etukäteen jo sovittukin kuka yrittää järjestää ekana itsensä pois töistä jos jotain sattuu. Mutta joku kampaaja tai kuntosali ei tosiaan kuulu tähän kastiin,vaikka se niin ihanaa ja rentouttavaa onkin. Ne menot on sit mun ja miehen päänsärky.

[QUOTE="vieras";23396348]Koko käsite turvaverkko ymmärretään väärin, jos se nähdään vain lapsenvahtirinkinä. Turvaverkkossa tulevat esiin vahvimmin näkemykset vanhemmuuden tukemisesta, sosiaalisesta vuorovaikutuksesta ja ylipäänsä ongelmien ennalta ehkäisystä.[/QUOTE]

Ihan samaa miltä oon. Meillä on kyllä turvaverkko mutta ei kaiken kattavaa lapsenvahtirinkiä. Eikä se tarkoita sitä etteikö meidän lapsilla oo muitakin rakkaita ihmisiä kuin me.

Mikä teillä estää? Eikö teillä ole ystäviä, tuttavia, naapureita joiden kanssa vuorotellen toisianne autatte?

Ystäviltä on kysytty muutaman kerran (esimerkiksi juuri häihin ja 50v-juhliin), ei ole koskaan sopinut.
Pelkille tuttaville en jättäis ihan vaan hääjuhlan takia (puhumattakaan jonkun parturin, sinne voi mennä sitten illemmallakin kun mies on kotona) on kuitenkin sen verran pitkä aika olla häissä, ihan sama sitten jos lähtee itsekin sieltä pois aikaisemmin.
Naapureiden kanssa ei kauhean paljon olla tekemisissä, rajanaapureilla on toisilla itsellään yritys kotona, joka vie joka päivä töiden jälkeen niin myöhään, että olis jo lapsen nukkumaanmenoaika, ennen kuin pääsevät irti omista hommistaan.
Toiset naapurit on noin 70-vuotiaita, ei niin hyväkuntoisia ihmisiä.
Mun siskon tyttö (täysi-ikäinen) asuu 250 km:n päässä ja en ihan pienen asian takia viitsi alkaa maksamaan hänelle matkakuluja.

Ja juu, ei olla oltu lapsen syntymän jälkeen koskaan missään ulkona viettämässä laatuaikaa kahden.

[QUOTE="vieras";23396464]Sinä olet sillä tavoin huono ihminen, ettet sekoa (etkä taida edes katkeroitua), jos joudut olemaan lapsiesi kanssa... niin kovin tavataonta nykypäivänä :D[/QUOTE]

:D
ilmeisesti, välillä hämmentää tilanne että monenkin tarvii saada lapset hoitoon että voi "siivota ja käydä kaupassa rauhassa ja saada omaa aikaa"

saahan sitä, lapset harrastaa, kun odottelee niitä sieltä, voipi tehdä mitä vaan, ja kun lapset on kotona siivouksen ajan ne voi mukavasti huijata apuun jne..

äkkiä ne kasvaa ja sitten voi taas ihan erilailla viettää laatuaikaa ittensä kanssa :D

[QUOTE="juu";23396489]Oletko kökkinyt siellä samalla paikkakunnalla koko elämäsi?
Etkö ole ikinä muuttanut mihinkään tai jos olet, niin oletko heti seuraavana päivänä tutustunut ihmisiin siinä määrin, että olet nyt esim. voinut luottaa lapsesi heidän hoiviin.

Miten se nyt voi olla noin vaikea ymmärtää, että tilanteet voivat vaihdella. Oikein naurattaa tuo ajatus siitä, että pitäisi naapureiden kanssa tutustua siinä määrin, että heitä voisi omaan turvaverkkoonsa laskea. Edellisen asuntomme naapurit koostuivat parista bilettävästä opiskelijakundista, maria polttelevasta rastahörhöstä ja jostain "toinen jalka jo haudassa"-mummelista. Kenelle näistä sinä olisit lapsesi jättänyt hätätapauksessa hoitoon?[/QUOTE]

Mitä,eikö kaikki asukaan rivarineliössä idyllisessä pihapiirissä jossa kaikilla on ovet auki ja naapurit paistavat pullaa toisillensa? :O

[QUOTE="vieras";23396483]Siis sukulaiset hoitaa, sinäpä olet kovin joutunut ahkeroimaan turvaverkkosi rakentamiseksi... älä siis mollaa niitä jotka joutuvat asumaan kaukana sukulaisistaan.[/QUOTE]

Ei turvaverkon tartte sukulaisista koostua, kai sä sentään sen ymmärrät.

[QUOTE="aapee";23396556]Ei turvaverkon tartte sukulaisista koostua, kai sä sentään sen ymmärrät.[/QUOTE]

Kaikkien naapurissa ei asu sellaisia ihmisiä joille lapsensa jättäisi. Kaikkien lapset eivät vielä ole hoidossa. Kaikkien ystävät eivät edes pidä lapsista siinä määrin,että heitä "huvikseen" hoitaisivat. Kai sä sentään sen ymmärrät.

[QUOTE="aapee";23396556]Ei turvaverkon tartte sukulaisista koostua, kai sä sentään sen ymmärrät.[/QUOTE]

Ei tarvi ei... mutta jos et ole sitä koskaan joutunut rakentamaan tyhjästä pienellä paikakkunnalla, jossa jokaisella on jo valmis turvaverkko, niin turha tulla vääntämään lasten tekemättä jättämisiä... et yksinkertaisesti tiedät mistä puhut.

Ja tämän kun vielä teet usemapaan kertaan, niin tule sitten kertomaan miltä tuntuu.
Osa ihmistä näet muutta opiskelupaikkojen ja työn perässä.... ja moneen kertaan.

Musta on jotenkin hmm laskelmoivaa, että pitää ajatella, että
"äiti/anoppi/sisko/naapuri/serkku/isomummo/appiukko/veli varmaan kattoo lasta joka viikonloppu, että mä voin
A. levätä, B. baaritella C. pitää lapsesta lomaa... "

Heh. Tuo on muuten tosi huvittavaa, että ne joiden vanhemmat hoitavat lapsenlapsiaan ovat aina automaattisesti tuota mieltä. Oma äitini kuuluu näihin.

Aivan sairaalloisen naurettava ajatuskin kuvitella omaa äitiäni tutustumassa naapureihin, joita haukkui ketä mistäkin syystä. Jopa sitä yhtä, joka hoiti hänen lapsensa (tai osan niistä), koska oli pph. Äidilläni ei kerta kaikkiaan olisi riittänyt halua, aikaa tai intoa tutustua naapureihin edes pintapuolisesti, mistään helvetin tukiverkosta tai hoitoavusta puhumattakaan.
silti kertoo meille, että mehän voisimme luoda tukiverkkoja näin. Jos äitini äiti ja vanhempieni naimattomat sisaret eivät olisi auttaneet, ei todellakaan meitä olisi kukaan auttanut.

Kyllä se on niin, että se tukiverkko on joko suku, tai sitten se on sitä mitä rahalla saa. Niitä auttamishaluisia vanhapiikatätejä tai varamummoja harvalla on. Ja harvan perheellisen voimavarat riittävät kovin ihmeelliseen vastavuoroiseen apuun.

Mä oon ap:n kans samoilla linjoilla. Meillä on laaja tukiverkosto ja aina löytyy joku, joka voi rientää auttamaan (HOX. ja ihan omasta tahdostaan)

Mulla on itselläänkin turvallinen tunne, kun tiedän että mun lapsilla on muitakin aikuisia kuin me vanhemmat, joihin he voivat luottaa. Ja olen kyllä kökkinyt tällä samalla paikkakunnalla toistaiseksi, ja muuttamista pois estäis kyllä tää tukiverkoston olemassaolo.

Ja kyllä sen tukiverkon ehkä kerran rakentaa. Ennenhän muutettiin vain kerran. Jotkut todella harvat useamman kerran. Toista se on muuttaa usein kuten moni nykyäään. Ei sitä jaksa ihminen mahdottomia. Niiden on turha puhua, jotka ovat kultalusika suussa syntyneet ja tukiverkot on valmiina.

Mä oon ap:n kans samoilla linjoilla. Meillä on laaja tukiverkosto ja aina löytyy joku, joka voi rientää auttamaan (HOX. ja ihan omasta tahdostaan)

Mulla on itselläänkin turvallinen tunne, kun tiedän että mun lapsilla on muitakin aikuisia kuin me vanhemmat, joihin he voivat luottaa. Ja olen kyllä kökkinyt tällä samalla paikkakunnalla toistaiseksi, ja muuttamista pois estäis kyllä tää tukiverkoston olemassaolo.

Eli olet sitä mieltä,että lasten tekeminen on vastuutonta,jos ei ole niitä muita aikusia johon he voivat luottaa? Kato kun ei kaikki voi ajatella esim. töitä sillä perusteella,että enpä ota nyt tuota paikkaa vastaan,kun pitäis muuttaa pois Maire-mummun naapurista. En tosiaan haluaisi olla niin riippuvainen muista ihmisistä,että he määrittelisivät jopa lisääntymiseni tai asuinpaikkakuntani.

Meillä ainakin on isovanhempia, tätejä, setiä, kummeja, ystäviä yms. kyllä niin paljon että turvaverkkoa on aina.

Joo, meillä on isovanhempia 3 elossa, isoäiti 84 v, kaatuilee ja saa kohtauksia, toiset isovanhemmat huonokuntoisia, isälläni nitrolaastari ja äitini muuten huonokuntoinen - hätätilanteessa hoitaa kyllä. Mieheni sisaruksilla on osalla jo lastenlapsia ja tietysti ensisijaisesti hoitavat heitä, hätätilanteessa myös täältä saadaan apua. Sisarellani on 5 lasta, ei oikein 3 omaani enää siihen kaaokseen mahdu. Ystäväni elävät ruuhkavuosia, 3 lasta ei kukaan kykene hoitoon ottamaan.

Onneksi rahalla saa hoitajan ja hätätilanteessa hoito järjestyy.

Mutta jos esim. meidät kutsutaan lapsettomiin häihin vaatii isoja järjestelyjä - tarkoittaa käytännössä sitä, että toinen puoli sukua on niissä häissä - eli ne henkilöt, jotka lapsia voisivat hoitaa. Jos juhlat ovat lähellä voidaan ostaa hoitoapua - mutta jos juhlat ovat satojen kilometrien päässä, meiltä jää menemättä!

Ja olen minäkin nähnyt tilanteen, jossa tukiverkko oli kunnossa. Lapsen satuessa itsensä juhlissa, tämä ei itkenyt paikalla olevien vanhempien perään vaan isovanhempien ja ryntäsi toisen isovanhemman syliin! Minusta tuo käytös oli hyvin oireellista - ja kertoi melkoisen paljon.

Nämä, joilla ne tukiverkot (lasten isovanhemmat) on, eivät yleensä edes ole kiitollisia tuosta hoitoavusta. Ovat ne pahimmat valittajat, jotka vielä kaiken lisäksi hyväksikäyttävät mielellään niitä,joilla hoitoapua ei ole. varmaan kuvittelevat, että toiset eivät kaipaa tukea, kun sitä ei ole.

Tukiverkolliset (isovanhemmat paikkakunnalla) todellakaan eivät vahingossakaan tarjoa apua tukiverkottomille.

[QUOTE="hih";23396673]Nämä, joilla ne tukiverkot (lasten isovanhemmat) on, eivät yleensä edes ole kiitollisia tuosta hoitoavusta. Ovat ne pahimmat valittajat, jotka vielä kaiken lisäksi hyväksikäyttävät mielellään niitä,joilla hoitoapua ei ole. varmaan kuvittelevat, että toiset eivät kaipaa tukea, kun sitä ei ole.

Tukiverkolliset (isovanhemmat paikkakunnalla) todellakaan eivät vahingossakaan tarjoa apua tukiverkottomille.[/QUOTE]

Minä en ainakaan tunnusta. Mä olen äärettömän kiitollinen heidän olemassaolostaan. Ehkä siksi, kun viime syksynä mies joutui olemaan kotoa poissa 2kk ja olin yksin pienen kanssa. Silloin oli aivan sanoinkuvaamattoman ihana tunne, kun sai käydä yksin kaupassa, haukkaamassa raitista ilmaa tai vaikka pitkässä kuumassa suihkussa. =)

Jahas, olet taas se sama tyyppi joka aina aloittaa nämä ihme puhuit-itsesi-pussiin ja et-myönnä-olevasi-väärässä-heitot. Ja koska tosiasissa sinä olet se joka et pysty väitteitäsi todistamaan (haluat vain saada mut ärsyyntymään) niin en pidemmälle tätä onnetonta keskustelua jatka.

JEI, mulla on ikioma Perskärpänen!!! :D

Tulehan alas sieltä pilvistä. Ei jokainen, joka on kanssasi eri mieltä, jaksa kiinnostua sinusta sen suuremmin...

[QUOTE="vieras";23396654]Eli olet sitä mieltä,että lasten tekeminen on vastuutonta,jos ei ole niitä muita aikusia johon he voivat luottaa? Kato kun ei kaikki voi ajatella esim. töitä sillä perusteella,että enpä ota nyt tuota paikkaa vastaan,kun pitäis muuttaa pois Maire-mummun naapurista. En tosiaan haluaisi olla niin riippuvainen muista ihmisistä,että he määrittelisivät jopa lisääntymiseni tai asuinpaikkakuntani.[/QUOTE]

Turvaverkko voi sitoa paikkakunnalle. Mutta musta on myös lasten kannalta vastuutonta, jos esim. molemmat vanhemmat ovat työttömiä, eivätkä muuta toiselle paikkakunnalle työn perässä. Huono-osaisuuskin kun periytyy!

[QUOTE="vieras";23395742]Sinulle ehkä tulee järkytyksenä tieto, että kaikki eivät asu vanhempiensa naapurissa tai edes 20 km päässä suvustaan...

Osa joutuu muuttamaan opiskelijen ja töiden takia satojen kilometrien päähän lapsuudenkodistaan.

Vastuutonta on tehdä lapset ja dumppata heidät aina viikonlopuiksi pois kotoa, että voidaan "rentoutua"...[/QUOTE]

Peesi!

[QUOTE="aapee";23395715]Tuli tämä asia mieleen kun luin ketjua jossa ihmeteltiin lapsettomia häitä, yksi äiti sanoi että heiltä voisi mennä vaan jompikumpi aikuinen siinä tapauksessa häihin. Lapsille ei ole siis kodin ulkopuolella minkäänlaista aikuista joka voisi ottaa hoitoon. :O
Entä jos se hoitaja on jonain päivänä ihan PAKKO löytyä, soitatteko sillon sossuun että hätätila päällä?

Mulle oli itsestäänselvää jo raskaana ollessa, että rakennan turvaverkon lapselle, hänellä on siis suvussa ja lähipiirissä muitakin huolehtivia aikuisia kuin minä tai isä.
Mä en ois tehnyt lasta ollenkaan, jos oisin noin huteralla pohjalla ja yksin perheenä.[/QUOTE]

:laugh: Toiset kun ei hanki lapsia siksi että sillä turvaverkolla (isovanhemmat on onnellisia ja saavat hoitaa)
Mutta hienoa jos aloittajalla on näin. Ja aika juntti olet jos vielä samassa kylässäkin asut kuin sinun että sinun miehesikin vanhemmat asuu, no niinhän se on että kissat ja koirat ottaa omasta kylästä ja parittelee mahdollisesti sukulaistensa kanssa :laugh: eikä omaa kaupunkia/kylää pidemmälle lähde mielummin elää sossun kortiston varassa kuin eläsi ilman tukiverkostoa (lue ilmaista hoitajaa)

Yhteistyössä