Minusta on vastuutonta tehdä lapsia, jos niille ei ole minkäänlaista hoitajaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";23396236]Joo on mun lapsellakin isä.
Ai niin, se pitäisi riittää. Olenpas vajavainen kun tätä en tajua. ;)[/QUOTE]

Meille se riittää. Ei se tarkoita sitä, että sen pitäisi riittää sinulle. Ei se multa ole pois, että sinulla on laaja tukiverkko, eikä sulta pois, että minulle ei sitä ole.

[QUOTE="vieras";23396222]Ja olisit jättanyt lapset tekemättä, jos turvaverkkoa ei olisi ollut noihin asioihin... aika kaameaa.[/QUOTE]

En minä ole sanonut, että olisin jättänyt lapset tekemättä.

Sitäpaitsi, suuri osa turvaverkostani on muodostunut vasta lasten saamisen jälkeen.

Meillä 1 lapsi, 4 v. Mummoja on kauempana, toinen ei kyllä enää hoitokunnossa (83).

Lähellä (3 - 20 km) asuu pari sisarusta, toinen lapselle läheinen, läheisin meidän jälkeen, toinen näkee ehkä 1-2 krt vuodessa sukujuhlissa. kavereitakin on jotka on ottaneet hoitoon esim. asioiden hoidon tai mun harrastuksen (jos mies on jossain) tai vastaavan takia. Siis noin 2-3 h, valveillaoloaikaan.

Mutta lapsi ei uskalla yökylään, on kokeiltu. Hänet on adoptoitu noin vuoden ikäisenä, on edelleen kova pelko meidän(kin) menettämisestä. Varsinkin mun. Kohta kokeillaan taas, sillä läheisimmällä sukulaisella. Varaudutaan kuitenkin, että itkee lohduttomasti äidin perään ja on sitten pakko hakea kuitenkin 22 aikaan.

Lapsi itkee myös kotona, jos olen yötä poissa (olen ollut ehkä yhteensä 5 ketaa), viimeksi kuukausi sitten. on kumminkin isänsä kanssa ihan mielellään muuten, joten sen verran olen ottanut hengähdystaukoja. Isällä työ johon kuuluu työmatkoja, joten isän poissaoloihin ehkä tottui heti.

oltiin siis ap:n mielestä tosi vastuuttomia, kun hankittiin lapsi, ja ei päästä kummatkin hääjuhliin yön yli tms...

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23396218:
Olishan se kivaa juu, mutta kaikilla ei ole tähän mahdollisuutta. Ja sitten ne haukutaan tällä palstalla vastuuttomiksi vanhemmiksi. :|

Mikä teillä estää? Eikö teillä ole ystäviä, tuttavia, naapureita joiden kanssa vuorotellen toisianne autatte?

[QUOTE="aapee";23396198]Tätä juuri tarkotan, tota turhaa "ylepeyttä" joka menee lapsien edelle.
Miksi oot ylpeä siitä ettei lapsella ole muita rakkaita aikuisia kuin sinä tai miehesi? Mun mielestä se on sääli, ei ihannetilanne.[/QUOTE]

:O siis häh? Sun mielestä lapselle rakkaita aikuisia on vain ne, ketkä hoitaa niitä? Siis ei oo totta.
Mun lapsilla on ainakin useita heille tosi rakkaita ihmisiä joita he tapaavat säännöllisesti, mutta eivät he oo kuitenkaa sellaisia jonne vois koska tahansa hoitoon heitä viedä!! Esim lasten isomummo 86v ja isopappa 99v on heille tosi rakkaita, samoin kuin he näille, mutta evät he ikänsä puolesta voi heistä hoitovastuuta ottaa!! Siis yhä enemmän mustavalkoisuus korostuu. Eli ap:n mielestä lapselle rakkaita ihmisiä on vain ne, ketkä voi hoitaa heitä. Just joo. on sulla pienet ympyrät.

[QUOTE="aapee";23396168]En mä ainakaan pärjäisi jos en voisi missään käydä ilman lasta. Sairastuisin henkisesti.[/QUOTE]

Sen verran pitää tähän keskusteluun osallistua, että jos lapsella on isä olemassa, niin pääseehän sitä silloin ilman lastakin toisinaan johonkin, tarvitsematta tukiverkkoa..

[QUOTE="aapee";23396064]Tunnen muutaman näitä "itse olen lapset tehnyt ja itse ne hoidan"-äitiä, ja ne on jokainen kauhean katkera jostain syystä. Lapsetkaan ei ole sieltä parhaasta päästä, ehkä se johtuu juuri siitä että vanhemmilta on jo voimat loppuneet.
En vaan ymmärrä, miksei lapsen paras mene oman egon edelle?[/QUOTE]

Millaisia ihmisiä ovat seuraavan tyyppiset äidit?

"itse olen lapset tehnyt, mutta muut ne hoitaa, muuten sekoan"

[QUOTE="aapee";23396316]Kateellinen ihmisille joilla ei ole turvaverkkoa? :D
Tää oli paras letkaustähän mennessä.. eipä yllätä tällä palstalla ton kateuskortin vetäminen ollenkaan. :laugh:[/QUOTE]

Ap, vielä tärkeä kysymys... käytkö töissä?

Sen verran pitää tähän keskusteluun osallistua, että jos lapsella on isä olemassa, niin pääseehän sitä silloin ilman lastakin toisinaan johonkin, tarvitsematta tukiverkkoa..

Luuletko että se isä on 24h/vrk kotona tai ettei me yhdessä käydä missään ilman lasta, tai jopa niin että molemmilla on menoa samaan aikaan eri paikkoihin.
Miksi lapsella ei saisi olla muita läheisiä ja arakkaita aikuisia kuin vanhemmat, onko se sulta pois? :)

[QUOTE="juu";23396070]Käsittääkseni tässä jutussa lähtökohta oli juuri siinä, että oli tilanne, jossa vanhemmilla ei ollut mitään turvaverkkoa, ja näin ollen lapsella ei ollut mitään hoitopaikkaa.
Mutta jos kyse ei ole siitä, niin kerro ihmeessä, ketä siihen turvaverkkoon sitten lasketaan kuuluvaksi?
Kaikki kaverit ja naapurit, joiden kanssa ollaan jossain väleissä vai?[/QUOTE]

Koko käsite turvaverkko ymmärretään väärin, jos se nähdään vain lapsenvahtirinkinä. Turvaverkkossa tulevat esiin vahvimmin näkemykset vanhemmuuden tukemisesta, sosiaalisesta vuorovaikutuksesta ja ylipäänsä ongelmien ennalta ehkäisystä.

[QUOTE="vieras";23396340]Nii joo, meinaatko ettei hälle itelleen olisi tullut mieleen kysyä noista mainitsemistas. Jos ei ole mahdollisuutta niin sitten ei varmaan ole.
Kaikilla ei asu lapsiperheitä naapurissa. Meillä lähinaapurit on 80v pariskunta, muita en tunne.[/QUOTE]

No eipä sen tarvitse olla lapsiperhe, tai asua edes naapurissa.

Monelle (lue vaikka tätä ketjua niin näet) tukiverkosto on yhtä kuin suku. Ilmeisesti monet eivät ihan oikeasti tule edes ajatelleeksi, että ystävienkin kesken voisi jotain hoitorinkiä järjestää, tms.

[QUOTE="aapee";23396339]Luuletko että se isä on 24h/vrk kotona tai ettei me yhdessä käydä missään ilman lasta, tai jopa niin että molemmilla on menoa samaan aikaan eri paikkoihin.
Miksi lapsella ei saisi olla muita läheisiä ja arakkaita aikuisia kuin vanhemmat, onko se sulta pois? :)[/QUOTE]

Saa toki olla, mutta ilmankin voi pärjätä ihan hyvin. Kaikkea ei tarvitse saada "hetimulletännenyt" meinigillä, vaan asioita voi järjestellä ja tehdä kompromissejä.

[QUOTE="aapee";23396345]Käyn. Senkin vuoksi olen varmasti huono äiti?[/QUOTE]

Ihmettelen vain tuota kommenttiasi, jso et pääse mihinkän ilman lapsia sekoat... eli käyt töissä ilman lapsia (ilmeisesti) ja illat / viikonloput viihteellä?

Musta se et onko turvaverkkoa vai haluaako sitä käyttää lapsettomiin häihin on kaks täysin eriasiaa. Me jätettiin lapsettomat häät väliin kun tirppa oli 10 kk ikänen, ei päivääkään musta ollu erossa ja imetyksellä ja lähin hoitopaikka olis ollu 300 km päässä juhlista. Mies ei yksinään halunnut lähtee.
eidän tukiverkko koki myös aika kolauksen kun tirpan syntymän jälkeen appiukko sai aivoinfarktin ja anoppi viime kesänä sydäninfarktin.
Mä en näistä seikoista huolimatta pidä meitä huonoina tai kelvottomina vanhempina, hätätilanteessa löytyis kyllä tukea ja apua, mut ei sitä ihan joka välissä voi/halua olla käyttämässä. Hyvin on näinkin pärjätty ja toivottavasti pärjätään jatkossakin.

[QUOTE="vieras";23396326]Millaisia ihmisiä ovat seuraavan tyyppiset äidit?

"itse olen lapset tehnyt, mutta muut ne hoitaa, muuten sekoan"[/QUOTE]

Koska mä olen väittänyt että "muut ne hoitaa"? Tossahan tuo lapsonen nytkin pomppii kotona ja lähdemme koko perhe saunaan tästä kohta, sitten seurataan tuleeks lottovoittoa. :)

Meidän perhe on sellanen että on tää meiän kolmikko, mutta perheeseen kuuluu myös niitä jotka ei asu samassa töllissä. Lapsella on muitakin rakkaita aikuisia kuin mä ja iskä.
Se saa myös hengailla muiden perheenjäsenten luona sopivassa määrin. Ihan hirveetä, vai mitä.

On vastuutonta tehdä lapsia, jos ei ole itse valmis hoitamaan OMIA lapsiaan.

Samaa mieltä. Mä olen sitä mieltä että kun kerran oon lapsia hankkinu eikä sukulaisia oo jotka vois hoitaa niin en lykkää lapsia sille, tälle ja tolle jolla näyttäis olevan mahdollisuus hoitaa muiden hommiensa lisäks mun lapset. Mä olen hoitanu vaikka kenen lapsia silloin tällöin kun olin vielä kotona kun en raaskinnut sanoa etten ota. Siitä huolimatta en dumpannut omiani heille hoitoon.

Ps. Hakisin vaikka kuun taivaalta että saisin lapsilleni ison ja rakastavan suvun, se ei vaan onnistu.

Viimeksi muokattu:
Kamalaa. mä oon kyllä huono äiti kun ei tullut edes mieleen ettei lapsia vois tehdä jos ei ole verkkoja ympärillä.

:O
ihan vastuuttomasti ole 3 lasta saanut tehtyä , ja isänsä kanssa ollaan hoidettu lapset 14,9 ja7 vuotiaaksi ihan omin voimin. Lapsilla on kavereita ja niitten luona vierailevat jne, että kyllä sieltä
sitä "kantoapua " on löytynyt tarvittaessa, aina on saatu lapset ja työt hoidettua ilman isovanhempia ja sukulaisia.

Mut jos tästäkin saa huonon vanhemman tittelin niin selvä se sitten.

[QUOTE="aapee";23396397]Koska mä olen väittänyt että "muut ne hoitaa"? Tossahan tuo lapsonen nytkin pomppii kotona ja lähdemme koko perhe saunaan tästä kohta, sitten seurataan tuleeks lottovoittoa. :)

Meidän perhe on sellanen että on tää meiän kolmikko, mutta perheeseen kuuluu myös niitä jotka ei asu samassa töllissä. Lapsella on muitakin rakkaita aikuisia kuin mä ja iskä.
Se saa myös hengailla muiden perheenjäsenten luona sopivassa määrin. Ihan hirveetä, vai mitä.[/QUOTE]

Teidän perheessä on siis muitakin jäseniä kuin sinä, miehesi ja lapsesi? Aikuiset lapset edellisestä liitostasi?

En nyt jaksa lukea koko ketjua, mut mä en ole koskaan tavannut lasta, jolla ei olisi minkäänlaista hoitajaa. :D Meidän lapset ovat olleet korkeakoulutettujen lastentarhanopettajien hoteissa ihan pienestä pitäen. ;)

[QUOTE="vieras";23396373]Ihmettelen vain tuota kommenttiasi, jso et pääse mihinkän ilman lapsia sekoat... eli käyt töissä ilman lapsia (ilmeisesti) ja illat / viikonloput viihteellä?[/QUOTE]

Miksi mä olen nyt kotona jos olen viihteellä? Aika outoa logiikkaa.
Entä miksi viihteellä ei saisi käydä? Onko se niin että joko viihteellä on käytävä joka ainoa vkloppu tei ei koskaan ikinä millonkaan? Mitään keskitietä ei ole olemassa?

Mä tosiaan käyn töissä, mutta lapsi on samaan aikaan koulussa. Järkyttävää. Ajatella että silti käyn joskus myös kaverien kanssa tuulettumassa ilman lasta. Lapsi on perheenjäsenten hyvässä huomassa tuolloin, esim tädillä, mummolassa.. tai isän kanssa kotona. Sairasta. :D

Yhteistyössä