Minusta on vastuutonta tehdä lapsia, jos niille ei ole minkäänlaista hoitajaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23397197]minäkin kaipaisin ap:n vastausta mihin hän käyttää turvaverkkoaan...[/QUOTE]

Varmaankin omiin ja kavereihin joka viikonloppuisiin ryyppybileisiin :D Ja varmaan ne lapset on 7.00-17.00 hidossakin jotta ei tarvi hoita niitä kuin iltapuuhien verran, mitä vähemmän sen parempi on aloittajan ajatus ja sehän on jo niin nähty!

[QUOTE="aapee";23397047]Ei ollut arkotus olla niin provokatiivinen, mua oikeesti kummastuttaa ihmiset jotka eivät ajattele omaa nokkaa pidemmälle.
Jo raskausaikana on aikaa hoitaa turvaverkko kuntoon, jos on viitsimistä.[/QUOTE]

Minä olen yksi "pahimmista" tuulettajista sen suhteen että mielestäni lapsella on oikeus muihinkin läheisiin aikuissuhteisiin kuin vain vanhempiinsa.
Kiemurtelen tuolillani aina joskus kun luen jonkun julistusta jotta "mummoja, kummeja, paappoja, enoja " jne olisi mutta "kyllä itse pitää omat lapset hoitaa ja ylipäätään lapsi ei kyllä tarvitse muita kuin äitiään." Tyhmyys tympii ja lapsen hyväksikäyttö aikuisen traumanhoitoleluna säälittää.

SILTI ei tulisi mieleenikään julistaa että "Jos ei ole niin ja niin isoa turvaverkkoa, ei pidä lapsia tekemän."
Ihmiset, elämäntilanteet, tarinat jne vaihtelevat ja vaikka epäilemättä on eduksi jos lapsella monta läheistä ihmissuhdetta niin se ei ole mikään absoluuttinen välttämättömyys. On eduksi sekin jos äiti imettää, molemmat vanhemmat ovat onnellisia työssään, jos asuinalue on esteettisesti puhutteleva, jos lapsi saa laulaa, piirtää, hiihtää mitälie lapsuudessaan. Mikään noista ei kuitenkaan ole mikään yksittäinen kynnyskysymys, jolla määritellään jonkun oikeus tai oikeudettomuus "hankkia" lapsia.

[QUOTE="aapee";23397029]Vastuutonta olla tossa pisteessä jos on lapsia, ettei ketään ole. Siuitähän tämä mun alotus juuri kumpuaa, miksi jotkut ajautuvat tekemään lapsi jos ketään tosiasan ei ole.[/QUOTE]

Millä ihmeen tavalla se on vastuutonta? Ajautuvat tekemään lapsia..no miten ihmeessä sinä olet koskaan ajautuntu tekemään lapsia? Eiköhän se ajatus lähde ihan siitä perheen perustamisesta oman puolison kanssa,mieheni on ainoa lapsi ja hänen vanhempansa ovat kuolleet. Eikö hänellä olisi mielestäsi ollut oikeutta vastuuttomasti lisääntyä,jos tilanne olisi vaikka ollut se että en olisi esim. omien vanhempieni kanssa missään tekemisissä? Mikä sulle on niin vitun vaikeaa ymmärtää siinä,että kun EI KAIKILLA OLE KETÄÄÄÄÄÄN!!!! Saatanan idiootti. Vaikka miten tutustuis naapureihin ja yrittäis luoda sitä verkkoa,niin se riippuu myös siitä toisesta osapuolesta. Ei ketään voi pakottaa ottamaan vastuuta omista lapsistaan,vaikka muuten tekemisissä olisikin.

Minä olen yksi "pahimmista" tuulettajista sen suhteen että mielestäni lapsella on oikeus muihinkin läheisiin aikuissuhteisiin kuin vain vanhempiinsa.
Kiemurtelen tuolillani aina joskus kun luen jonkun julistusta jotta "mummoja, kummeja, paappoja, enoja " jne olisi mutta "kyllä itse pitää omat lapset hoitaa ja ylipäätään lapsi ei kyllä tarvitse muita kuin äitiään." Tyhmyys tympii ja lapsen hyväksikäyttö aikuisen traumanhoitoleluna säälittää.

SILTI ei tulisi mieleenikään julistaa että "Jos ei ole niin ja niin isoa turvaverkkoa, ei pidä lapsia tekemän."
Ihmiset, elämäntilanteet, tarinat jne vaihtelevat ja vaikka epäilemättä on eduksi jos lapsella monta läheistä ihmissuhdetta niin se ei ole mikään absoluuttinen välttämättömyys. On eduksi sekin jos äiti imettää, molemmat vanhemmat ovat onnellisia työssään, jos asuinalue on esteettisesti puhutteleva, jos lapsi saa laulaa, piirtää, hiihtää mitälie lapsuudessaan. Mikään noista ei kuitenkaan ole mikään yksittäinen kynnyskysymys, jolla määritellään jonkun oikeus tai oikeudettomuus "hankkia" lapsia.

Oma äitini aikanaan sanoi kun esikoisen sain
-itsepähän kakarasi hoidat tänne on turha tunkea, minä olen jo teidät kasvattanut joten minä en ole mikään velvollinen hoitamaan kenenkään kakaraa.
ja niin olen hoitanutkin ja kertaakaan ei ole pyytänyt hoitoon vaikka kerran vihjasin että voisihan tuo ottaa kun ei ole toista mummoa ja ukkia :(
Ollaan toki kylässä käyty jotta saa tutustua lapsiin mutta aina jaksaa muistuttaa että eihän lapsemme hänelle jää hoitoon (esikoinen 13v)

[QUOTE="aapee";23397105] Kannattaa ainakin naapureiden kanssa joskus vaihtaa pari sanaa, ja katsoa löytyykö niistä sellasta turvaa mitä joskus voi tarvita. Ellei muuta maailmassa ketään ole.[/QUOTE]

Minkä takia naapuri, jonka kanssa on vaihtanut joskus pari sanaa, voi muodostaa turvaverkon, mutta MLL:n tai paikallisten yksityisten päiväkotien pätevät hoitajat, jotka saattavat olla lapselle ja vanhemmille huomattavasti tutumpia, eivät ole turvaverkkoa? Onko turvaverkko synonyymi ilmaiselle hoitoavulle?

Meillä on ihanat naapurit, joiden kanssa turistaan päivittäin. Arvostan kuitenkin naapurisopua sen verran, etten oleta kenenkään olevan ilmaisena hoitoapuna vain siksi, että on samaan taloon sattunut ja suunnilleen samassa elämäntilanteessa. Hätätilanteet erikseen, mutta eiköhän naapureillani ole ihan riittävästi tekemistä omien lastensa kanssa.

-itsepähän kakarasi hoidat tänne on turha tunkea, minä olen jo teidät kasvattanut joten minä en ole mikään velvollinen hoitamaan kenenkään kakaraa.
ja niin olen hoitanutkin ja kertaakaan ei ole pyytänyt hoitoon vaikka kerran vihjasin että voisihan tuo ottaa kun ei ole toista mummoa ja ukkia :(
Ollaan toki kylässä käyty jotta saa tutustua lapsiin mutta aina jaksaa muistuttaa että eihän lapsemme hänelle jää hoitoon (esikoinen 13v)

Tilanteet todella ovat erilaisia.
Samoin ihmiset.
Toivottavasti teillä on muita läheisiä kuin äitisi - ei sen vuoksi että ajattelisin kuin ap, että teillä ei silloin olisi oikeutta lapsiinne vaan ihan vain arjen ja elon&olon soljuvuuden vuoksi.

kuitenkin haluan sanoa jonka unohdin äsken, kaikkia lapsia mummi muistaa niin synttärinä jouluna kuin pääsiäisenä minilla eli kyse ei ole täysin välinpitämättömyydestä jos mummi ei halua hoitaa, mummina kun tosiaan voi olla ilman että on ilmainen hoitaja.

[QUOTE="tyhmä";23396810]:laugh: Toiset kun ei hanki lapsia siksi että sillä turvaverkolla (isovanhemmat on onnellisia ja saavat hoitaa)
Mutta hienoa jos aloittajalla on näin. Ja aika juntti olet jos vielä samassa kylässäkin asut kuin sinun että sinun miehesikin vanhemmat asuu, no niinhän se on että kissat ja koirat ottaa omasta kylästä ja parittelee mahdollisesti sukulaistensa kanssa :laugh: eikä omaa kaupunkia/kylää pidemmälle lähde mielummin elää sossun kortiston varassa kuin eläsi ilman tukiverkostoa (lue ilmaista hoitajaa)[/QUOTE]

peesi. on nähty näitä pareja, joissa perhe asuu samalla paikkakunnalla kuin molempien vanhemmat. siinä vasta "fiksua" porukkaa. Ei tekisi pahaa hieman nähdä maailmaa muuallakin ja kokea sitä elämää ilman hyysääviä vanhempia.

[QUOTE="pinni";23397463]Minkälaisissa tilanteissa teistä sitten tuo turvaverkko on ihan välttämätön? Mikä on sellainen tilanne, mistä ei ilman turvaverkkoa selviä?[/QUOTE]

No parturikäynti niitä on jokaisella vähintään kerran kuussa tai hieroja tai manikyyri

[QUOTE="hih";23397484]peesi. on nähty näitä pareja, joissa perhe asuu samalla paikkakunnalla kuin molempien vanhemmat. siinä vasta "fiksua" porukkaa. Ei tekisi pahaa hieman nähdä maailmaa muuallakin ja kokea sitä elämää ilman hyysääviä vanhempia.[/QUOTE]

Ei ne pärjää. Kun on aina tottunut siihen että äiti ja isi ottaa pumpulityynyllä kopin kun kompastuu,niin ajatus omasta elämästä jossa joskus joutuu jättämään kampaajan väliin on kauhistuttava.

[QUOTE="pinni";23397463]Minkälaisissa tilanteissa teistä sitten tuo turvaverkko on ihan välttämätön? Mikä on sellainen tilanne, mistä ei ilman turvaverkkoa selviä?[/QUOTE]

Minulla sellainen vaihe oli esimerkiksi omien syöpähoitojeni aikaan pian mieheni kuoleman jälkeen.

Toisaalta mielestäni turvajoukkojen perusidea ei ole välttämättömyydessä vaan siinä, että ne rikastuttavat lapsen ja perheen elämää.

Mulla on erinomaiset tukiverkot ja todella tyytyväinen olen niihin. En ryyppää enkä rellestä eli siihen en mitään hoitoapua tarvitse. Minulle se tukiverkkous on jotain ihan muuta. Esim erotessani aikoinaan esikoisen isästä kärsin pahasta masennuksesta. Kerran puhelin hajosi keskellä päivää ja kahden tunnin sisällä oli sisko oven takana, kun vanhempani ja sisarukseni olivat niin hätääntyneet, kun puhelimeni oli kiinni :D

Mulla on myös paljon hyviä ystäviä ja me varmaan olla outoja, mutta me ystävätkin ollaan niin läheisiä, että ei meistä kukaan halua muuttaa täältäpäin pois YSTÄVIEN takia. Opiskeltu on välillä muualla, mutta kaikki on takaisin palattu. Mulle ainakin ystävyys on ikuista :)

[QUOTE="aapee";23396198]Tätä juuri tarkotan, tota turhaa "ylepeyttä" joka menee lapsien edelle.
Miksi oot ylpeä siitä ettei lapsella ole muita rakkaita aikuisia kuin sinä tai miehesi? Mun mielestä se on sääli, ei ihannetilanne.[/QUOTE]

Missä kohtaa sanoin ettei lapsella ole muita rakkaita aikuisia elämässään? Hänellä on neljä isovanhempaa, kolme ns. "isovanhempaa", tätejä, kummeja, isotätejä ja kaikki ovat aktiivisesti mukana hänen elämässään.
Ja silti meille ei ole vielä tullut tilannetta jossa me ei oltaisi saatu itse hoidettua lastamme.

[QUOTE="vieras";23397528]Ei ne pärjää. Kun on aina tottunut siihen että äiti ja isi ottaa pumpulityynyllä kopin kun kompastuu,niin ajatus omasta elämästä jossa joskus joutuu jättämään kampaajan väliin on kauhistuttava.[/QUOTE]

Juttelin miehelleni näistä ja hänen toteamus,
ollaan me tosiaan tyhmiä olishan meidän pitänyt 2+ lukea ennekuin harkittiinkaan lapsia :laugh:
Ilmankos minäkään en ole käynyt kampaajalla vuosiin :D
Mutta miehen veli asuu toisella puolen suomea (sinkku) jos muutamme hänen luokseen hoidatamme lapsemme hänellä niin eiköhän joku 2+ yh mama pelasta hänetkin jolloin voimme muuttaa takaisin nykyiselle paikkakunnallemme missä työmmekin :D

Meillä olis kyllä tuttuja ja tosi reipas 3-v, mutta lapsi on niin allerginen, että häntä on tosi vaikea viedä mihinkään muualle hoitoon. Tutut taas on lapsellisia itsekin, eli ei sieltä tulla illaksi ja yöksi meille monen lapsen kanssa hoitamaan yhtä. Isovanhemmat asuu kaukana (500km, 700km ja 900km...). Eli ymmärrän kyllä ettei kaikilla ole mahdollisuutta lähteä lapsettomiin häihin tuosta vaan. Tilanteet on niin erilaisia.

no entä ku kotiin ei saa jäädä työttömänä makaamaan. Lapsia ei saa tehdä jos ei pysty elättämään. Mutta jos joutuu lähteä kotikkonnuilta työn perässä kauas sukulaisista ja ystävistä, ei voi tehdä lapsia koska ei ole turvaverkkoa. Vaikeaa on...

Meillä olis kyllä tuttuja ja tosi reipas 3-v, mutta lapsi on niin allerginen, että häntä on tosi vaikea viedä mihinkään muualle hoitoon. Tutut taas on lapsellisia itsekin, eli ei sieltä tulla illaksi ja yöksi meille monen lapsen kanssa hoitamaan yhtä. Isovanhemmat asuu kaukana (500km, 700km ja 900km...). Eli ymmärrän kyllä ettei kaikilla ole mahdollisuutta lähteä lapsettomiin häihin tuosta vaan. Tilanteet on niin erilaisia.

Mutta täytyyhän sinun ymmärtää että hääpari haluaa juuri sinut ei he muuten kutsua laita,
hanki hoitaja ei kai 10e tunti ole liiankallis?
jos 3 vrk joudutte olemaan poissa kun häät toisella puolen suomea,
ja tokihan sinä tajuat että häihin pukeudutaan kunnolla joten osta vaatteet ja sinne häihin jos yksin menet riittää se vaivanen 50e lahjarahaa mutta jos kaksin menette niin sitten 100e vähintään ja turha vinkua että hotelli yöpyminen ja auton bensa tai lennot on kallista tai lapsenvahti, itsehän olette lapsenne tehneet :D tEILLÄ ON RAHAAA!

Tiedätkö ap mitä? Mä todellakin LUULIN että mulla olis ollut turvaverkko. Mun äiti rakastaa veljeni lapsia,he ovat yökylässä vähintään kerran kuussa,olleet puolen vuoden vanhasta lähtien. Vanhemmille omaa aikaa katsoppas. Ikää muksuilla nyt 9v ja 7v. Oma esikoiseni 5v ei KOSKAAN ole ollut mummolassa yötä,eikä kuopukseni 3v. Jaa,miksi? Koska he ovat väärää sukupuolta ja heitä ei haluta yökylään. Myös mun isän oletin olevan mun tukena ja hän niin odotusaikana sanoikin, mitä kävi? Omat menot menevät aina edelle. Minkäs minä sille teen että se karaoken laulaminen on lapsenlapsia rakkaampaa. Miehen vanhemmat tekeytyvät aina niin kiireisiksi että eivät voi lapsia ottaa. Sitten aina voivottelevat kun minä en suostu lapsia koskaan hoitoon antamaan! Kun kysyy että millonkas sitten voisi tuoda, on vastaus "no tässä kuussa ei nyt oikeen käy,katsellaan sitten ensi kuussa,tai sitä seuraavassa". MISTÄ MÄ TIESIN ETTÄ KETÄÄN EI KIINNOSTA?

[QUOTE="aapee";23397047]Ei ollut arkotus olla niin provokatiivinen, mua oikeesti kummastuttaa ihmiset jotka eivät ajattele omaa nokkaa pidemmälle.
Jo raskausaikana on aikaa hoitaa turvaverkko kuntoon, jos on viitsimistä.[/QUOTE]

Tästäpä tulikin mieleeni, että silloin vielä niitä hoitajia oli (omien sanojensa mukaan) aika paljonkin. Mm. mun veljen vaimo sanoi ottavansa usein hoitoon. Ei oo muuten kertaakaan ottanut, kaksi kertaa olen "hieman vihjannut" ja on välittömästi tyrmännyt idean kuin seinään.
Ja mä olen hänen lapsiaan hoitanut ja kuskannut harkkoihin sun muuta aikanaan kun ne oli vielä pieniä.

Mun mielestä aapeen kommentit ovat kummastuttavan naiiveja noinkin vanhan suusta!
Ensinnäkin. Miten te olette VARMISTANEET 100% että hoitajia on takuulla lapsen syntymän jälkeen? Oletteko kysyneet jo ennen ehkäisyn pois jättämistä että hoitaahan ulkopuoliset teidän lapsia? :D Jos olette näin kehdanneet tehdä niin teillä ei käy mielessä se että on ihmisiä jotka puhuu toista ja tekee toista?
Juu, kyllä meilläkin on mummo ja 2 pappaa ja asuttiin sukulaisten lähellä. MUTTA täytyy sanoa että tuli aika suurena yllätyksenä että ensimmäiseen 5 vuoteen kummatkaan ei suostuneet ottamaan lapsia ollenkaan hoitoon. Ja sekin tuli yllätyksenä että muutettiin. Ja sekin että toinen ukista meni kuolemaan. Kylläpä oltiin vastuuttomia kun ei tiedetty. Hyvän miehen kanssa tein lapsen mutta vasta lapsen syntymän jälkeen näin ihan käytännössä että mies on hyvä isä ja on lastensa kanssa. Mikään kun ei KOSKAAN OLE 100% varmaa.
Meillä on ollut erittäin rankkoja tilanteita kun minun terveys on pettänyt totaalisesti. Mies on ottanut töistä vapaata johon jokaisella on oikeus ja äärimmäisessä tilanteessa eli PAKKOtilanteessa sossu hankki lapsille päivähoitopaikat ja lapset meni sinne kun sairastuin vakavasti. Omiin häihin palkkasimme maksullisen hoitajan. Nyt voi ap ja muut marmattajat mennä itseensä ja kertoa että ihanko totta meidän elämä on ollut niiiiin kamalaa ja vastuutonta että lapset olisi pitänyt jättää tekemättä? Ihanko tosi teillä on varaa sanoa noin tuntemattomalle?

No just joo, ei pidä lapsia hankkia jos ei oo lapselle hoitajia, en tiennytkään että lapsia hankitaan isovanhemmille, tädeille yms sukulaisille, me hankittiin lapset ihan itseämme varten.. Kaikilla ei ole sukulaisia, vanhempia tai sisaruksia jotka pystyis hoitamaan lapsia, itselläni on tämä turvaverkko mutta kaikilla ei sitä ole, ihmiset ja elämäntilanteet on kaikilla erilaiset.

Yhteistyössä