Missä 7-vuotias on päivänsä kesälomalla, jos vanhemmat töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
Aloin miettiä tätä ihan vakavissani. Onko kaikilla jotain isompia sisaruksia tai saako jokainen järkättyä lomansa sillä tavalla, että lapsi ei joudu olemaan yksin päiviä? Onko olemassa jotain ikärajasuosituksia, minkä ikäinen pärjää varmasti yksin kotona? Tai minkä ikäisen "saa" jättää kotiin.

Eiks periaatteessa ole niin, että alaikäistä (alle 18) ei saisi jättää yksin kotiin. Tähän meidän isä aina vetosi kun viikonlopuiksi olisin halunnu jäädä yksin kotiin ;) Tiedä häntä.

Mummolassa ruukattiin olla ennen vanhaan. Tais olla komat monesti limittäin mun vanhemmilla.

ei meillä kyllä eka-tokaluokan väliseksi kesäksi lasta yksin kotiin jätetä. lomat junaillaan niin pitkälle kuin mahdollista ja vähän ehkä apua saadaan tutuilta tai mummoilta. yritetään organiseerata miten kuten...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiks periaatteessa ole niin, että alaikäistä (alle 18) ei saisi jättää yksin kotiin. Tähän meidän isä aina vetosi kun viikonlopuiksi olisin halunnu jäädä yksin kotiin ;) Tiedä häntä.

Mummolassa ruukattiin olla ennen vanhaan. Tais olla komat monesti limittäin mun vanhemmilla.

saa jättää, ei siitä ole mitään varsinaista säädöstä että minkä ikäisen lapsen saa jättää yksin kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:

saa jättää, ei siitä ole mitään varsinaista säädöstä että minkä ikäisen lapsen saa jättää yksin kotiin.

No mutta jos jätät vaikka 2-vuotiaan päiväksi kotiin niin eiköhän siihen joku lastensuojelu puutu. Eli voisi olettaa, että joku ikäraja tässäkin on..

Alkuperäinen kirjoittaja meillä :
on tehty niin, et ollaan miehen kaa otettu peräkkäin lomakuukaudet ja sit loppuajaksi ollaan palkattu hoitaja.

Teillä on varmaan hyvin palkattu työ. Hoitajan palkkaminen maksais ainakin mulle enemmän kuin mitä itselle palkasta jää käteen!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Onhan niitä eri yhdistysten järjestämiä kesäkerhoja, leirejä ja vaikka mitä, mihin lapsen voi laittaa kesällä jos vanhemmat töissä

Ei koko kesäksi!!!
Joo mutta kai vahnemmilla nyt kesälomatkin on

Meillä mies sai viime kesänä pitää tasan viikon lomaa koulun loma-aikana |O Mulla oli sentäs se neljä viikkoa.

Onhan niitä eri yhdistysten järjestämiä kesäkerhoja, leirejä ja vaikka mitä, mihin lapsen voi laittaa kesällä jos vanhemmat töissä

Ei koko kesäksi!!!

Loman voi joutua pitämään jo toukokuussa. Aina kun itse sitä ei voi päättää!!!

No, ei kaikilla vanhemmilla ole ainakaan palkallista kesälomaa, jos on vaikka työt silleen aloittanut..

Pienen koululaisen kanssa kesäaika menee niin, että lapsi on eri järjestöjen leireillä sekä päivä- että yöleireillä. MOnissa kunnissa on avoimia päiväkoteja, eli lähinnä valvottua leikkipuistotoimintaa, joissa lapset voi olla päivin kun vanhemmat on töissä.. ja sitten kait kaveririnkiä.

Ei koko kesäksi!!!

Mutta ei ehkä niin pitkää lomaa, että koko kesä menis, nuo leirit ym. on max kuukauden, sit loma kuukauden, jää vielä aikaa koululaisen lomasta tän jälkeen . (kaikilla koululaisilla kun ei oo niitä molempia vanhempia)

Ei vielä meillä ajankohtasta tää onnex, mutta toivottavasti mummi ja vaari on sitten apuna siinä vaiheessa. Me oltiin aikanaan broidin kanssa mammalassa ja sit porukoilla oli lomat limittäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:

No mutta jos jätät vaikka 2-vuotiaan päiväksi kotiin niin eiköhän siihen joku lastensuojelu puutu. Eli voisi olettaa, että joku ikäraja tässäkin on..

ei ole mitään virallista ikärajaa, lapsen kehitystason ja pärjäämisen perusteella se aika pitkälle arvioidaan. Sehän siinä se ongelma onkin, jos olisi joku pykälä jossa kiellettäsiiin esim seitsemänvuotiaan kotiinjättäminen niin kaikenlaiseen olisi paljon helpompi puuttua

Sinä kesänä kun olin 6v eli syksyllä eskariin menevä, niin umua oli vahtimassa mua 8v vanhempi serkku. Joka osti ja syötti mulle karkkia joka päivä, eikä äiti tiedä vieläkään, mitä me touhuttiin :D
Ja sen jälkeen yksin päivät. Vanhemmilla oli sit lomat vähän limittäin.

Täällä on kesäkerhoja (srk)- ja leirejä 1.-2-lk tarjolla.Srk kesäkerho kestää juhannukseen asti (klo 9-14 joka pv).mies todnäk joutuu aloittamaan loman juhannuksesta,sillä on onneks ensi kesänä 6 vkon kesäloma.Oman lomani aloitan ehkä heinäkuun puolesta välistä,pakko sumplia koska päivähoito-oikeus loppuu heinäkuun vikana päivänä koulun aloittavilta.Tää on yhtä sumplimista :/
Itse teen onneksi vuorotyötä ja 30h/vko joten jos menen vasta iltaan töihin niin mies on jo kotona tms.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä :
on tehty niin, et ollaan miehen kaa otettu peräkkäin lomakuukaudet ja sit loppuajaksi ollaan palkattu hoitaja.

Teillä on varmaan hyvin palkattu työ. Hoitajan palkkaminen maksais ainakin mulle enemmän kuin mitä itselle palkasta jää käteen!!!!

aivan normaalipalkkasia ollaan. mä th ja mies sh. teemme molemmat virka-aikaa, mä 8-16 ja mies 7-15. palkattavaa aikaa jää vain n. 2 viikkoa/työaika 7.45-15.15 elikkäs 7.5h/pvä. enskesän hoitaja on jo sovittu ja hänelle maksamme 10e/h eli 750e/2 viikkoa. siihen työnajnatakulut päälle eli alle 1000e koko homma. hoitaja siis itse huolehtii verot.

Yhteistyössä