Missä 7-vuotias on päivänsä kesälomalla, jos vanhemmat töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
yksin kotona tai leikkipuistossa meilläpäin suurin osa on.

Meilläpäin suurin osa toimii niin, että vanhemmat pitävät lomiaan lomittain, ja mummolassa\leireillä ollaan välillä.

Tärkein etu varmasti omassa ammatissani (opettaja) on tämä lastenhoidon onnistuminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Aloin miettiä tätä ihan vakavissani. Onko kaikilla jotain isompia sisaruksia tai saako jokainen järkättyä lomansa sillä tavalla, että lapsi ei joudu olemaan yksin päiviä? Onko olemassa jotain ikärajasuosituksia, minkä ikäinen pärjää varmasti yksin kotona? Tai minkä ikäisen "saa" jättää kotiin.

Monissa kunnissa on lapsille leikkipuistotoimintaa, päiväkerhoja, ja leirejä kesäisin, ja sitten tietysti jokaisella lapsella on kaksi vanhempaa, joiden oletetaan paikkaavan sitten loput,, eli kun molemmillla on 4 viikkoa kesälomaa, niin voi pitää eri aikaa, tai sitten lapsi voi olla osan ajasta yksin kotona.

Itse olen hoitovapaalla ja just mietin että ottaisin mielelläni muutaman koululaisen kesällä hoitoon. Aika menisi meilläkin paremmin ja lapsilla olisi seuraa, myös meidän koululaisella. Ja pieni lisätienesti olisi paikallaan. Että ilmoituksia vain johki palstoille.

täällä on nuorisotoimen järjestämänä kesäkerho ma-to 10-14 ja sitä on juhannukseen asti, kunnan leirikeskuksessa on leirejä (pääosin kesäkuussa nekin) ja srk leiri on kesäkuussa.

noissa lapset on olleet, sit mummilla tms tai sitten ihan kotona.(aina kuitenkin on naapurissa tai puhelimen päässä mun lisäks ollu muita joille voi soittaa ) mut periaatteessa kyllä keskenään olleet kotona.

Suoraan sanottuna en ole edes ajatellut vielä tuollaisia. :/ Mutta siis esikoista ei ainakaan voi kotiin yksin jättää, eli jotain onn kehiteltävä vielä hyvän aikaa tuosta eteenpäinkin. Enkä kyllä edes tiedä millaisia käytäntöjä täällä muuten koululaisten kanssa, täytyykin ruveta kyselemään ihmisiltä...

Kyllä nuita kerhoja järjestetään jossa voi olla päivät jos leirille ei halua tai perheellä varaa leiriin.

Minä pärjäsin kyllä ihan mukavasti 1-2luokan kesän vaikka yksin kesäkuun olinkin ja elokuusta pari viikkoa.

Mun kavereiden lapset on olleet alkukesän srk järkkäämässä "päiväkerhossa", jollain leirillä, isovanhemmilla tai heidän kaa mökillä ja vanhemmat ovat pitäneet vain osan lomasta yhtäaikaa.

..niin ja toki leikkipuistossa. Täällä on vielä maksuton ruokailu onneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiks periaatteessa ole niin, että alaikäistä (alle 18) ei saisi jättää yksin kotiin. Tähän meidän isä aina vetosi kun viikonlopuiksi olisin halunnu jäädä yksin kotiin ;) Tiedä häntä.
.

No todellakin saa jättää, itse muutin 15-vuotiaana omaan asuntoon, mutta en olis saanut olla venhempieni luona yksin? :whistle:

Mulla oli lapsi kesäleirillä,joka oli 8-15 välillä,bussikuljetus oli järjestetty.
Ja toisella leirillä jonka järjesti koulun iltapäiväkerho,samat ajat.
Olen yh ja teen töitä koko kesän, 1kk oli isänsä luona.

Viime kesänä ekaluokkalainen oli srk päiväleirillä kesäkuun kolme ekaa viikkoa. Sitten 2 viikkoa mummon hoidossa kaupungissa ja mökillä. Sitten alkoi minun ja miehen limitetyt lomat, jotka kestivät koulun alkuun. Esikoululainen oli tarhassa ja sitten tietenkin kotona, kun me vanhemmat lomalla.

Tulevana kesänä meidän eka ja tokaluokkalaisella järjestely helpompaa, kun olen äitiyslomalla la 2.2.08, ollaan koko porukka kotona ja hengaillaan ja nautitaan kesästä ja kärpäsistä :).

no meidän nyt ekaluokkalainen tyttö on ensi kesänä kanssa sitten tällainen "ongelmatapaus".. mulla ei ole kuin 6kesälomapäivää, kun olen juuri aloittanut uuden työn.. onneksi mies tekee yötöitä, joten hänellä on 7päivää töitä ja sitten 7vapaata, eli tuo jo lyhentää ulkopuolisen avun tarvetta huisasti.. sitten muuten isi on kuitenkin aina kotona, vaikkakin nukkuu päivällä, joten jos hätä tulee, niin eikun herättämään.. ja meille tulee mun siskon ja veljen 14 ja 15 -vuotiaat tytöt hänen seurakseen aina miehen valvontaviikolla, niitä kun ei osu kuin 3 kesään, kun on myös neljän viikon kesäloma =) eli hyvin pärjäillään kyllä ja hätätapauksessa mäkin voin ottaa tytön mukaan töihin päiväksi =) eli homma hoituu! =)

kyllä 7vuotias pärjää, jos on pakko. Meillä on onneksi nyt näillä 6v ja 7v (kesällä 7v ja 8v) isommat lapset heidän seuranaan, mummot ja papat ei hoitaisi jameillä ei ole varaa palkata hoitajaa joka olis kokopäivnän (maksaa vähintään 1000e ja se on yhden ihmisen tili,joten silloinolis turhaa edes kumankin ola töissä tai opiskelle. (jotkut opiskelevat taiovat työharjoitelussa myös kesäainkaan) joak työpaikassa ei voi valita loma-aikojaan vaan ne pidetään silloin ktyönanatjalle sopii.

Kyllä tuo kesä tuottais ongelmia, mutta onneksi mun äiti miehensä kanssa ovat lupautuneet viettämään kesää meidän ekaluokkalaisen kanssa. (kesäkuussa 8v)
Mulle osui lomavuoro toukokuulle, elikkä lomailen 13.5-8.6. Mies aloitti uuden työn, joten lomaa ei vielä ole paljon kertynyt.
Onneksi mä teen vuorotyötä ja on paljon vapaita kesälläkin.

Ei koske mua muuten kuin että menen ohjaajaksi kesäleirille ja suosittelen hakemaan niihin. Ne ovat tosi mukavia ja siellä on mukavaa ohjelmaa ja omasta kokemuksesta voin sanoa että niistä missä minä olen toiminut ohjaajana on lapset tykänneet olla.

no joo kotonahan muttako 7-vuotias ei edes tahdo jäädä kotiin yksin eikä ole sisaruksia. Mummot ja vaarit työ elämässä, isä ei ole samassa osoitteessa/lähelläkään ja työvoimatoimisto pakottaa koulutukseen tai päiväraha katkeaa. Eikä lapsi voi olla leikkikentälläkään esim 6 tuntia. Pitäisiköhän lasten puolesta olla huolissaan vai selviääkö ne pienet itkien kotona sitten koko työpäivän? minä en ainakaan jätä lastani itkemään kotiin otan sitten ennemmin vaikka rahattoman kauden mutta lapseni on minulle tärkeä

onko vielä tällä hetkellä eskarissa ja hoidossa sen jälkeen? pidä hoitopaikka koulun alkuun asti. nIin tein minä.
viime kesänä nuo nuorimmat oli kaksistaan eka kesän (oli järkätty ohjelmaa, leirejä yms mutta aika lailla niitä "kaksin kotona" päiviä tuli). Laitoin ruoat valmiiksi niin että lämmittivät vaan mikrossa ja pari kertaa kuussa kävivät "ulkona syömässä".
mutta jos on vaan vielä hoidossa, pidä tosiaan se hoitopaikka.
vanhin lapseni aikanaan oli yksin 7 v, naapurin "mummon" kanssa oli yya sopimus eli sai mennä sinne mummolle ja mummo kävi joskus kurkkaamassa. Se oli aikaa ennen kännyköitä, nythän sekin tekee elämän helpommaksi.

Yhteistyössä