Missä asennossa synnytit? Miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja j
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

j

Vieras
Luen parhaillani aktiivisesta ja luonnonmukaisista synnytystavoista amerikkalaisen kätilön kirjoittamaa kirjaa. On todella silmiä avava.

Kirjassa käydään läpi eri kansojen ja eri aikakausien tyypillisiä ponnistusasentoja, ja sen mukaan ennen 1800 lukua ja yhä nykyäänkin muissa kuin länsimaissa tyypillisin synnytysasento on jokin muu kuin selällään tai puoli-istuen ponnistaminen.

Olen raskausviikolla 33 ja tämä kiinnostaa minua: Missä asennossa synnytyksesi eteni parhaiten? Missä asennossa ponnistit? Miksi?

Ohjasiko kätilö sinua kokeilemaan eri asentoja?

Jos synnytit selällään tai puoli-istuen, miksi teit niin?

Mä synnytin kyljelläni ja oli todella hyvä asento. Olin lukenut että selällään synnyttäessä häntäluu ei pääse joustamaan niin hyvin ja tulee herkästi repeämiä. Mulla ponnistusvaihe kesti 19 min eikä tullu repeämiä.

Polvillaan sängyllä mieheen nojaten. Ei ehitty miettiä kivunlievitystä ja siinä asennossa kestin supistukset parhaiten ko sain samalla halia miestä :D Kätilö kyllä patisti selälleen ja siitä uhkas tulla jo tappelu, mies oli erotuomarina ja totes että jospa synnyttäjä sais päättää... :xmas: Koko synnytys oli ihan hemmetin nopea tapahtuma siitä ko vedet meni, sitä ennen oli kyllä supistuksia mut epäsäännöllisiä ja tehottomia. Vedet ko meni niin se oli menoa sitte...

Alkuperäinen kirjoittaja -J-:
Mä synnytin kyljelläni ja oli todella hyvä asento. Olin lukenut että selällään synnyttäessä häntäluu ei pääse joustamaan niin hyvin ja tulee herkästi repeämiä. Mulla ponnistusvaihe kesti 19 min eikä tullu repeämiä.

Minä myös kyljelleen..Tulin sairaalaan vaan ponnistamaan,sen verran nopeasti eteni synnytys..Mä kyllä repesin aika pahasti,mutta muuten hyvä asento oli.En ollut kyllä ehtinyt asentoihinkaan paneutua mutta kätilö onneksi ohjeisti vähän=)

Pöydällä molemmilla kerroilla. En tiedä, miten kuopuksen ponnistaminen olisi voinut sujua helpommin missään toisessa asennossa, tuli alle 2 minuutissa. Komplikaatioiden vaaran vuoksi (olen lyhyt ja vauvojen arveltu olevan suuria) mulla vaihtoehtona vain pöytä.

Jakkaralla synnytin kun sitä neuvolassa oltiin suositeltu, kun luonnonmukasista synnytysvaihtoehdoista kyselin. Arvostan niin meidän neuvolaa siitä, että olivat avarakatseisia eivätkä "vanhan liiton" kätilöitä Sama juttu laitokselle :)

Ja reilu 4kg vauva tuli eikä ainuttakaan repeämää.

Ekasta jakkaralla, julmetun pitkä ponnistusvaihe mut jakkaralla alkoi sentään jotenkin edetä.

Tokasta sängyllä puoli-istuvassa, kun ei enää muuallekaan päästetty... :|

Molemmista repesin, tokasta enemmän kuin ekasta.

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
selällään, lapset syntyneet niin helposti ja nopsaan, että ei siinä ole asentoja ehtinyt miettimään.

Tämä onkin minusta mielenkiintoista, kun sanot, että tottakai selällään, että et ehtinyt miettiä muita vaihtoehtoja. Miksi selällään ponnistaminen tuli ensimmäisenä asentona sinulle mieleen?

Ekan kans olin puoli-istuvassa, ei ollu hyvä mutten siitä oikeen päässy minnekään vaikka ensin ajattelin että jakkaralle haluan. Toisaalta, vauva oli väärässä tarjonnassa ja käsi otsalla tulossa eikä imukuppia ois voinut jakkaralla ollessa käyttää.
Kokeilin kans kyljellään ponnistamista mutta se sujui vielä huonommin.

Toisen kans kokeilin sen jakkarankin, se oli paaaljon helpompi asento, tosin vauvakin oli melkein kilon pienempi..

Ponnistin vasemmalla kyljelläni. En tiedä miksi. Jossain vaiheessa kätilöt käskivät kääntyä selälleen. Olen itsekseni ajatellut,että siinä vaiheessa,kun lapsen pää oli syntynyt käskivät kääntyä selälleen.
Koin synnytyksen helpoksi ja nopeaksi. Koko juttu kesti vain vähän päälle 7h. Ponnistusvaihekin vain 7 min.

Selällään ja katkopatja painoi ikävästi selkää.
En vaan siinä tohinassa osannu tai tajunnu vaatia muuta asentoa.

Jos toiste vielä pääsen synnyttämään niin jakkaraa tms. vois kokeilla.

Ekan synnytin puoli-istuvassa vaikka alunperin suunnittelin jakkaraa...jalat vaan oli sen verran vetelänä ja tärisevät etten kyenny enää jakkaralle ku aika ois ollu.
Toka sitten suunnitellusti lääkärin määräyksestä poikkipöydällä jalat telineissä, koska oli odotettavissa iso vauva ja koska esikoinen 3,6kg jäi aikoinaan hartioista kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyllähän sen jo terve järkikin sanoo, ettei puoli-istuva tai selällään synnyttäminen ole luonnollista.

Mun oli pakko synnyttää selällään (sektio) mutta sehän ei olekaan luonnollista. Kaikkien mielestä en ole edes synnyttänyt.

Perinteisesti puoli-istuvassa. Viimeisestä olisin halunnut kokeilla kontillaan,mutta kätilö "ei antanut". Mulle toi puoli-istuva-asento on laittanut selän huonoon kuntoon.. jos viä synnyttäisin varmaan seisoisin tai olisin polvillaan...

Alkuperäinen kirjoittaja heta:
Ekan synnytin puoli-istuvassa vaikka alunperin suunnittelin jakkaraa...jalat vaan oli sen verran vetelänä ja tärisevät etten kyenny enää jakkaralle ku aika ois ollu.
Toka sitten suunnitellusti lääkärin määräyksestä poikkipöydällä jalat telineissä, koska oli odotettavissa iso vauva ja koska esikoinen 3,6kg jäi aikoinaan hartioista kiinni.

Tätä juuri en noissa sairaaloiden käytännöissä tajua: Millä tavalla suuri vauva syntyy muka helpommin jos synnyttäjä puskee sitä ylämäkeen? Eikö silloin nimenomaan pystyasento auttaisi vauvan ulos punnertamisessa?

_Vai johtuuko tuo lääkärien vaatimus selällään punnertamisesta vain siitä, että heidän ei itsensä tarvitse kyykistyä, että saavat paremman näkymän emättimen suulle kun synnyttäjä makaa selällään?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja heta:

Tätä juuri en noissa sairaaloiden käytännöissä tajua: Millä tavalla suuri vauva syntyy muka helpommin jos synnyttäjä puskee sitä ylämäkeen? Eikö silloin nimenomaan pystyasento auttaisi vauvan ulos punnertamisessa?

_Vai johtuuko tuo lääkärien vaatimus selällään punnertamisesta vain siitä, että heidän ei itsensä tarvitse kyykistyä, että saavat paremman näkymän emättimen suulle kun synnyttäjä makaa selällään?

Koska imukupin saa varmaan helpommin paikoilleen paremmalla näkyvyydellä?

Yhteistyössä