Missä asennossa synnytit? Miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja j
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä olen synnyttänyt kerran puoli-istuvassa, kerran kyljelläni ja takana on myös sektio.

Molemmat alatiesynnytykset ovat olleet sellaisia, että olen saanut määräyksen siirtyä sänkyyn vauvan sydänäänien romahduksen vuoksi. Ekalla kertaa napanuora oli kolme kertaa vauvan kaulan ympärillä ja toisella kerralla napanuorassa oli solmu.

Joten likikään aina asiat eivät mene niin kuin itse suunnittelee!

Puoli-istuvassa ja oli ihan kamala, oon vieläkin katkera, kun en saanut valita. Oli hankala ponnistaa ja koko hommasta ei meinannut tulla mitään. Olisin halunnut kokeilla istualtaan, luulis että se ois ollut luonnollisempi ja helpompi. Kätilö oli semmoinen vanha nainen ja hänen selkä ei olisi kestänyt kyykkiä ja seurata muissa asennoissa.

Tunsin itseni jotenkin alistetuksi siinä puoli-istuvassa. Aluksi sain kokeilla toisessa asennossa nuoremman kätilön kanssa, mut sit tuli tämä mummo ja pakotti mut puoli-istuvaan.

Polvillani/nelinkontin (sängyn päätyä oli nostettu ylös, en tiedä kummaks lasketaan :D)

Todella hyvin meni. En olisi voinut kuvitellakaan makaavani selälläni supistusten yhteydessä. Alunperin olisin halunnut kyykkiä, mutta sairaalassa ovat kovasti patistamassa sänkyyn. Sentäs eivät kehdanneet makuuttaa selälleen. Siinä vaiheessa olisin kävelly ulos kadulle synnyttää, ihan oikeasti. Ulkona oli kuitenkin mukavan lämpöinen kesäpäivä :)

Seuraavan synnytän todennäköisesti kotona, mahdollisimman pystyssä asennossa. Viime kerralla ponnistusvaihe oli todella hyvä kun sain seisoskella. Polvillani sujui ihan hyvin, mutta teki kuitenkin selvästi kipeämpää kuin seisoskelu ja kyykkiminen.

Puoli istuvassa asennossa olen kaikki lapset maailmaan punnannut.

Siksi, että olen ollut niin kipeä etten ole pystynyt juuri liikkumaan ja piuhojakin on ollut senverran, että tuskin olisin edes saanut sängyltä nousta. Ja se ponnistaminen on ollut tuossa asennossa helppoa. Viimeisin tuli kahdella ponnistuksella, joten en näe syytä vaihtaa asentoa enää tuosta !paremmaksi" jos semmoista edes on.

Onko niin, että lapsen pässä oleva piuha pakottaa ponnistamaan selällään/puoli-istuvassa asennossa?

Mietin, että kun oikeasti haluaisin ponnistaa pystymmässä asennossa (jakkara, nelinkontin, kyykyssä, seisaallaan tms) niin onko silloin kuitenkin mahdollista tarkkailla lapsen vointia päähän kiinnitettävällä piuhalla?

Kertokaa te, joilla ponnistus viety loppuun asti muuten kuin selällään.

Alkuperäinen kirjoittaja heta:
Ekan synnytin puoli-istuvassa vaikka alunperin suunnittelin jakkaraa...jalat vaan oli sen verran vetelänä ja tärisevät etten kyenny enää jakkaralle ku aika ois ollu.
Toka sitten suunnitellusti lääkärin määräyksestä poikkipöydällä jalat telineissä, koska oli odotettavissa iso vauva ja koska esikoinen 3,6kg jäi aikoinaan hartioista kiinni.

Ihmettelen miksi sut on laitettu pöydälle, mä synnytin ekan selällään, ja tokan vasemmalla kyljellä maaten KOSKA oli tiedossa iso vauva ja pelkäsivät että jää kiinni. parhaitenhan ne lantion mitat tulee hyväksikäytettyä kontallaan tai kyljellään.

kokeillut säkkituolia, jakkaraa, selällään, kyljellään ja puoli-istuvaan päädyin. toisen kohdalla totesin kätilölle että puoli-istuva ja jalat telineille (joita ne ei saanut lopulta edes tukevasti kiinni...) halusin, että sain parhaan voiman. kolmella ponnistuksella se kuopus sitten tulikin :D

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Ohjasiko kätilö sinua kokeilemaan eri asentoja?

Jos synnytit selällään tai puoli-istuen, miksi teit niin?

1. Aina on tarjottu vaihtoehtoja. Kerran ohjattu jopa niin hanakasti, että mieli teki karjua etten tullut mihinkään perhanan jumppatunnille, vaan synnyttämään.

2. Puoli-istuvassa kaikki kolme tähän asti, koska se on mulle ollut kivuttomin, luontevin ja mukavin asento.

Lonkat meni alta jo 1,5 kk ennen synnytystä, niin eihän siinä ollut muuta mahdollisuutta kuin hieman sängynpäätyä nostettua ja ukon pitäessä tyynyä koholla ponnistaa. Synnytin, koska sikiö tuli valmiiksi.

1. synnytys makuuasennossa-olin täynnä piuhoja ja raskausmyrkytys
2. makuuasennossa, istukka repesi osittain- en saanut liikkua
3. ensin seisaaltaan ja kun alkoi ponnistuttamaan hyppäsin pedille ja lapsi syntyi saman tien :)
4. Lapsi väärässä tarjonnassa- hirveitä kipuja en voinut kuvitellakaan muuta asentoa kuin puoli-istuva/makuulla. yritin liikkua, mutta siitä vaan ei tullut kipujen vuoksi mitään.

Eri synnytyksissä on ollut erilaisia kätilöitä, yksi "antoi kokeilla" vapaasti kaikkia asentoja, mm. jakkaraa, mutta todettiin, että mun on vaikea löytää ponnistussuuntaa muuten kuin siinä puoli-istuvassa asennossa. Toisen kanssa kokeiltiin mm. sitä kyljellään ponnistamista ja siinä vauva liukui nopeasti ihan alas, mutta lopullinen ponnistaminen tapahtui puoli-istuvassa asennossa. Muutenpa kätilöt on aikalailla "komentaneet" siihen puoli-istuvaan asentoon... Riippuu varmaan kätilöistä ja siitä miten synnytys ja ponnistusvaihe etenee.
Olen saanut kolmesti pieniä repeämiä ja kahdesti on tehty episiotomia, kaikista olen toipunut hyvin, mutta en tiedä olisko paremmin vai huonommin, jos olisi ollut eri ponnistusasento.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eri synnytyksissä on ollut erilaisia kätilöitä, yksi "antoi kokeilla" vapaasti kaikkia asentoja, mm. jakkaraa, mutta todettiin, että mun on vaikea löytää ponnistussuuntaa muuten kuin siinä puoli-istuvassa asennossa. Toisen kanssa kokeiltiin mm. sitä kyljellään ponnistamista ja siinä vauva liukui nopeasti ihan alas, mutta lopullinen ponnistaminen tapahtui puoli-istuvassa asennossa. Muutenpa kätilöt on aikalailla "komentaneet" siihen puoli-istuvaan asentoon... Riippuu varmaan kätilöistä ja siitä miten synnytys ja ponnistusvaihe etenee.
Olen saanut kolmesti pieniä repeämiä ja kahdesti on tehty episiotomia, kaikista olen toipunut hyvin, mutta en tiedä olisko paremmin vai huonommin, jos olisi ollut eri ponnistusasento.

Vielä tähän että synnytyksen aikana olen muuten saanut olla pystyssä ja liikkua, vain sen tutkimisen ja ponnistuksen ajaksi olen mennyt sänkyyn.

Siinä perus-sängyssä, kahdesti. Ei tarjottu muita vaihtoehtoja, vaikka ekalla kerralla pyysin jakkaraa. Kätilö ei ollut tuttu jakkaran kanssa, joten hän ei halunnut sitä käyttää silloin. Toisella kerralla en jaksanut enää "neuvotella" vaan tein vain kuten sanottiin. Se toka meni nyt muutenkin niin nopeasti, ettei sillä ollut mitään väliäkään missä ponnistin kun kävi niin äkkiä. Siinä ekassa se jakkara olisi voinut ollakin hyvä, kun ponnistusvaihe pitkittyi yli tuntiin ja oli rankka.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko niin, että lapsen pässä oleva piuha pakottaa ponnistamaan selällään/puoli-istuvassa asennossa?

Mietin, että kun oikeasti haluaisin ponnistaa pystymmässä asennossa (jakkara, nelinkontin, kyykyssä, seisaallaan tms) niin onko silloin kuitenkin mahdollista tarkkailla lapsen vointia päähän kiinnitettävällä piuhalla?

Kertokaa te, joilla ponnistus viety loppuun asti muuten kuin selällään.

meillä oli se piuha muksun päässä kiinni ja tosiaan jakkaralla synty..

Jakkaralta ponnistanu 2 muksua (1-2 ponnistusta ja vauva maailmassa)ja ehdottomasti paras vaihto-ehto mulle. Muiden kohdalla puoli-istuvassa ja on huono vaihtoehto, mut siinä ku kätilöt tutkii kohdunsuuta ja samalla käskee ponnistamaan jne.. ei oikein tullu asentoo vaihdettua. Nelosesta issiaskipu oli niin kova, etten pystynyt liikkumaan enkä näin ollen saanut vaihdettu asentoakaan, tutkimusten yms jälkeen, vaikka jakkara oli odottamassa :/

Yhteistyössä