Missä asennossa synnytit? Miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja j
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyllähän sen jo terve järkikin sanoo, ettei puoli-istuva tai selällään synnyttäminen ole luonnollista.

Mun oli pakko synnyttää selällään (sektio) mutta sehän ei olekaan luonnollista. Kaikkien mielestä en ole edes synnyttänyt.

Sinulle ja muille sektiolla synnyttäneille selällään synnyttäminen suotakoon :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja heta:
Ekan synnytin puoli-istuvassa vaikka alunperin suunnittelin jakkaraa...jalat vaan oli sen verran vetelänä ja tärisevät etten kyenny enää jakkaralle ku aika ois ollu.
Toka sitten suunnitellusti lääkärin määräyksestä poikkipöydällä jalat telineissä, koska oli odotettavissa iso vauva ja koska esikoinen 3,6kg jäi aikoinaan hartioista kiinni.

Tätä juuri en noissa sairaaloiden käytännöissä tajua: Millä tavalla suuri vauva syntyy muka helpommin jos synnyttäjä puskee sitä ylämäkeen? Eikö silloin nimenomaan pystyasento auttaisi vauvan ulos punnertamisessa?

_Vai johtuuko tuo lääkärien vaatimus selällään punnertamisesta vain siitä, että heidän ei itsensä tarvitse kyykistyä, että saavat paremman näkymän emättimen suulle kun synnyttäjä makaa selällään?

Suuret hartiat saadaan "koukattua" ulos jos on poikkipöydällä takapuoli tavallaan ilman päällä.
Mulla laitettiin alusastia persiin alle kun jäi poika hartioista kiinni ja kätil kouppas ne hartiat sormien avulle venytti reikkää alaspäin ja ne hartiat lompasti ulos...

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ekan synnytin puoli-istuvassa vaikka alunperin suunnittelin jakkaraa...jalat vaan oli sen verran vetelänä ja tärisevät etten kyenny enää jakkaralle ku aika ois ollu.
Toka sitten suunnitellusti lääkärin määräyksestä poikkipöydällä jalat telineissä, koska oli odotettavissa iso vauva ja koska esikoinen 3,6kg jäi aikoinaan hartioista kiinni.

Tätä juuri en noissa sairaaloiden käytännöissä tajua: Millä tavalla suuri vauva syntyy muka helpommin jos synnyttäjä puskee sitä ylämäkeen? Eikö silloin nimenomaan pystyasento auttaisi vauvan ulos punnertamisessa?

_Vai johtuuko tuo lääkärien vaatimus selällään punnertamisesta vain siitä, että heidän ei itsensä tarvitse kyykistyä, että saavat paremman näkymän emättimen suulle kun synnyttäjä makaa selällään?

Koska imukupin saa varmaan helpommin paikoilleen paremmalla näkyvyydellä?

Ahaa, joo ymmärrän. Mutta voi kai asentoa siinä vaiheessa vielä vaihtaa jos tulee tarve imukuppia käyttää? Eli vaikka ensin ponnistaisi jakkaralla ja sitten jos huomataan että tarvitaan vetoapua, sitten mentäisiin sellaiseen asentoon että imukuppia voidaan käyttää?

Esikoisen synnytin puoli-istuvassa asennossa. Kokeiltiin myös kyljellään olemista mutta se ei tuntunut yhtään hyvältä, puoli-istuva asento oli parempi.

Kuopuksesta olin pyytänyt jakkaran mutta puoli-istuvassa asennossa sängyllä synnytin, jalat telineissä ja kolmen henkilön avustamana, kun vauva syntyi kasvot edellä. Ei siis ollut vaihtoehtoja.

Mun synnytys päätyi kiireelliseen sektioon, mutta jos olisin ponnistamaan päässyt olisin toivonut jakkaraa. Tämä siksi että vähänkin jos koitti mennä makaavaan asentoon niin supistukset oli sietämättömiä, kun taas istualtaan kestin niitä paljon paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:

Suuret hartiat saadaan "koukattua" ulos jos on poikkipöydällä takapuoli tavallaan ilman päällä.
Mulla laitettiin alusastia persiin alle kun jäi poika hartioista kiinni ja kätil kouppas ne hartiat sormien avulle venytti reikkää alaspäin ja ne hartiat lompasti ulos...

Joo, näin venytettiin munkin rööriä ja kaiveltiin poika pihalle...auts!
Toinen kätilö vielä painoi mahan päältä vauhtia.

Ite synnytin kaksoet keskosina ja jouduin pienten viikkojen takia synnyttämään puoli-istuvassa asennossa (jotta molempien vauvojen sydänääniä pystyttiin monitoroimaan sekä jotta b-vauvaa voitiin pidellä paikallaan a-vauvan tullessa ulos, eli ettei päässyt kääntymään poikittain kohdussa).

Aukeamisvaihekin oli pakko maata liki liikkumatta sängyssä kun ensin synnytystä yritettiin 18 h estää ja olin tipassa + kaksissa sydänantureissa. Liikkuminen ja pystyasento olisi edistänyt synnytystä ja sitä ei siis haluttu.

Kun noin 18 h jälkeen todettiin, että estoyrityksistä huolimatta supistukset ovat todella kipeitä ja kohdunkaula 7 cm auki, päätettin, että nyt saavat syntyä kun ei muutakaan voida. Sain epiduraalin ja nukuin. Kun heräsin, oli 10 cm auki ja sain alkaa suoraa ponnistaa pöydällä.

Avautumisvaihe liikkumatta sängyllä oli helvettiä. Nyt odotan 3.lasta (vain yhtä tällä kertaa) ja toivon tosiaan että saan itse päättää liikkumisestani ja asennoista. Siksi olen tätä täällä kysellyt.

Ensin kyljellään eikä siitä tullut mitään. Kätilö pyysi kääntemään puoliistuvaan selälleen ja sitten molemmista jaloista työnnettiin/autettiin ja sain paremmin puserrettua. Episiotomia tehtiin, ei repemiä. Tyytyväinen olin ja saman asennon haluan ensi kerrallakin.

Minuu varotettiin kun menin toista synnyttää että jos jakkaralle menen niin siinä ei pysty imukuppia käyttämään. Kai siitä olis sitten pitänyt siirtyä sängylle jos ois tullu ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:

Minuu varotettiin kun menin toista synnyttää että jos jakkaralle menen niin siinä ei pysty imukuppia käyttämään. Kai siitä olis sitten pitänyt siirtyä sängylle jos ois tullu ongelmia.

Minulle sanottiin samaa, kuten myös se että jakkaralla saa ponnistusvaihe kestää maksimissaan 20 min.

Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
puoli istuvassa kun käskettiin :laugh:

Sama homma. Esikoista tehdessä oli vielä jalat sidottu reunoihin kiinni, että ei siitä mihinkään lähdetty tai asentoa vaihdettu.

Apua, miksi?

Jos multa kysyt niin en oikein tiedä.... Esikoinen synty pylly edellä ja siinä oli jos jonkinlaista hässäkkää. Tai jos mä vaan riehuin sitten liikaa niitten mielestä :D

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:

Minulle sanottiin samaa, kuten myös se että jakkaralla saa ponnistusvaihe kestää maksimissaan 20 min.

Miks saa kestää max 20 min?

Ekassa selällään kun kaikkia muita asentoja oli jo yritetty, ponnistusvaihe kesti puoltoistatuntia ja oli aivan kauhea. Toisessa kyljellään ponnistusvaihe kesti 12 minuuttia ja oli ihan ok.

kokeltu on monenmoista asentoa ja jakkaraa.
synnytys etenee rivakasti kun kävelee ja keinuttelee. minulle ei sopinut ollenkaan makaaminen ja "potilaana" oleminen.
vimpasta suostuin petille vasta ponnistaan. olen ponnistanut kaikki katkaistulla petillä, koska selkään on ollut pakko saada kunnon tuki. eli mieskään ei ole riittänyt tueksi vaan se peti on ollu paras selkätuki. vesirakkuloita otin kolmelta ekalta, neloselta en ehtinyt. kohdunkaulanpuudute ollu hyvä.

'Sukista kiinni' :D Oli ainut vaihtoehto siinä tilanteessa kuulemma kun oli epiduraali. Mene ja tiedä sitten, mutta en mä sitä pahana pitänyt. Tai siis mä pidin pahana koko synnytystä! |O

Tokan ponnistin kyljelläni maaten, toinen kinttu kohti taivaita 'koirankusetusasennossa'.
Se vaan tuntui hyvältä siten, kätilö oli vähän epäileväinen, mutta oli ainut asento joka tuntui siedettävältä. Nauroi että ei voi olla hyvä, mutta nopeestihan se vauva maailmaan tuli, ettei ainakaan kauaa tarvinnut kätilön mulle hirnahdella :D

Ekasta ponnistin ensin polvillaan, sitten kyljellään ja lopuksi puoli-istuvassa koska voimat ei enää riittäneet muuhun. Siinä sain kyllä parhaan voiman ponnistamiseen. 29min kesti eikä tullut repeämiä eikä tarvinnut leikata, pari pientä nirhaumaa.

Tokan sydänäänet tipahti tosi alas ja ponnistamaan alettiin kauheella kiireellä sängyllä puoli-istuvassa. Tarkoitus oli ollut kokeilla RelaxBirth-masiinaa, mutta eipä siinä vaiheessa paljon harmittanut, kunhan lapsi saatiin ulos. Napanuora oli kaulan ympärillä, mutta 8min intensiivinen ponnistus kätilön mahan päältä avustamana sai lapsen pihalle ilman pientäkään vauriota äitiin. Hyvä asento siis minun mielestäni :)

Puoli istuen semmosessa "synnytystuolissa". Musta se ei kyl näyttäny mitenkään tuolilta. Mutta hyvin toimi kaikki 3 kertaa. Jos vielä pitäs mennä niin valitsisisn sen edelleenkin.

Joo, näin venytettiin munkin rööriä ja kaiveltiin poika pihalle...auts!
Toinen kätilö vielä painoi mahan päältä vauhtia.

Yhyy en varmaan uskalla hankkia lapsia ikinä -.- Oon nimittäin tällai 155cm kirppu ja mies on sit tollai hyvin roteva 190cm joten jos se vauva perii isokokosuuden isältään ni ollaan kusessa...

Yhteistyössä