Missä maailmassa te elätte?? Rahakeskusteluihin viitaten!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup.";25432106]...
Kyllä luulis ymmärtävän, että aika moni ostaa sellaisia asioita, mihin ei ole varaa.

....Mutta näissä ketjuissa on ihan käsittämätöntä se, että tullaan kertomaan, mitä olisi pitänyt tehdä. Hmm, auttaa paljon.

[/QUOTE]

No mun mielestä niistä kommenteista pitää osata opiksi. Vaikka joskus on sössinyt raha-asiansa ja tulee siitä palstalle avautumaan, niin siitä voi ottaa opiksi mitä muut sanoo ja kertoo kuinka itse hoitavat raha-asiansa. Ei siitä ainakaan ole mitään hyötyä että peesaillaan ja silitellään päätä ja todetaan että voi voi..

Enkä minä ymmärrä tuota ylintä lausetta, että moni ostaa sellaisia asioita mihin ei ole varaa. Miksi sitä pitäisi ymmärtää? Ennen nettiä pidin itsestään selvänä että ihmiset ostaa sen mihin on varaa, mutta näiden keskustelupalstojen kautta onkin sitten auennut, että ihmiset ostaa vaikkei todellakaan olisi varaa. Juuri tällaista köyhyyttä en ymmärrä; itse aiheutettua.. Eli olisi varaa ihan hyvään elämään, mutta sitten mokataan se sillä että ostetaan sellaista mihin ei ole varaa ja kituutetaan..

[QUOTE="alkup.";25432143]Hienoa. Tukehdu ilkeyteesi. Minä osaan, muut ei. Säälittäviä nuo muut.

Mua ärsyttää yhteiskunnalta vuosia rahaa pummivat elämäntapaintiaanit ja juopot, kyllä. Mutta ei sentään sellaiset ihmiset, jotka joskus erehtyvät. Kyllä elämä monia opettaa ilmankin, että Kaksplussalla vielä joku sylkee päälle.

Ja kyllä tämä mun aloituksessa mainittu ystäväni on nyt noussut jaloillensa ja varmasti häpeää silloista elämäänsä. Oppi hänkin, kantapään kautta. Mutta oli hyvä, että silloin oli jonkinlainen systeemi, joka piti hänet vedenpinnan yläpuolella, kun ei itse osannut.[/QUOTE]

Tukehdu ihan itse vaan.

Ihminen on oppivainen eläin ja liian monet oppivat, että mokata voi koska sossusta löytyy iloinen täti joka auttaa.

Meillä ei ole koskaan opetettu kotona taloudenpitoa, raha-asioista puhuminen oli tabu. Nuorempana tuli sitten mokailtua ja niitä maksellaan osaksi vieläkin, ei onneksi mitään ulosotossa tai perinnässä, mutta leveämpi leipä olisi nyt jos olisi nuorempana vähän paremmin tajunnut asioita.

Nyt itsellä kouluikäisiä lapsia ja ihan avoimesti puhutaan raha-asioista; mistä rahaa tulee, mistä laskuja tulee, pitääkö kaikesta maksaa (koululaiset 1 ja 2lk ja sit kaksi nuorempaa lasta), saako viikkorahaa ja mitä viikkorahan eteen täytyy tehdä. Haluan myös opettaa säästämisen tärkeyden; sen että rahaa on yllättäviin tilanteisiin tallessa tai sen että isompaan hankintaan säästetään jonkin aikaa jne.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Alkuperäinen kirjoittaja Oppiva eläin;25432163:
Oletko miettinyt, että se "jossittelu" kuitenkin voi auttaa pidemmällä tähtäimellä enemmän kuin päähäntaputtelu? Jos ihminen oppii, että omista töppäilyistä selviää muiden avuilla, niin eikö hän vain jatka samaa vahingollista käyttäytymismallia?

Taitaa toimia ihan yhtä hyvin kuin se, että joku valitaa ylipainoansa ja minä totean, että saakelin läski, oisin jättänyt ne muffinit ja pizzat syömättä niin olisit laihempi. Niin tämä "oppiva eläin" pohtii, että "Ooo, Kaksplussalta löytyi vastaus - vähemmän ruokaa ja enemmän liikuntaa." Ja sitten näemme puolen vuoden päästä huippukuntoisen entisen läskin.

Ei kai tämän palstan avulla monikaan ole selvinnyt - viitaten tuohon "selviää muiden avuilla". Sympatiaa ja neuvoja sen sijaan moni kaipaa.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Tarkoittaako ap että kaikkien hyvin raha-asiansa hoitavein pitäisi avustaa taloudellisesti niitä jotka on ITSE sössineet omat asiansa? kyllä multa riittää sääliänja empatiaa, tarvittaessa taloudellista tukekin niille jotka ovat esim sairauden, työttömuyden tms takia joutuneet huonoon taloustilanteeseen. Mut ei heru sääliä niiööe jotka ostelee jotain kivoja juttuja, kuten uusia huonekaluja, merkkivaatteita ja ulkomaanmatkoja, joihin ei oikeasti ole varaa mutku tekee niin mieli. Sanon edelleen sen että jokaine on oman onnensa seppä. Just kuulin eilen radiosta kun aiheesta keskusteltiin. Siinä puhuivat että jos kaikki maaiman rahat jaettais aamulla tasan kaikkien ihmisten kesken, niin puoleen päivään mennessä olisi taas maapallolla jako rikkaisiin ja köyhiin. Nin se vaan menee.

Mutta sehän on maailman yksinkertaisin asia: ei voi syödä enempää kuin tienaa. Ei kai tuo nyt mitään talousalan tutkintoa vaadi!

En minäkään käsitä, miksi pitäisi ymmärtää saati hyväksyä, että moni ostaa sellaisia asioita mihin ei ole varaa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Opiskeluaikaan tuli alkukesäsästä usein elettyä kädestä suuhun, mitään ylimääräistä ei aina olllut. Mutta rahan saa riittämään, kunhan katsoo mihin sitä laittaa.

Minulta ei oikein jaksa riittää emptatiaa tai sympatiaa sellaiselle, jolla rahaa riittää kyllä niin alkoholiin kuin tupakkaankin, mutta välttämättömään elämiseen ei.

Hohhoh, Internetin ihmeellisessä maailmassa on vaikeaa selittää itseänsä, mutta yritetään.

Eli

a.) en ole sitä mieltä, että köyhät ei osaa säästää, mielenterveyspotilaat on surkeita tms.

b.) rikkaiden ei tarvitse heitellä rahaa köyhille

c.) oman elämänsä sössineitä ei tarvitse kansalaisten mennä joukolla halaaman ja heittämään kolikoita päälle

Vaan yritän vaan vedota siihen, että Suomessa asuu paljon tyhmiä ihmisiä. Toisen viisastuvat, toiset eivät, toiset tyhmenevät joskus. Sitten on iso joukko ihan fiksujakin, jotka vaan ovat olosuhteiden pakosta rahapulassa. En minäkään hyväksy sitä, että ostetaan ja kulutetaan yli omien varojen. Mutta ymmärrän, että näin voi tapahtua ja tapahtuukin. Siitä lause "luulis ymmärtävän..." vai mitä nyt sanoinkaan.

Olen asunut koko lapsuuteni ns. huonoilla seuduilla. Meidän perhe oli vähävarainen, mutta koulutettu ja säästäväinen. Sen sijaan näin ihan melkein joka päivä sellaisia perheitä, jossa arjenhallinta ei ollut kunnossa.

Koko pointtini tulee tässä: koirakin oppii kivemmin ja helpommin, kun sitä kehuu hyvästä työstä kuin hakkaa huonosta. Älkää nyt repikö mitään köyhä = koira -ajatuksia. Vaan sitä, että elämässä, työssäni ym. olen nähnyt sen, että hyvällä saa usein enemmän aikaan kuin pahalla. Miksi siis haukkua jotain palstalaista ja saada siitä itselle hyvää mieltä?

Haluan vielä lainata yhden kohdan tuosta pitkästä "Sossusta asiaa..." -ketjusta.

Nimimerkki "Mies" toteaa: "Luulisi kaikilla olevan jemmassa pahan päivän varalle sen verran että ainakin kuukauden pärjää."

Tämä tiivistää kaiken. Missä maailmassa elää hän joka ei tiedä, että kaikilla ei todellakaan ole niin paljoa rahaa säästössä. Ja näitä ajatuksia tuntuu olevan paljon liikenteessä.

[QUOTE="vieras";25432192]Tukehdu ihan itse vaan.

Ihminen on oppivainen eläin ja liian monet oppivat, että mokata voi koska sossusta löytyy iloinen täti joka auttaa.[/QUOTE]

Sä ainakin vaikutat kunnon lehmältä!

[QUOTE="alkup.";25432298]Haluan vielä lainata yhden kohdan tuosta pitkästä "Sossusta asiaa..." -ketjusta.

Nimimerkki "Mies" toteaa: "Luulisi kaikilla olevan jemmassa pahan päivän varalle sen verran että ainakin kuukauden pärjää."

Tämä tiivistää kaiken. Missä maailmassa elää hän joka ei tiedä, että kaikilla ei todellakaan ole niin paljoa rahaa säästössä. Ja näitä ajatuksia tuntuu olevan paljon liikenteessä.[/QUOTE]

Joo, samaa mietin, ja meinasin kyseiselle nikille vastata; mutta en jaksanut. Kun ei ole ymmärrystä, niin pysykööt mustavalkoisessa maailmassaan

[QUOTE="alkup.";25432298]Haluan vielä lainata yhden kohdan tuosta pitkästä "Sossusta asiaa..." -ketjusta.

Tämä tiivistää kaiken. Missä maailmassa elää hän joka ei tiedä, että kaikilla ei todellakaan ole niin paljoa rahaa säästössä. Ja näitä ajatuksia tuntuu olevan paljon liikenteessä.[/QUOTE]

Ja jos ei tuo koko kuukausi laskuineen, ruokineen ja vuokrineen onnistu, ainakin sen verran pitäisi olla säästössä että seuraavan vuokran voi maksaa.

Minä elän maailmassa, missä ison osan ongelmana ei ole liian pienet tulot, vaan tuloihin nähden kohtuuttoman suuret menot, epärealistiset odotukset (pitäisi olla sama elintaso kuin kahden työssäkäyvän vanhemman perheessä, vaikka elää sosiaaliturvan avulla) ja hämmästyttävän huono taloudellinen elämänhallinta (kun rahaa tulee, se pistetään samantien leviäksi ja viikon kuluttua itketään kun ei enää olekaan rahaa maksaa laskuja, ja ostetaan osamaksulla sellaista mihin ei ole oikeasti varaa).

Moni ongelma ratkeaisi sillä, kun ihmiset käyttäisivät hieman enemmän järkeään.

Juu, ei näköjään kakilla ole vararahastoa, mutta kannattaisi olla.

Et arvaakaan kuinka mukavaa on omata muutaman vuoden vararahasto, kummasti helpottaa elämää.

Musta on ihanaa että tältä palstalta löytyy kasa järkeviä ihmisiä joilla on kahden kuukauden vararahasto rahaa. Mutta valitettavasti joillakin tavallisilla tallaajilla elämä ei mene näin. Olen samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa minne empatia on kadonnut ja eritoten kyky asettua toisen asemaan?

seuraavan kerran kun joku teistä super säästäjistä ja talousneroista ryssii jollain elämän taholla,miettikää tosissanne haluatteko te silloin kuulla kuinka minä olisin haldannut senkin asian.
se että MINÄ(minä,minä,minä,minä,minä) osaan jonkun asian ja se on minulle opetettu ja itsestään selvyys,ei se muille sitä välttämättä ole,sillä eivät ihmiset ole toistensa heijastuksia.

Musta on ihanaa että tältä palstalta löytyy kasa järkeviä ihmisiä joilla on kahden kuukauden vararahasto rahaa. Mutta valitettavasti joillakin tavallisilla tallaajilla elämä ei mene näin. Olen samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa minne empatia on kadonnut ja eritoten kyky asettua toisen asemaan?

Ei velkaa ja omalla työllä kasattu 10 vuoden vararahasto kasassa, mitäs siihen sanot?

"Juu, ei näköjään kakilla ole vararahastoa, mutta kannattaisi olla.
Et arvaakaan kuinka mukavaa on omata muutaman vuoden vararahasto, kummasti helpottaa elämää."

Moni asia kannattaisi. Sinun kannattaisi hankkia myötätunnon tuntemisen taito. Minun kannattaisi hankkia muutaman vuoden vararahasto.

No, ihan mitä kukin arvostaa.

seuraavan kerran kun joku teistä super säästäjistä ja talousneroista ryssii jollain elämän taholla,miettikää tosissanne haluatteko te silloin kuulla kuinka minä olisin haldannut senkin asian.
se että MINÄ(minä,minä,minä,minä,minä) osaan jonkun asian ja se on minulle opetettu ja itsestään selvyys,ei se muille sitä välttämättä ole,sillä eivät ihmiset ole toistensa heijastuksia.

Näin juuri, mutta täällä on nää samat pätemässä, jotka eivät koskaan - ikinä - missään vaiheessa mokaa, joudu odottamattomiin tilanteisiin ym

[QUOTE="alkup.";25432427]"Juu, ei näköjään kakilla ole vararahastoa, mutta kannattaisi olla.
Et arvaakaan kuinka mukavaa on omata muutaman vuoden vararahasto, kummasti helpottaa elämää."

Moni asia kannattaisi. Sinun kannattaisi hankkia myötätunnon tuntemisen taito. Minun kannattaisi hankkia muutaman vuoden vararahasto.

No, ihan mitä kukin arvostaa.[/QUOTE]

Jos sinulla olisi vararahasto niin sitten sun ei tarttis kerjätä palstalla myötätuntoa.

[QUOTE="vieras";25432435][/B]

Näin juuri, mutta täällä on nää samat pätemässä, jotka eivät koskaan - ikinä - missään vaiheessa mokaa, joudu odottamattomiin tilanteisiin ym[/QUOTE]

Jokainen mokaa, mutta viisas osaa varautua.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Mä olen lähestulkoon aina noissa rahavaikeusketjuissa ymmärtänyt aloittajaa ja sitä, että ihminen voi ihan vaan tietämättömyyttään ajautua tilanteeseen, josta ei selviäkään. Ja kun on pulassa, voi tehdä typeriä ratkaisuja. Tämänkin palstan mainoksissa on pikavippimainos, joten varsinkin hätätilanteessa joku voi tarttua siihen ratkaisuun. Pahimmassa tapauksessa siitä vasta kierre alkaakin.

Näitä ketjuja voi aloittajien lisäksi olla lukemassa sellaisiakin, jotka ovat pikkuhiljaa liukumassa epätoivoiseen tilanteeseen. He voivat lukemastaan havahtua ja huomata, että vielä on mahdollista estää katastrofi. Ja toimia saamiensa vinkkien mukaan. Suurin osa meistä palstalaisista on myös äitejä ja isejä ja mä toivon, että jokainen meistä muistaisi, miten tärkeää on omalle lapselleen taloudenpitoa opettaa. Ettei oma lapsi ainakaan tietämättömyyttään sössisi raha-asioitaan.

Yhteistyössä