Missä maailmassa te elätte?? Rahakeskusteluihin viitaten!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="huhhuh";25431962]
Ja minun ystäväni, aikanaan nuori yksinhuoltajaäiti. Oli silloin viinaanmenevä, mielenterveys reistaili. Jos rahaa oli niin hullu avomies joi nekin. Teidän mielestänne tällaisia ihmisiä ei saa sääliä tai auttaa, kun ovat itse kuoppansa kaivaneet.[/QUOTE]

Niin ovatkin, kukas muukaan ne sinne kuoppaan ois pakottanu, joten miksi tällaisia pitää muiden kuin heidän lähipiirinsä tukea?

[QUOTE="vieras";25432473]Jos sinulla olisi vararahasto niin sitten sun ei tarttis kerjätä palstalla myötätuntoa.[/QUOTE]

Niinpä. Nythän mä täällä vasta kerjäänkin myötätuntoa. Onko lukemis- ja ymmärrystaidoissasi ongelmaa?

Eikä viisas tee samaa mokaa toiste.

mä olen ainakin niin impulsiivinen joka suuntaan menevä, ettei talous pysy aina kohillaan.Sellanen tunne eläjä,hetkessä menijä.Äkkilähdöt on mun heikkous:heart:
Ystäväpiiri on kuitenkin niin laaja,että aina löytyy vippiä jos tiukalle vetää.
Fatan asiakas en ole ja 17-vuotiaasta omillani tullut toimeen.Ryssinyt olen useammin kuin kerran,mutta ei se mielestäni minusta tyhmää tee.Holtittoman kyllä,mitä raha-asioihin tulee.

Niin ovatkin, kukas muukaan ne sinne kuoppaan ois pakottanu, joten miksi tällaisia pitää muiden kuin heidän lähipiirinsä tukea?

Vastaan nyt tähän kuitenkin, vaikka ilmiselvä provo onkin. Jos ei ole, niin taitaa olla aika rajoittunut maailmankuva.

Luuletko, että ystäväni on eräänä päivänä päättänyt, että "minäpä haluaisin masentuneeksi alkoholistiksi". Jos et arvaa niin kerron: ei, hän ei varmastikaan itse tätä halunnut. Hänen ongelmansa olivat monen tekijän summa.

Ihanaa, että muukin kuin lähipiiri häntä tuki. Ilman yhteiskunnan apua voisi olla peli jo menetetty. Ja mieti - yhteiskunta auttoi pari vuotta ja nyt ystäväni voi tehdä työtä ja maksaa veroja seuraavat vuosikymmenet! Eikö olekin hienoa!

[QUOTE="alkup.";25432600]Vastaan nyt tähän kuitenkin, vaikka ilmiselvä provo onkin. Jos ei ole, niin taitaa olla aika rajoittunut maailmankuva.

Luuletko, että ystäväni on eräänä päivänä päättänyt, että "minäpä haluaisin masentuneeksi alkoholistiksi". Jos et arvaa niin kerron: ei, hän ei varmastikaan itse tätä halunnut. Hänen ongelmansa olivat monen tekijän summa.

Ihanaa, että muukin kuin lähipiiri häntä tuki. Ilman yhteiskunnan apua voisi olla peli jo menetetty. Ja mieti - yhteiskunta auttoi pari vuotta ja nyt ystäväni voi tehdä työtä ja maksaa veroja seuraavat vuosikymmenet! Eikö olekin hienoa![/QUOTE]

On hienoa, onneksi olkoon ystävällesi että häneltä löytyi sisua päästä viinasta irti. Koska sitähän ei kukaan toisen puolesta voi loppupeleissä tehdä, kuten ei sekään ole kenenkään toisen vika, että sitä viinaa kittaa.

On hienoa, onneksi olkoon ystävällesi että häneltä löytyi sisua päästä viinasta irti. Koska sitähän ei kukaan toisen puolesta voi loppupeleissä tehdä, kuten ei sekään ole kenenkään toisen vika, että sitä viinaa kittaa.

Kenen vika se on, jos lapsi sairastuu vakavasti ja kaikki kääntyy päälaelleen? Lapsen vika? Vanhempien vika?
Kenen vika on kuolema, ja siitä seuraavat rahanmenot?

No, miten sen nyt ottaa. Eihän sitä viinaa kukaan kurkusta alas kaada, ihan itse sitä juodaan.

Mutta perheeltä tullut malli, geneettinen taipumus, vähäinen koulutus, mielenterveysongelmat... Eli kyllä se on vähän vanhempienkin vika monessa tapauksessa, seuransa sentään voi valita. Mutta olkoon, en viitsi enempää väitellä tästä aiheesta.

Siinä maailmassa, jossa jokaisen on kulunsa vaan saatava maksettua. Jos sulla ei ole ylimääräsiä niin luulis, että jokainen ois sitten vielä tarkempi mihin ne harvat pennosensa kylvää.

[QUOTE="huhhuh";25431962]Tämä on viesti kaikille teille, joilla raha-asiat on kunnossa, mikään lasku ei yllätä, kaikkeen voi sopia maksuaikaa ja taloudenhallinta on priimaa.

Oletteko katsoneet ympärillenne? Entä käyttekö useinkin potkimassa jo maassa makaavia?

Aika moni suomalainen ei hoida raha-asioitaan ihan kauhean fiksusti. Vielä suurempi osa erehtyy joskus ostamaan jotain hölmöä ja sitten miettii, miten rahat riittävät. Suurimmalla osalla ei varmastikaan ole tuhansia säästössä ihan vain "pahan päivän varalle".

Onko teillä mitään käsitys, millä rahalla esimerkiksi opiskelijat elävät (ilmeisesti ei)? Entä tunnetteko sellaisia inhimillisiä käsitteitä kuin häpeä? Moni myisi vaikka vasemman munuaisensa ennemmin kuin kyselisi sukulaisiltaan rahaa. Entä tiedättekö Suomen verotuspolitiikan - mitä palkasta jää oikeasti käteen?

Onko empatia loppuunkulutettu luonnonvara?

Esimerkiksi minä yllätyn monestikin laskusta, kun en muista, mitä kaikkia laskuja on tulossa. Tai hölmöyksissäni ostan "jotain kivaa" ja seuraavana päivänä pamahtaakin lasku postilaatikkoon jostain kuukausien takaisesta asiasta. Ja mielestäni osaan hoitaa raha-asiat ihan hyvin, vaikka tiukkaa on ollutkin. Enkä varmasti ole ainoa!

Ja minun ystäväni, aikanaan nuori yksinhuoltajaäiti. Oli silloin viinaanmenevä, mielenterveys reistaili. Jos rahaa oli niin hullu avomies joi nekin. Teidän mielestänne tällaisia ihmisiä ei saa sääliä tai auttaa, kun ovat itse kuoppansa kaivaneet.

Vinkkinä: länsimainen, humanistinen, vallallaoleva ihmiskäsitys auttaa myös yhteiskunnan heikompiosaisia.

Voi vttu kun vtuttaa!![/QUOTE]

Omat rahat jos avoliitossa/avioliitossa asutaan. Tiedän monta jotka ei laske menojaan käyttää päättömästi! Itse teen budjetin ja paljon menee mutta itsellä onkin kirjanpito tausta joten ei kaikki niin tee? Ei viinaan vaan pelamiseen!

Minusta meillä on velvollisuus pitää huolta muista ihmisistä. Erityisesti silloin kun he eivät osaa pitää huolta itsestään.

Toisaalta joo ja kuitenkaan taas ei. Jokainen pitäkööt huolen omistaan.

Ehkä mua vaan vituttaa, koska tiirailin just palkkakuitistani niiitä jumalattomia vähennyksiä mitä sitten hassataan kaikennäköseen ja kaikennäkösiin..

Siinä maailmassa, jossa jokaisen on kulunsa vaan saatava maksettua. Jos sulla ei ole ylimääräsiä niin luulis, että jokainen ois sitten vielä tarkempi mihin ne harvat pennosensa kylvää.

Teet olettamuksen että jokainen ihminen olisi kykenevä tekemään järkeviä päätöksiä ja toimimaan niiden mukaan pääsääntöisesti. Tuskin kukaan pystyy siihen koko ajan, osa ei pysty hallitsemaan ostoimpulssejaan.

Toisaalta joo ja kuitenkaan taas ei. Jokainen pitäkööt huolen omistaan.

Ehkä mua vaan vituttaa, koska tiirailin just palkkakuitistani niiitä jumalattomia vähennyksiä mitä sitten hassataan kaikennäköseen ja kaikennäkösiin..

Mua ärsyttää ja suututtaa ihan sama asia joka kuukausi, kun menee jumalattomat verot kaikenmaailman pulsujen ylläpitoon eikä palkankorotus tunnu missään, ehkä toisinaan jopa vähentää käteen jäävän rahan määrää.

Mutta tässä ketjussa ei ole kyse siitä. On ihmisiä, jotka ovat jotenkin epäonnistuneet ja haluavat parantaa tapansa. Sitten on se porukka, joiden mielestä pitäisi maksaa kansalaispalkkaa siitä, että on olemassa ja hengittää. Nöyrä suhtautuminen ja hätä vs. nokka pystyssä kävely. Ja toisaalta taas, kyllä hyvinvointivaltion pitää pitää huolta kaikenlaisista ihmisistä, vaikka toki se voi ärsyttääkin.

Teet olettamuksen että jokainen ihminen olisi kykenevä tekemään järkeviä päätöksiä ja toimimaan niiden mukaan pääsääntöisesti. Tuskin kukaan pystyy siihen koko ajan, osa ei pysty hallitsemaan ostoimpulssejaan.

Olet oikeassa, ei varmasti pystykkään. Kuitenkin tämän ajan ajatusmalli tuntuu olevan se, että mitä väliä laskuista, ei niitä tartte maksaa. Tämä on siis tullut niin tutuksi yrittäjyyden kautta etten jaksa enää ymmärtää. Surutta eletään ylivarojen ja naureskellaan vielä päälle.

Minä jotenkin kyllä ymmärrän, että holtiton rahankäyttäjä saa kakkaa niskaansa. Jotenkin ymmärrän, että ihmisten empatia ei riitä tajuamaan miksi korviaan myöten veloissa olevan pitää vain saada kaikki uutena ja kiiltävänä ja tietenkin uudella velalla.

Ymmärrän ärsytyksen, kun toinen vain tuntuu rahan kanssa tyhmältä.

Sitä en ymmärrä, miten toisten tajuntaan ei mahdu se tosiasia, että kaikki eivät ponnista samoista lähtökohdista. Elämää heittelee sellaistakin ihmistä, joka ei juo eikä ota pikavippejä, sellaistakin joka osaa hoitaa pienet varansa. Miksi täälaisiakin ihmisiä mollataan? Miten joku ei voi ymmärtää että myös nuori ihminen, alle kolmekymppinen voi vaikka sairastua vakavasti tai jäädä työttömäksi juuri asunnon ostettuaan? Miten nuorella ihmisellä, jonka vanhemmat ovat ehkä pienituloisia, voi olla se muutaman kuukauden pesämuna kerättynä, jos itsenäistymisen alusta asti, kaikki on pitänyt kustantaa itse?

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Minä jotenkin kyllä ymmärrän, että holtiton rahankäyttäjä saa kakkaa niskaansa. Jotenkin ymmärrän, että ihmisten empatia ei riitä tajuamaan miksi korviaan myöten veloissa olevan pitää vain saada kaikki uutena ja kiiltävänä ja tietenkin uudella velalla.

Ymmärrän ärsytyksen, kun toinen vain tuntuu rahan kanssa tyhmältä.

Sitä en ymmärrä, miten toisten tajuntaan ei mahdu se tosiasia, että kaikki eivät ponnista samoista lähtökohdista. Elämää heittelee sellaistakin ihmistä, joka ei juo eikä ota pikavippejä, sellaistakin joka osaa hoitaa pienet varansa. Miksi täälaisiakin ihmisiä mollataan? Miten joku ei voi ymmärtää että myös nuori ihminen, alle kolmekymppinen voi vaikka sairastua vakavasti tai jäädä työttömäksi juuri asunnon ostettuaan? Miten nuorella ihmisellä, jonka vanhemmat ovat ehkä pienituloisia, voi olla se muutaman kuukauden pesämuna kerättynä, jos itsenäistymisen alusta asti, kaikki on pitänyt kustantaa itse?

mä kyllä ymmärrän ja autan niitä joita elämä on potkinut päähän, mutta ymmärrys ei riitä nille jotka järjestelmällisesti sotkevat omilla valinnoilaan elämänsä.
en ymmärrä niitä jotka rakentavat oman elämänsä muiden avun varaan, niitä jotka realiteeteistä välittämättä tekevät omien halujensa mukaan ja olettavat että joku muu auttaa ja korjaa asiat, että sitä rahaa vaan saa tekemättä mitään.

esimerkkinä nyt vaikka henkilö jolla ulosottovelkaa holtittoman rahankäytön takia, elää työkkärin korvauksilla ja päättää hankkia lapsen koska haluaa.. että kyllä sitä rahaa sitten jostain saa ja kun ei saa tarpeeksi niin sitä sitten itketään ja haukutaan systeemi paskaksi.
tai perhe jossa on jo lapsia, tulot ei ole suuren suuret ja jotka saavat jo tukia niin päättävät hankkia lisää lapsia kun haluavat ja sitten taas ollaan käsi ojossa kun tarvitaan enemmän.
tai ne jotka järjestelmällisesti hassaavat rahansa ja menevät käsi ojossa itkemään vanhemmilleen, soskuun etc.
miksi heitä pitäisi auttaa kun se elämä sotketaan jo annetusta avusta huolimatta?

www.savas.fi/tiedostot/Image/Sisaltokuvat/Taulukot/kun_elama_ei_opeta.pdf

Tuossa on hyvää luettavaa kaikille. Lievät tapaukset eivät välttämättä tule ilmi tai he eivät muuten saa apua vaikka ongelmat elämässä ovat ilmeisiä. Neurologinen erityisyys ei välttämättä edes näy päällepäin vaikka vaikeuttaa elämänhallintaa huomattavasti.

Lisäksi alkoholismi on sairaus johon sairastunut ei yleensä halua hoitoa. Auttavilla tahoilla pitäisi olal paremmat valtuudet auttaa tarvitsevia, olkoonkin että se siirtää yhteiskuntaa vielä nykyistä enemmän holhousyhteiskunnaksi. Nämä tapaukset jotka eivät halua ottaa vastaan apua ovat hankalimpia.

Niille jotka ottavat vastaan tarjotun avun pitäisi hanakammin antaa apua ja tiedottaa mahdollisuuksista. Nykyisin moni jää ilman tarvitsemaansa apua kun ei osaa vaatia sitä. Avun antamisen kynnystä tulisi alentaa ja resursseja tulisi lisätä reilusti.

www.savas.fi/tiedostot/Image/Sisaltokuvat/Taulukot/kun_elama_ei_opeta.pdf

Tuossa on hyvää luettavaa kaikille. Lievät tapaukset eivät välttämättä tule ilmi tai he eivät muuten saa apua vaikka ongelmat elämässä ovat ilmeisiä. Neurologinen erityisyys ei välttämättä edes näy päällepäin vaikka vaikeuttaa elämänhallintaa huomattavasti.

Lisäksi alkoholismi on sairaus johon sairastunut ei yleensä halua hoitoa. Auttavilla tahoilla pitäisi olal paremmat valtuudet auttaa tarvitsevia, olkoonkin että se siirtää yhteiskuntaa vielä nykyistä enemmän holhousyhteiskunnaksi. Nämä tapaukset jotka eivät halua ottaa vastaan apua ovat hankalimpia.

Niille jotka ottavat vastaan tarjotun avun pitäisi hanakammin antaa apua ja tiedottaa mahdollisuuksista. Nykyisin moni jää ilman tarvitsemaansa apua kun ei osaa vaatia sitä. Avun antamisen kynnystä tulisi alentaa ja resursseja tulisi lisätä reilusti.

koulussa muuta kuin eka luokalla mikä mikäkin maksaa! Se on itse opelteltava! Riippuvuus siitä oli jo puhe jossakin mutta siitä et voi ketään muuta syyttää kuin itseäs näin kovasti sanotusti! Ja ihminen joka haluaa auttaa toista on myötä tuntoinen ei raaka(siis nyt lopetat Itse aiheutit oma moka)ei näin. Asiaa pitää lähestyä myönteisesti!

AP hyvä. Minäkin olen ollut opiskelija, kituuttanut ja venyttänyt penniä ja joutunut luopumaan ja tehnyt paskaduuneja. Nyt kuitenkin opinnot suoritettu, työelämää takana, raha-asiat reilassa (aina) ja todellakin voin sanoa, että ei riitä ymmärrystä jos Suomen kaltaisessa maassa ryssii raha-asiansa! Suhteuta menot ja tulot, ennakoi. Siinä resepti.

Hyvin sanottu!
Yllätyksiä voi aina elämässä tulla, mutta itse esim. en ryhtynyt hankkimaan lapsia opiskelijana...

ap valitteli kun ei muista mitä laskuja tulee milloinkin niin vinkki siihen on taulukko josta näkee kuukausittain tulevat laskut ja juurikin ne jotka erääntyvät muutaman tai kerran vuoteen. olen havainnut käteväksi

no tuota... enpä tiedä elänkö sitten jossain ihan ihme maailmassa. olen muuttanut 18-vuotiaana omaan kotiin, ollut köyhä opiskelija, elättänyt itseni alipalkattuja paskaduuneja tekemällä, hoitanut monta vuotta lapsia kotona, ottanut ison rakennuslainan... eikä mulla silti ole koskaan tehnyt oikeasti tiukkaa selvitä. tietenkään mä en ole uusinut kodinkoneita tai tehnyt ulkomaanmatkoja kun rahatilanne ei ole sitä sallinut. tili on ollut ennen palkkapäivää tyhjä, mutta ilman ruokaa ei olla koskaan jääty. ja laskut on maksettu aina ajallaan. mikähän mussa on vikana kun olen tähän kyennyt?

Ne oikeat syöpäläiset vituttavat, eivät muut. Aamulehden viikonloppuliitteessä oli joskus kai keväällä jonkin yksinhuoltajaäidin nyyhkyhaastattelu, siitä kuinka hiton tiukkaa on. Ei minkään valtakunnan koulutusta, pari kolme lasta. Olisi saanut harjoittelijan paikan ja sen jälkeen ehkä vakityönkin, ja palkka olisi ollut harjoittelijan palkaksi hyvä, tasoa paritonnia. Ei ottanut vastaan, kun olisi mennyt 500 kuussa ulosottoon. Mieluummin loppuelämä ilmeisesti loisimassa, kuin yrittämässä kuopasta ylös. Vähintään munanjohtimet tukkoon moisilta, etteivät enempää levitä luuserigeenejään.

[QUOTE="huhhuh";25431962]Tämä on viesti kaikille teille, joilla raha-asiat on kunnossa, mikään lasku ei yllätä, kaikkeen voi sopia maksuaikaa ja taloudenhallinta on priimaa.

Oletteko katsoneet ympärillenne? Entä käyttekö useinkin potkimassa jo maassa makaavia?

Aika moni suomalainen ei hoida raha-asioitaan ihan kauhean fiksusti. Vielä suurempi osa erehtyy joskus ostamaan jotain hölmöä ja sitten miettii, miten rahat riittävät. Suurimmalla osalla ei varmastikaan ole tuhansia säästössä ihan vain "pahan päivän varalle".

Onko empatia loppuunkulutettu luonnonvara?

Esimerkiksi minä yllätyn monestikin laskusta, kun en muista, mitä kaikkia laskuja on tulossa. Tai hölmöyksissäni ostan "jotain kivaa" ja seuraavana päivänä pamahtaakin lasku postilaatikkoon jostain kuukausien takaisesta asiasta. Ja mielestäni osaan hoitaa raha-asiat ihan hyvin, vaikka tiukkaa on ollutkin. Enkä varmasti ole ainoa!

Vinkkinä: länsimainen, humanistinen, vallallaoleva ihmiskäsitys auttaa myös yhteiskunnan heikompiosaisia.

Voi vttu kun vtuttaa!![/QUOTE]

Mä en ehkä ole oikeas vastaamaan koska en kuulu niihin joilla on rahaa säästössä taikka omaisuutta. Palkkatulot on kuitenkin siedettävät, asuntolaina kamala. Mutta vastaanpa silti.

Mä tunnen empatiaa niitä ihmisiä kohtaan jotka joutuvat "omaa syytään" rahapulaan ja joutuvat sitä kautta ongelmiin.

Mutta selitä mulle miksi ihmeessä mun pitäisi tuntea sun ym. kohtien selityksellä jotain empatiaa sua kohtaan taikka silitellä päätä. Ihmistä, joka hölmöyksissään ostaa jotain "kivaa" eikä seuraa niitä omia ostoksiaan. Ja joutuu äkilliseen rahapulaan sitä kautta-omaa syytään.

Mä todella käsitän ettei pidä lyödä lyötyä mutta on myöskin suunnatonta aliarvostamista sulta pistää samaan kastiin ne "kivojen juttujen ostajat" ja ne todelliset tarvitsevat ihmiset. Ei ole yhteiskunnan vika jos ei osaa laskea rahavarojaan vaan tuhlaa ne juttuihin. Silloin saa luvan opetella eikä huudella toisten ihmisten empatiakyvyttömyyden perään.

Yhteistyössä