Missä menee raja vastuussa ehkäisystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dent
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Dent

Vieras
Toivoisin asiallista keskustelua, saa nähdä mitä saan ;)

Kuvitellaan tällainen tilanne ja tämä itseasiassa pohjautuu tositilanteeseen. Nainen syö pillereitä. Syystä tai toisesta, ehkäisyteho heikkenee. Nainen on siitä tietoinen. Syy voi olla ihan mikä tahansa, unohtaa/myöhästyy pillerin otosta, oksentaa tai ripuloi. Tässä mun tietämässä tapauksessa, nainen söi antibioottikuurin joka heikensi ehkäisytehoa. Olennaista on kuitenkin se, että nainen on valmis ottamaan riskin että SAATTAA tulla raskaaksi. Mutta ei keskustele miehensä kanssa mahdollisesta ehkäisytehon heikkenemisestä.

Kysymykseni on, kuuluuko naisen keskustella asiasta miehensä kanssa vai ei? Jos nainen on valmis ottamaan riskin, että saattaa tulla raskaaksi, pitääkö hänen kysyä mieheltään onko hänKIN valmis ottamaan sen riskin? Jos nainen siis tietää, että ehkäisyteho on ehkä heikentynyt, onko hän velvollinen ilmoittamaan miehelleen lisäehkäisyn tarpeesta?

Tässä mun tietämässä tapauksessa kävi niin, että nainen tuli raskaaksi ja mies oli raivona. Hänen mielestä naisella olisi ollut velvollisuus kertoa ja mies olisi saanut myös päättää onko valmis ottamaan riskiä vai käyttääkö kondomia. Mies itseasiassa vertasi tilannetta siihen, että nainen olisi salaa jättänyt ehkäisyn pois. Mies oli sitä mieltä, että vaikka nainen oli valmis ottamaan riskin, hän ei olisi ollut ja oli erittäin loukkaantunut ja vihanen siitä että häntä ei pidetty tilanteen tasalla.

Mun täytyy sanoa, että ymmärrän miestä tässä tilanteessa.

Lääkekuurien aikan olen miehelle sanonut, että pillerit ei välttämättä tehoa. Eli en kyllä asiaa salaisi, ihan ymmärrän miehen reaktion asiaan. Lasten saaminen on kuitenkin asia mikä koskee molempia joten yksin ei voi asiasta päättää.

Olen kyllä täysin miehen puolella tuossa tilanteessa.

a. naisen olisi pitänyt kertoa jo lääkärissä pillereistään - olis voinu löytyä joku toinen valmiste joka ei heikennä ehkäisytehoa

b. kun kuitenkin teho heikkeni ja nainen siitä tiesi, olis ehdottomasti pitäny kertoa miehelle samat tiedot mitä naisellakin oli.

Kai se mies on ollut lääkekuurista tietoinen? Jos lapsen saaminen on niin epätoivottua luulisi miehen itse selvittäneen pillerien ehkäisytehon... Ei kaikki vastuu aina kuulu naiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Ei ne pillerit muutenkaan ole 100%..Et kai tämä mies on muutenkin ollut tietoinen riskistä.

Toki, eihän mikään ehkäisy ole 100%. Mutta jos tietää, että teho heikkenee siitä vielä, eli tilanne muuttuu periaatteessa, eikö siitä kuulu ilmoittaa? Jos nainen vaikka unohtaa 3 pilleriä ottaa, eikö se ole sellainen asia mistä kannattaa jo mainita miehelle? Ehkäisyteho on jo aikalailla laskenut siitä mitä sen kuuluu olla. Jos mies on valmis ottamaan riskin, että nainen saattaa tulla raskaaksi kun ehkäisyteho on 98%, mutta ei ole enää valmis ottamaan sitä riskiä jos ehkäisyteho laskee vaikka 56 prosenttiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Dent:
Jos nainen siis tietää, että ehkäisyteho on ehkä heikentynyt, onko hän velvollinen ilmoittamaan miehelleen lisäehkäisyn tarpeesta?

Jos uskoo, että ehkäisyteho on heikentynyt niin paljon, että sillä oikeasti on merkitystä, on velvollinen kertomaan asiasta. Ja merkitystä sillä on, jos tulee itse miettineeksi asiaa. Jos taas ei itsekään huomaa/muista esim. lääkekuurilla, että se saattaa heikentää tehoa, niin eipä siitä silloin voi kertoakkaan...
Toisaalta eikö parisuhteessa mieskin tiedä, koska vaimolla on lääkekuuri ja teoriassa senkin, että lääkkeet saattavat hjeikentää pillerien ehkäisytehoa? JOten vähän veteenpiirretty viiva tuo on, mutta ehdoton vastaus on, että jos asiaa on itse miettinyt, pitää kertoa toiselle.

Täysi sympatia miehelle. Parisuhteessa(varsinkin) luoton täytyy pelata jos ehkäsystä sovittu! Miehellä myös päätösvalta kenen kanssa ja milloin tekee lapsen, se kun ei ole lelu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Kai se mies on ollut lääkekuurista tietoinen? Jos lapsen saaminen on niin epätoivottua luulisi miehen itse selvittäneen pillerien ehkäisytehon... Ei kaikki vastuu aina kuulu naiselle.

Oli lääkekuurista tietoinen mutta ei tiennyt, että se heikentää ehkäisytehoa. Oli kuulemma luottanut siihen, että nainen ilmoittaa tällaisista asioista ;) Mun mielestä, se kellä on tietoa, kuuluu kertoo siitä toiselle eikä luottaa et toinenkin varmaankin tietää. Mullekin tuli täytenä yllätyksenä, että jopa silmätipat heikentään ehkäisytehoa :o

Mutta tässä tapauksessa, mies on jo sopeutunut jotenkin siihen että tulee vielä yksi lapsi, mutta ainakin naisen kertoman mukaan, parisuhde ei ole enää ennallaan. Eli mies tuntee edelleen itsensä petetyksi. Nainen taas ei ymmärrä miehen kantaa vaan hokee sitä että hän oli valmis ottamaan riskin ja oletti että totta kai mieskin on (kysymättä kuitenkaan mieheltä itseltään).

Jos naiselle lääkärissä kerrottiin, että lääke heikentää pillerien ehkäisytehoa tai nainen itse muisti, että osa pillereistä on jäänyt ottamatta, niin ihan ehdottomasti olisi pitänyt miehellekin kertoa!

Jos taas nainen pillerit aloittaessaan oli vain puolihuolimattomasti lukenut käyttöohjeen eikä enää muistanut ihan kaikkea lukemaansa, niin sitten syyllisyys puoliksi! Mieskin olisi nimittäin voinut lukea sen pillerien käyttöohjeen huolella ja sitten lääkekuurin yhteydessä vaatia naista vaikkapa soittamaan lääkärille jälkeenpäin (jos pillereiden syönnistä unohtui käynnin yhteydessä mainita) ja kysymään lääkkeen vaikutuksesta pillerien tehoon tai suoraan omatoimisesti vaatia lisäehkäisyn käyttöä.

Yhteistyössä