missä menee raja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jensku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jensku

Vieras
...mustamaalamisessa ja kunnianloukkauksen osalta ?

Eräs tuttavaperheemme on ruvennut kertomaan pitkälti perättömiä juttuja perheestämme.
Suuri osa ihmisistä joille tämän perheen äiti noita juttujaan kertoilee niin ei tunne meitä, tietävät nimeltä. Osa ihmisistä tuntee meidät ja siten ovat soittaneet meille ja kertoneet että mitä ihmettä tämä nainen oikein tuolla meistä selittelee.
Asiat liikkuvat kuitenkin sillä tasolla, että voimme vain hymyillä kun tiedämme totuuden...paskanpuhujia riittä aina, mutta kyllä silläkin tasolla sitten jossain kohden tulee tunne, että eikö se nainen osaa ikinä lopettaa.

On varmasti kurja juttu mutta eihän ihan terve ihminen puhu skeidaa muista kovinkaan avoimesti. Joten jos ryhdytte toimenpiteisiin tämä jopa saattaa olla se mitä hän toivoo. Antaisin olla jos vaan mahdollista. Kyllä kuulija tajuaa mistä kyse kun hetken aikaa miettii ja oppii tuntemaan tapauksen.

Näin sanoo asiasta Suomen laki:
Rikoslain 24. luku 9 §, Kunnianloukkaus
Joka
1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,

on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Tunnen sisarusparin, joilla on samoja taipumuksia.
Aluksi jutut loukkasi, nykyään sitä tajuaa, että sairaushan tuo on.

Mikään ei ole niille v¤ttumaisempaa, kuin, et tee tietääksesi koko asiasta.

miten sinä sitten tiedät että tämä äiti puhuu teistä paskaa jos suurinosa niistä joille puhuu ei edes tunne teitä? tuskin tuntemattomille ihmisille soittelevat ja kertovat et kuka on puhunut paskaa..

Mistä se on teille kateellinen tai katkera? Mulla oli kans yks tuommonen ex-ystävä, joka harrasti samaa. Puhu täyttä sontaa ja mustamaalasi mut täysin. Jutut alkoi ilmeisesti muidenkin mielestä jo uskottavuuden yli, koska aloin kuulemaan niistä yhteisiltä tutuilta.... Entinen kaverihan hänestä tuli.Kun asiaa naamakkain selviteltiin paljastui syyksi kateellisuus minun ja erään toisen ystävämme hyvistä väleistä ja tiiviistä ystävyyssuhteesta. Oli kilpaillut kuulemma kanssani saadakseen samanlaisen suhteen tuon ystävämme kanssa. Menetti sitten meidät molemmat. Samoin oli kateellinen elämässä pärjäämisestäni. Ja usko tai älä, yli kolmikymppisiä ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jensku:
...mustamaalamisessa ja kunnianloukkauksen osalta ?

Eräs tuttavaperheemme on ruvennut kertomaan pitkälti perättömiä juttuja perheestämme.
Suuri osa ihmisistä joille tämän perheen äiti noita juttujaan kertoilee niin ei tunne meitä, tietävät nimeltä. Osa ihmisistä tuntee meidät ja siten ovat soittaneet meille ja kertoneet että mitä ihmettä tämä nainen oikein tuolla meistä selittelee.
Asiat liikkuvat kuitenkin sillä tasolla, että voimme vain hymyillä kun tiedämme totuuden...paskanpuhujia riittä aina, mutta kyllä silläkin tasolla sitten jossain kohden tulee tunne, että eikö se nainen osaa ikinä lopettaa.

tiedän mistä puhut.meillä sellainen miehen puolelta sukua.ollaan annettu olla nyt kun saatiin selville että oli levittänyt paskaa,mutta jos tulee tilaisuus niin annan tulla mitä oikeasti ajattelen...

Mä luulen ettei tää nainen (siis yli nelikymppinen...et on ihan aikuinen ihminen) niin tajunnut et ne puheet tulis meidän korviin. Vaikka puhuu niitä niin avoimesti tuolla pitkin poikin. Just eilen nähtiin ja hän oli niin iloinen jne. Ja sitten taas meni puoli vuorokautta niin jo oli taas osattu kertoa kuinka oon niin ja niin tehnyt tai sanonut ja pakottanut lapseni tekemään asioita. Vaikka näin ei ole tapahtunut.
Jollain tapaa ollaan nyt puolisen vuotta kuunneltu ja annettu mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta nyt alkaa tulla raja vastaan että kauanko näitä jaksaa vielä naureskellen kuunnella.

Alkuperäinen kirjoittaja en oikein ymmärtänyt..:
miten sinä sitten tiedät että tämä äiti puhuu teistä paskaa jos suurinosa niistä joille puhuu ei edes tunne teitä? tuskin tuntemattomille ihmisille soittelevat ja kertovat et kuka on puhunut paskaa..

no siinä on yleensä näitä meidän tuttujakin paikalla kun tää mamma selittelee näitä juttuja. Joten sitä kautta sitten tulee meidän tietoon.

Mä luulen ettei tää nainen (siis yli nelikymppinen...et on ihan aikuinen ihminen) niin tajunnut et ne puheet tulis meidän korviin. Vaikka puhuu niitä niin avoimesti tuolla pitkin poikin. Just eilen nähtiin ja hän oli niin iloinen jne. Ja sitten taas meni puoli vuorokautta niin jo oli taas osattu kertoa kuinka oon niin ja niin tehnyt tai sanonut ja pakottanut lapseni tekemään asioita. Vaikka näin ei ole tapahtunut.
Jollain tapaa ollaan nyt puolisen vuotta kuunneltu ja annettu mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta nyt alkaa tulla raja vastaan että kauanko näitä jaksaa vielä naureskellen kuunnella.

Ok , en ymmärtänyt eka että on ihan puheväleissä kanssasi. Siinä tapauksessa sanoisin hänelle suoraan.
Tuo mun eka neuvo olla välittämättä oli tarkoitettu tyypille jota en itse tuntisi lainkaan.....

Juttele naamasta naamaan sen naisen kanssa, jospa asia ratkeaisi sitä kautta?

Alkuperäinen kirjoittaja LotL:
Mistä se on teille kateellinen tai katkera? Mulla oli kans yks tuommonen ex-ystävä, joka harrasti samaa. Puhu täyttä sontaa ja mustamaalasi mut täysin. Jutut alkoi ilmeisesti muidenkin mielestä jo uskottavuuden yli, koska aloin kuulemaan niistä yhteisiltä tutuilta.... Entinen kaverihan hänestä tuli.Kun asiaa naamakkain selviteltiin paljastui syyksi kateellisuus minun ja erään toisen ystävämme hyvistä väleistä ja tiiviistä ystävyyssuhteesta. Oli kilpaillut kuulemma kanssani saadakseen samanlaisen suhteen tuon ystävämme kanssa. Menetti sitten meidät molemmat. Samoin oli kateellinen elämässä pärjäämisestäni. Ja usko tai älä, yli kolmikymppisiä ollaan.

No senkun saakeli tietäis että mistä on kateellinen tai katkera.
Ne asiat on vaan niin ufoja joita tuolla selittelee. Kaikki ketkä meidät tuntee niin on sanoneet että ovat tienneet heti etteivät ne asiat voi pitää mitenkään paikkaansa. Se vaan harmittaa, että ne ketkä ei meitä tunne siis oikeasti tunne niin pitävät meitä sitten niin kaks naamaisina tms tän mamman puheiden takia.

Kunnianloukkauksesta voi kuka tahansa tehdä rikosilmoituksen, jota ensiksi tutkii poliisi ja jos tarpeelliseksi näkee, vie jutun syyttäjälle.

Jos haluat viedä asian oikeuteen, tulisi sinulla olla ainakin pari luotettavaa todistajaa kertomassa kyseisen naisen perättömistä puheista. Näissä jutuissa kuitenkin usein käy niin, että myös se loukattu joutuu maksumieheksi oikeudenkäyntikuluille, I'm afraid.

Muoks* Oikeudenkäynnin sijaan on olemassa sovittelu, jossa asianomistaja ja syytetty saattavat päästä molempia miellyttävään ratkaisuun ilman käräjöintiä.

mulla tällä hetkellä saman moinen tilanne...
yks pariskunta jauhaa kylillä kuinka huono äiti minä olen ja mitä mä oon kasvatuksessani väärin tehnyt:O
heille on vasta ensimmäinen lapsi syntymässä tuossa...
Olen miettinyt et johtuuko toi jauhanta vaan siitä et niitä itteään pelottaa vanhemmiksi tulo ja pönkittävät itsetuntoaan sit tolla tavoin..
Ovat myös jauhaneet,kuinka minä ja mieheni ei kumpikaan olla onnellisii vaan me ollaan ainoastaan lapsen takia yhdessä..
Onneksi me ukkoni kaa tiedetään miten asiat menee..

Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Kunnianloukkauksesta voi kuka tahansa tehdä rikosilmoituksen, jota ensiksi tutkii poliisi ja jos tarpeelliseksi näkee, vie jutun syyttäjälle.

Jos haluat viedä asian oikeuteen, tulisi sinulla olla ainakin pari luotettavaa todistajaa kertomassa kyseisen naisen perättömistä puheista. Näissä jutuissa kuitenkin usein käy niin, että myös se loukattu joutuu maksumieheksi oikeudenkäyntikuluille, I'm afraid.

Muoks* Oikeudenkäynnin sijaan on olemassa sovittelu, jossa asianomistaja ja syytetty saattavat päästä molempia miellyttävään ratkaisuun ilman käräjöintiä.

Joo, ei vaan jaksa mitään tuollaista elämää suurempaa farssia tehdä näistä asioista. Nää vaan nyt harmittaa, kun just tänään illalla kuulin taas niin sikatyhmiä asioita joita se mamma on suustaan latonut menemään.
Tää oli mun mielestä ehkä parhaiten asian-tasoa kuvaava juttu: mamma tuli 11v ja 12v poikiensa ja miehensä kanssa mua vastaan...mulla oli matkassa meidän molempien yksi aikuinen tuttava...ja moikkasin sitä 11v poikaa. Siis siinä samalla kun muitakin. NIIN nyt mä oon kiusannut ja pelotellut sitä poikaa!!!! Siis sanomalla moi. Oon aiheuttanut traumoja ja mitä lie ne muut oireet olikaan... Siis en oo ikinä juuri muuta sille pojalle aiemminkaan sanonut kuin moi...joten miten mä oon voinut aiheuttaa sille traumoja. Kuitenkin mies ja vanhempi poika jäi siihen mun kanssa juttelee jne. No kait ne on kohta mun takia jossain hermohoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö:
mulla tällä hetkellä saman moinen tilanne...
yks pariskunta jauhaa kylillä kuinka huono äiti minä olen ja mitä mä oon kasvatuksessani väärin tehnyt:O
heille on vasta ensimmäinen lapsi syntymässä tuossa...
Olen miettinyt et johtuuko toi jauhanta vaan siitä et niitä itteään pelottaa vanhemmiksi tulo ja pönkittävät itsetuntoaan sit tolla tavoin..
Ovat myös jauhaneet,kuinka minä ja mieheni ei kumpikaan olla onnellisii vaan me ollaan ainoastaan lapsen takia yhdessä..
Onneksi me ukkoni kaa tiedetään miten asiat menee..

No tottakai te ootte vaan yhdessä sen lapsen takia...kun se pariskunta on niin päättänyt.
Siis olette varmaan niin tilanteen yläpuolella, mutta eikö ala jossain kohden keittää jatkuva paskan puiminen ?

Joo, ei vaan jaksa mitään tuollaista elämää suurempaa farssia tehdä näistä asioista. Nää vaan nyt harmittaa, kun just tänään illalla kuulin taas niin sikatyhmiä asioita joita se mamma on suustaan latonut menemään.
Tää oli mun mielestä ehkä parhaiten asian-tasoa kuvaava juttu: mamma tuli 11v ja 12v poikiensa ja miehensä kanssa mua vastaan...mulla oli matkassa meidän molempien yksi aikuinen tuttava...ja moikkasin sitä 11v poikaa. Siis siinä samalla kun muitakin. NIIN nyt mä oon kiusannut ja pelotellut sitä poikaa!!!! Siis sanomalla moi. Oon aiheuttanut traumoja ja mitä lie ne muut oireet olikaan... Siis en oo ikinä juuri muuta sille pojalle aiemminkaan sanonut kuin moi...joten miten mä oon voinut aiheuttaa sille traumoja. Kuitenkin mies ja vanhempi poika jäi siihen mun kanssa juttelee jne. No kait ne on kohta mun takia jossain hermohoidossa.

:laugh:

Jos se nainen on sitten vaan niin kipee päästään?

Oon minäkin useastikin kuullut itsestäni vaikka minkälaisia p-puheita. Sillon oon kaivanu syyllisen esille ja jututtanu suoraan. Aina se ei ole auttanut, mutta joskus kyllä.

siis no tää päivä on ollut sellai et taas pitkästä aikaa äitienpäivän jälkee
on ottanut aivoon..ja kunnolla..
Ja olen pyytänyt pariskuntaa lopettamaan ja jättämään omaan arvoonsa meidän perheen..keskittyisivät siihen omaan tulevaan vauvaansa jne..mutta sama jatkuu..
Ehkä tää tästä...

Alkuperäinen kirjoittaja röppö:
minkä moisia "ufo" juttui teistä sit o selitelty..??
esimerkkei...??

no tohon jo kirjasinkin yhden jutun. Ja toinen on se, että meidän poika sai pelitilanteessa mustan silmän ja lekuri sanoi että saa pelata oman voinnin mukaan. No kuinkas ollakkaan kun poitsu meni pelaamaan niin poikahan ei mennyt omasta tahdostaan vaan minä olin kuulemma pakottanut.

Miehen exä kertoili lapsilleen, jotka edelleen ala-asteikäisiä, että tämä meidän suhde ja perhe, yhteiset lapset, ovat miehelle ikään kuin korvikesuhde, korvikeperhe, sen tilalle, että hän menetti sen oikean perheensä, eli exän ja heidän yhteiset lapset. koska exä halusi eron, nakkasi miehen ulos, ja mies on sitten epätoivoisena ottanut jonkun edes ja tehnyt nämä lapset korvikkeeksi, kun oikean perheen menetti.

Lapsi esitti minulle kysymyksen, johon yritin vastata. Edelleen lapsi kysyi ja ihmetteli, ja sitten vastasin: en minä ja nämä meidän yhteiset olla isällesi mitään korvikkeita, vaan kyllä tämä ihan oikea avioliitto ja parisuhde on!: Jos me oltaisi jotain korvikkeita, menetetyn tilalle, niin silloinhan isäsi puhuisi koko ajan äidistäsi ja vertailisi minua äitiisi.

Lapsen ilme kertoi, että olin vastannut hänen kysymykseensä. ja että se eukko on tätäkin jauhanut lapsilleen vuosikausia, vuosia sitten!

:laugh:

Jos se nainen on sitten vaan niin kipee päästään?

Oon minäkin useastikin kuullut itsestäni vaikka minkälaisia p-puheita. Sillon oon kaivanu syyllisen esille ja jututtanu suoraan. Aina se ei ole auttanut, mutta joskus kyllä.

No mä oon yrittänyt muutamaan kertaan soittaa hänelle jotta oisin voinut kysyä niin eipä vastaa puhelimeen. Sitten tuolla kentänlaidalla kun törmätään niin on niiiiiiin hunajaa kuin vaan voi olla ja kun selkäni käännän niin se puukotus alkaa samoin tein.

nii ja tosiaan äitienpvä lahjaksi kaveri tuli ja kertoi kuinka tämä pariskunta on haukkunut minua huonoksi äidiksi,koska kerran pariskunnasta mies oli kahvilla meillä ja sanoin hänelle"välillä kyllä ottaa niin aivoon tuo likka" tms vastaavaa..
mitä muuta olivatkaan lisänneet itse siihen..ja paisutelleet asiaa..
nyt sitten olen huono äiti kun en joka pvä vie lasta leikkipuistoon..
Ja mun mielestä mun ei tarvitse..
meillä on omakotitalo jonka pihasta löytyy keinut,liukumäki,kohta uus hiekkis ja paljon muuta...
Ja kuitenkin kun käydään ainakin kolmesti viikossa..mutta eihän se riitä..ku joka pvä olis niin täydellistä:)

Uusimmat

Yhteistyössä