Missä on mennyt kasvatus pieleen kun lapset tekevät näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ööh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

ööh

Vieras
Eikös ihminen ole oikeutettu toteuttamaan normaaleja tarpeitaan???

Meillä lapset pyytävät ensin luvan, saavatko käydä vessassa, tai esim. saavatko ottaa vettä juodakseen!

Mistä tällainen käytös kumpuaa? Mitä me ollaan tehty väärin???

Meidän 4,5-v. tyttökin pomppii eteisestä jalat ristissä tänne meidän olohuoneeseen ilmoittamaan vessahädästään. Sitten hän joutuu pomppimaan saman matkan takaisin vessaan, kun vessa sijaitsee aulassa.
Mitä ihmettä???
Onko tämä ihan normaalia???

Meillä 5v poika ilmoitta kans aina, että äiti mä meen vessaan ja jos en vastaa mitään niin ilmoittaa niin kauan, että sanon mene vaan. Sit vasta menee. Vedestä myös kysyy aina, että saisinko vettä.

Meillä siis kans on varmaan menny jotain pieleen...

Onkohan tuo jotakin testausta...meillä myös pyydetään anteeksi aivan kaikkea, ja kysytään lupaa että saako leikkiä omilla leluillaan tai leikkiä että "tää appelsiini oiskin sitruuna". Ikä sama, myös into tuohon väheni kun lakkasin palkitsemasta sitä ylitsevuotavan tyrmistyneellä ilmeelläni.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;26891788:
Eikös ihminen ole oikeutettu toteuttamaan normaaleja tarpeitaan???

Meillä lapset pyytävät ensin luvan, saavatko käydä vessassa, tai esim. saavatko ottaa vettä juodakseen!

Mistä tällainen käytös kumpuaa? Mitä me ollaan tehty väärin???

Meidän 4,5-v. tyttökin pomppii eteisestä jalat ristissä tänne meidän olohuoneeseen ilmoittamaan vessahädästään. Sitten hän joutuu pomppimaan saman matkan takaisin vessaan, kun vessa sijaitsee aulassa.
Mitä ihmettä???
Onko tämä ihan normaalia???

Todennäköisesti olette yrittäneet hallita liikaa lapsenne tekemisiä, tyyliin että päätätte aina asioista, ette kysy lapsen mielipidettä, annatte ruokapöydässä lapsen nenän eteen kaikki valmiina (ei vaihtoehtoja - vettä vai maitoa) jne... Eihän lapsi tällöin uskalla/osaa tehdä mitään ilman lupaa teiltä. Opetelkaa vähentämään kontrollin tarvettanne ja hyväksykää että teillä asuu lapsi joka tekee asioita haluamallaan tavalla (jotka voivat poiketa teidän hyväksymistänne tavoista).

[QUOTE="äiti";26891852]Todennäköisesti olette yrittäneet hallita liikaa lapsenne tekemisiä, tyyliin että päätätte aina asioista, ette kysy lapsen mielipidettä, annatte ruokapöydässä lapsen nenän eteen kaikki valmiina (ei vaihtoehtoja - vettä vai maitoa) jne... Eihän lapsi tällöin uskalla/osaa tehdä mitään ilman lupaa teiltä. Opetelkaa vähentämään kontrollin tarvettanne ja hyväksykää että teillä asuu lapsi joka tekee asioita haluamallaan tavalla (jotka voivat poiketa teidän hyväksymistänne tavoista).[/QUOTE]

e070.gif

Eikö tuo liity jotenkin tuohon ikäänkin. Meillä oli juhlat, ja naapurin saman ikäinen lapsi kysyi noutopöydän äärellä: "äiti, mitä minä haluan ensiksi?

Onko lapsen päiväkodissa? Siellä voi hyvinkin olla tapana, että wc-käyntiinkiin tarvitaan lupa, jotta hoitajat tietäisivät missä kukakin paristakymmenestä lapsesta on. Sieltä voinut tuo sinänsä hassu tapa jäädä kotiinkin :)

joo itse kans sitä mieltä, että lapset vaan jossain ikää tekee tuota, kauhea miellyttämisen ja hyväksynnän tarve, oisko siinä vaiheessa ku uhmaikä alkaa helpottaa? menee varmasti ohi itsekseen :) kai se alkaa ymmärtää jossain vaiheessa, kun vaan muistaa sanoa, mitkä on niitä normaaleja asioita, joita saa tehä ilman erillisiä lupia, ja mitkä taas niitä, mihin oikeasti pitää pyytää lupa.

Kyl meilläkin 4v monesti ilmoittaa että menee vessaan, ja haluaa vastauksen. Toisinaan vaan menee ja huutaa sitten pyyhkimään. Vettä se ei pyydä kun osaa ottaa itse ja juo jos on jano. Sillon pyytää jos ei itse saa. Ei itseasiassa tuo ole harvinaistakaan että lapsi ikäänkuin pyytää luvan, töissäkään emme koskaan kiellä vessaan menoa ja se ei ole kysymisen paikka. Mut niin ne vaan ilmoittavat että pissittää jne...ja hyppivät sitte vessaan.

Yhteistyössä