Missä vaiheessa kertoa töissä raskaudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työläinen

Vieras
Mikä on hyvä ajankohta kertoa raskaudesta töissä? Luin, että viimeistään kaksi kuukautta ennen äitiyslomalle jäämistä täytyy kertoa, mutta ennen sitä ei tarvitse vaikka raskaus näkyisikin. Eikö esimies silloin saa kysyä, että ootkos raskaana? Onko kukaan tehnyt sillä tavalla että kertonut vasta ihan lopussa? Vai onko parempi vaan heti kertoa kun ns. turvallisilla viikoilla?

Mä olen kertonut pomolle ihan alussa, tosin silloin kyse oli työsopimuksen jatkamisesta joka olisi loppunut pari kk ennen äitiyslomaa. Virallisesti sun ei tarvitse tosiaan kertoa ennen kuin 2 kk ennen. Tosin ellei ole mitään syytä salatakaan niin sekin ihan turhaa. Mun kaveri kertoi töissä vasta yli puolenvälin, odotti ensin että sai varmasti viran. Maha oli helppo piilottaa kun töissä kuitenkin löysät vaatteet.

Mä kerroin muistaakseni rv 12 hujakoilla. Ihan sen takia että musta on reilua antaa työnantajalle riittävästi aikaa järjestää työtehtävät/etsiä sijainen jos sellaisen tarvii. Niin ettei kenellekään iske paniikki sitten kun loma alkaa.

Miksi sitä kertomista pitäisi venyttää? Toki ymmärrän tilanteen, että on esim. vakinaistaminen tulossa tms., mutta jos on vakituisessa työsuhteessa, niin mahdollisimman pian (suurimman keskenmenoriskin mentyä ohi) tuo mielestäni kannattaisi kertoa. On kohteliasta työnantajaa kohtaan. Lisäksi kannattaa ajatella asiaa siltä kannalta, että kun olet ilmoittanut raskaudesta työnantajalle, ei sinua voida sen perusteella irtisanoa. Jos taas raskaus ilmenee muutoin työnantajalle ja saat lopputilin, niin milläs sitten todistat, että se johtui raskaudesta, jos työnantaja väittää, ettei moisesta tiennyt...

[QUOTE="heh";24524418]Mä kerroin muistaakseni rv 12 hujakoilla. Ihan sen takia että musta on reilua antaa työnantajalle riittävästi aikaa järjestää työtehtävät/etsiä sijainen jos sellaisen tarvii. Niin ettei kenellekään iske paniikki sitten kun loma alkaa.[/QUOTE]

Näin minäkin olen tehnyt, jokaisella kerralla. Eli ton ekan ultran jälkeen olen kertonut. Minusta kun ei ollut mitään syytä salata ja kun sijaista tai vähintäänkin töiten uudellejärjestämistä on aina tarvittu, niin olen halunnut antaa pomolle sen ajan miettiä ja järjestää töitäni rauhassa.

Itse kerroin esikoisesta rv23+. Kukaan ei ollut töissä vielä arvannut mitään ja siksi venytin noin pitkään kun oli 4kk koeaika ja en halunnut saada kenkää sen takia että vihdoin 3v yrityksen jälkeen olin raskaana. Plussasin siis juuri ennen kuin aloitin työt.

Pakko ei ole oma-aloitteisesti kertoa kuin 2 kk ennen ä-vapaalle jäämimstä, mutta jos esimies kysyy suoraan (ja kysymykselle on työperuste, nostoja, kemikaaleja, alkavia pidempiä projekteja tms) niin valehdella ei saa eli silloin on kerrottava.

Tosin aina voi ensin kysyä vastakysymyksen että miten niin, miten se työhön liittyy? Jos toinen sitten kertoo asiallisen perusteen niin toteaa vaan että juu, raskaana ollaan. Jos esimies ei osaa perustella mihin hän tietoa tarvitsee, voi kehottaa palaamaan asiaan sitten kun tietää.

Realielämässä kehotan kuitenkin yhteistyöhön ystävällisessä hengessä. :flower: Asiat sujuu yleensä niin paremmin - kaikkien kannalta.

Yhteistyössä