Missä vaiheessa naistenklinikalle pelkopolille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelkuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelkuri

Vieras
Tilanne on se, että eka synnytys oli kovin traumaattinen ja pelkään tätä tulevaa synnytystä ihan järkyttävästi. Ennen joulua neuvola-täti sanoi laittavansa minulle naistenklinikalle lähetteen tuonne pelkopolille ja että sieltä pitäisi aika tulla... No, eipä ole vieläkään tullut ja laskettu aika on elokuun alussa. Mietin vain, että eikö sinne pitäisi pikkuhiljaa päästä jo keskustelemaan ja suunnittelemaan tulevaa synnytystä? Tulipahan sellainenkin mieleen, että onkohan tuota koko lähetettä edes koskaan mennyt perille asti, kun neukku-täti vaihtui tuossa joulun jälkeen ja verikoe-lähetteissäkin on ollut jotain häikkää aiemmin. Neuvolassa ei nyt vastattu, että olisivat voineet tuon lähetteen tarkistaa, joten haluaisin tietää missä vaiheessa muut on tuonne pelkopolille menneet/päässeet ja kiva jos joku jaksaisi kertoa kokemuksia!

odotan ihan samaa, ja LAkin on elokuun alussa. Olen jostain lukenut, että naistenklinikalle pelkopolille otetaan vasta 30+ viikoilla. Ihan järkyn myöhään, mutta minkäs teet.

Soita ehdottomasti sinne synnärille, ja kysy onko sun lähete tullut perille. Kyllä niitä aina välillä hukkuu bittiavaruuteen.

Onhan sulla oikeus päästä purkamaan mieltäsi, ei ole kiva jos koko raskaus menee stressaamiseen.

Tampereella otetaan pelkopolille siinä raskausviikon 30 tietämissä. Ja nykyään sinne kuulemma saakin oikein todella vaatia pääsevänsä, kun varsinaista pelkopolia ei enää ole kun ei ole resursseja ylläpitää sitä. Tai näin mulle ainakin sanottiin keväällä 2008.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
odotan ihan samaa, ja LAkin on elokuun alussa. Olen jostain lukenut, että naistenklinikalle pelkopolille otetaan vasta 30+ viikoilla. Ihan järkyn myöhään, mutta minkäs teet.

Sinäkin naistenklinikalle menossa synnyttämään? Haluaisitko jakaa kokemuksa aiemmasta synnytyksestä? Itse synnytin vuosi sitten kätilöopistolla ja noiden traumojen vuoksi nyt haluan toisessa paikassa synnyttää...

Tuo on kyllä hurjan myöhään, kun miettii että noita pelkotiloja kuitenkin pyörittelee koko raskausajan, eikä aina tiedä, jos synnytys käynnistyykin reilusti ennen aikojaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Pelkuri:

Sinäkin naistenklinikalle menossa synnyttämään? Haluaisitko jakaa kokemuksa aiemmasta synnytyksestä? Itse synnytin vuosi sitten kätilöopistolla ja noiden traumojen vuoksi nyt haluan toisessa paikassa synnyttää...

Tuo on kyllä hurjan myöhään, kun miettii että noita pelkotiloja kuitenkin pyörittelee koko raskausajan, eikä aina tiedä, jos synnytys käynnistyykin reilusti ennen aikojaan...

Tokkiinsa voin ajatuksia vaihtaa :) mutta esikoista vasta menossa, ja pelkosektiota hakemassa, en niinkään ole menossa keskustelemaan ja rohkaistumaan alatien valintaan.

Ja juuri tuo myöhäisyys ahdistaa, entä jos alkaakin syntymään aikaisemmin? Rasittavaa tuo touhu! Ja niin hei muistin juuri, että sain kyllä tuossa joitakin kk sitten NKLstä kirjeen, jossa kerrottiin, että olen jonossa ja joku Nyytiryhmän yhteistietolappu mukana. Oletko saanut sitä? Jos et, on syytä epäillä neuvolan mokaa...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Tuo pelkopoli on muuten todella turhauttavaa, ei sieltä apua saa.

Kertoisitko miksi näin koet?

Kolmessa eri raskaudessa käynyt ja yhdessäkään synnytyksessä ei mitään toteutettu mitä siellä luvattu, ei edes lukenut papereita. Kätilö vaan puhuu ja kannustaa normaaliin synnytykseen, muttei pelkoja käsitellä.

Ja loppujen lopuksi tuo pelkopolilla käyntikin on aikas turhaa, ainakin mulle oli. Olihan siä kiva jutustella kivojen kätilöiden kanssa, mutta ei ne ainakaan mitenkään mun pelkoani pystyneet poistamaan, tai takamaan että seuraava synnytys on parempi. Asiat mitä pelkopolilla kerrottiin, oli mulle jo ainakin entuudestaan tuttuja, siis nämä puudutteet ym jutut. Ja kuitenkaan ne eivät siellä koskaan vois taata, että esim synnyttäjä tulee saamaan spinaalipuudutuksen, jonka voimin muakin koitettiin kovasti saada pelot vähenemään ja suhtautumaan synnytykseen positiivisesti.

Mutta voimia sulle ap! Mä TODELLA tiedän mitä on voimakas synnytyspelko! Toivottavasti saat apua pelkoosi ja kaikki menee hyvin ja pystyt nauttimaan raskaudestasi! Itse en siihen pystynyt ennenkuin raskausviikolla 37, jolloin sain ajan sektioon...

Tuo pelkopoli on muuten todella turhauttavaa, ei sieltä apua saa.

Kertoisitko miksi näin koet?

Kolmessa eri raskaudessa käynyt ja yhdessäkään synnytyksessä ei mitään toteutettu mitä siellä luvattu, ei edes lukenut papereita. Kätilö vaan puhuu ja kannustaa normaaliin synnytykseen, muttei pelkoja käsitellä.

Näin se menee, ja etenkin kun jää esim NKLssä aivan viimeisille viikoille, eihän siinä ole edes aikaa pitkäkestoiseen pelkotilan käsittelyyn.

En usko pelkopolin auttavan minua.
Olen jo ennen raskautta aivan paniikissa synnytyksestä, alatie.
Voin pahoin kun näen synnytyksen, en ymmärrä miten kukaan siitä selviää, en halua sellaista kipua... Olen paniikissa kun mietinkin.

En todellakaan tiedä mitä tapahtuu jos raskaana olen ja synnyttäähän se jotenkin pitäisi =/
Mulla on siis todella vaikea synnytyspelko, pelkään siinä lähes kaikkea.

Pelot lähtee kun ne kohtaa eli ei kun synnytyssaliiin. Katso vaikka sairaalasarjaa niin huomaat, että kaikki jäävät henkiin ja kipu menee äkkiä ohi. Ihan liioiteltua ovat tuollaiset pelkohömpänpömpät.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
En usko pelkopolin auttavan minua.
Olen jo ennen raskautta aivan paniikissa synnytyksestä, alatie.
Voin pahoin kun näen synnytyksen, en ymmärrä miten kukaan siitä selviää, en halua sellaista kipua... Olen paniikissa kun mietinkin.

En todellakaan tiedä mitä tapahtuu jos raskaana olen ja synnyttäähän se jotenkin pitäisi =/
Mulla on siis todella vaikea synnytyspelko, pelkään siinä lähes kaikkea.

Samat aatokset. Siksi haenkin pelkosektiota. Ilman sitä mahdollisuutta en olisi voinut lapsia ajatellakaan.

Tokkiinsa voin ajatuksia vaihtaa :) mutta esikoista vasta menossa, ja pelkosektiota hakemassa, en niinkään ole menossa keskustelemaan ja rohkaistumaan alatien valintaan.

Ja juuri tuo myöhäisyys ahdistaa, entä jos alkaakin syntymään aikaisemmin? Rasittavaa tuo touhu! Ja niin hei muistin juuri, että sain kyllä tuossa joitakin kk sitten NKLstä kirjeen, jossa kerrottiin, että olen jonossa ja joku Nyytiryhmän yhteistietolappu mukana. Oletko saanut sitä? Jos et, on syytä epäillä neuvolan mokaa...

No en kyllä ole mitään kirjettä saanut :( täytyy huomenna soitella neuvolaan uudestaan ja tarkistamaan se lähete.

Minä en sektiota halua, ihan sen vuoksi, ettei siitä ole varsinaisesti apua tuohon itse synnytyspelkoon, kuitenkin haluisin hieman positiivisemman kokemuksen kuin ensimäinen synnytys. Lisäksi kroppa mulla kesti tuon alatiesynnytyksen niin loistavasti ja toipuminen oli fyysisesti tosi nopeaa, että uskoisin sektiosta toipumisen kestävän minulla kauemmin. Psyykkiset traumat onkin sitten toinen juttu.. :(

Pelot lähtee kun ne kohtaa eli ei kun synnytyssaliiin. Katso vaikka sairaalasarjaa niin huomaat, että kaikki jäävät henkiin ja kipu menee äkkiä ohi. Ihan liioiteltua ovat tuollaiset pelkohömpänpömpät.

Niin, saan vain paniikkikohtauksen ja lakkaan hengittämästä ja vaarana on pyörtyminen ja hätäsektio? Kyllä se pelkosektio tuli ihan syystä.

Mun pelko ei ainakaan liity MILLÄÄN tavalla kipuun tai MINUN henkiinjäämiseen. Mun eka synnytys oli traumaattinen mulle nimenomaan sen takia, että LAPSENI jäi hädin tuskin henkiin. Ei siinä kuule paljon tollaset puheet auta.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen vieras:

Niin, saan vain paniikkikohtauksen ja lakkaan hengittämästä ja vaarana on pyörtyminen ja hätäsektio? Kyllä se pelkosektio tuli ihan syystä.

Kyllä ne antaa happea ja herättää.

No en kyllä ole mitään kirjettä saanut :( täytyy huomenna soitella neuvolaan uudestaan ja tarkistamaan se lähete.

Minä en sektiota halua, ihan sen vuoksi, ettei siitä ole varsinaisesti apua tuohon itse synnytyspelkoon, kuitenkin haluisin hieman positiivisemman kokemuksen kuin ensimäinen synnytys. Lisäksi kroppa mulla kesti tuon alatiesynnytyksen niin loistavasti ja toipuminen oli fyysisesti tosi nopeaa, että uskoisin sektiosta toipumisen kestävän minulla kauemmin. Psyykkiset traumat onkin sitten toinen juttu.. :(

Ei tullut tännekään kirjettä vaan aika ja ei tule kuin n. kuukautta ennen l.aikaa.

Yhteistyössä