Missä vaiheessa naistenklinikalle pelkopolille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelkuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pelot lähtee kun ne kohtaa eli ei kun synnytyssaliiin. Katso vaikka sairaalasarjaa niin huomaat, että kaikki jäävät henkiin ja kipu menee äkkiä ohi. Ihan liioiteltua ovat tuollaiset pelkohömpänpömpät.

Kaikki eivät jää henkiin. Lähipiirissä hätäsektioon kuollut äiti ja synnytykseen kuollut vauva. Raskaudet olivat kummassakin tapauksessa edenneet normaalisti synnytykseen asti.

Lisäksi lähipiiristä löytyy vielä näitä epäonnistuneita käynnistysyrityksiä, jotka ovat päättyneet hätäsektioon, kohtukuolemia ja pahoja repeämiä. Ei siis varmastikaan ihme, että synnytys pelottaa minuakin, vaikka toista jo odotan (ensimmäinen syntyi sektiolla ahtaan lantion takia, hyvä niin).

Alkuperäinen kirjoittaja Pelkuri:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Tämäkin meni sitten tällaiseksi =/
Täytyy sanoa, että todella "hyvää" tukea saa täältäkin pelkoihinsa, muut tuntuvat tietävän toisten synnytyksetkin huomattavasti paremmin kuin synnyttäjät itse :)

Itse toivotan voimia kaikille, jotka pelkäävät, voimia ja toivoa siihen että kaikki sujuu hyvin.
Tiedän itsekin mitä se pelko on!

No niimpä, ei voi ymmärtää mitä tyydytystä tuollaiset tampiot saa idioottimaisilla kommenteillaan. Ilmeisesti on päivän "hyvä työ" taas tällä sankarilla tehtynä...

Ei tuota pelkoa voi ymmärtää, ennenkuin sen itse kokee. Itse menin ensimäiseen synnytykseen todella avoimin mielin, toki vähän jännitti mitä tuleman pitää, mutta en osannut (onneksi) silloin vielä pelätä. Nyt tämän toisen kanssa valitettavasti pelko hallitsee öitäkin, inhottavia painajaisia synnytyksestä ja jatkuvasti mietin niitä karmivia kokemuksia. Itsellä siis kokemusperäistä pelkoa, tietää vähän liiankin hyvin mitä on tulossa...

Ihan ystävällisesti kysyn, että miten toivot saavasi apua pelkopolilta? Ikävä kyllä kun kaikki sama voi toistua toisessakin synnytyksessä. Mulla kolme synnytystä joissa kaikissa sama pelko käynyt toteen.

Alkuperäinen kirjoittaja voevoe:
Ja ei lapsi 10min pää puoliksi ulkona voi olla, kyllä se vedetään siinä vaiheessa väkisin ulos..

No eipä tietenkään, mutta ihmisten on vaan niin vaikea arvioida aikoja, etäisyyksiä, nopeuksia jne.

Auto ajaa ohi ainakin satasta, lunta tulee ainakin puoli metriä, ponnistus kestää ainakin tunnin.

Mulla lukee ihan synnytyspapereissa että ponnistusvaihe kesti 1h 34min!

Ja asiaan, järkyttävää miten synnytyspelkoa vähätellään. No, sitä ei tiedä ennen kuin sen kanssa elää. Eikä siihen auta sanomiset tyyliin "meet vaan ja synnytät" :headwall:
Miettikääpä itse miltä tuntuisi elää sellaisen pelon kanssa, että joka ikinen päivä ja ilta ennen nukkumaan menoa sitä miettii, pohtii ja arvioi. Pelkää, muistelee, panikoi. Enkä minä ole edes vielä jättänyt ehkäisyä pois!
Entäs sitten kun tietää suunnilleen sen päivän jolloin ne pelot käyvät toteen?

Voin kertoa, että mulla pelko jo tässä vaiheessa on sitä luokkaa, että jos kuulen esim. Sairaala-sarjan aikana lapsen sydänäänimonitorin jumputuksen, multa lähtee jaloista tunto ja hiki nousee pintaan. Sen verran miellyttäviä muistoja siihen liittyy :/

Itselläni pelko on todella kova ja siis tämän takia en lasta pysty tekemäänkin vielä. Mutta siis ei noista pelkopoleista ole vaan apua, tai on sen hetken kun saa puhua, mutta kun synnytys alkaa muistuu kaikki mieleen ja menee pieleen kun ei pysty keskittymään muuhun kun pelkoon.

Tässä tukea:

Oi voi sentään kun on kaaaaameata kun on synnytys. Varmasti juuttuu kun viimeksikin juuttui. Lässyn lässyn läpäti lää. Miten tässä nyt ikinä käy. On se niin pelottavaa että sanotaanko nyt kaikki yhteen ääneen A P U A.

Sä oot oikeesti sairas päästäs. Saatko sä jotain tyydytystä tästä? No Jumala rankasooo....

Varmasti on normaalia miettiä etukäteen synnytystä, mutta voi kai sitä vähän yrittää olla lietsomatta pelkoa. Ei siinä tarvi piehtaroida. Musta on vaan ystävällistä yrittää rohkaista ja vähän patistellakin ihmistä ajattelemaan analyyttisesti ja positiivisesti vapautuakseen turhista peloista, eikä kaataa bensaa liekkeihin.

Täytyy sanoa, että todella "hyvää" tukea saa täältäkin pelkoihinsa, muut tuntuvat tietävän toisten synnytyksetkin huomattavasti paremmin kuin synnyttäjät itse :)

Itse toivotan voimia kaikille, jotka pelkäävät, voimia ja toivoa siihen että kaikki sujuu hyvin.

No niimpä, ei voi ymmärtää mitä tyydytystä tuollaiset tampiot saa idioottimaisilla kommenteillaan. Ilmeisesti on päivän "hyvä työ" taas tällä sankarilla tehtynä...

Ei tuota pelkoa voi ymmärtää, ennenkuin sen itse kokee. Itse menin ensimäiseen synnytykseen todella avoimin mielin, toki vähän jännitti mitä tuleman pitää, mutta en osannut (onneksi) silloin vielä pelätä. Nyt tämän toisen kanssa valitettavasti pelko hallitsee öitäkin, inhottavia painajaisia synnytyksestä ja jatkuvasti mietin niitä karmivia kokemuksia. Itsellä siis kokemusperäistä pelkoa, tietää vähän liiankin hyvin mitä on tulossa...

Tiedän tunteen, ihan kuin minun kynästä. Erona se että tossa kesäkuussa pitäs uskaltaa jättää se ehkäisy pois toista lasta varten...

Alkuperäinen kirjoittaja mietin:

Ihan ystävällisesti kysyn, että miten toivot saavasi apua pelkopolilta? Ikävä kyllä kun kaikki sama voi toistua toisessakin synnytyksessä. Mulla kolme synnytystä joissa kaikissa sama pelko käynyt toteen.

Saanko kysyä mikä tämä pelko on, mitä on tapahtunut? Kukaan ei kai sentään kuollutkaan ole, kun kolmesta kerrasta kyse?

Minä toivon saavani pelkopolilla perusteltua omaa kantaani sen verran, että todella saan sen sektion. Hätätilanteessa mikä vain voi mennä pieleen. Suunniteltu sektio tuo aika paljon turvaa.

No ei se hirveästi näy pelottavan, kun lisää vaan lapsia värkätään. Taitaa olla vaan vähän huomionhakuisiuutta.

Minä aion tehdä sen homman niin, että ehkäisy pois sen enempiä miettimättä, sitten jos ja kun raskautuu, niin enää ei voi perua. Ja se että PELKÄÄ, ei voita sitä halua saada lapsi. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja mietin:

Toivon, että siellä käytäisiin edellinen synnytys läpi ja miksi kätilöt toimivat niinkuin toimivat (siis onko ollut hoitovirheitä/lääketieteellisiä perusteita jne.)

Lisäksi haluan tietoa kaikista mahdollisista kivunlievityksistä (ensimäisessä minulle ei kerrottu mistään muusta kuin epiduraalista ja ilokaasusta ja sain todella tylyä kohtelua kun yritin kysellä muista).

Haluan suunnitella etukäteen kaikki mahdolliset kompilkaatiot ja tilanteet, mitä synnytyksessä voi tulla vastaan ja miten niissä sitten toimitaan, jos en ole kykeneväinen noita päätöksiä siinä synnytystilanteessa tekemään.

Ennenkaikkea haluan jonkilaista tukea ammattilaiselta, että jos synnytystilanteessa sanon jotain, minut otetaan tosissaan ja omia toiveitani kunnioitetaan tai jos jotakin ei voida toteuttaa, minulle kerrotaan miksi näin ei voida tehdä.

Ja tietenkin se, että itse tiedän, että olen yrittänyt tehdä asialle (siis tälle pelolle) jotain ja olen valmistautunut henkisesti mahdollisimman hyvin tulevaan.

No ei se hirveästi näy pelottavan, kun lisää vaan lapsia värkätään. Taitaa olla vaan vähän huomionhakuisiuutta.

Kannattiko tulla laukomaan mielipiteitään, kun ei asiaan eikä otsikon kysymykseen ole minkäänlaista vastausta?

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:

Minä aion tehdä sen homman niin, että ehkäisy pois sen enempiä miettimättä, sitten jos ja kun raskautuu, niin enää ei voi perua. Ja se että PELKÄÄ, ei voita sitä halua saada lapsi. :headwall:

:) Me päätettiin miehen kanssa, että tehdään toinen mahdollisimman pian, ennenkuin omat pelkoni ehtivät liian suuriksi. Tiedän, että jos tällä hetkellä en vielä olisi uudestaan raskaana, olisin vain pyöritellyt tuota pelkoa enemmän ja enemmän mielessäni, enkä takuulla uskaltaisi enää raskaaksi hankkiutua. Nyt kun olen jo raskaana, niin ei todellakaan enää voi perua! :D

Ymmärrän ap.tä hyvin :hug: Itselläni nyt kuudes raskaus ja pelkään. Pelkopolilla aloin käymään toisen lapsen syntymän jälkeen, nyt en enään mene, kun en sieltä koe saavani apua :ashamed: Puhuminen kyllä auttaa, muttei se auta enään siinä vaiheessa kun synnytys alkaa. Tsemppiä sinulle kumminkin, toivottavasti saat apua :hug:

Musta nää pitäis olla maksullisia lisäpalveluita. Ei mikään megamaksu, mutta sellainen, että ihminen miettisi, onko pelko nyt ihan todellista vai haluanko vain huomiota. Jälkimmäisessä tapauksessa julkinen terveydenhoito ei ole oikea paikka.

Musta nää pitäis olla maksullisia lisäpalveluita. Ei mikään megamaksu, mutta sellainen, että ihminen miettisi, onko pelko nyt ihan todellista vai haluanko vain huomiota. Jälkimmäisessä tapauksessa julkinen terveydenhoito ei ole oikea paikka.

Varsinainen idiootti olet.

Yhteistyössä