Missä vietätte joulunne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "leeko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan täällä omassa kodissa vietetty aatto vuosikausia.Helpompi meille muiden tulla kuin me lapsilauman kanssa kuljetaan.Yleensä minun isä ja äiti olleet meillä.Kerran anoppi miesystävänsä kanssa.

Ollaan eka aamupäivä likan kans kahdestaan kotona ja jossaki vaihees päivää mennään mun isän työ syömään. Likka lähtee isänsä työ iltapäivällä/alkuillasta ja mä meen yöksi baariin töihin.

Eli mies ei muutenkaan todennäköisesti pysty tapaamaan perhettään yhtä usein kuin sinä omaasi ja sitten yksipuolisesti haluat evätä häneltä tämänkin mahdollisuuden?

Kannatta aihan oikeasti ottaa tämä huomioon. Meillä miehen vanhemmat asuu seinän takana ja mun vanhemmat 5 tunnin matkan päässä, heitä nähdään 2-3 kertaa vuodessa. Tuntuu pahalta, että näen omiani niin harvoin, ja mies saa tavata vanhempiana milloin haluaa, ja he luonnollisesti "vaativat" että tehdään yhdessä jotain aina kun on joku juhlapäivä, vaikka haluaisin olla joskus vaan oman perheen, siis miehen ja lapsen kesken. Mun vanhempia ei ole mahdollista tavata usein, koska meillä on maatila ja "aina" töitä, ja mun vanhemmat vielä kiireisiä työelämässä, usein työmatkoilla ulkomailla jne. Jos uskallan tämän mielipiteeni esittää, koko porukka suhtautuu muhun kuin johonkin ulkopuoliseen, pahaan ihmiseen, joka rikkoo heidän perinteensä. Itsekästä ja ajattelematonta!

Perheenä meillä on ollut monenlaisia jouluja. Alkujaan vietettiin joulut minun vanhempieni ja veljieni luona. Joulupäivä anopin ja tapaninpäivä appiukon luona. Kun lapsia tuli niin usein jouluaattona kävi joulupukki minun vanhempieni luona ja sitten joulupäivänä oli anoppilassa lapsille ( ja aikuisillekin ) lahjoja kuusen alla jotka joulupukki oli sinne tuonut ;)
Nyt kun ollaan saatu ihan oma koti ( omakotitalo ja paljon tilaa ) niin ollaan jouluaatot vietetty ihan omassa kodissa. Anoppi ja hänen miesystävänsä sekä minun vanhempani ja veljeni ovat olleet meillä. Ja näin meillä on ollut maailman paras joulu! Ehdottomasti.
Lapsia on kolme ja on ollut stressaavaa ensin kiikuttaa lahjat vanhempieni luo paketoituina, sitten aattoiltana takaisin kotiin paketeista purettuna.
Ekana jouluna tehtiin niin että käytiin joulusaunassa ja syömässä vanhempieni luona ( asuu naapurissa ) mutta aattoillaksi tuli vanhempani tähän meille, joulupukkia odottamaan.
Viime vuonna tehtiin niin että oltiin koko joulu tässä meillä. Syötiin omalla porukalla ja 'vieraat' tuli illansuussa sitten.
Ennen vieraiden tuloa paistettiin pipareita ( tuoksu <3 ), torttuja ja niistä sitten nautittiin jouluvieraiden kanssa pukkia odotellessa <3

Aaton ohjelmaan on aina kuulunut myös minun isoisän haudalla käynti. Parina viime vuotena se on tosin suoritettu jo aatonaattoiltana.
Nyt haaveilen että aattona kerkeäisi käymään joulukirkossa - saas nähdä onnistuuko :) Voisin lähteä sinne vaikka ihan vaan yksikseni, luulen ettei lapset malttaisi :) Ja mies sanoi että voi lähteä minun mielikseni mutta koska tiedän ettei hän kirkkoilusta välitä niin saisi jäädä puolestani vaikka kotiin :)

[QUOTE="kolmen äiti";27401648]Jouluaattona ollaan KOTONA oman perheen kesken.
Käydään joulukirkossa, katsellaan joulun piirrettyjä, saunotaan ja syödään hyvin.

Joulupäivänä ja tapanina voidaan sitten kyläilläkin.[/QUOTE]

Näin meilläkin,lapsia kaksi.

Voihan miehenkin vanhemmat tulla vanhemmillesi tai toisin päin tai sitten teille kaikki.jos ei tila riitä niin vuorottain,yhtenä vuotena sinun vanhemmille,seuraavana miehesi vanhemmille,välillä voitte olla oman perheen kesken.tuleva lapsi on myös lapsenlapsi miehesi vanhemmille niin olisihan törkeätä jos ette ottais heitä huomioon,jos siis ainoa asia mikä hankaa on se että ette ole läheisiä,ehkäpä lähennytte jos näette useammin.

Voi kun nuo isovanhemmat saisi suoraan sanomaan, toivovatko nuoria joulunviettoon. Pyydetään ja pyydetään, mutta jälkikäteen olen miettinyt, että olisivat ehkä oikeasti kaivanneet rauhallista joulua aikuisporukalla. Ja me toivoimme kotijoulua, ei matkustusjoulua, mutta emme halunneet pahoittaa kenenkään mieltä.

Vaikeita juttuja.

Yhteistyössä