Perheenä meillä on ollut monenlaisia jouluja. Alkujaan vietettiin joulut minun vanhempieni ja veljieni luona. Joulupäivä anopin ja tapaninpäivä appiukon luona. Kun lapsia tuli niin usein jouluaattona kävi joulupukki minun vanhempieni luona ja sitten joulupäivänä oli anoppilassa lapsille ( ja aikuisillekin ) lahjoja kuusen alla jotka joulupukki oli sinne tuonut

Nyt kun ollaan saatu ihan oma koti ( omakotitalo ja paljon tilaa ) niin ollaan jouluaatot vietetty ihan omassa kodissa. Anoppi ja hänen miesystävänsä sekä minun vanhempani ja veljeni ovat olleet meillä. Ja näin meillä on ollut maailman paras joulu! Ehdottomasti.
Lapsia on kolme ja on ollut stressaavaa ensin kiikuttaa lahjat vanhempieni luo paketoituina, sitten aattoiltana takaisin kotiin paketeista purettuna.
Ekana jouluna tehtiin niin että käytiin joulusaunassa ja syömässä vanhempieni luona ( asuu naapurissa ) mutta aattoillaksi tuli vanhempani tähän meille, joulupukkia odottamaan.
Viime vuonna tehtiin niin että oltiin koko joulu tässä meillä. Syötiin omalla porukalla ja 'vieraat' tuli illansuussa sitten.
Ennen vieraiden tuloa paistettiin pipareita ( tuoksu <3 ), torttuja ja niistä sitten nautittiin jouluvieraiden kanssa pukkia odotellessa <3
Aaton ohjelmaan on aina kuulunut myös minun isoisän haudalla käynti. Parina viime vuotena se on tosin suoritettu jo aatonaattoiltana.
Nyt haaveilen että aattona kerkeäisi käymään joulukirkossa - saas nähdä onnistuuko

Voisin lähteä sinne vaikka ihan vaan yksikseni, luulen ettei lapset malttaisi

Ja mies sanoi että voi lähteä minun mielikseni mutta koska tiedän ettei hän kirkkoilusta välitä niin saisi jäädä puolestani vaikka kotiin