Mistä apua kun omat voimat ei riitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt...

Vieras
Kun tuntuu ettei selviä enää omien ajatusten kanssa yksin ja masentaa. Oon jotenkin ihan voimaton ja saan paniikkikohtauksen tapaisia kohtauksia. Ahdistaa kokoajan ja se vie mun voimat. Sain pari kuukautta sitten kuulla sairastavani sairautta jonka hoito tulee olemaan yksi elämäni kovimpia taisteluja. Tämän asian ajattelu on saanut mut tähän kuntoon. Pelottaa myös siksi kun minulla ei aiemmin koskaan ole ollut ongelmia psyykkeeni kanssa. Haluaisin mennä lääkäriin, yksityiselle, mutta onko minun varattava aika yleislääkärille (osaako hän auttaa ja tarvittaessa määrätä minulle lääkityksen) vai tulisiko minun varata aika psykologille/psykiatrille? Oon koittanut olla etten tarvitsisi/aloittaisi lääkitystä mutta kuten varmasti meistä jokainen tuntee itsensä, nyt en vaan enää näe muuta vaihtoehtoa. Onhan kuitenkin olemassa niin monenlaisia lääkkeitä että varmasti joku niistä "kevyemmistä" olisi tässä tilanteessa minulle se oikea. Kiitos teille jotka jaksatte lukea tämän ja ehkä jopa vastata.

Soita terveyspalvelujen neuvontanumeroon 10023 ja kysy neuvoa. Tai sit yksit lääkäriasemalle, vaikea neuvoa tarkemmin tietämättä mikä on sairautesi, kannattaa hakea apua!

Kyseiseen sairauteen saan kyllä apua, sen hoito aloitetaan 2kk päästä. Mutta tämä koko sairaus on siis saanut minun psyykkeen tähän kuntoon, ei siis se itse sairaus vaan sen ajattelu ja tieto siitä kuinka rankka hoito tulee olemaan. Kiitos neuvosta!

Itse en ole saistanut masennusta, mutta olen ollut parisuhteessa nyt neljä vuotta masentuneen kanssa, ja meille on tulossa vauvakin. Onneksi puolisoni on aktiivisesti hakenut apua masennukseensa, ja pitää huolen lääkityksestään.

Lääkkeitä tosiaanon monenlaisia ja eritavalla vaikuttavia. Kuitenkaan etenkään aluksi pelkkä lääkitys ei yksin riitä, vaan tarvitset keskusteluapua. Oma lääkäri osaa neuvoa sinut eteenpäin. Puolisoni kävi aluksi muutaman kerran juttelemass kriisikeskuksella, sitten sai aikoja psykiatriselle keskukselle. Olivat puhuneet myös psykoterapiasta, se ilmesesti on aika tehokas ja monelle sopiva keino. Se tosin maksaa jonkin verran, joten meidän opiskelijabudjetti ei ihan riittänyt, mutta sitä psykoterapiaa voidaan miettiä myöhmmin.

Huonoin vaihtoehto sinulle on jäädä yksin ongelmiesi kanssa. Yleislääkärikin on jo hyvä ensimmäinen yhteydenottokohde, koska hän osaa kartoittaa tilannettasi ja ohjata eteen päin.

Tsemppiä sinulle! Hienoa että olet valmis hakemaan apua, kaikki eivät aina ole.

Riippuu siitäkin minkä ikäinen olet, mutta esimerkiksi työterveydessä tai koulun terveydenhoitajalla asia kannattaa ottaa puheeksi.

Paras (ja kallein) vaihtoehto on tietenkin varata aika suoraan yksityiselle psykiatrille. Kerro hänelle, ettet mielelläsi aloittaisi lääkitystä, mutta tiedät tarvitsevasi apua. Hän ammattilaisena osaa kyllä käyttää harkintaansa asian suhteen. :)
Tapauksesta riippuen toki pelkkä keskusteluapukin voi riittää. Pyydä joka tapauksessa häneltä (saitpa lääkitystä tai et) pääsyä psykologin juttusille. Joudut luultavasti käymään psykologilla pidemmän ajan, jotta saat parhaan hyödyn käynneistä. Ja jos tuntuu ettei ekan psykologin kanssa kemiat toimi millään, niin sitten vaihdat psykologia.
Lisäkeskusteluapua voi pyytää tarvittaessa myös esimerkiksi seurakuntien diakoniatoimistoista, mutta älä silti missään nimessä unohda psykiatria/psykologia kuvioista.

Tuollaiset sairastumiset jne horjuttavat ihmisen psyykettä todella usein, eikä asia varmasti tule yllätyksenä ammattilaisille. He tapaavat vastaavanlaisissa tilanteissa olevia henkilöitä usein.

Paljon tsemppiä ja voimia sinulle, älä luovuta vaan hae apua! :)

Kiitos teille kaikille viesteistänne! Koitin saada aikaa yksityiselle tälle päivää, seuraavat vapaat ajat psykiatrille olisi vasta kahden viikon päästä, mutta yleislääkärille pääsisin jo tänään. Taidan siis mennä sitä kautta, eiköhän heilläkin ole kokemusta tälläisistä tilanteistä. Ja kuten joku sanoikin hän ainakin osaa kartoittaa tilanteeni ja tarvittaessa ohjata eteenpäin.