Mistä apua miehen käytökseen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiiti"

Vieras
Ollaan erottu muutama vuosi sitten mutta puolen vuoden aikana lähentyneet ja harkitsemme yhteenpaluuta. Mies on aina ollut aika temperamanttinen mutta lasten kanssa on sujunut hyvin, mutta tällä aikaa kun ollaan oltu erossa on jokin muuttunut. Lapset ovat olleet paljon myös isällään ja vaikka ollaan yritetty pitää samanlaiset säännöt kummassakin kodissa on miehen auktoriteetti selvästi heikentynyt lapsia kohtaan ja tätä epävarmuutta oppinut paikkaamaan mm. huutamalla ja heittelemällä tavaroita. Suurin asia, joka minua painaa hänen käytöksessään lapsia kohtaan on lasten nimittely tyhmäksi ja idiootiksi sekä töniminen.
Toinen pojista on melkoinen riiviö ja hakemalla hakee riitaa ja ärsyttää mutta on sentään vasta 4vuotias eikä todellakaan mielestäni ansaitse moista kohtelua. Poika on myös aggressiivinen lähinnä minua kohtaan, tämä käyttäytymismalli ilmeisesti opittu siis isältä, vaikkei isä lapsia lyö, mutta tönimistä tapahtuu liian usein. Olen puuttunut asiaan puhumalla, joskus huutamalla mutta on kuin ei tajuaisi mistä puhun, tai ei keskustele asiasta ollenkaan. On epäreilua että musta tuntuu aivan paskalta tää tilanne, kun en itse ole tehnyt mitään väärin.
Ollaan menossa lastenvalvojalle, olisiko se oikea paikka ottaa asia puheekis, siellä kun sovitaan vain kirjallisesti nyt näistä tapaamisasioista.
Tulisiko kääntyä kuitenkin perheneuvolan puoleen vai millaisia mielipiteitä?
Toivon että mies pystyy käytöstään muuttamaan, muutoin joudun kyllä miettimään lasten etua ja hakea tylysti yksinhuoltajuutta.

mitä tylyä on siinä että suojelee lapsiaan? Miksi tahdot yhteenpaluuta miehen kans joka kohtelee noin kun kohtelee? en voi ymmärtää minäkään. Eksäsi on väkivaltainen eikä hallitse itseään, se ei ole temperamentin syy. Niin kauan kun mies ei ymmärrä ettei väkivallalla saa hallita ketään, edes avuttomia neljä vuotiaita, pidä yksinhuoltajuus.
Toivottavasti sinä ymmärrät. Mies ei muutu jollei itse halua. Sinä et voi muuttaa ketään.
Lapsesi oppivat väkivaltaisen käytöksen vanhemmiltaan, vanhemmat ovat esimerkkinä lapsilleen, niin hyvässä kuin pahassa. Iskä on "miehen malli".
Miten sinä pystyt rauhallisin ja hyvillä mielin jättämään lapset isälle joka huutaa, tönii, käyttäytyy pelottavasti? Ihmettelen.

Tällä hetkellä siis on yhteishuoltajuus ollut eron jälkeen, lastenvalvojalle ollaan vasta menossa, jonotettu jo ennenkuin ruettiin harkitsee yhteenpaluuta. Yhteenpaluun yks syy on se, että koen jättäneeni lapset heitteille kun kerran on kohdellut lapsia nuin, ja että jos ollaan yhdessä voin yrittää saaa sen tajuamaan kuinka lapsia kohtelee. Ja kun osaa olla niin hyvä isä, kunnes menee hermot.
Eli pakkohan lapset on pitäny sille välillä antaa, kun isyydentunnustuksessa yhteishuoltajuus sovittu. Saa nähdä miten jatkossa.

No ainakin sun on ensin tajuttava, että et pysty miestä muuttamaan jos mies ei itse halua muuttua. Jos mies itse lähtee hakemaan apua (vaikka terapiaa) ja oikeasti alkaa työstämään asiaa, niin sitten on toivoa. Mutta valitettavan usein ihmiset mieluummin rypevät vaikeuksissaan kuin ottavat vastuun.

Sinuna kyselisin kaikilta mahdollisilta tahoilta, miten olisi fiksua toimia. Siis lastenvalvoja ehdottomasti. Perheneuvola myös. Entä tavallinen neuvola, seurakunnan parisuhdeneuvonta, Pienperheyhdistys tms? Muista itse käyttäytyä asiallisesti, niin viranomaiset ym. tahot tekevät mielellään lastesi yhteistytä kanssasi lastesi hyväksi.

Muista, että jos palaat miehen kanssa yhteen sen takia, että valvot lapsia, niin uhraat koko oman elämäsi miehen vahtimiseen. Uskotko, että se on pitkällä tähtäimellä kestävä ratkaisu?

Jos tilanne menee akuutiksi, niin että oikeasti koet lapsien terveyden ja turvallisuuden tunteen olevan uhattuna, ota yhteyttä vaikka lastensuojeluun. Nuo nelivuotiaan raivokotaukset voivat olla seurausta ihan vain siitä, että hän kokee turvattomuutta.

Tsemppiä asioiden hoitamiseen!

En palais yhteen tuollaisen syyn takia. Todennäköisesti uus ero edessä jossain vaiheessa ja se on lapsille pahempi asia kuin jos oisitte erossa koko ajan. Miehen käytöksen pitää muuttua muulla tavoin. Teet vaikka rikosilmoituksen jos tönii lapsia tai ilmoitat lastensuojeluun.

Voi kai se tavata jos siitä ei koidu lapsille ikävyyksiä. Sinä sen tiedät, kukaan palstalainen ei tiedä oikeasti teidän tilannettanne.
Käytä maalaisjärkeä.
Miehesi on aikuinen, ja aikuisen osaa ohjata käyttäytymistään. Aikuinen tuntee vastuunsa omasta käytöksestään ja ymmärtää että lapsia ei saa satuttaa henkisesti kuin fyysisestikkään.
Hän ymmärtää olevansa isä ja roolimalli. Hän ei voi noin vain "menettää Hermojaan", hänen on vastuu ettei näin tapahdu. Aikuisen on pidettävä itsekontrolli.
Että voitko opettaa sitä miehelle? En osaa sanoa. Voithan kokeilla mutta mikä on sen hinta? Ja yksi tärkeä kysymys: kerrotko miehellesi että hän on käytös-koulutuksessa?
Miten hän siihen suhtautuu?

Yhteistyössä