Mistä ihmisillä on varaa tällaiseen elämäntyyliin? Ihmettelen oikeasti. Kertokaapa mulle.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Satsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="minä vaan";28312513]No mitkä sun tulot sitten on? Käteen kuussa?
Ja koko taloudella yhteensä?[/QUOTE]

Miehen nettotulot 3300e/kk ja mun nettulot ovat 2800e/kk. Eli 6100e/kk.
Lapsilisät kahdesta lapsesta päälle. Pääomatuloja saadaan vuodessa yhteensä 3000e.

Mä jotenkin olen pitänyt säästämistä jonkinlaisena oletusarvona ja itsestäänselvyytenä.
Mutta näin ei taidakaan olla. Moni ei sitten vain säästä penniäkään.
Meille on itsestään selvyys, että rahaa säästetään itsellemme ja lapsillemme.
Kerätään myös sijoituksia varten säästöä. Ei mitään hurjia summia, mutta mä olen olettanut, että säästäminen on kuitenkin kaikille tärkeää. Niin että säästössä on edes jonkun verran.

Me myös säästämme rahat autoon, eli emme ota autolainoja koskaan. Mä olen myös käsittänyt niin, että autolainat ovat suht. harvinaisia/nuorten juttu. Ilmeisesti suurin osa uusista autoista ostetaan velaksi ja 40t autolaina ei taida ollakaan mikään juttu nykyään.

[QUOTE="vieras";28312553]Toivottavasti et pety pahasti vaikka sinulle itsestään selvät asiat eivät ole just niitä kaikille muille tai edes useimmille itsestäänselvyyksiä.[/QUOTE]

En pety. Pidän silti hieman outona, että ei työssäkäyvillä ole tonnia enempää säästössä.

Kyllä mullekin on tullut yllätyksenä se, että monilla ihmisillä ei ole oikeasti säästöjä yhtään/todella vähän. Silti on omistusasunto hienoilla huonekaluilla ja induktioliesillä, uusi auto ja hienoja vaatteita, varaa matkustaa. Olen aina ajatellut, että tähän kaikkeen pitää olla hitusen varakaskin.

Me taas käydään kerran vuodessa ulkomailla, mutta se voi joskus olla ihan vikonloppu Tukholmassakin vain. Asutaan rivarissa yms. Olen pitänyt meitä sitten "köyhempinä", kuin muut. Tajusin sitten, että emme olekaan. Meillä on velattomat autot ja 40t säästössä ja omakotitalo rakennutetaan, kunhan saadaan vielä ainakin 10t säästöön.
Lapsilla (4v 8v) kummalakin muutama tonni.

Me ollaan aina eletty aika tiukalla budjetilla ja oltu töissä. Tulot ei oo isot, mutta yllättävää kyllä on reissuun päästy ja ihan kiva ostella välillä kalliitakin juttuja perheelle. Onhan moni ihmetelly, että miten on varaa, mutta sehän riippuu mihin sitä rahaa työntää. Aika monella viikonloppuoluisiin kuluu ihan kivasti rahaa vuoden mittaan. Tai tupakkaan. Meillä ei alkoholia juoda ollenkaan eikä polteta, joten nämäkin rahat säästyvät muuhun. Valintoja sanon minä.

Monista nyt voi tietää työn perusteella, etteivät tulot ole hirveän suuret. Harva lähihoitaja esim. nyt palkoillaan kroisokseksi elää ja isoissa tehtaissa duunareiden palkat nyt ovat keskenään samassa työtehtävässä aika samat.

No mä olen korkeasti koulutettu, mutta omalla alallani kyllä ihan perusduunarit (vuorotyössä) tienaa helposti 70 000e->. Tuotantopalkkio on se avainsana. Sillä nousee teollisuudessa palkka mukavasti. Ja joo, onhan sielläkin se "peruspalkka", mikä työsopimuksessa lukee ihan "tavallinen". Mutta kun vuorotyössä on lisiä lisien päälle, niin palkka nousee huimasti. Toki vastineeksi on yleensä töissä kun toisilla on vapaata (joulut, juhannukset ja ihan vaan viikonloput), mutta vapaata voi pitää viikolla ja silloin kun ei ole se kallis lomasesonki.

Voin kertoa ettei suurimmalla osasta ihmisiä olekkaan varaa tuohon elämäntyyliin.
Eräs tuttavani omistaa eritteräin pitkän ulostottorekisteri listan.
Lisää tulee kokoajan ja hänet on todettu varattomaksi.
Mitään vakituista työtä ei ole, joten loisimalla on saanut elämäansä paljon luxusta :)

Meillä on isossa perheessä tulot kaikkineen n. 5000e/kk, sis. palkat, lapsilisät, elatusmaksut (olemme uusperhe) yms. Vuokratontti ja rakennusbudjetti n. 250 000e. Halvemmaksi tulee alkaa maksaa sitä omaa pois kuin nykytilanne jossa asumme aso-rivarissa josta lyhennämme lainaa 550e/kk ja maksamme vastiketta 1300e/kk (+sähkölasku reilu 100e/kk vielä asumiskuluihin).
Autoja on kaksi, ei uusia, lainoja niistä n. 300e/kk vielä vajaa pari vuotta.
Matkustella ei voida niin paljon kuin haluttaisiin mutta jostain pitää tinkiä. Jotkut lasten merkkivaatteet nyt ovat perheen budjetissa ihan yksi kärpäsen kakka.

Lapsilisät kahdesta lapsesta päälle. Pääomatuloja saadaan vuodessa yhteensä 3000e.

Mä jotenkin olen pitänyt säästämistä jonkinlaisena oletusarvona ja itsestäänselvyytenä.
Mutta näin ei taidakaan olla. Moni ei sitten vain säästä penniäkään.
Meille on itsestään selvyys, että rahaa säästetään itsellemme ja lapsillemme.
Kerätään myös sijoituksia varten säästöä. Ei mitään hurjia summia, mutta mä olen olettanut, että säästäminen on kuitenkin kaikille tärkeää. Niin että säästössä on edes jonkun verran.

Mitä varten sä säästät?

[QUOTE="Katja";28312591]Meillä on yli 60t autolaina ja se tuntuu hirvittävän monia.[/QUOTE]

Heh. Ei tuo vielä paljon ole :) Meillä on miehen autosta lainaa 55t ja mun autosta 19t.

[QUOTE="minä vaan";28312595]Mitä varten sä säästät?[/QUOTE]

Että ei tarvtise ottaa lainaa, jos jotakin isompaa haluamme. Kuten auto, remontti, ulkomaanmatka yms. On varaa tehdä kaikkea kivaa jos mieli tekee. On lapsille ajokorttirahat, opiskelurahoja yms.
Jos toinen jää työttömäksi, pärjätään ensimmäiset kuukaudet säästöillä ilman, että tarvitsee luopua mistään isosta, kuten talo, auto jne.
Haluamme kartuttaa varallisuutta. Sijoituksia varten on säästetty nyt 10t ja säästetään vielä. Saa nähdä mihin sijoitamme.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Lapsilisät kahdesta lapsesta päälle.

Meillä nettotulot vähemmän ja hyvin pärjätään aloituksesi tyylillä. Säästöjäkin on, toki myös velkaa.

Paitsi ei ole vuittonia eikä lapsilla gantia eikä tickettiä.

(sivuhuomautus: Niistä ganteistä ja ticeteistä saa käytön jälkeen niin paljon rahaa takaisin, että samalla rahalla ostaa ensin huonoa ja laittaa käytön jalkeen roskikseen.)

[QUOTE="minä vaan";28312595]Mitä varten sä säästät?[/QUOTE]

1. Lapsille ajokortit ja opiskelurahaa
2. Mökkiä varten
3. On säästöjä mistä ottaa, jos pitää uusia auto, kodinkoneet, remontoida tms
4. Jos jotakin sattuu (työttömyys esim.) on säästöjä, joilla pärjää ainakin hetken. Jos sattuu tulipalo tms, niin ei jäädä sen varaan, koska vakuutusyhtiöstä alkaa sadella taaloja.
5. Pahan päivän varalle
6. Ettei tarvitse velkaannuttaa itseään
7. On kivaa, kun voi tehdä joskus jotakin luksusta. Kuten vuokrata auto ja ajella pitkin Kanadaa koko kesä :)

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
[QUOTE="Katja";28312591]Meillä on yli 60t autolaina ja se tuntuu hirvittävän monia.[/QUOTE]

Tuollaista autolainaa pitää lyhentää 500-800e/kk, jotta se lyhenisi edes vähän nopeammin kuin auton arvo laskee (auton arvohan laskee tyypillisesti 10-15% vuodessa).

Alkuperäinen kirjoittaja Hölmön hommaa;28312640:
Tuollaista autolainaa pitää lyhentää 500-800e/kk, jotta se lyhenisi edes vähän nopeammin kuin auton arvo laskee (auton arvohan laskee tyypillisesti 10-15% vuodessa).

Me lyhennetään 400e/kk

Sanon taas tämän saman tähän. Mistä te tiedätte toisten tulot tarkkaan? Mistä te tiedätte, onko Ticketit ja muut merkit ostettu uusina? Ja niin edelleen. Yllättävän pieniin juttuihin saa mentyä muutaman Vuittonin verran rahaa vuodessa: tupakka, lehtitilaukset, kytkykaupat, turhat ostokset (kuten vaikka viihde-elektroniikan uusiminen jatkuvasti aina vaan uusimpaan malliin - turhaa).

Muutamalla tutullani on isot talot ja vähän lainaa. Heistä jokainen osti asunnon jo opiskeluaikana ja myi sitten pois, osti astetta isomman, myi pois... Että jos joku ihmettelee toisten lukaaleja, voi miettiä että miten ne lukaalit on saatu. Osalla on tietysti jättilaina, osalla muita tuloja, osa on säästänyt.

Ja sitten tosiaan: toisilla vaan on enemmän rahaa kuin toisilla.

Meillä on autojen lyhennyt yhteensä 1200e/kk ja asuntolaina 800e/kk ja kulutusluottojen 100e/kk.
Laskut ja asumiskulut nielaisee vielä palkasta osan ja ruokaan ja vaatteisiin jää 500e/kk. Mut kulutusluotot onkin vaatelaskuja pääasiassa. Hyvin pärjätään.

Sanon taas tämän saman tähän. Mistä te tiedätte toisten tulot tarkkaan? Mistä te tiedätte, onko Ticketit ja muut merkit ostettu uusina? Ja niin edelleen. Yllättävän pieniin juttuihin saa mentyä muutaman Vuittonin verran rahaa vuodessa: tupakka, lehtitilaukset, kytkykaupat, turhat ostokset (kuten vaikka viihde-elektroniikan uusiminen jatkuvasti aina vaan uusimpaan malliin - turhaa).

Muutamalla tutullani on isot talot ja vähän lainaa. Heistä jokainen osti asunnon jo opiskeluaikana ja myi sitten pois, osti astetta isomman, myi pois... Että jos joku ihmettelee toisten lukaaleja, voi miettiä että miten ne lukaalit on saatu. Osalla on tietysti jättilaina, osalla muita tuloja, osa on säästänyt.

Ja sitten tosiaan: toisilla vaan on enemmän rahaa kuin toisilla.

Juuri näin!

Vaikka mä olen pienituloinen lähihoitaja, niin olen saanut perintöä yli 100t edestä. Mies keskituloinen, mutta hän taas saa pääomatuloja (perintöjen kautta).

Alkuperäinen kirjoittaja toinen säästäjä;28312628:
1. Lapsille ajokortit ja opiskelurahaa
2. Mökkiä varten
3. On säästöjä mistä ottaa, jos pitää uusia auto, kodinkoneet, remontoida tms
4. Jos jotakin sattuu (työttömyys esim.) on säästöjä, joilla pärjää ainakin hetken. Jos sattuu tulipalo tms, niin ei jäädä sen varaan, koska vakuutusyhtiöstä alkaa sadella taaloja.
5. Pahan päivän varalle
6. Ettei tarvitse velkaannuttaa itseään
7. On kivaa, kun voi tehdä joskus jotakin luksusta. Kuten vuokrata auto ja ajella pitkin Kanadaa koko kesä :)

Toiset haluaa sitä luksusta siihen arkeensa. Eli käyttävät mitä on.

Miksi velkaannuttaminen kuulostaa niin negatiiviselta.... :)

Puhdasta "laitan säästötilille" säästämistä en ymmärrä. Korkotaso on niin alhaalla ollut jo pidempään, että lainaraha on itseasiassa halvempaa kuin oman sijoittaminen. Sitten jos säästetään rahaa niin, että sijoitetaan se ja laitetaan raha "tekemään työtä", niin silloin siinä on järkeä. Eli sijoitettu raha myös tuottaa joka kuukausi x määrän rahaa, jonka voi taas sijoittaa tai käyttää elämiseen. Sijoitettua rahaa ei kuitenkaan saa heti muutettua käteiseksi, jos tulee se paha päivä.

[QUOTE="Katja";28312650]Me lyhennetään 400e/kk[/QUOTE]

Ja korot päälle, vai? Jos summa sisältää jo korot, niin se ei voi pitää paikkansa, koska tyypillisellä autolainan korolla (5-8%) tuon lainan kuolettaminen kestäisi 20-30 vuotta ja niin pitkiä autolainoja ei sentään myönnetä.

Mutta tilanne on kuitenkin se, että velkanne tavallaan kasvaa koko ajan. Eli auton arvo alenee nopeammin kuin te lyhennätte sitä. Pelastuksena lienee se, että auton ostossa lienee käytetty myös x määrä omaa rahaa? Muutoinhan tilanne olisi se, että auto olisi arvoton, ennenkuin laina on maksettu...

Yhteistyössä