Mistä ihmisten piikkikammo johtuu?

[QUOTE="vieras";22618606]Eikö työturvallisuus ole työnantajan eikä työntekijän vastuulla?[/QUOTE]

Hanskojen käyttö/käyttämättömyys ei ole työturvallisuusasia normaalipotilaiden kohdalla, koska samat ihmiset ovat siellä linja-autossa ja kaupan jonossa vieressäsi. Näiden kohdalla hoitaja saa siten itse valita käyttääkö hanskoja vai ei.

Kuten jo aikaisemminkin mainitsin, terve iho on paras suoja mikrobeja vastaan. Jos iho on rikki (haava, ihottuma ym.), niin on järkevää käyttää hanskoja, jottei potilaan eritteitä joudu rikkinäisen ihon kautta elimistöön.

Voi sillä normipotilaallakin olla hiv/c-hepatiitti.

Ei tarvitse sattua kuin yksi vahinko niin sitten ne on kuitenkin pakolliset. Että miksi riskeerata. Jos allergisoituu niin sitten täytyy tehdä jotain muuta.

[QUOTE="vieras";22618715]Voi sillä normipotilaallakin olla hiv/c-hepatiitti.

Ei tarvitse sattua kuin yksi vahinko niin sitten ne on kuitenkin pakolliset. Että miksi riskeerata. Jos allergisoituu niin sitten täytyy tehdä jotain muuta.[/QUOTE]

Hiv ja c-hepatiitti eivät tartu ehjän ihon läpi. Neulanpistotapaturmassa ne voi saada, mutta kerrohan miten hanskat suojaavat neulalta?

[QUOTE="vieras";22618752]Ei ehkä ehjän ihon läpi, mutta kenellä on aina käsien iho 100%:ssa kunnossa. Jos kerran riittää vaikka, että on yhdestä sormesta kynsivalli rikki.[/QUOTE]

Kädet desinfioidaan aina käsidesillä, ja jos ei kirvele, on iho ehjä.

[QUOTE="jojo";22610606]Mun kaverilla on kammo koko pistotapahtumaa kohtaan. Se oli kerran lapsena saanut arastelukohtauksen ennen verikokeen ottoa. Hoituri yritti pakottaa rauhoittelemisen sijaan, kaveri meni paniikkiin ja lopulta sitä piteli kokonainen joukkio henkilökuntaa väkisin verinäytteen oton ajan. Se pelkää siis sitä pistämistilannetta ja siinä sivussa sitä piikkiä, kun se muistaa sen kauhun pakottamisesta.[/QUOTE]

Mulla on sama juttu.. Pelkään piikkejä en sen kivun takia, vaan sen takia ku se muistuttaa mua just tollasesta tapahtumasta.. Se vaan jää sinne mielen perukoille kummittelemaan. Neljä hoitajaa piteli mua 11-vuotiaana paikallaan ku pelkäsin sitä piikkiä, se päähoitaja oli ihan täys vatipää ja olin sitte kädet mustelmilla ku sieltä lähdettiin.

Nyt aion kylläkin päästä piikkikammostani, siihen kun ei auta kuin just se et niitä piikkejä ottaa, ja meinaan hakea ensimmäisen lävärini piakkoin :) Myöskin akupunktiohoito on käynyt mielessä ja olen jo varannut ajankin, saa nähdä uskallanko mennä.. Avomies pelkäsi ennen myöskin piikkejä, ihan yhtä paljon kuin minäkin kunnes kävi akupunktiohoidossa polviensa takia. Ja sinne se kammo sitten jäi, monen piikin jälkeen.

Yhteistyössä