Mistä ihmisten piikkikammo johtuu?

Ei ainakaan mun kohdalla. Ne vaan meni vaihtoon aina ku kanyylin kautta annettiin tietty lääke ja meni tukkoon (iha sama mitä intin vastaan, sama moka kerta toisensa jälkeen), nesteytys meni koko ajan kun en paljoa juodakaan saattanu (ääniki oli välil kokonaan poissa). Kyl ne mielellään pitää samaa kanyylia vuorokauden parikin, ei niin että soitellaan pari kertaa päivässä anestesialääkäriä auttamaan (ja vielä viikonloppuna)...

Eli tehään vieläkin niin, että kanyyli vetää niin kauan kuin vetää ja sitten vaihdetaan suonta kun on jo liian myöhäistä.

En kyl tiedä sitäkään, että laittaako hoitajat osastolla tippoja, mutta muualla ainakin.

Tai sit se pitäis laittaa tarpeeksi isoon suoneen. Tuo on hyvä mikä menee käden sivussa, mutta siihen ei laita kuin lääkärit.

Joo laittaa hoitajat osastolla tippoja. Anestesialääkäri kutsutaan yleensä ku hoitsut turhautuu eivätkä onnistu tipanlaitossa.

Ja multa on saatu vaikka kuinka isoja suonia kädestä tukkoon. Just tuolla reissulla. En muista oliko jopa molemmis käsis lopuksi isoja kivoja mustelmia, just hoitsujen jäljiltä. Ja kaikki ei todellakaan ollut tuos kämmenen päällä laitettuna.

Mulla hoitsut on laittanu vaan kyynärtaipeeseen.

Kämmenseläs ei oo yhtään suonta tukossa, mutta tuossa käsivarressa on vieläkin mustelmia siitä kun on menny suonet tukkoon.

Kyl väitän, että ne kanyylit ne suonet tukkii eikä lääkkeet. Olin silloin se syksy 4vko viikon pätkissä osastoilla. Ja joka päivä sai lääkkeet ja litran keittosuolaa perään.

Sun kohdal ehkä. Mun kohdalla meni vuorokauskin kevyesti muita lääkkeitä/keittosuolaa. Mutta jos annettiin tämä yks ainut lääke, se oli 100% varmuudella heti sen jälkeen tukossa, menny yhtää mitää enää sen jälkeen siitä suonesta sillä reissulla. Tuota edeltävällä kun meni ne lääkkeet pari kertaa vuorokaudessa, ilman ongelmia, vaikka välillä oli ettei mennyt mitään koko kanyylin kautta. Eipä tainnu kertaakaan keskellä yötä joutua kanyylia vaihtamaan, vaikka yks lääke erä meni silloin.

Sitä en tiedä miten tukos nuo nykyään on, suonet nimittäin. Kyl ainakin vuos sit tiputus onnistui kun nesteyttivät ja arpoivat mikä mulla on.

Jos on suoni tukossa niin ei siinä silloin näy verisuonta mikä siinä on aikaisemmin ollut. Se on siis lopullisesti entinen siitä kohtaa.

Aikamoista jos on tuollaisia lääkkeitä mitkä tukkii suonet. Ellei ne sit tiputa liian nopeesti/hitaasti mistä se johtuu. Jos se siitä lääkeaineesta johtuu niin mitähän se vaikuttaa matkalla eteenpäin...

Ei oo hauskaa sairastaa, mutta ei oo hauskaa olla hoidettavanakaan.

Iv-luvat pitää suorittaa erikseen eikä niitä lupia ole kaikilla.

Miten muka vois homma toimia palvelukodeissa joissa töissä vain lähihoitajia ja pitää antaa pistoksia asukkaille. Olen mäkin laittanut insuliinia asukkaalle eikä mulle ollut sitä näytetty muuta kuin teoriassa. Onneksi sai kynällä laittaa sen.

Ja onhan noita pistoksia muutakin kuin insuliini. Sen takia meille opetetaan ihon alle ja lihakseen pistäminen.

Meille lähärikoulussa opetettiin vain insuliinipistos, ei noita muita. EIkä muakaan oo lähärit piikitelleet sairaalassa.

Mä en tiedä mistä mun piikkikammo juontaa juurensa.
Yksi saattaa olla se, että olen pyörtynyt korviksia laittaessa - ei laitettu ampumalla.

Kaksi viikkoa sitten viimeeksi tärisin leikkaussalissa sellaisessa horkassa, että oksat pois, selkälihakset ihan jumissa, ettei epiduraali onnistunut joten pääsin unten maille =). Kyseessä oli polven tähystys. En olisi kyllä pystynyt seuraamaan sitä ruudulta.

Mulla ei ollut piikkikammoa koskaan mutta nyt vähän alkoi tökkiä viimeksi hammaslekurilla kun laitettiin kitalakeen muutamia. Siksi vedin poraussession ilman puudutusta sittemmin. Verikokeet ihan yes ja tiputukset yms. Ainoo on nyt noi hammaslekurin jutut.

Useimmat fobiat eivät ole järjellä selitettävissä.

Mulla on piikkikammo vain yhteen asiaan: kun kämmenselkään laitetaan kanyyli. Sen aikaansai luokkakaverini reilu vuosi sitten, kun treenasi kanyylin laittoa minuun eikä ollut ikinä aikaisemmin kanyloinut ketään tai mitään. Kiitos, koulu! :D

Peesi.

Ja jos se alkupäässä elämää saatu piikitys on mennyt totaalisen pieleen, siitä jää kammo. :snotty: Vaikka kuinka piikitettäis sen jälkeen. Enää mä en sentäs pyörry........

Minkäslainen se valtimoverikoe on?

Mulla oli piikkikammo ennen kuin aikuisiällä ekaa kertaa otettii verikoe. Huomasin ettei se sattunut yhtään, eikä siinä mitään ihmeellistä ollut.

[QUOTE="vieras";22611095]Ei kai nyt sentään lähihoitajat lihakseen piikittele? Tai ainakin toivon niin.[/QUOTE]

Miksi ei pistääsi? Kyllä meille ainakin se opetetaan koulussa.

Mulle tuli piikki kammo pienenä verikokeista kun työnsivät suonen ohi :( Kamalia traumoja! Ekassa synnytyksessä kivuliaampi ja kamalampi kokemus oli epiksen laitto kun se itse synnytys :X Ja toka vedinkin pelkällä ilokaasulla kun en uskaltanu antaa laittaa piikkiä :( Ja tosiaan noista verikokeista että kun se meni ohi niin pyörittivät sitä neulaa siellä käden sisällä :(

En mie osaa selittää miksi pelkään neuloja. Hammaslääkärilläkäyntipelko nyt selittyy ehkä sillä, että lapsuuteni sain rampata hammasrautojen yms. takia ja suuta revittiin, hampaita jouduttiin kiskomaan ja sitten ne lääkärit oli vielä töykeitäkin, yks haisi hirveälle...Nykysin käyn vain yksityisellä jolla on kokemusta pelkopotilaista, sielläkin melkein itkin eka kerralla kun pelotti niin paljon.

Joudun käymään myös verikokeissa säännöllisesti, ja osastolla kans kanyylin kautta tiputettavassa lääkkeenotossa. Ja aina se silti jännittää/pelottaa, en katso ikinä sitä piikkiä vaan koitan vaan hengittää. Onneks nuo on mennyt ainakin tähän asti ihan hyvin.

Osui ja upposi, mä en juo vettä ja mulla on piikkikammo :D

Mutta joo, voihan vitura sentään kun ihmiset keskustelee peloista ja fobioista ja ihmettelee, kuinka joku nyt tollasta voi pelätä :/ Mulla on aina ollu vaikeuksia neulojen kanssa, muistan kun lapsena joskus otettu verikokeita, nii hirveä häpeä jäänyt niiltä ajoilta, ku hoiturit suoraan nauro mulle, ku itkin ja kiljuin heti ku näin neulan. Myös tää hammaslääkärin anestesiahoito on käyty läpi, koska pyörryin suoraan kun näin sen neulan, jolla puudutetaan :D Ja parastahan siinäkin tapauksessa oli se, että kun kanyylia yritettiin pistää kämmenselkään, niin tarvittiin neljä ihmistä pitämään mua aloillaan, että sai sen pikkiriikkisen neulan pystyyn.

Tätä listaamista voisi tietenkin jatkaa ihan loputtomiin. Mitään kunnollista selitystä piikkipelolle ei tosiaankaan löydy. Jo pelkästään tuoliin istuminen näytteen ottamista varten saa aikaan paniikkireaktion ja naama valuu ja henkeä ei saa. Perkele, aikuinen nainen mukamas :D

Mä pelkään kipua. Oon todella kipuherkkä. Kanyylinlaitto ei ole koskaan meinannu mulle onnistua ja se jos jokin tekee kipeää kun sitä neulaa survotaan kämmenselkään! Synnytyksessä viimeks sellaista laitettiin ja pakko sanoa, että se sattui eniten koko synnytyksessä. Meinas taju lähtee siinä kohdin. Lopulta laittoivat käsivarteen. Kunpa en koskaan joutuis sitä kanyylia taas ottaan. Tuskin suostuvat heti koettaan käsivarteenkaan vaikka pyytäis. Joka kerta se on kuitenkin jouduttu laittaan käsivarteen.
Lapsena kerran verikoetta otettaessa näytteenottaja teki jonkun mokan ja pistäminen sattui kovasti ja verta tyyliin suihkus käsivarresta. Hoitaja siis myönsi, että meni jotain vikaan. Luulen, että kammo on jäänyt tuosta kerrasta.

[QUOTE="vieras";22618501]Kun nyt piikittämisestä puhutaan niin miten hyvin teilläpäin hoitajat muistaa käyttää kumihanskoja? Täällä ei aina.[/QUOTE]

Kumihanskat suojaavat hoitajia potilaan sairauksilta, eivät potilasta hoitajalta. Käsien desinfiointi suojaa potilaita.

[QUOTE="vieras";22618551]Niin juuri. Siksi kysyinkin.[/QUOTE]

Hoitajat voivat itse valita käyttävätkö hanskoja, koska kyseessä on heidän oma turvallisuutensa. Siksi koen outona kysymyksenasettelusi, jossa viittaat hoitajien hanskojenkäytön olevan jotenkin pakollista. Ehkä vain ymmärsin sinut väärin.

Monet hoitajat eivät käytä hanskoja, koska ovat allergisoituneet niille. Ehjä iho kun on riittävä suoja. Pistotapaturmassakaan hanskoista ei ole apua, koska neula menee hanskan läpi siinä kuin ihonkin.

Lisään vielä, että aikaisemmat kommenttini koskivat normipotilaita. MRSA-potilaiden ym. "tartuntavaarallisten" potilaiden kohdalla tilanne on toinen. Heidän kanssaan tulee aina käyttää hanskoja, jottei levitä tautia käsissään muihin.

Yhteistyössä