[QUOTE="pilvi";22610660]Minäkään en oikein ymmärrä tuota aikuisen ihmisen piikkikammoa.Eihän se kivaa ole,kun pistellään,aika epämiellyttävää mutta kyllä se kestää.Pieniä,sairaita lapsiakin joudutaan pistää vähän väliä, joten siksi aikuisen piikkien pelko hämmentää.[/QUOTE]
Mulla ei ole mielessä mitään erityisen ikävää pistämistilannetta ja muistan, että lapsena en pelännyt ollenkaan pistämistä vaan menin ihan reippaasti esim. verikokeisiin, muistan oikein kun mua usein kehuttiin siitä etten jännitä yhtään. Kammo tuli joskus teini-iässä.
En itsekään ymmärrä, mistä tämä piikkikammo on tullut. Mua alkaa puistattaa ja oksettaa jo kun ajattelenkin, että jotain työnnetään verisuoneen, tai kun ajattelen ylipäänsä että tuolla ihon alla menee verta ja sit ihoon voi tulla reikä, josta sitä verta tulee ulos. Ei tätä voi selittää oikein. Se kammo ei johdu kivusta, koska en pelkää monia muita kivuliaampia operaatioita ollenkaan (esim. papa-näytteen otto tuntuu musta fyysisesti huomattavasti epämiellyttävämmältä kuin verikoe, mutta sitä en kammoa mitenkään.).
Mulle herättää myös ihan yhtä pahat inhonväristykset, jos näen vierestä kun jotakuta toista pistetään tai joku vuotaa verta. Esim. jos koulussa on verenluovutustapahtuma, en voi mennä sinne lähellekään tai alkaa heikottaa. Kerran niittasin sormeeni ja meinasin pyörtyä kun haava näytti niin pahalta, vaikkei mua edes sattunut juuri. Jos nenästä alkaa vuotaa verta, joudun ihan tosissaan rauhoittelemaan itseäni, etten panikoituisi. Telkkarin sairaalasarjat luonnollisesti jää multa katsomatta ja laitan muutenkin aina silmät kiinni, jos vaikka elokuvassanäytetään haavoja, verta tai pistämistä. Oon kerran oikeasti pyörtynytkin kun koulussa näytettiin kuvia, joissa ihmisillä oli pahoja ruhjeita.