Mistä johtuu, että auringonvalo auttaa atooppiseen ihoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mikä siinä auringonvalossa on sellaista? Mulla se auttaa niin paljon iho-ongelmiin, että ihottuma on kesäisin kokonaan poissa. Voiko auringonvaloa korvata talvisin mitenkään muutoin kuin valohoidolla?

joillakin se on taas toisinpäin... minun miehellä iho menee aivan kamalaan kuntoon kesällä ja auringonvalossa... jos ei kulje iho suojattuna (pitkät housut ja pitkät vaatteet muutenkin) niin nahka lähtee kokonaan, muuten vain märkii jokapaikasta ja kudosneste valuu melkein noroina... talvella iho ajoittain todella hyvässä kunnossa... ei auta kortisonit eikä biootit... rasvat vaan pistää kutittamaan ja sit on taas verillä iho

Mulla taas on niin, että heti keväällä kun aurinko alkaa kunnolla paistaa niin pukkaa varsinkin vasempaan käsivarteen ihottumaa. :snotty: Ja kutiaa niin maan perkuleesti!

Tässä katkelma artikkelista, jonka osoitteen laitan alle. Sieltä löytyy lisää tietoa.

"Atooppiseen ihoon aurinko vaikuttaa
yleensä suotuisasti. Kaikille atoopikoille
se ei kuitenkaan sovi hoitomuodoksi.
Kun iho alkaa suojautua UV-säteiltä, se
paksuuntuu, jolloin bakteerit ja muut
mikrobit eivät niin helposti pääse ihon
sisään ja toisaalta kosteus ei pääse haihtumaan
ihosta. Näin iho ei niin herkästi
reagoi ulkoisille ärsykkeille ja sen kuivuus
vähenee."

http://www.psori.fi/doc/Januskasvoinen_aurinko_0304.pdf

Viimeisimmässä Ihon Aika-lehdessä myös kerrottiin tutkimuksesta, jossa arvuuteltiin auringonvalon aiheuttaman D-vitamiinin ihmiskehossa tapahtuvan tuotannon kasvun vaikutusta atooppiseen ihottumaan. Tätä ilmeisesti aletaan tutkia lisää jossain vaiheessa.

Yhteistyössä