Mistä Romanit ostavat vaatteensa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihan asiallisesti kysyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tunnen n. 10 romania, joista ainoastaan yksi on työllistetty.
Kyllä tosi moni on eläkkeellä tai työtön,
Itse olen aina pitänyt kaikkia ihmisiä samanarvoisina, mutta tosiasia vain on että heillä on nuo omat "heikkoutensa" .
Käyn melkein päivittäin erään tuttavapariskunnan luona ja ovat mulle tärkeitä ja ihania ihmisiä, mutta kyllä puheista saa sen käsityksen että esim. varastelu on enemmän heille normi kuin poikkeus.

[QUOTE="mee";24817440]Joissain porukoissa se taitaa olla ihan elämäntapa. Ja kun yhdellä paikkakunnalla asuu vain se tietty porukka, niin tottakai syntyy ennakkoluuloja, kun samalla paikkakunnalla asuva valtaväestö kohtaa vain näitä elämäntapatyöttömiä/rikollisia. Meidän lähipiirissä lähes kaikki käyvät töissä ja elävät ihan normaalia elämää.[/QUOTE]

Tässä aika likellä meitä (vajaa kilometri) Asuu yksi mustalaisperhe ja heistä ei ole ollut harmia,käsittääkseni kelleen.
Eli on juurikin se yksi poikkeus siis sadasta. Mutta valitettavasti jos suurin osa on jotain muuta niin ihmekö se että asenteet on tiukassa uskoa muihinkaan.
Itse nämä voivat vaikuttaa ihmisten asenteisiin.
Sitten taas voin sanoa että olen eräältä pieneltä paikkakunnalta kotoisin ja siellä oli ihan tiedossa että ne mustalaiset oli kaikkea muuta kuin rehellistä porukkaa, harvalla nais romanillakaan oli puhdas rikosrekisteri no miehistä en sitten jaksa puhua tuonkaan vertaa.

[QUOTE="vieras";24817454]Tunnen n. 10 romania, joista ainoastaan yksi on työllistetty.
Kyllä tosi moni on eläkkeellä tai työtön,
Itse olen aina pitänyt kaikkia ihmisiä samanarvoisina, mutta tosiasia vain on että heillä on nuo omat "heikkoutensa" .
Käyn melkein päivittäin erään tuttavapariskunnan luona ja ovat mulle tärkeitä ja ihania ihmisiä, mutta kyllä puheista saa sen käsityksen että esim. varastelu on enemmän heille normi kuin poikkeus.[/QUOTE]

Törkeetä rassismia.:attn:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24817449:
Kuten monet ovat jo vastanneetkin, niin he teettävät vaatteensa. Eipä niitä romanipukuja mistään henkkamaukoilta löydykään. Tätini - joka siis itse ei ole romani, mutta miehensä on - ompeli näitä pukuja vuosikymmeniä.

Ompelisiko joku minulle röijyn?

Olen haaveillut röijystä aina...

Pari romania tunnen hyvinkin ja heille ainakin työ kelpaisi, mutta kukaan ei palkkaa. Loputon noidankehähän tämä on. Romaneja ei oteta töihin -> Ovat työttömiä -> Kukaan ei palkkaa koska pidetään työtä vieroksuvina jne.

Voisin jopa väittää, että meidän työpaikalla harjoittelussa ollut romaninainen teki kahden ihmisen edestä töitä, kun sai mahdollisuuden. Mutta miksipä kukaan edes viitsisi yrittää työllistyä, kun kohtelu on niin tylyä. Asenteita muuttamalla, myös romanien käytös saattaisi olla aivan toista. Mätiä hedelmiä toki löytyy heidänkin joukostaan, mutta mistäpä ihmisryhmästä ei sellaisia löytyisi?

Hameita he teettävät kai noin kerran parivuodessa. Ainakin tämä tuttuni teetti Ruotsissa, jollan romanipukuihin erikoistuneella ompelijalla. Paitoja hankitaan sitten useammin. Ja yksi hassu asia minkä olen pistäntyt merkille, että romaninaiset kulkevat avonaisissa korkokengissä kesät talvet. Toisaalta Kuomat sellaisen hameen kanssa voisi olla aika koominen näky :D

Ompelisiko joku minulle röijyn?

Olen haaveillut röijystä aina...
Mun tätini ei enää ompele, yli 80 v mummeli. Mutta takuulla opettaisi mulle tarvittavat taidot. Jostain pitäisi vaan löytää tarvittava aika. Ja kyllähän mä kersana monestyi seurasin sivusta, miten röijyjä tehdään. En siis olisi ihan ummikko aloittaessani. Oiskohan tässä mulle ens kesäksi kesälomaprojekti?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24817867:
Mun tätini ei enää ompele, yli 80 v mummeli. Mutta takuulla opettaisi mulle tarvittavat taidot. Jostain pitäisi vaan löytää tarvittava aika. Ja kyllähän mä kersana monestyi seurasin sivusta, miten röijyjä tehdään. En siis olisi ihan ummikko aloittaessani. Oiskohan tässä mulle ens kesäksi kesälomaprojekti?

:hug: :heart:

Röijy!!!

Kunhan toivut juhlistasi kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24817851:
Pari romania tunnen hyvinkin ja heille ainakin työ kelpaisi, mutta kukaan ei palkkaa. Loputon noidankehähän tämä on. Romaneja ei oteta töihin -> Ovat työttömiä -> Kukaan ei palkkaa koska pidetään työtä vieroksuvina jne.

Voisin jopa väittää, että meidän työpaikalla harjoittelussa ollut romaninainen teki kahden ihmisen edestä töitä, kun sai mahdollisuuden. Mutta miksipä kukaan edes viitsisi yrittää työllistyä, kun kohtelu on niin tylyä. Asenteita muuttamalla, myös romanien käytös saattaisi olla aivan toista. Mätiä hedelmiä toki löytyy heidänkin joukostaan, mutta mistäpä ihmisryhmästä ei sellaisia löytyisi?

Hameita he teettävät kai noin kerran parivuodessa. Ainakin tämä tuttuni teetti Ruotsissa, jollan romanipukuihin erikoistuneella ompelijalla. Paitoja hankitaan sitten useammin. Ja yksi hassu asia minkä olen pistäntyt merkille, että romaninaiset kulkevat avonaisissa korkokengissä kesät talvet. Toisaalta Kuomat sellaisen hameen kanssa voisi olla aika koominen näky :D

Totta, mustalaisten pitää tosiaan muuttaa heidän asenteitansa työtä kohtaan.

:hug: :heart:

Röijy!!!

Kunhan toivut juhlistasi kunnolla.
Oikeesti mä haluaisin tehdä röijyn. Halausin ommella muutenkin vaatteita, mutta tämä oma plösö olemukseni ei suo mahdollisuuksia siihen, Mulla on Diana, sovitusnukke, mutta ei sitä saa säädettyä tällaiseksi punkeroksi. Sun mitoillesi Diana on optimaalinen.

Mä olen välillä vaipumassa epätoivoon näiden juhlien kanssa :( Pitääkö mun huomioida gluteiinitonkin, jos hän ei ole ilmoittanut, tuleeko vai eikö tule? Ehkä-ihmisiä tuntuu olevan enemmän kuin niitä, jotka tietävät, mitä tekevät. Muutenk,in pitää huomioida maidottomat, laktoosittomat, munattomat, karppaajat, lihattomat, kalattomat, pähkinättömät jne. Kiellettyjen lista on loputon. Mutta mulla odottaa Lorealin väripaketti...peitän harmaantuneet hiukseni huomenna uudella värillä :D

[QUOTE="vieras";24817929]Totta, mustalaisten pitää tosiaan muuttaa heidän asenteitansa työtä kohtaan.[/QUOTE]
Tällä seudulla ihan ehdottomasti paras tsirrakuski on romani. Mutta niinpä on somalit ja kurdit parhaita bussikuskejakin. Jos siis katsoo asiaa asiakkaan näkökulmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24817933:
Oikeesti mä haluaisin tehdä röijyn. Halausin ommella muutenkin vaatteita, mutta tämä oma plösö olemukseni ei suo mahdollisuuksia siihen, Mulla on Diana, sovitusnukke, mutta ei sitä saa säädettyä tällaiseksi punkeroksi. Sun mitoillesi Diana on optimaalinen.

Mä olen välillä vaipumassa epätoivoon näiden juhlien kanssa :( Pitääkö mun huomioida gluteiinitonkin, jos hän ei ole ilmoittanut, tuleeko vai eikö tule? Ehkä-ihmisiä tuntuu olevan enemmän kuin niitä, jotka tietävät, mitä tekevät. Muutenk,in pitää huomioida maidottomat, laktoosittomat, munattomat, karppaajat, lihattomat, kalattomat, pähkinättömät jne. Kiellettyjen lista on loputon. Mutta mulla odottaa Lorealin väripaketti...peitän harmaantuneet hiukseni huomenna uudella värillä :D

Otat huomioon vain sen, mitä sinulle on ilmoitettu. Piste. Muuten menee liikaa energiaa. :D

Ja hame... punainen, iso hame. Sellaisesta haaveilen. Mutta ehkä saan sen itse aikaan, joskus.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24817947:
Tällä seudulla ihan ehdottomasti paras tsirrakuski on romani. Mutta niinpä on somalit ja kurdit parhaita bussikuskejakin. Jos siis katsoo asiaa asiakkaan näkökulmasta.

Kurdikonnarit ovat saaneet äijältä erityiskehuja.

[QUOTE="vieras";24817929]Totta, mustalaisten pitää tosiaan muuttaa heidän asenteitansa työtä kohtaan.[/QUOTE]

No jos sinä nyt olisi yrityksen johtaja ja luoksesi tulisi asennemuutoksen läpikäynyt romani, niin palkkaisitko hänet, vai estäisikö asennevammasi?

Asennemuutoksia tarvitaan puolin ja toisin. Mutta njäää, vammaillaan vaan, se on kivaa? :whistle:

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24817947:

Nuo ovat yksittäistapauksia joita ei saa yleistää.:attn:

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24817960:
No jos sinä nyt olisi yrityksen johtaja ja luoksesi tulisi asennemuutoksen läpikäynyt romani, niin palkkaisitko hänet, vai estäisikö asennevammasi?

Asennemuutoksia tarvitaan puolin ja toisin. Mutta njäää, vammaillaan vaan, se on kivaa? :whistle:

Mistä sen tietää onko mustalainen käynyt läpi asennemuutoksen? Pitääkö vain ottaa taloudellinen riski ja katsoa miten käy?

[QUOTE="vieras";24818012]Mistä sen tietää onko mustalainen käynyt läpi asennemuutoksen? Pitääkö vain ottaa taloudellinen riski ja katsoa miten käy?[/QUOTE]

No jos se romani on luonasi lakki kourassa työtä hakemassa, niin eikö se jo kerro jotain? Miksi sitten edes yrittää, kun yhteiskunta kuitenkin rahoittaa elämän? Vai meinasitko sitten työnantajana katsella loisimista, kun tulipa palkattua?

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24818024:
No jos se romani on luonasi lakki kourassa työtä hakemassa, niin eikö se jo kerro jotain? Miksi sitten edes yrittää, kun yhteiskunta kuitenkin rahoittaa elämän? Vai meinasitko sitten työnantajana katsella loisimista, kun tulipa palkattua?

Työnantajan vastuu työntekijästä on suuri ja siksi huono rekry voi viedä pienen yrityksen jopa konkurssiin.

Niin, mustalaiset ovat oivaltaneet tämän: Miksi sitten edes yrittää, kun yhteiskunta kuitenkin rahoittaa elämän.

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24817851:

Valitettavasti he ovat poikkeus. Ystäväni on palkannut kahteen kertaan romanin, ensimmäinen joutui linnaan pahoinpitelystä ( ei työtiloissa) ja toinen puukotti työtoveriaan. Siihen loppui romanien palkkaus. Mies sanoi että kovasti yritti olla avoin ja tarjota mahdollisuuksia, mutta kun ei niin ei.

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24818024:

Yhteiskunta vaatii, että otat aina välillä jonkun duunin vastaan, sitten voi taas laittaa läskiksi ja loisia. Tätä harrastaa kyllä ihan kaikki kansalaiset rodusta riippumatta.

[QUOTE="vieras";24818001]Nuo ovat yksittäistapauksia joita ei saa yleistää.:attn:[/QUOTE]
Ei saa yleistää enkä yleistäkään. Jos yleistäisin, inhoaisin suomalaisia. Erityisesti suomalaisia miehiä. Mutta onneksi suomalaisissa miehissäkin on niitä yksittäistapauksia, jotka ovat luotettavia, ihania ja kaikin tavoin mukavia. Niitä, joiden ansiosta luottamus suomalaiseen miessukukuntaan ei ole totaalisesti romahtanut.

Valitettavasti he ovat poikkeus. Ystäväni on palkannut kahteen kertaan romanin, ensimmäinen joutui linnaan pahoinpitelystä ( ei työtiloissa) ja toinen puukotti työtoveriaan. Siihen loppui romanien palkkaus. Mies sanoi että kovasti yritti olla avoin ja tarjota mahdollisuuksia, mutta kun ei niin ei.

No tuollaista käytöstä ei kyllä tarvitse katsella, murrr. Olivatko miehiä nämä törttöilijät? Yhtään romani mietsä en tunne hlö kohtaisesti, mutta järjestäen lähes kaikki romaninaiset ovat olleet mukavia ja ahkeria.

Tämä tuttuni valitteli, että kämppää ei voi hakea työstä puhumattakaan, kun nimi paljastaa taustan. Jos esittelee itsensä Maija Meikäläisenä, niin kohtelu luurin toisessa päässä on aivan eri.

Tiedä sitten, onko minulla ollut vain hyvä tuuri tapaamieni romanien kanssa, mutta en vaan jaksa uskoa, että jokainen heistä olis patalaiska mulkvisti. Osa varmaan ihan olosuhteiden uhreja. Ja osa varmasti myös näitä väkivaltaisa puukkojunkkareita...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24818152:
Ei saa yleistää enkä yleistäkään. Jos yleistäisin, inhoaisin suomalaisia. Erityisesti suomalaisia miehiä. Mutta onneksi suomalaisissa miehissäkin on niitä yksittäistapauksia, jotka ovat luotettavia, ihania ja kaikin tavoin mukavia. Niitä, joiden ansiosta luottamus suomalaiseen miessukukuntaan ei ole totaalisesti romahtanut.

Ikävä huomata jakojäännöksien koituneen sinun riesaksi.:hug:

Yhteistyössä