mistä saan "omaa aikaa"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti vain

Vieras
meillä on kaksi lasta, elämme avioliitossa ja minä olen aina kotona. hoidan lapsia 24/7 ja alan olla melkonen itkupilli. se ärsyttää sekä itseäni sekä miestä. vaikka yritän sanoa miehelle, että olen väsynyt ja kaipaan lastenhoitovastuuta myös hänen puoleltaan, on vastaus vain että tämä nyt vain on tämmöstä.. aamulla taas tiuskaisi että yritä nyt ees vähän siivota täällä.. mä en vain saa enää mitään aikaseksi, kaikki aika menee jomman kumman lapsen (kummatkin alle 3v) hyysäämiseen. Illalla kun mies tulee kotiin, hän ei ole sen aikaa lasten kanssa että saisin vaikka sitten siivottua, omista harrastuksista puhumattakaan. Hän sanoo, että haluaa olla vähän aikaa rauhassa, koska on ollut töissä ja on väsynyt. aina kun alan "marisemaan" jostain, vastaus on että eikö hän sitten tee mitään jne. tuntuu, että se vain ajattelee, että minähän olen vain kotona lasten kanssa laiskottelemassa -> kuitenkaan hän ei jaksa kuunnella lasten marinoita viittä minuuttia kauempaa, kun kuuluu ettei hän pärjää näitten kans.

mies vähättelee sitäkin, mitä olen tehnyt. epäilee koko ajan että petän häntä (ja missähän välissä?) sekä syyttää että tuhlaan kaikki rahat johonkin hömppään (jep, ostin ellokselta farkut itselleni), kehtasi sanoa että olenko yhtään selvillä millanen rahatilanne meillä on (en tietenkään tiedä, minähän maksan laskut ja tiedän eurolleen tilitilanteet). Narisee, että olen lihonut jne. ei kovin mieltäylentävää. mies menee ja tulee miten lystää, eikä hänen tarvitse koskaan miettiä, mihin laittaa lapset menojensa ajaksi.

Välillä mietin, että jos olisin yksinhuoltaja, saisin paljon enemmän aikaa itselleni ja muutenkin elää kuten haluan...
kyllä, tietysti voisin pyytää sukulaisia apuun, mutta en voi pyytää ammaa kuin silloin, kun olen menossa palkkatöihin. kaikilla on omat elämänsä ja työnsä enkä halua olla koko ajan soittelemassa ja anomassa apua..

Höh, ei kyllä kuulosta hyvältä tuo tilanne. Mitäs jos tekisit niin, että kun mies tulee töistä, sanot vain lähteväsi vaikka lenkille tai mitä nyt teetkään, etkä jää kuuntelemaan mitään mutinoita? Joskus voisit jopa lähteä vaikka päiväksi että mies oikeasti huomais millaista se lasten kanssa oleminen on.

kannattaisi varmaan neuvolassa käydä puhumassa ja he sieltä käsin jollain tavalla auttaa.Esmes perhetyöntekijää yms.Mulla ainakin sitä kautta lähti asiat rullaamaan.Ja nykyisin omaa aikaa saan todellakin hyvin.

sovi miehen kanssa, että edes yhtenä iltana viikossa kävisit omassa harrastuksessa. Onko teidän lähellä esim. puistotätiä, jonne lapset voisi ulkoilemaan aamupäiväksi, näin saisi omaa aikaa aamuisin.

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Höh, ei kyllä kuulosta hyvältä tuo tilanne. Mitäs jos tekisit niin, että kun mies tulee töistä, sanot vain lähteväsi vaikka lenkille tai mitä nyt teetkään, etkä jää kuuntelemaan mitään mutinoita? Joskus voisit jopa lähteä vaikka päiväksi että mies oikeasti huomais millaista se lasten kanssa oleminen on.

täällä oltais niin pahalla päällä kun tulisin takasin, että ei onnistu. lisäksi isompi lapsi vain kohdistaa pahan mielen itseensä ja sitä en halua.

lisäksi mua loukkaa se, että jos miehen ollessa paikalla itken mitään erityistä syytä, hän taas suuttuu siitä mulle, että koita nyt taas olla... ja mulle tulee taas entistä pahempi fiilis

No kun miehes on noin avuton niin ota ja pyydä oikeesti se amma vaikka illaksi, mies olkoon kotona ja miettiköön rauhassa amman kanssa syntyjä syviä, jospa siellä jokin loksahtaisi. Ja ihan oikeasti menet, koska sun pää ei kestä tosiaankaan ja hae vaikka neuvolasta apua ellei sulla ole ketään jota pyytää ammaksi. Mistä päin olet, jospa saisit vähän tukea ja apua vaikka tämän palstan kautta. Minä esim. mielelläni lähtisin vaikka porukalla lasten kanssa johonkin, jos vaikka asuisit lähellä.

Tee jokus silleen, että laittaudut valmiiksi ja kun mies tulee töistä lähdet samalla avauksella kaupungille, kaverin luokse, lenkille tms. ei kerkee mies kieltää lähtemästä. Tämä ei tietenkään poista koko ongelmaa, mutta saatpahan aikaa itsellesi.
Lenkillä kilot lähtee ja mieli piristyy ja tiedä vaikka mieskin suhtautuisi sinuun erilailla, kun joutuu (saa) olla lasten kanssa kolmisin.
Meillä on kolme alle kouluikäistä, meillä on sellainen järjestely, et miehellä ja minulla on kummallakin jokatoinen päivä n.1,5 tuntia perhevapaata aikaa jolloin saa tehdä just sitä mitä haluaa. Yleensä menen likkakaverin luokse kahvittelemaan, lenkille tai ihan vaan laitan pesueen pihalle ja painun nukumaan. Toimii meillä, ja joskus kun oikein väsyttää niin sekin jo helpottaa, kun tietää, että minun omaaikani siintää siellä jossain.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sovi miehen kanssa, että edes yhtenä iltana viikossa kävisit omassa harrastuksessa. Onko teidän lähellä esim. puistotätiä, jonne lapset voisi ulkoilemaan aamupäiväksi, näin saisi omaa aikaa aamuisin.

ei ole edes puistoa, auto on pakollinen jos haluaa kotipihalta lähteä "ihmisten ilmoille"

olisin viikonloppuna lähtenyt kaverin kanssa tuulettumaan, jonka kuultuaan mies järjesti itselleen yötöitä..

tämä varmasti kuulostaa ruikutukselta, mutta mä alan olemaan lopussa.

Moikka.
Mieheni käy töissä ja olen yksin lasten kanssa kotona (5, 6 ja 7kk), olen ratkaissut oma-aika ongelman (jota siis ei ole lainkaan) liittymällä kuntosalin jäseneksi. Kummasti sieltä saa energiaa vaikka kuvittelisi ettei sen jälkeen jaksa mitään ja mikä parasta, siellä on aikuisia joiden kanssa jutella. Meidän kuntosalilla ainakin on lapsiparkki jossa lapset voivat olla ryhmäliikuntojen ajan maksutta hoitajien kanssa. Käyn 3-5 krt viikossa kävellen (matka yhteen suuntaan 2km) purkamassa agressioita spinningissä/salitreenissä tai bodypumpissa.

Miten sä oikeasti et saa siivottua (ei siis suursiivous vaan sellainen normi), eihän ne lapset kai joka sekunti sua tarvi vaan on kahdestaankin leikkii tms? Nukkuuko unia?

Anteeksi jos loukkaan, ei ole tarkoitus, mutta täytyyhän siinä järjestelyaikaa jäädä kaiken sen vessareissu-ruuanlaitoo ym välilläkin.

Ja et kysy mitään lupia, vaan just vaikka ruuan jälkeen tms vaihdat lenkkivaatteet päälle ja huikkaat heihein ovelta, kyllä ne sen 30-60 min pärjää. Siitä on hyvä venyttää aikaa ;)

senkin, että esim. isovanhemmat auttavat mieluummin niitä, jotka tienaa rahaa ja joille raha on elämän pääsisältö. Eli juuri työssäkäyvien lapsia hoidetaan mutta ne, jotka oikeasti hoitaa itse lapsensa, saava olla aina lastensa kanssa. vaikka tarve olisi vähän päinvastoin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten sä oikeasti et saa siivottua (ei siis suursiivous vaan sellainen normi), eihän ne lapset kai joka sekunti sua tarvi vaan on kahdestaankin leikkii tms? Nukkuuko unia?

Anteeksi jos loukkaan, ei ole tarkoitus, mutta täytyyhän siinä järjestelyaikaa jäädä kaiken sen vessareissu-ruuanlaitoo ym välilläkin.

Ja et kysy mitään lupia, vaan just vaikka ruuan jälkeen tms vaihdat lenkkivaatteet päälle ja huikkaat heihein ovelta, kyllä ne sen 30-60 min pärjää. Siitä on hyvä venyttää aikaa ;)

siis montakohan lasta sulla on? aika harvoin 2 alle 3v leikkii yhdessä.

No huh huh....on sulla melkoinen mies. Itse en tuollaisen otuksen kanssa olisi lapsia hankkinut, ainakaan toista. Mutta asiaan; sun pitää saada miehesi ymmärtämään, että tarvitset myös omaa aikaa ja lepoa. Yritä keskustella, jos ei auta, ala etsimään omaa asuntoa.

se että ap:On varmasti masentunut ainakin kovibn oireet siihen viittaan.Ja omaa aikaa kun saisi säännöllisesti siivouskin olisi helpompaa.Mä olin 4,5vuotta ilman omaa aikaa.Nyt sitä 3kk saanut säännöllisesti ja pystyn kämpän pitämään kunnossa.Vaika tila on suht iso.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti vain:
meillä on kaksi lasta, elämme avioliitossa ja minä olen aina kotona. hoidan lapsia 24/7 ja alan olla melkonen itkupilli. se ärsyttää sekä itseäni sekä miestä. vaikka yritän sanoa miehelle, että olen väsynyt ja kaipaan lastenhoitovastuuta myös hänen puoleltaan, on vastaus vain että tämä nyt vain on tämmöstä.. aamulla taas tiuskaisi että yritä nyt ees vähän siivota täällä.. mä en vain saa enää mitään aikaseksi, kaikki aika menee jomman kumman lapsen (kummatkin alle 3v) hyysäämiseen. Illalla kun mies tulee kotiin, hän ei ole sen aikaa lasten kanssa että saisin vaikka sitten siivottua, omista harrastuksista puhumattakaan. Hän sanoo, että haluaa olla vähän aikaa rauhassa, koska on ollut töissä ja on väsynyt. aina kun alan "marisemaan" jostain, vastaus on että eikö hän sitten tee mitään jne. tuntuu, että se vain ajattelee, että minähän olen vain kotona lasten kanssa laiskottelemassa -> kuitenkaan hän ei jaksa kuunnella lasten marinoita viittä minuuttia kauempaa, kun kuuluu ettei hän pärjää näitten kans.

mies vähättelee sitäkin, mitä olen tehnyt. epäilee koko ajan että petän häntä (ja missähän välissä?) sekä syyttää että tuhlaan kaikki rahat johonkin hömppään (jep, ostin ellokselta farkut itselleni), kehtasi sanoa että olenko yhtään selvillä millanen rahatilanne meillä on (en tietenkään tiedä, minähän maksan laskut ja tiedän eurolleen tilitilanteet). Narisee, että olen lihonut jne. ei kovin mieltäylentävää. mies menee ja tulee miten lystää, eikä hänen tarvitse koskaan miettiä, mihin laittaa lapset menojensa ajaksi.

Välillä mietin, että jos olisin yksinhuoltaja, saisin paljon enemmän aikaa itselleni ja muutenkin elää kuten haluan...
kyllä, tietysti voisin pyytää sukulaisia apuun, mutta en voi pyytää ammaa kuin silloin, kun olen menossa palkkatöihin. kaikilla on omat elämänsä ja työnsä enkä halua olla koko ajan soittelemassa ja anomassa apua..

Kuule rakas ystävä! Kuulostaa niin tutulta! Ensin kuitenkin edellisiin kannanottoihin vastaan, et turha sanoa et no miksi teit tollasen miehen kans lapsia..tai jätä miehes..se ei ole ratkaisu pulmiin.Nykyajan ihmisten pitäis opetella ratkomaan enemmän asioita yhdessä, eikä ajatella eroa yhtenä pakotienä. Ja kyllähän jokainen näkee miehensä rakkaana silloin ku menee avioon/muuttaa yhteen. Kyllä minäkin, mutta jokaisella se arki tulee ennemmin tai myöhemmin omine kipuineen ja iloineenki.. Varsinkin, jos tai kun perhe kasvaa, saadaan lapsia...
Ja sit vielä, et ei se heti tarkoita masennusta, jos on kyllästynyt arkeen ja haluais omaa aikaa, ja itkettää miehen kommentit pahasta siivosta kotona. Ap varmasti kuitenkin antaa kaikkensa lasten ja kodin hoitoon, niin kyllä muakin loukkais ja loukkaa, kun mies töistä tullessaan analysoi ensimmäisenä mitä lapset on kaikkea tehny, mitä ne ei olis saanu tehä, ja mä en oo muka pitäny niitä silmällä tarpeeksi hyvin. Saattaa esim.perunamuussitahrasta lattiassa alkaa vaahtoaan. Nykysin kyllä en ala enää niin helposti itkeen, kun tiedän et seki on väsyny tähän kaikkeen...Ja sit kun on opinu tunteen miehen niin hyvin, et kyllä se ite mielessään kuitenki miettii et olikohan tuo nyt ihan järkevää huutaa tuommosesta..ei kuitenkaan oo kovin herkkä pyytään anteeksi, mut tiedän et se miettii.. Oon yrittäny valaista asiaa sille et hei, kyseeessä on kuitenkin ihan pikku lapsi, et tuskin se itsekään on ollut ton ikäsenä vielä hillitysti käyttäytyvä lapsi. Tiedän päin vastoin et mieheni on ollu hirmu villi viikari pienenä!
Meillä on siis 3 alle 5-vuotiasta. Välillä oon oikein nurisematta antanut mennä miehen vapaasti, joskus oikein itse ehdotan et hei, nyt taidat olla väsyny..oot varmaan jonkun reissun tarpeessa ja niin on mies mielissään lähteny päiväksi/pariksi tunniksi värkkään jotain omaa.. Kummasti on mies sen jälkeen eri tavalla antanut munkin mennä..tosin nyt kun vauva on vielä pieni, imetän ja oon väsynyt kaiken aikaa, en jaksa ajatellakaan lähteväni pidemmälle kuin lenkille, en edes ruokakauppaan vielä.
Minkäikäisiä olette? Onko miehelläsi jäänyt jokin vaihe nuoruudessa elämättä...? Onko hänellä kannettavan jotain isoja taakkoja elämässään, jotka mietityttävät, jotka estävät kiintymästä täysin lapsiin? Nämä nyt on vain tämmösiä heittoja.... Millainen appiukkosi on/oli kasvatuksessa/isänä? Ottaako miehesi mallia isästään? Mieheni oli 21 v.kun saimme ensimmäisen lapsemme. Nyt kun näitä viikareita on kolme, vastuuta on tullut enemmän..Aluksi oli sitä, et teki just niinkun ite halus, mut minä olin vaan äänekäs, enkä hyväksynyt sitä, kyllä se nalkutus on välillä aika rasittavaa, mutta kyllä ne miehetki osaa sen!:) molemmin puolin on pitänyt opetella asioita..enemmän kuitenkin siis miehen, mikä on aika luonnollistakin kun ajattelee syvällisemmin...kun itellä kuitenkin jo odotusaikana syntyny erilainen kiintymys lapsiin..
Onko sinun miehesi ennen omien lasten saamista nähnyt lähipiirissään lapsiperheiden elämää? Onko teillä lapsiperheystäviä, joiden kanssa kyläilette? Mietin, että jos mieheltäsi puuttuu kelpo isänä/miehenä olemisen malli? Olisi aivan ihana, jos pystyisit enemmän puhumaan miehesi kanssa asiallisesti noista asioista. Toivon sinulle hirmuisesti voimia ja tsemppiä arkeen! Tuossa edellä tulikin hyviä vinkkejä, miten voisit koittaa saada omaa aikaa.. Meillä auttoi just tuo, et minä vain lähdin ja mieheni oli pakko selvitä lasten kanssa..siis sillon kun oli kaks. Ja kohta haastan hänet ja jätän nämä kaikki kolme! :)
Mitä tarkoitat, kun sanot, että lapsesi purkaa kiukun itseensä, jos olet poissa? Lastenkin on hyvä opetella olemaan erossa äidistään, kohtuudessa tietysti. Kyllä he oppivat ajan kanssa, että et sinä heitä jätä, vaikka välillä käytkin jossain. Ja kun me ollaan mun miehen kanssa puhuttu, niin se on sanonu, et oikeasti sillon kun mä oon poissa, ne pärjää hienosti kotona.. Kummasti se vaan jotenkin menee niin, et kun se äiti/vaimo tulee takaisin, mieskin herkeää uusavuttomaksi :) niin on kaikissa muissakin perheissä, kun oon jutellu kavereideni kans.
Niin ja piti sanoa vielä se, et joskus oon raakasti jättänyt KAIKKI kotihommat tekemättä, niin johan on mies huomannut, kuinka paljon mä oikeasti teen täällä kotona näitä hommia.
Joskus oon "ruikuttanu" siitä, kun mies ei osta mulle kukkia. Oon alkanut palkitsemaan itseäni ja ostan itse kukkia, joskus miehelleni. Jos toinen ei kerran hoksaa, et se olis mulle tärkeetä, niin en jaksa loun elämää sitä yrittää muuttaa...No tää nyt ei liittyny kauheesti tähän, mut kerroinpa vaan ku tuli yhtäkkiä mieleen :)
Hyviä hetkiä sinulle elämään, kyllä se miehesikin siitä vielä oppii enemmän ottaan vastuuta, usko pois! Toki meneehän noilla miehillä leiväntienaamiseenkin oma energiansa, mut kuitenkin...
*hali*

:) :) :)

Yhteistyössä