Mistä tämä voisi johtua ja miten saada loppumaan? (3-vuotias varastelee ruokaa..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keinot lopussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keinot lopussa

Vieras
Eli 3-vuotias varastelee jääkaapista salaa ruokaa, yleensä kananmunia.
Kuljettaa munat salaa huoneeseensa ja rikkoo ne kaikki sotkien tietysti paikkoja.
Kerran on rikkonut tuollaisen 15 munan paketin keittiön pitsimatollekin, kun omasta huoneesta oli munien rikkomisen vuoksi viety leikkikeittiö tykötarpeineen jäähylle.

Pahimmillaan on rikkonut aamulla 15 munan paketin huoneeseensa ja illalla uuden 15 munan paketin (ostettu iltapäivällä uusi paketti tuhlaantuneen tilalle).
Jos kananmunia ei ole, tai olen piilottanut ne jonnekin muualle kuin jääkaappiin, ottaa lapsi jääkaapista mehukeittoa tai muuta suljuttavaa, jotka sotkee sitten tuonne omaan huoneeseen tai joskus harvoin keittiön tai olohuoneen matolle.
Nyt oli myös kyläpaikassa salaa tuhrinut keittiön liinoja sulalla suklaalla (pääsiäismunista).

Lapsi on jatkanut tätä about 2,5-vuotiaasta saakka ja en tiedä enää, mitä ihmettä tekisin ja mistä tuo johtuu?
Olen siis torunut lasta, jutellut hänen kanssaan asiasta ja kertonut, kuinka pahalta tuntuu äidistä ja mitä seurauksia hänen sotkuistaan seuraa, olen suuttunut hänelle todella kovasti, olen vienyt hänen noissa sotkemisissa käyttämiään tavaroita viikoksi jäähylle, olen "polttanut" tuon takia lapsen videoaikaa jne.
Ei lopu, ei sitten millään. Pari viikkoa ollut välillä jopa taukoa, mutta sitten taas jatkaa.

Huomionhausta tuossa ei pitäisi olla kyse, sillä lapsi yksinhuoltajan ainokaisena saa paljon (positiivista ja jakamatonta) huomiota ja tekee muutenkin nuo tuhrimisensa salaa.
Lapsi osallistuu päivittäin kanssani ruoanlaittoon ja viikottain leipomiseen, eli sillä ei ruoan varastelua ja sotkemista saa loppumaan.
Nälissäänkään ei ole. Jääkaapille pääsee laittamalla tuolin jääkaapin eteen ja kiipeämällä tuolille.

Mitä ihmettä mä teen ton kanssa? Mistä tuo voisi johtua ja mikä siihen auttaisi?
Kellään kokemusta vastaavasta?
Tuttavapiiristä olen kysellyt, eikä kenelläkään ole kokemusta vastaavasta..kukaan ei ole edes kuullut moisesta.

Onpas erikoinen juttu. En osaa muuten neuvoa, mutta meillä oli taaperoajan käytössä lapsilukko jääkaapissa. Ihan sellainen halpa muovinen vempele, millä jääkaappi suljetaan ja pitää "nipistää" että saa auki. Meillä lapsilla oli ikävaihe että kävivät tutkimassa mitä jääkaapissa oli (harvemmin mitään sieltä kuitenkaan ottivat) ja sen jälkeen unohtui muutaman kerran jääkaapin ovi auki, sen jälkeen hankittiin tuo härpäke.

Mun neitokainen teki tuossa jotakuinkin samassa iässä tuota....tyhjensi jääkaappia, rikkoi munia lattialle jne. Mitkään torumiset tms ei auttanut. Mutta kun joutui siivoamaan itse jälkensä, keräämään ne rikkoontuneet munat sun muut roskiin, luutaamaan lattian jne. niin siihen loppui. Kertaakaan ei sen jälkeen ole jääkaapille mennyt ja sotkenut paikkoja.

Tuon ikäistä lasta monesti kiehtoo erilaiset aineet ja sotkeminen. Voisitkohan järjestää lapselle luvallisia sotkemistuokioita? Esim. Vesi- tai sormiväreillä sottaamista, savella tai muovailuvshalla sottaamista. Leipomisessakin saa luvan kanssa ikäänkuin sotkea, kun möyhentää taikinaa. Lapsilukko jääkaappiin, ja sotkemishommia valvotusti ????

eiköhän tämä ole esimerkki siitä että 3-vuotiaat tarvii vielä valvontaa. Jos teillä on asunnon pohjapiirustus sellainen että pääsee salaa huoneestaan keittiöön ja takaisin niin sitten varmaan tuommoinen salpa on hyvä. Tai sitten sellainen jääkaappipossu joka röhkii aina kun jääkaapin oven avaa niin että kuulet lapsen olevan siellä.
3v vasta opettelee itsehillintää ja jostain syystä ne kananmunat on hänen leikissään nyt niin tärkeitä niin ei lasta oikein voi vastuuttaa olemaan koskematta niihin vaan sun tehtäväsi on valvoa.
Vähän niinku antais lapselle karkkipussin sinne omaan huoneeseen ja kieltäis syömästä sitä ja sitten rankaisee jos kummiski syö. Sun lapselle vaan nuo kananmunat on yhtä tärkeitä kuin karkki jollekin toiselle.

Mun 3v varastelee moppia siivouskaapista, kastelee ja siivoaa seiniä, lattiaa jne. Meillä kun siivouskaappi sijaitsee niin että en sitä koko ajan nää. Työkalukaappiin on pitäny laittaa lapsilukko kun ne on niin kiinnostavia jne.

Lapsi on joutunut siivoamaan sotkunsa ja itseasiassa usein ryntääkin täysillä siivoamaan, kun huomaa mun olevan tulossa huoneeseensa ja jäävänsä kiinni.
Siivous ei siis saanut häntä jättämään "harrastustaan".

Lapsilukko täytyy hankkia jääkaappiin ja testata, josko se hillitsisi lasta. On aika näppärä käsistään ja saa muita tuollaisia lukkoja ja portteja auki kyllä, joten en täysin luota siihen, etteikö oppisi nopeasti tuota jääkaapin lukkoakin avaamaan.

Leipomisessa ja ruoanlaitossa saa hämmennellä ja sekoitella ruokia ja siitä tykkää kovasti.
Voisi tehdä jatkossa niin, että saisi joka päivä vaikkapa tunnin ajan sotkea vaikkapa sormiväreillä tai jollain vastaavalla. Jospa tuo hillitsisi salaa ruoilla sotkemista.

Kiitos vinkeistä! :)

Miten 3-vuotias lapsi voi tehdä tuollaiset hommat niin salaa/hiljaa, ettei vanhempi sitä huomaa ollenkaan? Kyllä meilläkin 3-vuotiasta ja vuoden ikäistä lasta kiinnostaa ja varsinkin buoremoi tutustuisi mielellään sisältöön. Kyllä minä kuulen täällä isossa omakotitalossa kun jääkaapin ovi napsahtaa hiljaa auki, vaikka kodinkoneet ovat päällä. Ja kyllä minä kuuntelen koko ajan missä päin taloa lapset ovat, vaikka keskityn ompelukoneella ompelemaan jotain tai vastaan sähköpostiin.

Mutta ihan riittää kun jääkaapin yläreunan päälle laittaa jonkin kilisevän helistimen (vaikka tonttulakista lainaat) joka helähtää herkästi kun jääkaapin ovi avautuu.

Meillä esikoinen haluaisi leikkiä vesileikkejä vessassa ja kuopusta kiinnostaa kuivausrumpu ja sen oven tiivisteen irroittaminen :D

Mietin myöskin että miten on mahdollista että 3 vuotias on niin pitkään ilman valvovaa silmää että ennättää edes sitä jääkaapin oven avaamiseen tarvitsemaansa tuolia siirtämään...
Kulkunen jääkaapin oveen ratkaissee ongelman.

[QUOTE="ihmettelen";29791847]Mietin myöskin että miten on mahdollista että 3 vuotias on niin pitkään ilman valvovaa silmää että ennättää edes sitä jääkaapin oven avaamiseen tarvitsemaansa tuolia siirtämään...
Kulkunen jääkaapin oveen ratkaissee ongelman.[/QUOTE]

Meidän 3-vuotias saa jääkaapin oven kyllä ilman tuoleja auki ihan helposti. Meillä ei ole siitä kylläkään ongelmaa, koska ei ole koskaan sotannut mitään tahallaan eikä juuri vahingossakaan.

Sitä paitsi ap:n lapsella on joku syy (tiedostamaton) vimmalleen sotkea. Siksi hän todennäköisesti käyttää kaikki tilaisuudet joita saa, esim. yh-äiti käy isommalla hädällä vessassa -->ehtiväinen 3-vuotias ehtii sinä aikana paljon. En lähtisi tästä nyt syyllistämään äitiä.

ap, minusta on hyvä vinkki antaa lapsen sotata sallitusti päivittäin nyt. Jos tämä ei auta, soittaisin varmaan itse neuvolaan ja kysyisin mielipidettä.

Sottausideoita:
- Sormivärit
- Kylppärissä tms. pikkuhoususillaan esim. mustikoilla/muilla marjoilla/muilla värjäävillä ruoka-aineilla maalausta, saa maalata myös itseään
- Sallitut keitokset; olen antanut oman suunnilleen samanikäisen keittiön lattialla mun valvonnassa tehdä keitoksia vehnäjauhosta, vedestä, vanhaksi käyvistä mausteista, pienistä kuivaruuan jämistä, kaappiin jääneestä maitojauheesta yms. Voisihan tähän antaa lapsen laittaa kädetkin ja puristella, tunnustella aineksia?
- Yhdessä leipominen niin, että annat lapsen vaivata taikinaa käsillä, lihapullia tehdessä vaivata lihapullataikinaa ennen pullien muodostamista jne.
- Vesivärimaalaus esi. kylppärissä niin, että väriä saa roiskia, puhaltaa, sotata paperiin jne.
- Savesta muovailu, taikataikinan muovailu ja vaikka heittely alustalle yms.
- Ulkona vedellä maalaaminen; vettä astiaan ja iso pensseli lapselle, lapsi saa "maalata" seiniä yms. Jos sottaaminen on se juttu, voitte sopia jonkun kohteen/alueen, johon lapsia saa myös räiskiä vettä, sotata jne.
- Vesi-ilmapallojen heittely kylpyhuoneessa niin että hajoavat, ulkona johonkin sovittuun kohteeseen niin, että hajoavat.

Tsemppiä ap!

Yhteistyössä