Mistä tietää, onko älykäs?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22694277:
Ok, en kysele enempää. Vastaus tyydytti :)

Eli siis kommarijuttu oli totta.

Ja sitten kun mietit, mitä kommarit edustavat, saat toisen vastauksen. Tällainen iltapähkinä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22694250:
Ketä on sanottu vammaisen näköiseksi?

Hyytyikö tuon vammaisen näköiseksi kutsutun henkilön tekopyhä hymy?

Lunaticin virne hyytyi hetkeksi kun joutui banniin sen mielipiteen takia.. nyt on omien sanojensa mukaan unohtanut koko kohtausta ja syytä miksi oli bannissa :whistle:

Hm? Kyse edelleen Lunaticin tavasta ilkeillä kommentoimalla palstalaisten ulkonäköä, ja siitä että sanoit ymmärtäväsi häntä.

Niin? Ja sanoin, etten ole lukenut kaikkien palstailijoiden kaikkia viestejä. Luen ketjuja, kun olen täällä. En useinkaan jaksa kaivaa vanhoja esille ja lukea alusta. Jatkan kyllä, jos ne pomppaavat ylös tai itsellä uutta tietoa. Se ei siltikään tarkoita, että lukisin poissaollessani postatut viestit.

Kommenttini oli tarkoitettu yleisellä tasolla. Nimesin käsittääkseni myös nikkejä, jotka eivät ketjussa edes olleet käyneet. Tai en tosissaan varmuudella tiedä, kun en kaikkia viestejä siitä lukenut. Olen lukenut sekä psykologiaa että antropologiaa; haluan ymmärtää ihmisiä. Kaukana kuitenkin siitä, että olisin liittymässä metsästäjä-keräilijä -heimoon, vaikka tietäisin enemmän heidän elintavoistaan.

Tuo ei nyt ole edes huonosti peiteltyä.. vähän yritystä peliin.

Mistä sait päähäsi että minulla on tapana peitellä?

Pitäisikö tällä palstalla enemmän peitellä?

Jo se nyt on kumma kun ei saa enää edes kauniiksi kehua! Päättäkää jo!

Voin myös sanoa olevani lotlille kateellinen kauneudesta ja käsitöistä, onko se sallittua? Haluan että näin joulun alla on kaikilla hyvä mieli. Sitäpaitsi, sinä etunenässä olet pitänyt tätä asiaa esillä kohta 1-2 vrk. Tottahan tätä silloin kommentoida saa. Pitääkin kommentoida. Muutoinhan sinua kohdellaan kuin olisit ilmaa, estolistalla!

Hm? Kyse edelleen Lunaticin tavasta ilkeillä kommentoimalla palstalaisten ulkonäköä, ja siitä että sanoit ymmärtäväsi häntä.

Tässä suhteessa taitaa olla vakavia rajoitteita vain oman ymmärryksesi kanssa.

Ymmärtämisessä ei pitäisi piillä mitään ongelmaa, kuten mm. nimim. äiti 44v aikaisemmin jo esitti. Käytöstä voi usein hyvinkin ymmärtää. Oli se käytös millaista tahansa.

Lunaticin virne hyytyi hetkeksi kun joutui banniin sen mielipiteen takia.. nyt on omien sanojensa mukaan unohtanut koko kohtausta ja syytä miksi oli bannissa :whistle:

Minä olen ollut kahdesti bannissa enkä muista miksi olin mutta muistan että virne ei hyytynyt. Esitin näkemyksiäni silloin vain muilla estradeilla. Kyllähän maailmassa palstoja piisaa.

No voi vittujen kevät, etkö kuullut että minäkin ymmärrän Lunaticia ja vieläpä aivan erityisen hyvin! Ei toi lotlin kuva kovin kaksinen ole mikä tässä ketjussa on nähtävillä, silmät jotenkin yliluonnollisesti kiiluu...

Kyllä älykäs vaan tietää olevansa älykäs. Samaan tapaan ku kaunis vaan tietää olevansa kaunis. Ei siihen mitään todisteita tai ulkopuolisten vakuutteluja tarvita.

Aika harvoin kaunis tietää olevansa kaunis. Kauniita ei koskaan kehuta kauniiksi. Mistä hän sen tietäisi?
Ne joita taas kehutaan lapsena ja nuorena, ovat joko niin rumia,, että heitä on kiva kehua tai sitten heillä on vanhemmat, joita jostain syystä halutaan mielistellä. Ja kuten lauri tähkä laulaa, köyhän lapset ovat kauniita. Yleenä kaunniita ei kehu kukaan.

Sen sijaan jos ihminen on ruma ja tyhmä, hän on yleensä ahne ja haluaa kerätä paljon rahaa, päteäkseen edes jotenkin. Joten näin yleisesti ottaen ja ihan oman ahkeran havainnoinnin tuloksena olen tullut johtopäätökseen, että rikkaat yleensä hirvittävän rumia. Ja tyhmiä.

Alkuperäinen kirjoittaja `''´;22694436:
Tässä suhteessa taitaa olla vakavia rajoitteita vain oman ymmärryksesi kanssa.

Ymmärtämisessä ei pitäisi piillä mitään ongelmaa, kuten mm. nimim. äiti 44v aikaisemmin jo esitti. Käytöstä voi usein hyvinkin ymmärtää. Oli se käytös millaista tahansa.

Täsmälleen. Ymmärtää käytöstä ei tarkoita että hyväksyy ja SUVAITSEE käytöksen. Mutta tämä taitaakin olla jo korkeampaa älyä ja tiedettä ja näinollen vain Gaussin käyrän oikean laidan tajuttavissa.

Ei ilkeys katoa lisäämällä ilkeyttä. Jos mitään, olen rauhan puolella; niin fyysisen kuin henkisenkin. En aja asiaa, että kaikki pitäisi hyväksyä, mutta keskustelu voi kaventaa kuilua enemmän kuin toisten mustamaalaaminen. Minulla ei edelleenkään ole kovin selkeää kuvaa mitä on tapahtunut ja ketkä ovat osallisina. Eikä minua edes kiinnosta tietää sellaisia seikkoja.

Mulla on pää, joka on kaulalla kiinni kropassa ja tämä edesauttaa mua kääntämään poskia tarpeen mukaan esille sille, joka niihin haluaa mätkiä. Vajaa kk sitten eräs mukava pappi sanoi virkavaatteissaan päin mun naamaa kuinka paha ihminen minä olen. Tyydyn siihen kohtalooni toisten silmissä ja pyrin elämään niin, ettei kenellekään tule mieleenkään uskoa kaikkea sitä soopaa mitä minusta levitellään. Se on loanheittäjien heikkoutta, ei minun. Maailmassa on ihmisiä, jotka kärsivät eksponentiaalisti pahemmin kuin minä koskaan ja minun tehtäväni on kirkas: minun tulee auttaa heitä.

täh? Miksi tuo "mukava" pappi haukkui sinua pahaksi? mikä ihmejuttu tämä nyt on?

en tajua sanaakaan koko ketjusta.

[QUOTE="huh";22694557]täh? Miksi tuo "mukava" pappi haukkui sinua pahaksi? mikä ihmejuttu tämä nyt on?

en tajua sanaakaan koko ketjusta.[/QUOTE]

Koska en kuulu kirkkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja `''´;22694436:

Tuo oli nyt liian älykkäästi ilmaistu jotta olisin ymmärtänyt pointin.. vai katkesiko sun ajatus kesken näpyttelyn?

Tämän ketjun "tripod" ei muuten minusta vaikuta lainkaan samalta (etenkään siltä "harmaalta") tripod-nimimerkiltä, jonka joskus panin merkille. Nimimerkki äiti 44v taitaa epäilyissään olla hyvinkin oikeilla jäljillä.

Alkuperäinen kirjoittaja `''´;22694991:
Tämän ketjun "tripod" ei muuten minusta vaikuta lainkaan samalta (etenkään siltä "harmaalta") tripod-nimimerkiltä, jonka joskus panin merkille. Nimimerkki äiti 44v taitaa epäilyissään olla hyvinkin oikeilla jäljillä.

Niin taitaa olla omastakin mielestäni. Tuo lotlin sisääntulokin tähän ketjuun oli alleviivaavan teennäinen eikö totta?

Mä oon koko ajan luullut et se on se sama. Kuka se harmaa sit oli?

Toisin kuin joku täällä virheellisesti ehti kirjoittaa (älkää nyt hyvät ihmiset pitäkö jotain wikipediaa jumalan sanana...), on älykkyyttä todellakin useampaa lajia, tai tarkemmin määriteltynä älykkyydellä on useampia osa-alueita. Lahjakkuus ja älykkyys siis ovat todellakin rinnastettavissa toisiinsa.

Useimmat kuitenkin tarkoittavat älykkyydestä puhuessaan loogista päättelykyä, jota mm. Mensan "älykkyystesti" mittaa. Täälläkin muutamat keskusteluun osallistujat ovat maininneet älykkyysosamääränsä, mutta aiheeseen perehtymättöminä eivät tiedä, että pelkkä numeerinen älykkyysosamäärä ilman jakauman mainitsemista ei merkitse yhtään mitään :laugh:

Siis Mensan testin tulos 148 vastaa kunnallisen psykologin vastaanotolla tehdyn testin tulosta 130, mutta tämän tietää vain matemaattisesti lahjakas ihminen, joka on opiskellut myös tilastotiedettä ja tutustunut siellä keskiarvon, jakauman ja mediaanin käsitteisiin ;)

Jokainen voi siis päteä jollain älykkyyden osa-alueella, onneksi, koska jos maailma olisi täynnä pelkkiä Mensan testeissä loistavia logiikkaneroja vailla tunneälyä, olisin jo ehtinyt kuokkia sata hehtaaria peltoa turhautumisen vuoksi. Nyt olen ehtinyt kuokkia vain hehtaarin. Emotinaalista älyäkin on useampaa lajia, ihan noin niin kuin sivukaneettina. On sekä sosiaalista älyä, joka auttaa tulemaan toimeen muiden ihmisten kanssa, että introspektiivista älykkyyttä, jolla tarkoitetaan ihmisen kykyä ymmärtää itseään. Nämä kyvyt eivät kulje aina käsi kädessä, mutta niille onnekkaille, joille on suotu kummankin lajin älykkyyttä, voin ennustaa onnistunutta uraa sekä psykoterapeuttina että vanhempana :D

Mitä loogista päättelykykyä (joka usein sen sijaan kulkee käsi kädessä matemaattisen lahjakkuuden kanssa)mittaavaan lahjakkuuteen tulee, voi siitä olla apua useammissakin ammateissa, mutta tämä perinteinen Mensan suosima älykkyys ei todellakaan ennusta menestymistä oikeastaan millään elämän osa-alueella. Loogisesti ja matemaattisesti lahjakas ihminen ei välttämättä onnistu edes ammatillisesti, koska häneltä saattaa puuttua joitain työelämässä välttämättömiä taitoja, kuten sosiaalista lahjakkuutta. Hän ei älyykyydestään huolimattaa menesty vältttämättä myöskään taloudellisesti, ja jopa hänen ihmissuhteensa saattavat mennä päin prinkkalaa. Seurusteleminen vain samalla tavalla lahjakkaiden ihmisten kanssa saattaa korvata muuten epätyydyttäviä ihmissuhteita (vrt. Mensan kokoukset), mutta ei todellakaan takaa tyydyttävää sosiaalista elämää.

Itse ehdin kärsiä vuosikausia tämänlaisesta tyytymättömyydestä, koska ympärilläni olevat ihmiset eivät jakaneet älyllisiä kiinnostuksenkohteitani. Sittemmin otinkin päämääräkseni onnellisuuden pelkän älyllise tyydytyksen sijaan, ja opin kantapään kautta tärkeitä sosiaalisia taitoja, joita onneksi kykenin parantamaan korkean introspektiivisen lahjakkuuden ansiosta.

Nykyään en saa surimpia kiksejä lukiessani Einsteinin suppeaa suhteellisuusteoriaa, vaan paistaessani pipareita tyttäreni kanssa.

Se, joka sai luettua loppuun tämän puheenvuoron ja jopa ymmärsi siitä jotakin, on takuuvarmasti ainakin "keskimääräistä älykkäämpi" :laugh:

Harmaasta tripodista jo yli pari vuotta aikaa.. pari vuotta tässä kanalassa ehkä jättänyt jälkensä.

Äiti 44 vee oli pahasti hakoteillä arvauksissaan. Useampi palstalainen voi todistaa että en näytä lainkaan aksolotlilta :D

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä