Mistä tietää, onko älykäs?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Mulla on korkeakoulututkinto. Olen asunut lukuisissa maissa. Olen työni puolesta johtotehtävissä ja koen olevani työssäni hyvä. Olen hyvä organisoimaan, etsimään ja soveltamaan tietoa, verkostoitumaan sekä ratkomaan ongelmia. Pystyn nopeaan päätöksentekoon ja minulla on hyvät esiintymistaidot. Minussa on ripaus karismaa, joka saa ihmiset kuuntelemaan minua. Näissä olen hyvä. Mutta, sitten en ole erityisen hyvä matemaattisissa asioissa, puhun täydellistä enkkua mutten ole muutoin kielinero, olen keskivertoa musikaalisempi ja osaan maalata ja piirtää mutten ole mitenkään poikkeuksellisen hyvä noissa asioissa. Kuten en esim. käsitöissäkään.

Ihmiset ovat hyviä eri asioissa. En ole koskaan siis ajatellut olevani poikkeuksellisen älykäs vaikka minulla on omat vahvuuteni, joissa olen ehkä keskivertoa osaavampi. On kuitenkin osa-alueet, joissa en pärjää ja muut pärjäävät minua paremmin.

[QUOTE="xxx";22692928]Mulla on korkeakoulututkinto. Olen asunut lukuisissa maissa. Olen työni puolesta johtotehtävissä ja koen olevani työssäni hyvä. Olen hyvä organisoimaan, etsimään ja soveltamaan tietoa, verkostoitumaan sekä ratkomaan ongelmia. Pystyn nopeaan päätöksentekoon...

Ihmiset ovat hyviä eri asioissa. En ole koskaan siis ajatellut olevani poikkeuksellisen älykäs vaikka minulla on omat vahvuuteni, joissa olen ehkä keskivertoa osaavampi. On kuitenkin osa-alueet, joissa en pärjää ja muut pärjäävät minua paremmin.[/QUOTE]

No ne harvat ihmiskunnan todelliset huippuälykkäät, hekin ovat huippuälykkäitä vain jollain kapealla sektorilla, vaikkapa matemaattisesti tai musikaalisesti. Muutoin nämä huippuyksilöt voivat olla ja usein ovatkin monilta muilta taidoiltaan varsin keskivertoja tai jopa selvästi keskivertoa paljon huonompia.

Esimerkkinä nyt vaikka matematiikkanero jonka kielelliset ja sosiaaliset lahjat ja taidot ovat lähinnä olemattomat.

...henkilökohtainen kostoretki sattui vain johtamaan tähän ketjuun.

Jotain sentään näet (pakotettuna) tosiasioidenkin valossa: Näkyyhän se tuolla miten panoksesi tähän ketjuun oli pelkästään henkilöön kohdistuva hyökkäys ilman mitään asiayhteyttä.

Henkilökohtainen kostoretki - fiksua? Indikoi oletettua älykkyyttä? Arvostelukykä? Suhteellisuudentajua? Häiriöitä persoonan kehittyneisyydessä?

[QUOTE="Minna";22692839]Hmm. Mitähän sä itse teet tässä nyt? Olet ottanut silmätikuksi ihmisen, joka on uskaltanut sanoa oman mielipiteensä omalla nikillään?

Vai meneekö se vaan niin, että vain sinun hyväksymäsi mielipiteet lasketaan?[/QUOTE]

Siinähän se tuli oikein auki kirjoitettuna.

Pidätkö itseäsi kovanakin sankarina?

[QUOTE="Minna";22692839]Hmm. Mitähän sä itse teet tässä nyt? Olet ottanut silmätikuksi ihmisen, joka on uskaltanut sanoa oman mielipiteensä omalla nikillään?

Vai meneekö se vaan niin, että vain sinun hyväksymäsi mielipiteet lasketaan? [/QUOTE]

Näin. En hyväksy mielipiteitä jotka ovat vain huonosti peiteltyä ja sadistista ilkeilyä.

Ai olen jo sadistiksi ylennyt tässä ketjussa? Kiviä on lennellyt kovaa tahtia, hyvä tietää, että täysin virheettömiä ihmisiäkin on.

Se, ettei koe olevansa sosiaalisesti samalla tasolla muiden kanssa, ei välttämättä kerro älykkyydestä. Kyseessä voi olla sosiaalisten kykyjen heikkous. Minulla oli tällaista aiemmin, mutta lähdin määrätietoisesti kehittämään sosiaalisia taitojani. Nykyään pärjään joten kuten, mutten tietenkään yhtä hyvin kuin monet muut.

Ai olen jo sadistiksi ylennyt tässä ketjussa? Kiviä on lennellyt kovaa tahtia, hyvä tietää, että täysin virheettömiä ihmisiäkin on.

Oletin että Minna tarkoitti Luanticcia, hän on se varsinainen silmätikku joka laukoo "mielipiteitä" puhtaassa ilkeilytarkoituksessa. Kuuluisit samaan kastiin jos ymmärtäisit sitä käytöstä, mutta tuossa aikaisemmin selvisi jo että tarkoitit jotain muuta,

"Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita. Älkää julistako ketään syylliseksi, niin ei teitäkään julisteta syyllisiksi. Päästäkää vapaaksi, niin teidätkin vapautetaan" (Luuk. 6:37)

Ahaa täälllä on tämmönen. No, tota. Kiitos Tripod. Mä oon yrittänyt olla vastaamatta mitään nyt kahteen päivään kaikkiin ilkeisiin juttuihin, koska ajattelin, että sillä se loppuisi. Mutta ei se lopu ikinä. Non Kompos on silti kumminkin hiljaa, eikä koko ajan nimittele mua tai keksi musta juttuja. Vaikka olin mäkin vähän järkyttynyt, jotenkin... Mutta minun aivot menee ehkä eri rataa ja minulla oli silloin paha mieli.

Ja joo, en oo Tripod. Eikä se ole mun mies, eli en ole sille naiskersantti. Mutta miksi lie pitää minusta ja tahtoo kuunnella mun juttuja.

Teitä muita mä en tunne, mutta huolimatta hassusta suomenkielen kirjoitusasusta Tripod on älykäs, kun osaa kaikenlaista koodausjuttua, jota on mulle ihan turha edes yrittää selittää, mitä se on. Minä en ole erityisen älykäs, enkä tiedä, mistä ihminen itse voisi tietää olevansa älykäs, ellei sitä voi mitata vaikka älykkyyskokeella. Netin kokeet ei toimi, koska minäkin olen saanut joskus niistä 140.

Ehkä jotkut älykkäät ihmiset tykkää siitä, että joku vähemmän älykäs vaan puhuu ja puhuu, niin, että niiden aivot saa levätä vähäsen välillä?

[QUOTE="vieras";22693916]Se, ettei koe olevansa sosiaalisesti samalla tasolla muiden kanssa, ei välttämättä kerro älykkyydestä. Kyseessä voi olla sosiaalisten kykyjen heikkous. Minulla oli tällaista aiemmin, mutta lähdin määrätietoisesti kehittämään sosiaalisia taitojani. Nykyään pärjään joten kuten, mutten tietenkään yhtä hyvin kuin monet muut.[/QUOTE]

No ei tietysti sosiaalisesti heikko automaattisesti ole älykäs. Ei kai noin kukaan ole väittänytkään?

Ei ilkeys katoa lisäämällä ilkeyttä. Jos mitään, olen rauhan puolella; niin fyysisen kuin henkisenkin. En aja asiaa, että kaikki pitäisi hyväksyä, mutta keskustelu voi kaventaa kuilua enemmän kuin toisten mustamaalaaminen. Minulla ei edelleenkään ole kovin selkeää kuvaa mitä on tapahtunut ja ketkä ovat osallisina. Eikä minua edes kiinnosta tietää sellaisia seikkoja.

Mulla on pää, joka on kaulalla kiinni kropassa ja tämä edesauttaa mua kääntämään poskia tarpeen mukaan esille sille, joka niihin haluaa mätkiä. Vajaa kk sitten eräs mukava pappi sanoi virkavaatteissaan päin mun naamaa kuinka paha ihminen minä olen. Tyydyn siihen kohtalooni toisten silmissä ja pyrin elämään niin, ettei kenellekään tule mieleenkään uskoa kaikkea sitä soopaa mitä minusta levitellään. Se on loanheittäjien heikkoutta, ei minun. Maailmassa on ihmisiä, jotka kärsivät eksponentiaalisti pahemmin kuin minä koskaan ja minun tehtäväni on kirkas: minun tulee auttaa heitä.

Oletin että Minna tarkoitti Luanticcia, hän on se varsinainen silmätikku joka laukoo "mielipiteitä" puhtaassa ilkeilytarkoituksessa. Kuuluisit samaan kastiin jos ymmärtäisit sitä käytöstä, mutta tuossa aikaisemmin selvisi jo että tarkoitit jotain muuta,

Siis ymmärränhän minä mm. murhaajien ja raiskaajienkin käytöstä, tuskin minä silti samaan kastiin kuulun.

Ahaa täälllä on tämmönen. No, tota. Kiitos Tripod. Mä oon yrittänyt olla vastaamatta mitään nyt kahteen päivään kaikkiin ilkeisiin juttuihin, koska ajattelin, että sillä se loppuisi. Mutta ei se lopu ikinä. Non Kompos on silti kumminkin hiljaa, eikä koko ajan nimittele mua tai keksi musta juttuja. Vaikka olin mäkin vähän järkyttynyt, jotenkin... Mutta minun aivot menee ehkä eri rataa ja minulla oli silloin paha mieli.

Ja joo, en oo Tripod. Eikä se ole mun mies, eli en ole sille naiskersantti. Mutta miksi lie pitää minusta ja tahtoo kuunnella mun juttuja.

Teitä muita mä en tunne, mutta huolimatta hassusta suomenkielen kirjoitusasusta Tripod on älykäs, kun osaa kaikenlaista koodausjuttua, jota on mulle ihan turha edes yrittää selittää, mitä se on. Minä en ole erityisen älykäs, enkä tiedä, mistä ihminen itse voisi tietää olevansa älykäs, ellei sitä voi mitata vaikka älykkyyskokeella. Netin kokeet ei toimi, koska minäkin olen saanut joskus niistä 140.

Ehkä jotkut älykkäät ihmiset tykkää siitä, että joku vähemmän älykäs vaan puhuu ja puhuu, niin, että niiden aivot saa levätä vähäsen välillä?

Halusin vain sanoa sinulle että olet kaunis ja käsityösi ovat uskomattomia!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22694140:
Halusin vain sanoa sinulle että olet kaunis ja käsityösi ovat uskomattomia!

Minusta sinun pitäisi olla välillä hiljaa. Ihan tosi. Ei ole normaalia jatkaa päivästä toiseen silti, vaikka en ole vastaillut juttuihisi. Ei ole ihan normaalia moinen.

Ei ilkeys katoa lisäämällä ilkeyttä. Jos mitään, olen rauhan puolella; niin fyysisen kuin henkisenkin. En aja asiaa, että kaikki pitäisi hyväksyä, mutta keskustelu voi kaventaa kuilua enemmän kuin toisten mustamaalaaminen. Minulla ei edelleenkään ole kovin selkeää kuvaa mitä on tapahtunut ja ketkä ovat osallisina. Eikä minua edes kiinnosta tietää sellaisia seikkoja.

Mulla on pää, joka on kaulalla kiinni kropassa ja tämä edesauttaa mua kääntämään poskia tarpeen mukaan esille sille, joka niihin haluaa mätkiä. Vajaa kk sitten eräs mukava pappi sanoi virkavaatteissaan päin mun naamaa kuinka paha ihminen minä olen. Tyydyn siihen kohtalooni toisten silmissä ja pyrin elämään niin, ettei kenellekään tule mieleenkään uskoa kaikkea sitä soopaa mitä minusta levitellään. Se on loanheittäjien heikkoutta, ei minun. Maailmassa on ihmisiä, jotka kärsivät eksponentiaalisti pahemmin kuin minä koskaan ja minun tehtäväni on kirkas: minun tulee auttaa heitä.

Olitko aiemmin kaavutettu muslimi tai muslimi? Näin täällä on väitetty jossain. Ja kuulemma entinen kommarikin olet?

Miten noin nuori nainen on ehtinyt noin paljon?

[QUOTE="salamanteri";22689292]
Jos jotain olen aikuistuessani oppinut, niin sen että jokaisella ihmisellä on oikeasti omat vahvuutensa, jokainen on yksilö ja jokaisessa on jotain erityislaatuista, enkä siksi pidä muita ihmisiä "kökköinä".[/QUOTE]

Niin, jokaisella on oma erityisosaamisensa. Mutta se, että jokaisen erityisosaaminen yhtäkkiä om keksitty nimetä älykkydeksi, on se sitten sävelkorvaa, kätten taitoja tai empaattisuutta - on kielellisesti väärin.
Älykkyys on yksi lahjakkuuden puolista, mutta kaikki lahkakkuus (taiteellinen yms) ei ole älykkyyttä.

Älykkyys on arkikielen ja psykologian käyttämä käsite, joka viittaa yksilön oppimisen ja sopeutumisen kykyyn. (wikipedia)

Älykkyys ei ole yhtä kuin musikaalinen/kielellinen/taiteellinen/neulomistaiteellinen lahjakkuus.
Vai kuka teistä sanoo lapsen hienosta piirustuksesta, että onpa tuo lapsi älykäs? Onpa tuo lapsi taiteellisesti älykäs? eihän sellaista sanota.

Mutta kun se on niin arka paikka useimmille, kun pelätään etten olisi älykäs vaan "tyhmä" ,niin sitten täytyy laajentaa sitä käsitettä keinotekoisesti, että "jokainen olisi älykäs". Miksi ei voi nopeaa oppijaa sanoa älykkääksi ja hyvää piirtäjää taiteelliseksi, kuten ennenmuinoin?

muoks. ja otsikkoon... psykoloogiassa älykkyyttä mitataan monin tavoin. Mensa käyttää yhtä testiä, sieltä voi aloittaa jos oma älykkyys kiinnostaa.

Viimeksi muokattu:
"Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita. Älkää julistako ketään syylliseksi, niin ei teitäkään julisteta syyllisiksi. Päästäkää vapaaksi, niin teidätkin vapautetaan" (Luuk. 6:37)

Ei tarvitse olla mikään jumala jotta osaa nähdä eron ilkeilyn ja vilpittömän mielipiteen välillä.

Terve aikuinen on hiljaa jos toisen ulkonäkö ei miellytä, eikä sano "näytät vammaiselta ja vastenmieliseltä, mutta ethän pahastu koska se on vain mun mielipide".

Tekopyhä hymy saattaa unohtua siinä vaiheessa kun joku ottaa elämäntehtäväkseen muistuttaa sinua siitä miten vastenmielinen olet, tuontyylisten mielipiteilmaisujen avulla :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22694176:
Olitko aiemmin kaavutettu muslimi tai muslimi? Näin täällä on väitetty jossain. Ja kuulemma entinen kommarikin olet?

Miten noin nuori nainen on ehtinyt noin paljon?

Kyllä se SKP:n jäsenkirja löytyy lompakosta. Puolueeseen liittyminen ei vie kovinkaan kauan aikaa. Olen ollut töissäkin puoluetoimistolla. Vanhahan minä jo olen.

Ei tarvitse olla mikään jumala jotta osaa nähdä eron ilkeilyn ja vilpittömän mielipiteen välillä.

Terve aikuinen on hiljaa jos toisen ulkonäkö ei miellytä, eikä sano "näytät vammaiselta ja vastenmieliseltä, mutta ethän pahastu koska se on vain mun mielipide".

Tekopyhä hymy saattaa unohtua siinä vaiheessa kun joku ottaa elämäntehtäväkseen muistuttaa sinua siitä miten vastenmielinen olet, tuontyylisten mielipiteilmaisujen avulla :)

En usko kommentoineeni palstalaisten ulkonäköä.

Niin, jokaisella on oma erityisosaamisensa. Mutta se, että jokaisen erityisosaaminen yhtäkkiä om keksitty nimetä älykkydeksi, on se sitten sävelkorvaa, kätten taitoja tai empaattisuutta - on kielellisesti väärin.
Älykkyys on yksi lahjakkuuden puolista, mutta kaikki lahkakkuus (taiteellinen yms) ei ole älykkyyttä.

Älykkyys on arkikielen ja psykologian käyttämä käsite, joka viittaa yksilön oppimisen ja sopeutumisen kykyyn. (wikipedia)

Älykkyys ei ole yhtä kuin musikaalinen/kielellinen/taiteellinen/neulomistaiteellinen lahjakkuus.
Vai kuka teistä sanoo lapsen hienosta piirustuksesta, että onpa tuo lapsi älykäs? Onpa tuo lapsi taiteellisesti älykäs? eihän sellaista sanota.

Mutta kun se on niin arka paikka useimmille, kun pelätään etten olisi älykäs vaan "tyhmä" ,niin sitten täytyy laajentaa sitä käsitettä keinotekoisesti, että "jokainen olisi älykäs". Miksi ei voi nopeaa oppijaa sanoa älykkääksi ja hyvää piirtäjää taiteelliseksi, kuten ennenmuinoin?

Hyvä kommentti.

Älykkyys on suppeampaa kuin lahjakkuus? Älykkyys on lahjakkuutta älyssä. Siis yksi lahjakkuuden muoto.

multiple_intelligences_diagram.jpg

Ketä on sanottu vammaisen näköiseksi?

Hyytyikö tuon vammaisen näköiseksi kutsutun henkilön tekopyhä hymy?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22694190:
Minä en ole normaali mutta sinä olet kaunis ja teet uskomattomia käsitöitä. Jonka lisäksi et saa minua estoon koska olen harmaa.

Tuo ei nyt ole edes huonosti peiteltyä.. vähän yritystä peliin.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä